Paras talousvinkki, jonka olet oppinut vanhemmiltasi?
Kommentit (16)
Opiskele. Eikä ihan huono neuvo ollutkaan.
Elä omien tulojesi mukaan, ei perheen tulojen mukaan. Omat tulot ja omat rahat on naisen paras vakuutus.
Niitä oli monta.
Opiskelin ammattiin, mitä tykkäsin tehdä. Isäni jopa kaivoi opiskelutietoja ja työn ohella aloitin AMK opinnot.
Pääsin paljon parempaan työpaikkaan ja opiskelin vielä lisää. 8 v opiskelua ja palkka nousi n 1500 e kk brutto. Kävin töissä koko ajan.
Ostin asunnon tosi nuorena. Seurasin ystävän vuokran maksua ja ostin yhden sijoitusasunnon, sitten toisen ja vielä kolmannen. Asunnot ovat työsuhdeasuntoina ja olleet koko ajan vuokrattuina. Ja maksaneet itsensä jo.
30 vuotiaana tapasin mieheni. Ekat vinkit oli isäni , tämä äitini . Sanoin kotoa ei tule kukaan hakemaan. Jos haluaa tavata miehiä, pitää mennä paikkoihin, missä miehiä liikkuu. Jos menet jalkapalloa katsomaan, voi olla, joudut istumaan siellä usein.
Minulla kävi hyvä tuuri,
Suu säkkiä myöten, ostoksia ei rahoiteta lainalla. Lainan ottoa kartettava kuin ruttoa.
-säästä pahan päivän varalle
-älä ala takaajaksi kenenkään lainaan
Rahaa ei voi ottaa kukkarosta enempää kuin mitä siellä on.
Älä takaa kenellekään ikinä mitään. Piilota rahaa mieheltäsi.
Tilillä pitää olla aina rahaa.
Tällä neuvolla olen pärjännyt hyvin.
Suu säkkiä myöten.
Ensimmäisenä maksetaan vuokra/vastike, kaikki muu tulee toisena.
Tilillä pitäisi aina olla vähintään nettopalkan verran hätärahastoa.
Ihan vain kuuntelemalla vanhempieni riitoja olen oppinut, että vekseliä ei kannata tehdä. Nykyaikainen vastine sille on kulutusluotto. Samoin sen, että ei ne laskut sillä häviä että vetkuttaa maksamista yli eräpäivän.
Isälläni oli hyväpalkkainen duuni, mutta kummasti raha poltteli käsissä, piti saada kaikki mulle heti nyt.
Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa.
Aina pitää olla rahaa jemmassa paha päivän varalle.
Kotonani opettiin, että koskaan ei saa käyttää kaikkia rahoja, vaan aina pitää vähän jäädä. Toinen ohje: älä tee syömävelkaa.
Se on kallista!!