Usein vaivaa aivosumu, ei jaksa oikein tehdä mitään
Henkisesti ja fyysisesti ihan uupunut olo, aivot jotenkin ihan tiltissä. Mikä avuksi?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama vaiva! Todella inhottavaa ja lamauttavaa, inhoan tätä tunnetta. Olen testannut b-vitamiinit, kilpparit, tulehdusarvot, d-vitamiinin ja raudat. Hemoglobiini ja ferritiini olivat juuri ja juuri alarajojen paremmalla puolella, enkä lääkärini mielestä tarvitse lisärautaa vaikka nämä arvot olivat nimenomaan lisäraudan kanssa... D-vitamiini oli liian alhaalla ja sain reseptillä vähän tujumpaa, jota olen nyt ottanut reilun kuukauden verran, mutta en ole vielä huomannut mitään eroa entiseen. Toisaalta lääkärini sanoikin ettei melko alhainen d-vitamiinipitoisuus kylläkään selitä tätä väsymystä kokonaan.
Minulla on toisaalta myös add, ja se kyllä tekee myös tällaista, mutta nyt on kyllä niin hirvittävä ja pitkäaikainen aivosumuvaihe menossa, että jotain helpotusta tähän pitäis löytyä kun en enää pysty toimimaan arjessa. Jumitan ihan kauheasti ja olen kamalan herkästi ärtyvä. Kohta saan pelätä ihanan työpaikkani menetystä, luovutan jatkuvasti projektini myöhässä.
Otan nyt omatoimisesti vieläkin isompia annoksia rautavalmistetta, haluaisin niin uskoa että se auttaisi.
Paljon voimia ap! Kamalaa olla ikäänkuin loukussa omassa itsessään.
Nuo viitearvot ovat niin naurettavia, että jos rauta-arvot ovat alarajalla niin todennäköisesti kärsit melkoisesta puutoksesta.
Niin itsekin ajattelen, mutta hankalaa kun siihen ei saa tukea lääkäriltä. Otan nyt siis ohjeita enemmän rautavalmistetta (Floradix), mutta en osaa arvioida kuinka paljon ja milloin voisin odottaa että huomaisin jotain eroa?
Sokeriarvoni ja verenpaineeni ovat kaikki kunnossa. En polta ja alkoholia juon vain silloin tällöin. Aikaisemmin harrastin juoksua, mutta nykyisin en vain jaksa. Tuntuu kuin ei palautuisi lainkaan. Portaita noustessa alkaa lihaksia "särkeä". Koiran kanssa teen kyllä pitkiä kävelyitä ja menen joka paikkaan pyörällä. Syön kasvispainotteisesti, täysjyvätuotteet ovat aina kuuluneet jokapäiväiseen ruokavalioon, saoin palkokasvit ja pähkinät. Lihaa tulee syötyä välillä enemmän välillä vähemmän. Nyt olen alkanut välttelemään maitotuotteita ja kahvia (vaikka en koskaan ole yhtä, kahta kuppia enempää per päivä juonut), koska ne vaikeuttavat raudan imeytymistä.
Osaisiko joku antaa hyvän neuvon miten saisi nopeasti nostettua rauta-arvoja?
Sitä kutsutaan väsymykseksi. Syö terveellisesti ja säännöllisesti, ulkoile, harrasta hikiliikuntaa ja nuku riittävästi. Istu vähemmän koneella ja vauvapalstailu pois vaikka kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jätä alkoholi. Kuukauden tai parin jälkeen aivosumu katoaa.
Minulla vaikuttanee isäni juominen 20 vuotta sitten, koska itse en ole nauttinut alkoholia.
Rauta, B12 ja D-vitamiini. C:täkin voit kokeilla.
Tarpeeksi lepoa, monipuolista ruokaa, sopivasti virikkeitä.
Minkälainen on unenlaatusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinisiepot mammat näköjään tuota alapeukuttavat, vaikka kyseessä on yleisin aivosumun aiheuttaja. On surullista katsella, kun ihmiset sulkevat siltä silmänsä ja väittävät olevansa milloin homesairaita tai kilpirauhasvikaisia, vaikka syy on yleensä päivänselvä.
Avasin pari viikko sitten siiderin, join siitä reilut puolet ja jätin kesken, kun alkoi tökkimään. Jouluna join pari kertaa 1/3 lasillista viiniä. Sitä edellisen kerran loppukesästä siideriä ruoan kanssa. Täytyypä vissiin lopettaa kokonaan, jos se kerta auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinisiepot mammat näköjään tuota alapeukuttavat, vaikka kyseessä on yleisin aivosumun aiheuttaja. On surullista katsella, kun ihmiset sulkevat siltä silmänsä ja väittävät olevansa milloin homesairaita tai kilpirauhasvikaisia, vaikka syy on yleensä päivänselvä.
Avasin pari viikko sitten siiderin, join siitä reilut puolet ja jätin kesken, kun alkoi tökkimään. Jouluna join pari kertaa 1/3 lasillista viiniä. Sitä edellisen kerran loppukesästä siideriä ruoan kanssa. Täytyypä vissiin lopettaa kokonaan, jos se kerta auttaa.
Aika tarkasti pidät kirjaa alkoholin käyttämisestä kuitenkin, vaikka ei ole ongelma. :D
Nukutko sopivasti? Säännöllinen vuorokausirytmi? Terveellistä kotiruokaa? Ulkoiletko?