Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäämmät! Pitäisikö mennä perusteelliseen lääkärintarkasukseen? Missä iässä? Mitä siihen pitäisi sisältyä? Entä hammastutkimukset?

Vierailija
14.07.2024 |

Iäkkäämmät! Pitäisikö mennä perusteelliseen lääkärintarkasukseen? Missä iässä? Mitä siihen pitäisi sisältyä? Entä hammastutkimukset? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi soittaa terkkariin, ja kysyä, pääseekö terveystarkastukseen. Lääkäri päättää tarkastuksen laajuuden. 

Normi hammastarkastus kannattaa teettää muutaman vuoden välein. Nyt jos laitat itsesi jonoon, niin ehkä pääset loppuvuodesta tai ensi vuoden alussa. 

Vierailija
2/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otatan Terveystalossa täydelliset tutkimukset verinäytteistä, heillä usein tarjous nistä. Parin vuoden välein riittää.

Hammaslääkärissä käyn myös parin vuoden välein.

N 67

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 63. Hammastarkastus puolen vuoden välein, koska minulla on eteisvärinä. Samasta syystä laajat verikokeet puolen vuoden välein. Gyne vuoden välein, koska minulla on kierukka. En asu Suomessa.

Vierailija
4/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ainakin ostaa verenpainemittari, seurata sillä verenpaineita ainakin muutama kerta niin että saa käsityksen niiden keskiarvoista, ja jos ne ovat koholla (yli 135/85) ja/tai vanhemmilla tai sisaruksilla on ollut valtimosairauksia, harkita myös kolesterolien mittauttamista. Jos verenpaine- tai kolesterolitulokset ovat poikkeavia, on toki tärkeää myös varata vastaanotto ammattilaiselta, joka osaa neuvoa että mitäs seuraavaksi. 

Vierailija
5/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa veroeuroilla niin vaan enää "mennä" tarkastuksiin, kun ei pääse edes sairauksia hoidattamaan. Monissa maissa hammasterveys sisältyy veroeuroilla kustannettaviin palveluihin, vaikka verotus on kevyempää.

Vierailija
6/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se olekaan yleinen suositus, että parin vuoden välein kävis vuosihuollossa?

Mulla menee nää tarkistukset kolmen vuoden välein, ellei jotain tapahdu. Gynellä käy vuosittain, hammaslääkäri yhtenä vuotena, toisena silmälääkäri ja kolmantena yleislääkäri.

Samaan olen lapset opettanut.

N52

Vierailija
7/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N 63. Hammastarkastus puolen vuoden välein, koska minulla on eteisvärinä. Samasta syystä laajat verikokeet puolen vuoden välein. Gyne vuoden välein, koska minulla on kierukka. En asu Suomessa.

Miksi ihmeessa sinulla on vielä kierukka? 

Vierailija
8/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkistuttaa veriarvot ja verenpaine kohtuullisen säännöllisesti. Itselläni oli sekä kolesteroli että verenpaine nousseet korkealle ja niiden vuoksi tuli sydäninfarkti juurikaan itsestään varoittelematta. Ikää siis 55+ vuotta ja mies. Jos olisin noita seurannut niin todennäköissti olisin tämän välttänyt ajoissa aloitetuilla lääkityksillä.

Erityisen tärkeää säännöllinen seuranta on siinä tapauksessa että suvussa on ollut verenpainetta ja/tai kolesterolia.

Hampaat pidettävä kunnossa. Tulehdukset suussa ovat sydän- ja verisuonitautien paha riskitekijä.

Verenpainettaan on helppo kotona seurata mutta verikokeet ja hammastarkastukset on pakko hoitaa muuten. Jos työterkkari niin sitä kautta. Jos ei julkiselle pääse niin kannattaa käydä yksityisen kautta vaikka hintaakin tulisi. Meillä kun on vain tämä yksi elämä.

Vierailija
9/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessa sinulla on vielä kierukka? 

Se hoitaa kohdun limakalvoa, koska muuten se tuppaa paksuuntumaan, mikä ei ole suotavaa.

Vierailija
10/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pn perussairaus, jonka takia verikokeet otetaan vuosittain. Jos ei olisi, kävisin yksityisellä otattamassa verikokeet. Ne ei mahdottoman kalliita ole. Jos tulokset on viitearvoissa eikä oireita ole, niin sitten ei tarvitse mennä lääkärille. 

Vierailija
11/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarissa on yleensä ihan valmiiksi määritelty sellaiset perustutkimuspaketit, mitä siihen sitten kuuluu. Miehille vähän eri tutkimukset kuin naisille. Sinne vaan rohkeasti yhteyttä, jos et ole vähään aikaan käynyt niin on ne välillä hyvä tsekata. Niihin pääsee yleensä aika nopeasti, sairaanhoitaja tekee lähetteet tutkimuksiin ja lääkäri katsoo tulokset ja sitten tulee kutsuu käymään tai lääkäri soittaa, riippuu tuloksista. Hammashoitoon voi olla kyllä jono, nopeammin pääset jos menet yksityiselle. 

Vierailija
12/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se olekaan yleinen suositus, että parin vuoden välein kävis vuosihuollossa?

Mulla menee nää tarkistukset kolmen vuoden välein, ellei jotain tapahdu. Gynellä käy vuosittain, hammaslääkäri yhtenä vuotena, toisena silmälääkäri ja kolmantena yleislääkäri.

Samaan olen lapset opettanut.

N52

Käytkö yksityisellä omakustanteisesti vai kattaako työterveys nuo? Julkisella puolella ei ainakaan onnistu.

Vierailija
13/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä lähisuvun sairaudet. Usein perinnöllisiä.

Ja suosittelen verikokeita: kolesteroli, verensokeri, kilpirauhasarvot. Verenpaine. Hammaslääkäri noin 2 vuoden välein.

Vierailija
14/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkkarissa on yleensä ihan valmiiksi määritelty sellaiset perustutkimuspaketit, mitä siihen sitten kuuluu. Miehille vähän eri tutkimukset kuin naisille. Sinne vaan rohkeasti yhteyttä, jos et ole vähään aikaan käynyt niin on ne välillä hyvä tsekata. Niihin pääsee yleensä aika nopeasti, sairaanhoitaja tekee lähetteet tutkimuksiin ja lääkäri katsoo tulokset ja sitten tulee kutsuu käymään tai lääkäri soittaa, riippuu tuloksista. Hammashoitoon voi olla kyllä jono, nopeammin pääset jos menet yksityiselle. 

"Terkkarilla"? Ei ainakaan julkisella ole mitään perustutkimuspaketteja jotka vois noin vaan "ostaa", ihan pitää itse vaatia tutkimuksia. 

Vierailija
15/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Terkkarilla"? Ei ainakaan julkisella ole mitään perustutkimuspaketteja jotka vois noin vaan "ostaa", ihan pitää itse vaatia tutkimuksia. 

...ja pitää siis olla oireita jostain sairaudesta, ei niitä muuten oteta. Mikä on tietysti ihan saatanan tyhmää, hoidetaan vasta sitten kun on infarkti tai levinnyt syöpä, hei me säästetään! 

Vierailija
16/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin diabetes muun vaivan yhteydessä. Kysyin verikokeita. Eli nyt olenkin tarkkailun alla. Joka vuosi verikoe, pissanäyte ja välillä sydänkäyrä. Itse nämä pitää kuitenkin huolehtia ja soitella lähetteitä. 

Vierailija
17/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N63 Terkkarista ei saa aikaa lääkärille, jos vaan pyytää verikokeisiin pääsyä. Pitää olla oireita. No, oireet tuli sitten vuoden päästä, veritulppa. Kalliimmaksi yhteiskunnalle, kuin jos olisi tutkittu ajoissa. 921

Vierailija
18/18 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi soittaa terkkariin, ja kysyä, pääseekö terveystarkastukseen. Lääkäri päättää tarkastuksen laajuuden. 

Normi hammastarkastus kannattaa teettää muutaman vuoden välein. Nyt jos laitat itsesi jonoon, niin ehkä pääset loppuvuodesta tai ensi vuoden alussa. 

Ainahan voi soittaa terkkariin. Jep jep, kun ihan oikeissa oireissa saa ajan 3 kk päähän. Rupeet juttelee jostain terveystarkastuksista niin saikkuakka lyö luurin kiinni aika äkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi