Paska temppu mieheltä, odotettavissa toki mutta silti pistää vihaksi. Raha- asiaa.
Elämme erillämme, meillä on yksi lapsi. Mies on toistaiseksi maksanut puolet asumiskuluista minun ja lapsen kotiin minun tililleni.
Nyt lapsi täytti 18v, mies puolitti "vapaaehtoisen" elättämiskustannuksensaja laittoi sen lapsen tilille. Sanoo, että asunto on aivan liian iso kahdelle, kyllähän te yksiöönkin mahdutte joten hän maksaa sen mukaan.
Sanoin sitten että lapsen tilitä tulee sitten minun tililleni kuukaudessa sopiva summa vuokrasta, vedestä, sähköstä ja ruuista, ja mies kommentoi että "ai lapsen rahoja ryöstät".
Huhhuh. Taloudellisesti pärjäämme ihan hyvin pelkällä omalla palkallani, mutta jotenkin tässä on sellainen kiusanteon ja pahantahdon maku. Ehkä osasyynä on se, että lapsi valitsi kotona (ts. minun luonani ) asumisen sen sijaan että olisi hakenut opiskelupaikkaan isänsä läheltä.
Minä vuokraan kotiamme, mies on ostanut asunnon. Olemme molemmat työelämässä ja suurinpiirtein samapalkkaisia, keskituloisia. Taloudellista ahdinkoa ei onneksi ole kummallakaan.
Mitäs teen tässä tilanteessa? Otan osan miehen lapsen tilille maksamasta rahasta asumiseen ja kuuntelen " ai lapsen rahoja otat... " piruilua, maksan kaiken itse, otan avioeron kaikkine sählinkeineen vai jotain muuta?
Lapsi on onneksi täyspäinen ja on vakuuttunut siitä että kyllä me pärjätään ja tottakai isin hänen tililleen tulevista rahoista osa ohjataan asumiskuluihin. Ja vielä sanoi aika kivasti että hän ymmärtää miten kiukkuinen olen juuri nyt, ehkä keittiöveitset pitäisi piilottaa yöksi...? :D
Kommentit (43)
Minä syön joka aamu lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottelee päälle ruokosokeria.
Meille ei pälkähtäisi päähänkään muuttaa erilleen saati sitten erota. Pitäkää hyvät ihmiset huolta liitoistanne. Kunnon aamiainen on siinä avainasemassa.
Mä oon miehen puolella. Täysi-ikäiseen lapseen ei kukaan ole elatusvelvollinen, ei äiti eikä isä.
Ap voisi laittaa nuorensa töihin ja nuori maksaisi itse menonsa.
Millainen parisuhde muuten on kun pari on naimisissa ja asuu omissa asunnoissaan? Asumusero? Vapaa suhde? Avioliitossa ostettu asunto on yhteinen,miksi et muuta sinne.
Haluatko provota lisää vai oletko tyytyväinen jo?
Vierailija kirjoitti:
Ex teki ihan samoin, paitsi ettei tähänkään saakka ole maksanut kuin minimin. Lukiota on vielä vuosi jäljellä. Autokoulu käytävänä ja muutenkin kulutustaso huipussaan 18-vuotiaana.
Esikoisen kohdalla sama kuvio, eikä tokikaan avusta tätä millään tavoin opiskeluissa tai elämän alkuun. Kumma, miten helppoa on jättää oma jälkikasvunsa toisen vanhemman kontolle.
Ajattelin olla kutsumatta lakkiaisiin. Kustantakoon omat omalle suvulleen. Elätän itse lapseni. Kaipa karma palkitsee ansionsa mukaan.
Dear Pirjo, Suomessa ei uskota buddhalaiseen karman lakiin :P
Hirveä lusmu olet jos tuo nyt totta edes. Kumma höpötys avioeroista yms. Tulee mieleen että olet rahanahne kuppaaja ja yrität vain maksimoida oman toimeentulosi.
Muutama epäkohta pomppaa silmiin. Eikö prosenttimatikka ole hallussa... Ei miehen kuulu maksaa kuin 25% teidän kokonaiskuluista eli puolet lapsen osuudesta (lapsen osuus on 50% asumisen kokonaiskuluista). Sinähän maksat sen lapsen toisen osuuden (50% lapsen osasta)+oman osuutesi. Eli sinun osuutesi teidän asumisen kustannuksista on 75%.
Toisekseen, täysi-ikäisestä lapsesta ei tarvitsisi enää maksaa mitään. On sinun asiasi jos haluat tätä lasta kotona itse elättää. Lapsen pitää jo hoitaa itse raha-asiansa.
Kolmanneksi. Olet varmaan saanut lapsilisän yh-korotuksella yms 17v asti (isä ei niitä ainakaan ole saanut kun lapsi ei ole asunut hänen kanssaan). Sanoit että maksat kaiken muun lapseen liittyvän yksin: miksi? Miksi ette ole jakaneet elatusta? Sitäpaitsi riippuen asuinalueesta, asumiskustannukset varmasti ovat korkeammat kuin alaikäisen lapsen kulut ja nythän tämä ko lapsi alkaa hoitamaan oman osuutensa itse. Tai sinä maksat jatkossa kaiken 100% valittamatta.
Onnellinen pikku untuvakerä kirjoitti:
Minä syön joka aamu lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta laittaa sekaan palan voita ja ripottelee päälle ruokosokeria.
Meille ei pälkähtäisi päähänkään muuttaa erilleen saati sitten erota. Pitäkää hyvät ihmiset huolta liitoistanne. Kunnon aamiainen on siinä avainasemassa.
Tässä on varmaan kyse jonkinlaisesta kommunikaatio-ongelmasta. Untuvakerän neuvo on viisas: syökää yhdessä aamiaista ja puhukaa asiat selviksi. Grahampuuro on hyvää, mutta toki voi muutakin syödä.
Onnellinen pikku untuvakerä kirjoitti:
Onko väliä minkä merkkistä grahamjauhoa puuroon käytetään? Kun haluan ehdottomasti olla elämässäni onnellinen niin en halua valita vahingossa väärän merkkistä grahamjauhoa puuron valmistukseen.
Lain mukaan vanhemmilla on opiskelevan lapsen elatusvelvollisuus vaikka lapsi olisi täysikäinen. Eri asia sitten, miten se tuossa tapauksessa toteutetaan. Kannattaisi varmaan olla yhtrydessä asianajajaan ja kysyä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon miehen puolella. Täysi-ikäiseen lapseen ei kukaan ole elatusvelvollinen, ei äiti eikä isä.
Millainen parisuhde muuten on kun pari on naimisissa ja asuu omissa asunnoissaan? Asumusero? Vapaa suhde? Avioliitossa ostettu asunto on yhteinen,miksi et muuta sinne.
Haluatko provota lisää vai oletko tyytyväinen jo?
Kyllä on. Laki lapsen elatuksesta sanoo, että vanhempi on elatusvelvollinen myös täysi-ikäisestä opiskelevasta lapsesta. Siksi jopa toimeentulotukea ei kaikissa kunnissa maksettu ennen kelasiirtoa edes yli 20 v opiskelijoille, en tiedä mikm on käytäntö kelan kohdalla. Mutta elatusvelvollisuus tosiaan on.
Lisäksi sviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Ap:n tilanne ja järjestelyt ovat monella tspaa erikoisia. Naimisissa, asutaan erillään, maksellaan omituisrssa suhteessa kummallisesti perusteltuja menojs. Olisi psras erota virsllisesti ja tehfä kunnon vastuujaot ja omaisuudet jakoon ja lspsen elstuksesta selvyys opiskelusjalta.
Miten muuten 18-vuotiaalla on vielä pari vuotta lukiota jäljellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko provota lisää vai oletko tyytyväinen jo?Kyllä on. Laki lapsen elatuksesta sanoo, että vanhempi on elatusvelvollinen myös täysi-ikäisestä opiskelevasta lapsesta. Siksi jopa toimeentulotukea ei kaikissa kunnissa maksettu ennen kelasiirtoa edes yli 20 v opiskelijoille, en tiedä mikm on käytäntö kelan kohdalla. Mutta elatusvelvollisuus tosiaan on.
Lisäksi sviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Ap:n tilanne ja järjestelyt ovat monella tspaa erikoisia. Naimisissa, asutaan erillään, maksellaan omituisrssa suhteessa kummallisesti perusteltuja menojs. Olisi psras erota virsllisesti ja tehfä kunnon vastuujaot ja omaisuudet jakoon ja lspsen elstuksesta selvyys opiskelusjalta.
Miten muuten 18-vuotiaalla on vielä pari vuotta lukiota jäljellä?
Ei ole elatusvelvollisuutta.
Pääsääntöisesti lapsen oikeus saada vanhemmiltaa elatusta päättyy, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Vanhemmat kuitenkin vastaavat myös täysi-ikäisen lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Lähde:minilex.
Taitaa mennä nyt puurot ja vellit sekasin. Mies on elatusvelvollinen suhteessa lapseen, ei tämän äitiin. Sinun velvollisuus on maksaa ihan omat asumisesi. Mies on fiksu, kun laittaa rahan suoraan täysi-ikäisen tilille (sikäli tyhmä, että jatkaa ilmeisesti ap:lle maksamista pienemmällä summalla). Nämä rahat on lasta varten, vaatteisiin, leffoihin, mihin haluaakaan, säästöön tulevaisuutta varten. Miksi sinä ottasit lapsen rahoja, ikään kun vaatisit omalta lapselta vuokraa sun luona asumisesta?! Ne on lapsen rahoja, ei sinun. Sinun mieheskään rahat ei oo sinun rahoja, vaan hänen.
Miten ihmessä ap kuvittelee ottavansa täysi-ikäisen ihmisen tililtä yhtään mitään? Sehän on rikos.
Ja kyllä, sinulla on velvollisuus avustaa OPINNOISSA kohtuullisesti, samoin kuin miehelläsi. Elatusvelvollinen ei teistä kumpikaan enää ole. Lapsi voi hankkia oman elatuksensa.
Lapsi voi hakea vanhemmiltaan koulutusavustusta, esim niin että etävanhempi laittaa rahan tilille ja lähivanhemman osuus on asuminen ja siihen liittyvä ylläpito.
On oikeustapaus, että oikeus on linjannut että asuminen kuuluu tähän, koska lukiolainen ei voi hankkia itse elatusta, ja opinnot ei ole mahdollisia jos ei ole asuntoa.
Eli ei mies voi ajatella, ettei asuminen kuulu enää hänelle.
Mutta lapsen on häneltä sitä haettava, että lastenvalvoja ja/tai lakimies.
Ja vain luuserit potkaisevat lapsen ulos heti 18 täytettyä. Ja laittavat pahan kiertämään. Mies voi tietysti ollakin huonoista oloista eikä tiedä paremmasta vanhemmuudesta.
Ota ap ero niin lapsi voi hakea isältään koulutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea vanhemmiltaan koulutusavustusta, esim niin että etävanhempi laittaa rahan tilille ja lähivanhemman osuus on asuminen ja siihen liittyvä ylläpito.
On oikeustapaus, että oikeus on linjannut että asuminen kuuluu tähän, koska lukiolainen ei voi hankkia itse elatusta, ja opinnot ei ole mahdollisia jos ei ole asuntoa.
Mutta lapsen on häneltä sitä haettava, että lastenvalvoja ja/tai lakimies.
Tai sitten samalla hakemuksella voi hakea opintotukea ja opintolainaa. Sehän se täysi-ikäisen opiskelijan elayus on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapsen on häneltä sitä haettava, että lastenvalvoja ja/tai lakimies.Tai sitten samalla hakemuksella voi hakea opintotukea ja opintolainaa. Sehän se täysi-ikäisen opiskelijan elayus on.
Puhutaan lukiosta. Ei valmista ammattiin. Onneksi en ole lapsesi.
Elatusvelvollisuus loppuu lapsen täyttäessä mitä?
Sen jälkeen ei exän luona asuvaa lasta tarvitse elättää.
Hyvä kuitenkin, jos ex antaa rahaa lapselle.
Tämä provo on tehty kieli poskessa 4/5
Tehkää 2 vuokrasopimusta asuntoon vuokranantajalle. Näin olette vastuussa omasta vuokrasta. Lapsi voi näin saada asumistukea osuuteensa ja saa opintotukea.
Olen yrittänyt hahmottaa ongelmaasi, mutta en oikein tajua tilannetta. Asutte erillinen mutta ette ole eronneet? Isä on maksanut elatusta mutta kun elatusvelvollisuus loppuu ja hän yhä maksaa lapselle elämistä varten - olet kiukkuinen?
Ymmärrän, että vaikka lapsi täytti 18 hänen kulunsa kodista pysyvät samana - mutta ymmärrätkö sinä, että erittäin usein elatus-isä lopettaa kaiken maksun kun lapsi täyttää tuon 18 koska hänellä ei ole enää juridista velvollisuutta maksaa elastista. Jos saisit toimeentulotukia valtiolta niin myös niissäkään et saisi enää tukea täysi-ikäisen lapsen osuuteen, vaan hänen tulisi hakea itse sitä tukea sen mukaan mitä vuokraa hän maksaa ja hänen tulonsa ovat (ja tämä onkin toki aika pöhköä - miksi pakottaa nuoria sinkkukämppiin).
Mies kuitenkin ilmeisesti on sen verran fiksu, että hän tajuaa, että on kohtuullista että hän maksaa nuorella rahaa millä hankkia vaatteita/ opiskeluvälineitä/harrastaa/olla sosiaalinen - nöin se vain Suomessa elatusvelvollisuus muuttuu kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi.
Ja sinuakin kohtaan hänellä ei mitään elatusvelvollisuutta Suomessa ole, vaikka asutkin vuokralla ja hän omistuskämpässä.