Juoko mieheni liikaa vai olenko nipo?
Olemme olleet avomieheni (32) kanssa yhdessä jo useampia vuosia. Nyt ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa pohditaan eron mahdollisuutta. Omalta puoleltani suurimmat syyt erolle ovat, ettei mies halua perhettä (enkä minäkään välttämättä enää hänen kanssaan, olen 27-vuotias), meillä on hyvin erilaiset elämänarvot ja -suunnitelmat. Itse eropäätöksen tekeminen vain tuntuu kovin vaikealta.
Keskustellessamme on käynyt myös useasti ilmi, että mies kokee minut rajoittavana ihmisenä. Hän ei saa tehdä ”asioita mistä pitää”, eli juoda ja polttaa tupakkaa ilman että kokee syyllisyyttä. Tupakkaa on polttanut jo alusta saakka enkä ole siitä sanonut muuta, kuin että inhoan hajua. Oma on asiansa. Alkoholinkulutuksesta sen sijaan en pidä. Mies ei juo kotona lähes koskaan, mutta työpäivän jälkeen oluen, kaksi, kolme, kolmisen tai nelisen kertaa viikossa. Miehen mielestä tämä on täysin normaalia ja olen vain epänormaali, alkoholittomassa perheessä kasvanut nipottaja ja kaikkien muiden ihmisten mielestä tällainen juomistapa on normaalia. Käytän itsekin silloin tällöin alkoholia, mutta se on hyvin tilannekohtaista. Inhottaa vaan kaljanhajuinen mies vieressä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa juodaan viiniä lounaallakin. Mutta toki palstamammojen mielestä mies on alkoholisti, jos juo oluen työpäivän jälkeen.
Mitä keskieurooppalaiset juomatavat tähän keskusteluun kuuluvat?
Oma mieheni juo lähes joka päivä sen oluen tai kaksi, ihan kotona. Ei ole lähtenyt lapasesta, enkä ole nähnyt miestä humalaisena näiden 15 yhteisen vuoden aikana kertaakaan.
Eli tuo minua ei häiritsisi, paljon enemmän harmittaisi tuo yleinen tylsyys ja laiskuus suhteessa. Luuletko että voisitte sen suhteen vielä tehdä töitä vai onko kaikki kokeiltu? Ehkäpä se rakkaus on teidän molempien puolelta päässyt hieman nuupahtamaan. Sitä voisi kai yrittää vielä herätellä ja jos ei onnistu niin erohan se on edessä.
Et ole nipo, mitään et ole kieltänyt. Mutta eihän sun tarvitse tykätä miehestä, joka haisee oluelle ja tupakalle. On niitä muitakin miehiä, jotka eivät kupittele noin usein. Ero on fiksu juttu teidän osalta. Ja kyllä mä huolissani olisin miehen alkoholin käytöstä, sekun tuppaa lisääntymään ajan saatossa. Ei tarkoita siltikään, että hän holisti olisi. Juokoon ja eläköön kuten haluaa, ja sinä alat elämään omanlaistasi elämää.
Itse en ikinä vaihtaisi alkoholia konservatiiviseen niponaiseen. En kyllä muutenkaan jos on nipo, joka ei tunnusta yksilönvapauksia.
Eihän tuollaisessa parisuhteessa voi hengittää.
Onneksi oma naiseni on kypsä ja annetaan molemmat toistemme elää.
Emme siis usko jumaliin. Eli ei siitä alkoholittomasta elämästä tule mitään palautetta myöhemmin.
Jos joltain tulee niin sitten tulee. Minä taas neuvon että kannattaisi keskittyä siihen omaan elämään mieluummin kuin jeesustella ja arvostella muiden elämäntyyliä tai tapaa valita elää tämä ainoa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Juo siis YHDEN oluen usein työpäivän jälkeen? Eikä edes juo kotona? Come on... Tuo on mielestäni ihan vastaava tapa kuin että juo ruoan kanssa lasin viiniä, monessa maassa ihan normaali päivittäinen tapa. Oletko varmasti tarpeeksi rakastunut häneen noin muuten ylipäätään?
Yhdestä kolmeen. Etkö osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä vaihtaisi alkoholia konservatiiviseen niponaiseen. En kyllä muutenkaan jos on nipo, joka ei tunnusta yksilönvapauksia.
Eihän tuollaisessa parisuhteessa voi hengittää.
Onneksi oma naiseni on kypsä ja annetaan molemmat toistemme elää.
Emme siis usko jumaliin. Eli ei siitä alkoholittomasta elämästä tule mitään palautetta myöhemmin.
Jos joltain tulee niin sitten tulee. Minä taas neuvon että kannattaisi keskittyä siihen omaan elämään mieluummin kuin jeesustella ja arvostella muiden elämäntyyliä tai tapaa valita elää tämä ainoa elämä.
Ap ei kuulostanut nipottajalta yhtään. Konservatiivosuudesta en tiedä. Hyvinkin tunnustaa yksilönvapaudet. Mistä vedät tuollaisia päättömiä väitteitä? Aika vaikea tosin olla ajattelematta yhteistäkin elämää jos yhdessä asuvat.
Alkoholistit monesti kieltävät ongelman ja puolustelevat omaa juomistaan. Vaikka kyse onkin vielä pienistä määristä niin selkeästi hän ei ole niistä luopumassa. Kuten muutama jo maininnutkin niin ne määrät tulevat nousemaan kun alkoholi ei enää vaikuta samalla tavalla. Nuorena kestää alkoholin haittavaikutuksia vielä paremmin mutta kohti 40v kun kuljetaan riskit nousee (rasvamaksa jne). Ihan jo terveydellisistä syistä moinen lipittäminen pitäisi saada kitkettyä.
Ja mitä täällä kommentoidaan muissa maissa viinin nauttimiseen lounaalla: ette tosissanne voi verrata suomalaisten alkoholinkäyttöä muiden maiden tapoihin.. Täällä pohjolassa on niin eri syyt juoda alkoholia ja en usko että koskaan päästäänkään samaan tapakulttuuriin mitä muissa maissa. Suomalaiselle ei riitä se lasi viiniä vaan vaihtuu pulloksi.. :/
Lähdin suhteesta, koska alkoholi näytteli liian suurta osaa yhteiselossa ja kanssakäymisessä, vaikka mies ei ollut mielestään alkoholisti, koska joi vain viikonloppuisin ja teki työnsä yms. velvoitteensa, eikä ollut edes pahapäinen humalassa. Alkoholi ei vain tee kenestäkään fiksumpaa ja kun tuntui, ettei mitään voinut suunnitella viikonlopuiksi, koska alkoholi.
Luulen, että aloittajan mies on hyvällä vauhdilla liukumassa alkoholismiin, koska kokee juomistaan rajoitettavan, vaikka niin ei edes ole. Luultavasti hän joisi mielellään enemmän, jos puoliso suhtautuisi juomiseen myötämielisemmin.
Suomalaisista ei tule ikinä sivistyneitä alkoholinkäyttäjiä, niin metsäläisiä ollaan. Keski-Euroopasta otetaan tavaksi juoda viiniä ruoan kanssa ja sen LISÄKSI juodaan perisuomalaiseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Ns harmiton kaljoittelu työpäivän jälkeen niinkin usein jää helposti tavaksi, josta ei pääse ikänään eroon. Tänään se on kolmisen tuoppia ja viiden vuoden päästä viisi tuoppia, sillä keho tottuu ja rentoutuakseen alkoholista samalla tavalla on määrää lisättävä.
Voit toivoa, että mies ymmärtäisi terveytensä päälle joku päivä. Iän lisääntyessä keho ei kestä samalla tavalla kuin 32 vuotiaalla ja vaikuttaa sitten myös moneen muuhunkin arjen suoritukseen-
Ja kun mies kerran kokee sinun rajoittavan häntä ovat mahdollisuutesi todella vähäiset vaikuttaa miehesi asenteisiin. Voit olla rakentava, nalkuttaa, olla hiljaa, mutta siitäkin huolimatta mies tekee sinusta elämäänsä rajoittavan ongelman. Olet aina syypää hänen ongelmiinsa olipa kyse hänen huonoista elintavoistaan tai muista vastoinkäymisistä.
Suhteenne vaikuttaa todella tylsältä. Koeta löytää rakkaus ja kokea olosi sellaiseksi kuin sinä oikeasti olet. Maailmassa on ihminen, joka antaa sinun olla oma itsesi. Saadaksesi sellaista joudut ehkä vähän kokemaan kipua ja eron tuskaa, mutta se myös kasvattaa sinua uuteen suhteeseen olemaan valmis siihen.
No mulla menee nyt viiskymppisenä satakahdeksan tuoppia illassa, siis sun laskukaavalla.
Nipottaja? kirjoitti:
Niin. Yhden tai enemmän, monesti viikossa enemmän. Tiedän ettei ole (vielä) suurkuluttaja, mutta ilman minua joisi varmasti enemmän. Ja onkohan mieheni ihan rakastunut minuun enää kerta ei suostu tällaisessa asiassa tinkimään vaan alkoholinkäyttö menee parisuhteen edelle? Jossain kohtaa vähensi alkoholinkäyttöään ja alkoi urheilla yms., meillä meni silloin mukavammin.
Ja minä häneen, en varmasti enää olekaan. Vapaalla mies makaa joko sängyllä tai sohvalla tai sitten käy ”ulkona” eli istumassa baarissa. Todella laiska tapaus erityisesti nykyään. Minun kanssani ei välitä viettää aikaa paitsi sohvalla. Ulkoilu ei kiinnosta, kahvittelu ei kiinnosta, yhteiset harrastukset eivät kiinnosta vaikka minua kiinnostaisi.
Ap
Lainaus tiivistettynä: miestä ei enää kiinnosta sinussa muu kuin kotipalvelu ja seksi, sekin harvoin ja hänen huvikseen sinusta piittaamatta. Menikö oikein? No täydennetään vielä: sohvan ulkopuolella ei oikeastaan kiinnosta muu kuin kavereitten kanssa kaljottelu.
Vaikea päätellä näin yksinkertaisella maalaisjärjellä, miksi olet hänen kanssaan ollut näinkin pitkään.
Etkö ole ennen tiennyt, että alkoholistille alkoholi on kaikkein tärkein. Elämä ei ole elämisen arvoista ilman sitä.
Et ole nipo, kyllä tuo ikävä kyllä haiskahtaa. Täällä olevia ei ehkä kannata kuunnella, koska täälläkin paljon sellaisia jotka älähtävät. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että olen nähnyt monen tutun käyttäneen vähemmänkin ja homma on lähtenyt pikkuhiljaa salakavalasti käsistä. Seuraa intuitiotasi, jos olet nyt jo huolissasi niin se kertoo jo paljon.
Miehesi on alkoholisti, vaikka ei ole vielä puliukkoasteella. Jokainen, joka ei tietyssä tilanteessa pysty olemaan ilman alkoholia, on alkoholisti. Miehesi juo harva se päivä ja sinä mietit, oletko väärässä. Nyt herätys!!! Alkoholi ei kuulu arkeen normaalissa, hyvässä parisuhteessa tai perhe-elämässä. Eroa ja ota seuraavaksi raitis mies. Tulet olemaan onnellisempi. Älä missään nimessä jää tuohon, mies pilaa elämäsi ja minkä takia? Sen kaljan ja sen vaikutuksen. Alkkikset on vielä lopulta ihan sa.. n ilkeitäkin. Nyt kytkin ylös ja uusi suunta elämälle. Eihän tuollaisella ole koskaan rahaakaan. Kaikki menee kurkusta alas kun ihminen ei muuta tekemistä maailmassa keksi kuin baarikärpäsen elämän.
Itse päätin parisuhteen, kun kaikkiin elämän käänteisiin kuului alkoholi. Ei ollut juhlapyhiä tai saunomista ilman olutta. Määrä vaihteli örvellyksestä hyvin huomaamattomaan juomiseen. Kaljaa kävi hakemassa pari kertaa vuodessa noin puoli pakettiautollista itselleen.
Olette minun ajavan ja hoitavan hänen lapset. Seksi tökki, kun ei aina seissyt... Oluen voimalla.
Elämäntapa ei sopinut minulle... Kokeilin vuoden. Nyt olen onnellinen ihmisen rinnalla, jolle alkoholinkäyttö ei ole merkityksellistä.
Lähde, jos siltä tuntuu. Ehdit vielä perustamaan perheen sopivan ihmisen kanssa.
Alkoholinkäyttö on ihmisen oma asia, niin kauan kuin siihen ei liity väkivaltaa, pettämistä, yhteisten rahojen ryyppäämistä tms hillumista.
Itse olisin kyllä todella kummissani, jos tykkäisin käydä tuopilla tai parilla työpäivän jälkeen ja joku yrittäisi minua estää, vieläpä perusteenaan jokin sellainen ettei tykkää oluen hajusta. Eli kyllä, mielestäni olet nipo. Mutta toki sinullakin on oikeus valita seurasi sellaiseen jonka hajusta tykkäät. Itse vaan näen sellaisen aika pinnallisena syynä eroon.
Näin 50 vuotiaana miehenä odottelen edelleen sitä päivää milloin lähtee käsistä. Krapulassa olen viimeksi ollut 20-vuotiaana, jolloin lopetin teinidokaamisen. Asioita ei kannata liikaa yleistää. Jos kuitenkin koet miehesi alkoholin käytön ongelmaksi, se on hyvin todellinen ongelma teidän parisuhteellenne.
Kiitos paljon teille jotka viitsitte asiallisesti kommentoida! ❤️ Mukava saada ulkopuolisten ihmisten puolueetonta näkökulmaa asioihin. Vielä kun tästä osaisi lähteä, ne mukavat päivät saavat aina vitkuttelemaan lopullisen päätöksen tekemistä, vaikka kumpikin varmasti tietää missä ollaan menossa.
Ap
Olen olutharrastaja, mutta en joisi muutamaa olutta muutamana päivänä viikossa. Alkoholi on epäterveellistä, ja pyrin harrastuksestani huolimatta minimoimaan sen annostuksen. Tupakointi moninkertaistaa alkoholin haitat (ja päinvastoin).