Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aivan järkyttävät PMS-oireet

Vierailija
29.05.2019 |

Olen alkanut kärsiä aivan järkyttävistä PMS-oireista. En muista, milloin se on alkanut näin pahana, mutta en enää jaksa näin kamalaa oloa. 1-2 viikkoa ennen kuukautisia olen niin masentunut, että suunnittelen junan alle hyppäämistä ja vahingoitan itseäni lyömällä. Saan kamalia, aamusta yöhön kestäviä itkukohtauksia. Ahdistus on niin kamalaa, että aivan fyysisesti tekee pahaa. En saa yöllä unta. En halua nähdä ihmisiä, koska pelkään menettäväni hermot. Teen äkkipikaisia tekoja tunteiden vallassa ja olen ollut monta kertaa puhelin kourassa ja meinannut esim. soittaa töihin, että irtisanon itseni tähän paikkaan. Tähän asti olen saanut hillittyä itseni. Kärsin myös päänsärystä ja hormonaalisesta migreenistä. Olen joutunut olla joskus pois töistä.

En muista oloni olleen aina näin kammottava. Ennen olin vähän itkuherkkä ja alakuloinen, mutta se ei haitannut elämääni. Olen ollut ehkä vähän masentunut tai ahdistunut jo aika pitkään. Voikohan se vaikuttaa?

Onko tämä asia, josta pitää vain kärsiä, vai onko olemassa mitään apua? En käytä mitään ehkäisyä. Auttaisikohan joku mielialalääke, kun olen kai ahdistunut muutenkin. Olen 30+, jos se vaikuttaa jotenkin.

Onko kenelläkään muulla vastaavaa? Kaikki apu ja neuvot otetaan vastaan. En enää jaksa tätä oloa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi pahalta :/ Voi olla, että masennus, ahdistus tai yleinen kuormittuminen voi vaikuttaa. Onko sinulla ollut jostain syystä enemmän stressiä nyt?

Minulla auttoi, kun aloin syömään kierron puolivälissä vahvaa magnesiumia (Diasporal), vahvaa B-vitamiinia ja E-EPAA. Voisit koittaa niitä? Aloitin noiden syömiseen kerran, kun tosissani ajattelin jo tosi itsetuhoisia juttuja PMS:n aikoihin, ja tajusin että asialle on pakko tehdä jotain, olin itkuinen ja hyvin ahdistunut monta päivää. Jatkan näiden vitamiinien syömistä aina menkkoihin asti, ja sitten pidän taukoa kierron puoliväliin saakka. Itselläni oireet helpottivat, enkä joka kuukausi edes musita koko pms-asiaa..paitsi jos unohdan ottaa vitamiinit + lisäravinteet.

Voimia <3 

Vierailija
2/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS pahenee monilla rajusti 30-40-ikävuosien välillä. Itse sain sen, ja migreeninkin, lopulta kuriin säännöllisillä elämäntavoilla eli lepoa, liikuntaa, monipuolista ruokaa. Koska kiertoni on hyvin säännöllinen, opin ennalta arvaamaan pahimmat päivät joina täytyy varoa aggressiota esim. viestinnässä. Ennakoimalla sain ikään kuin järkeiltyä sen helpommaksi. Kun tajusin alkaa levätä ja välttää stressiä pahimman pms:n aikaan, migreenikin alkoi jäädä tulematta vaikka ennen sekin tuli joka kuussa!

Tietty jos elämä on ihan mahdotonta pms:n kanssa eikä kotikonstit auta, mene lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanasta viestistäsi.

Mukavaa lukea, että olet löytänyt apua. Taidan itsekin kokeilla noita vitamiinivalmisteita, jos niistä saisi apua. Haen heti tällä viikolla.

Olen ollut tavallista stressaantuneempi ja ahdistunut. On ollut kaikkea stressiä yms. Varmasti se vaikuttaa.

Harmittaa näin kamalat oireet. Muuten selviän kuukautisten kanssa aika vähällä. Ei ole juurikaan kipuja paitsi migreeni.

Ap.

Vierailija
4/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan yrittää vähän parantaa elintapojaankin. Nukun todella huonosti ja kärsin univaikeuksista. Tämä kevät on mennyt 2-5 tunnin yöunilla. Sitten väsyneenä en jaksa ulkoilla ja ei riitä energiaa mihinkään töiden jälkeen.

Migreeniin minulla on estolääkitys ja se on vähän helpottanut.

Ap.

Vierailija
5/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Past midnight special?

Vierailija
6/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua helpottanut kestämään pms-oireita juuri tuo tieto että tiedän alakuloisuuden ja ärtymyksen johtuvan siitä. Seuraan kalenterin avulla kiertoa jotta tiedän missä kohtaa mennään. Onneksi kiertoni on pitkä n. 35 päivää.

Vierailija
7/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on ollut vähän parempi olo. Olen yrittänyt ajatella, että nämä on vain pms-oireita eikä ole mitään hätää. Ajattelin käydä lääkärissäkin joku kerta, jos kotikonstit ei auta. Toivottavasti löytyy apu.

Ap.

Vierailija
8/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi masennuslääke + tarvittava Opamox pahimpiin ahdistuskohtauksiin. Muuten olisin ollut työkyvytön aina ovulaatiosta seuraavan kierron alkuun. Ahdistus ja mielialavaihtelut todella voimakkaita, lisäksi hormonaalinen migreeni.

Vierailija
9/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan neuvon, joka auttaa, vaikka suuri osa on sitä vastaan eikä usko sen auttavan. Vhh-ruokavalio. Se vaikuttaa positiivisesti kaikkiin hormoneihin. Selitys on siinä, että vhh:ssa syödään ravinteikasta ja aitoa ruokaa, ei keinoravintoa.

Vierailija
10/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama oli. 40+ vuotiaana PMS oireet sitä että 1-2vko kuukaudesta itkin sohvan nurkassa. Ihan järkkyä mitä se teki elämälle.

Hyvä naislääkäri (yleis) kirjoitti masennuslääke reseptin, pieni annos eli 10mg Citalopram per pv. Siihen loppui kärsimys. Ei ikinä enää takaisin vanhaan vaikka söisin näitä loppuelämäni.

Vierailija
11/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama oli. 40+ vuotiaana PMS oireet sitä että 1-2vko kuukaudesta itkin sohvan nurkassa. Ihan järkkyä mitä se teki elämälle.

Hyvä naislääkäri (yleis) kirjoitti masennuslääke reseptin, pieni annos eli 10mg Citalopram per pv. Siihen loppui kärsimys. Ei ikinä enää takaisin vanhaan vaikka söisin näitä loppuelämäni.

Oikealla ravinnolla olisit päässyt vaivoista ilman nappeja.o

Vierailija
12/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

B6-vitamiinia isolla 100-200 mg päiväannoksella, kalsiumia, d-vitamiinia ja magnesiumia. Näitä ovulaatiosta kuukautisten alkuun asti. Nämä löytyvät ihan terveysportista, joka on luotettava lähde. Siis tieteellisesti on todistettu, että tuosta kombosta on apua. Itse lisään näihin vielä melatoniinin, koska mulla pms aiheuttaa myös unettomuutta ja huono nukkuminen pahentaa kaikkia muita oireita.

Jos ihan mahdottomaksi menee, voi pyytää lääkäriltä ssri-lääkkeen, jota käytetään pahimpina päivinä. Lisäksi osa saa apua e-pillereistä, jotka demppaavat omat hormoniheittelyt.

Vierailija
13/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ruokavaliotakin voisi kokeilla. Sokeriherkkuja tulee syötyä liikaa. Voisi yrittää ainakin alkuun opetella suklaasta ja karkista pois.

Mukavaa lukea näistä viesteistä, että toivoa on. Ehkä minäkin käyn lääkärissä, jos sieltäkin saisi apua. On kamalaa kärsiä näistä oireista iso osa kuukaudesta.

Ap.

Vierailija
14/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin itsekin nyt lukemassa tuolta Terveysportista artikkelin. Menen heti huomenna tai perjantaina hakemaan vitamiineja apteekista. Toivottavasti niistä on apua. Kuulostaa lupaavalta. Ap

Vierailija
15/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solgar merkkista b6-vitamiinia olen samoihin oireisiin ottanut tupla-annosta noin 9 päivää ennen menkkoja ja niiden alkamiseen asti ja on auttanut. Tämä toki yhdistettynä liikuntaan ja kasvispitoiseen ruokavalioon. Kirjaa tuntemuksia ja kiertoa kalenteriin niin pysyt itse enemmän kärryillä. Itsellenikään ei aina ole ihan selvää että vituttaako syystä vai ei, vilkaisu kalenteriin pistää asiat perspektiiviin. Muista kuitenkin ettei pms ole pelkästää huono asia, joskus se rage antaa voimia tehdä päätöksiä asioissa. Joskus on syytä kuunnella itseään että ylireagoiko. Tsemppiä!

Vierailija
16/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ruokavaliotakin voisi kokeilla. Sokeriherkkuja tulee syötyä liikaa. Voisi yrittää ainakin alkuun opetella suklaasta ja karkista pois.

Mukavaa lukea näistä viesteistä, että toivoa on. Ehkä minäkin käyn lääkärissä, jos sieltäkin saisi apua. On kamalaa kärsiä näistä oireista iso osa kuukaudesta.

Ap.

Sokerista nyt pitäisi ekana päästä eroon. Et lääkäristä apua saa, itse sun on syömisesi korjattava.

Vierailija
17/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan neuvon, joka auttaa, vaikka suuri osa on sitä vastaan eikä usko sen auttavan. Vhh-ruokavalio. Se vaikuttaa positiivisesti kaikkiin hormoneihin. Selitys on siinä, että vhh:ssa syödään ravinteikasta ja aitoa ruokaa, ei keinoravintoa.

Kyllä. Minulla auttoi sekä PMS-oireisiin että kuukautiskipuihin sokerin jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta. Tuon lisäksi huomasin myös MSM:stä olevan jonkin verran apua.

Nyt olen n. kuukauden ajan repsahtanut taas sokeriin (kiitos, jäätelö) ja PMS räjähti käsiin pahempana kuin koskaan ennen. Ei kiitos koskaan enää tällaista.

Vierailija
18/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin itsekin nyt lukemassa tuolta Terveysportista artikkelin. Menen heti huomenna tai perjantaina hakemaan vitamiineja apteekista. Toivottavasti niistä on apua. Kuulostaa lupaavalta. Ap

Jospa korjaisit mieluummin ruokavaliosi kuntoon. Saisit ruuasta ne vitamiinit ilman apteekin pillereitä.

Vierailija
19/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mielestäni aika paljon terveellistäkin ruokaa. Syön joka päivä marjoja, kasviksia ja hedelmiä. Tulee silti syötyä päivittäin suklaata, keksiä ja karkkia ja kyllä haluaisin vähentää niitä. Täytyy alkaa tosissaan vähän kiinnittämään enemmän huomiota ruokaansa. Jospa sokerin vähentäminen piristäisi oloa muutenkin. Ap.

Vierailija
20/25 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle on nimikin: PMDD eli premenstrual dysphoric disorder. Itselle on diagnosoitu. Apua voisi olla ainakin jostain SSRI-lääkkeistä (kuulemma). Yaz on ainoa e-pilleri jonka on todettu auttavan kyseiseen vaivaan. Sen ansiosta säästyin 10 kk ajalta mainitsemiltasi oireilta ja nyt kun lopetin, kuumottaa vähän että miten tulen pärjäämään jos/kun oireet palaavat. Toki lisäravinteista varmasti myös hyötyä. Tsemppiä sulle!