Kaikki vinkit keittiöremonttiin, myös kommentteja omiin ideoihini kaipaan!
Tulossa keittiöremontti. Kaapistot tekee puuseppä. Tässä omat pääkohdat mitä olen ajatellut keittiöön
-Ei yläkaappeja, työtason yllä hylly jonka pohjaan asennetaan tason valaistus
-Korkea lattiasta kattoon oleva paikalleen rakennettu ruokakomero
-Saareke jossa on vetolaatikoita, koko n. 100cmx180cm
-Ei umpisokkeleita vaan kaappeihin puiset jalat
-Ikean iso posliiniallas
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun mieleen tuo suunnitelma muuten kuin puusepän valmistamien kaappien osalta, mutta jos itse tykkäät niin anna mennä.
Hirveästi hukkatilaa jos tasojen yläpuolelle tulee vain 1 hylly ja massiivinen saareke, mutta ehkä teillä on iso keittiö.
Keittiö on matala joten senkään puolesta en halua yläkaappeja. Mielestäni ne jotenkin ”ahdistavat”. Tarkistin vielä muuten saarekkeen mitat ja ne onkin n.80x160, muistin väärin! Ei ole mikään suurensuuri keittiö. Alakaapistoa tulee yhdelle seinälle, sille ainoalle umpiseinälle n. 3.5m ja sen taakse tuo saareke. Huoneen mitat ovat n. 4x4m. Toiseen nurkkaan sitten se ruokakaappi ja toiseen jääkaappi. Ap
Meillä taitaa olla aika samanlainen maku. Ymmärrän toiveesi keittiökalusteiden huonekalumaisuudesta, sokkelittomuudesta ja siitä, ettei olisi yläkaappeja.
Ainoa kritiikki, minkä sanoisin on tuo saareke. Mielestäni saareke tarvitsee erittäin paljon tilaa ympärilleen. Vain hyvin harvassa asunnossa sitä tilaa on keittiön kohdalla niin paljon, ettei saareke saa kokonaisuutta näyttämään ahtaalta. Eli jos sinulla on asunnossasi normaalimitoitus, ja olet haaveillut saarekkeesta katsellen kuvia joissa keittiö on rakennettu johonkin hehtaarihalliin, niin suosittelen vielä tarkasti harkitsemaan tätä asiaa.
Talo johon keittiö tulee on vanha, inspiraatiot on haettu lähinnä blogeista joissa rempataan vanhaa, vanhaan tyyliin. Ollaan mallattu tulevaan keittiöön tuota saarekejuttua niin mielestämme istuu ihan kauniisti ja joka puolella on ihan hyvin tilaa mennä sen ympäri. Työtasoa ei tule kuin yhdelle seinälle, joten se antaa saarekkeelle enemmän tilaa kuin että jos työtaso kiertäisi kahdella tai kolmella seinällä ja niiden keskelle vielä änkeäisi sen saarekkeen. Ap
Entäpä aamiaiskaappi? Vaikuttaa kätevältä, kun saa leivänpaahtimet ja kahvikeittimet ynnä muut piiloon.
Kuulostaa aika olemattomalta kaappitila. Itse tykkään, että kaappeihin saa tavarat ilman ahtamista. En luopuisi yläkaapeista mistään hinnasta.
Ai niin pitipä kysyä, tuolla ekalla sivulla joku kehoitti miettimään kaapiston kahvojen mallia ettei tule lääppimisjälkiä oviin. Millaiset on teillä käytössä osoittautuneet hyviksi? Itse ajattelin ihan sellaista perusmallista ajatonta, suunnilleen tuon muotoista https://www.clasohlson.com/fi/Vedin,-antiikkirauta/41-3095 Ap
Vierailija kirjoitti:
Entäpä aamiaiskaappi? Vaikuttaa kätevältä, kun saa leivänpaahtimet ja kahvikeittimet ynnä muut piiloon.
Ei tarvetta tällaiselle, meillä ei edes ole leivänpaahdinta kai kahvinkeitintä :D Ap
En missään nimessä suosittele posliiniallasta. On todella arka naarmuuntumaan. Ei kätevä käytössä. Pysyy siistinä noin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minun mieleen tuo suunnitelma muuten kuin puusepän valmistamien kaappien osalta, mutta jos itse tykkäät niin anna mennä.
Hirveästi hukkatilaa jos tasojen yläpuolelle tulee vain 1 hylly ja massiivinen saareke, mutta ehkä teillä on iso keittiö.
Keittiö on matala joten senkään puolesta en halua yläkaappeja. Mielestäni ne jotenkin ”ahdistavat”. Tarkistin vielä muuten saarekkeen mitat ja ne onkin n.80x160, muistin väärin! Ei ole mikään suurensuuri keittiö. Alakaapistoa tulee yhdelle seinälle, sille ainoalle umpiseinälle n. 3.5m ja sen taakse tuo saareke. Huoneen mitat ovat n. 4x4m. Toiseen nurkkaan sitten se ruokakaappi ja toiseen jääkaappi. Ap
Meillä taitaa olla aika samanlainen maku. Ymmärrän toiveesi keittiökalusteiden huonekalumaisuudesta, sokkelittomuudesta ja siitä, ettei olisi yläkaappeja.
Ainoa kritiikki, minkä sanoisin on tuo saareke. Mielestäni saareke tarvitsee erittäin paljon tilaa ympärilleen. Vain hyvin harvassa asunnossa sitä tilaa on keittiön kohdalla niin paljon, ettei saareke saa kokonaisuutta näyttämään ahtaalta. Eli jos sinulla on asunnossasi normaalimitoitus, ja olet haaveillut saarekkeesta katsellen kuvia joissa keittiö on rakennettu johonkin hehtaarihalliin, niin suosittelen vielä tarkasti harkitsemaan tätä asiaa.
"Jos". Siis kun sinulla on normaalimitoitus. Onko keittiö erillinen huone vai avomallinen?
t. 36
Erillinen huone, n. 4x4m. Ap
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä suosittele posliiniallasta. On todella arka naarmuuntumaan. Ei kätevä käytössä. Pysyy siistinä noin vuoden.
Höps meillä kuudetta vuotta ja on siisti. Universal stonella kun pesee niin pysyy valkoisena. Totta kyllä että arempi kolhuille, että ei ehkä lapsiperheelle ideaalisin. On kyllä hurjan kaunis ja valitsisin sen edelleenkin.
minustakin kuulostaa vähän hassulta tuo saarekeidea neliönmalliseen huoneeseen..? 4x4m
onko ovi sitten saareketta "vastapäätä"? onko ovi iso, pariovi tai vain karmit?
minusta saarekkeen idea on se, että siinä voi touhuilla keittiöhommia ja samalla nähdä jonnekin kiinnostavaan esim. ulos, ruokapöytään, olkkariin... mutta ei vain seinää
Vierailija kirjoitti:
minustakin kuulostaa vähän hassulta tuo saarekeidea neliönmalliseen huoneeseen..? 4x4m
onko ovi sitten saareketta "vastapäätä"? onko ovi iso, pariovi tai vain karmit?
minusta saarekkeen idea on se, että siinä voi touhuilla keittiöhommia ja samalla nähdä jonnekin kiinnostavaan esim. ulos, ruokapöytään, olkkariin... mutta ei vain seinää
No saareketta vastapäätä on iso ikkuna, toisella sivulla on pienempi ikkuna. Jos siis seison saarekkeen ääressä (selin työtasoon) on ovi oikealla puolellani ja katson ikkunasta ulos joka on suoraan edessäni. Myös vasemmalla on ikkuna. Ovi on oviaukko ilman ovea. Ap
Avohyllyt vihonviimeisiä likaantumaan
Ovien taakse saa piiloon asioita
Laatikot kätevämpiä kuin kaapit
Ehdottomasti kaksi allasta, helpottaa ruoan valmistusta
Jossain sisustusohjelmassa keittiöön hankittiin kaksi astianpesukonetta, ei varmaan pöllömpää, jos lapsiperhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ao jalka homman vaihtoehdoksi suosittelen vetolaatikkoja jotka on sokkelissa. paljon ilmaista tilaa ja helppo pitää puhtaana
Mulla on tavoitteena enemmän sellainen keittiökalusteiden huonekalumaisuus, siksi nuo jalat. Tuo lisätila ei niinkään ole tarpeellista. Ap
Täysin ymmärrettävää eikä sitä roipetta niin paljon tarvitse kuin moni luulee. Ikinä en ole tarvinnut sokkelia säilytystilaksi. Tarpeista tulikin vielä mieleen lasku-/työskentytila eli riittävästi tasoja, sitä tarvitsee kyllä jos tekee itse ruokaa tai leipoo.
Siinä vaiheessa jos pitää miettiä sokkelitilan käyttöönottoa säilytykseen jossain muussa kuin vaikkapa asuntovaunun tai veneen minikeittiössä, on ihmisellä liikaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä suunnittelu kaiken a ja o. Myöhemmin vaikeampi muuttaa esim. huonolla korkeudella/paikassa olevaa uunia, "väärään" suuntaan tai paikkaan aukeavaa kaapinovea jne. Ruokakomeroon ns. ulosvedettävät hyllyt muuten täyttä tuskaa kaivaa sieltä tarvikkeita. Astioiden kuivatus? Pöytätelineessä, pyyhekuivaus heti pestyä vai kuinka? Hyviä pannuja ymv. ei kannata pilata pesukoneessa. Mieti myös oletteko ehkä aikeissa myydä kotinne joskus eli se kannattaa myös jossain määrin miettiä.
Siis ettei ainakaan siinä tapauksessa liian erikoisia ratkaisuja ellei niitä ole sitten suht helppo/kohtuuhintaista muuttaa.
No omasta mielestäni ihan perinteinen keittiö. Ainoa, että en halua sokkeleita alakaapistoon, vaan kaappeihin tulee jalat. Väri tulee olemaan myös muu kuin valkoinen, joku tummahko. Puukaapiston ollessa kyseessä uudelleenmaalaus onnistuu. Jos joskus myydään niin ne sokkelit on suht helppo sinne laittaa jos joku haluaa. Ap
Jos ei ole sokkelia, sinne alle kertyy ihan järkyttävä sotku ja tosi paljon pölyä. Jos et laita sokkelia, varaudu siivoamaan kaappien aluset säännöllisesti tai sitten annat vaan olla jos ei häiritse.
Minulla on sokkeliton keittiö. Samalla vaivalla sieltä alta siivoaa kuin muutenkin. Ja vaikka vähän ekstravaivaa tulisikin, se on pieni hinta siitä, että kaapisto on ilmava ja kaunis. Ylipäänsä en oikein ymmärrä sellaista että mitään ei saisi olla missään ettei tulisi siivottavaa. Olen esteetikko ja kauneus on minulle tärkeää, enkä mene rikki siivoamisesta.
Niin meillä on erilaisia makuja. Minäkin olen omasta mielestäni esteetikko, mutta nuo keittiökalusteiden näkyvät jalat ovat karmean näköisiä. Tekee keittiöstä jotenkin kolkon.
Esteetikko ei osaa kuvitella keittiökaapistolle muita kuin ne perus kalustejalat?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika olemattomalta kaappitila. Itse tykkään, että kaappeihin saa tavarat ilman ahtamista. En luopuisi yläkaapeista mistään hinnasta.
Ruokakomeroon saa saman verran mahdutettua tavaraa mitä keskivertokeittiön yläkaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti kahdesti, miten kiva on siivota niiden alakaappien alta joka päivä. Se kaapinjalkojen korkeus on juuri sellainen, että imurilla on hankala päästä kaappien takajalkojen takaa siivoamaan jostain nurkasta.
Toiseksi kannattaa miettiä, miten monta laatikollista tavaraa keittiössä tarvitaan. Yläkaappeihin mahtuu aika paljon laseja ja lautasia, jotka nyt laitat laatikkoihin, joihin tasolla putoaa joka tapauksessa murusia. Saat siis siivota ne laatikot viikottain, tuskin nyt pyyhit kaikkia yläkaappien hyllyjä viikkosiivouksen yhteydessä.
Meidän nykyisessä keittiössä olen siirtänyt kaikki lautaset, lasit yms päivittäin tarvittavat alalaatikkoon joka oli alunperin tarkoitettu kattiloille ja pannuille. Yläkaapeissa, joita ei nytkään ole montaa, on sellaista kaikenlaista sekalaista sälää mitä vähän harvemmin tarvitsee, muovikippoja kansineen yms.
Kuivauskaappiakaan en ole käyttänyt kuivaukseen enää vuosiin. En ole siivonnut näitä lautaslaatikoita viikottain, ehkä kerran kk-6 vkon välein pyyhin. ApTuttavalla myös noin ja hyvin toimii. Helpompi ottaa ja lapsetkin saa hyvin.
Meillä on noin, laatikot pitää puhdistaa kerran viikossa. Vaikka ne olisi kiinni, sinne menee aina pölyä ja murusia.
Minä kannatan kaappeja, joissa on korit, joista roskat karisee sinne pohjalle ja onnhelppo imurilla vetöistä pois.
Kaapit ja korit ovat paljon halvemmat kuin erilliset laatikot.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin pitipä kysyä, tuolla ekalla sivulla joku kehoitti miettimään kaapiston kahvojen mallia ettei tule lääppimisjälkiä oviin. Millaiset on teillä käytössä osoittautuneet hyviksi? Itse ajattelin ihan sellaista perusmallista ajatonta, suunnilleen tuon muotoista https://www.clasohlson.com/fi/Vedin,-antiikkirauta/41-3095 Ap
Tuo malli on aika hyvä, koska siinä on sormille tilaa🤗
T. Asiasta kommentoinut ja monta keittiötä rakentanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo malli on aika hyvä, koska siinä on sormille tilaa🤗
T. Asiasta kommentoinut ja monta keittiötä rakentanut
Ok, kiitos kommentistasi :)
Noista pistorasioista, niitä tulee tuohon työtasolle kolmeen kohtaan. Luulen että on riittävästi koska meillä ei ole esim kahvinkeitintä jotka ovat jatkuvasti varaamassa pistorasiapaikkaa. Saarekkeelle on tehty varaus, keskilattialle on vedetty piuha. Jos näyttää että saarekkeeseen sähköä tarvitaan niin siitä saa laitettua.
Joku ehdotti ruokakomeroon ulosvedettäviä laatikoita, mutta koska ruokakomero on nurkkamallia, ei se oikein onnistu. Teemme hyllyt syvyydeltään sellaisiksi ettei niiden perukoille hautaudu mitään, eli ei siis liian syviä hyllyjä.
Lisää ajatuksia aiheesta voi laittaa!
Ap
Kuulostaa kivalta keittiöltä, minusta myös jalalliset kaapit ovat huomattavasti paremman näköiset kuin sarvikuonosokkelikaapistot. Ruokakomero on huippu!
Suoasittelisin kyllä ruokakomeroon ainakin muutaman ulosvedettävän hyllyn tai korin, etenkin alimmaiset. Rullalistoja saa joka rautakaupasta. Alahyllyn takimmaiset asiat jäävät muuten todennäköisesti paikalleen vuosikymmeneksi.
Vetolaatikot kaikelle on myös hyvä idea. Oven taakse kätkeytyvät korit tai laatikot ovat esteettisempiä. Erityisesti kuiva- aineet ja säilykepurkit ovat helpoimmillaan kyljellään matalassa laatikossa jolloin näkee heti onko purkissa tomaattimurskaa vai papuja.
Googlaile IKEAn keittiösivuja, IKEA on todella hyvä keksimään käytännöllisiä ratkaisuja joista saa inspiraatiota.
Avohyllyistä voin kokemuksella sanoa että rasvapölyä kertyy uskomaton määrä. Mutta joskus estetiikka peittoaa käytännöllisyyden... mulla oli nuorena pikkukeittiössä kristallikruunu :D