Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmia työpaikalla!! APUA

Nuori työntekijä
27.05.2019 |

Olen 17 ja pääsin kesätöihin eräälle kasvitarhalle. Ekat päivät töissä sujui tosi hyvin ja työnantajatkin oli mukavia ja auttoivat paljon. Nyt kuitenkin on ilmennyt paljon ongelmia, joihin tarvitsisin apua/mielipiteitä.

Ensinnäkin työpaikalla on siis 2 työnantajaa, paikan omistaja ja hänen vaimonsa, molemmat n. 60-70 vuotiaita. Tämä vanhempi mies on erityisen läheinen kaikkien naistyöntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kutsuu kaikkia naisia kullaksi, nupuksi tms. , halaa aina nähdessään (saattaa halata minua monta kertaa työpäivieni aikana) ja molemmat vaimo, sekä mies vakuuttavat että se ei ole mitenkään ”lähentelyä” vaan kyseisen papan tapa olla ja toimia. Välillä toiminta on mennyt mielestäni ainakin omalla kohdalla ylitse, kun pappa on ottanut lantiosta ja pepun kohdalta kiinni halatessa tai ohittaessa. Kerran myös autossa ollessamme piti kättänsä reidelläni. Olen kuitenkin ujo enkä uskalla asiasta sanoa, vaan menen aivan lukkoon.
Tässä parin päivän sisällä toiminta on kuitenkin kärjistynyt kun työkaverini lopetti papan toimintojen takia työnsä. Pappa oli työkaverini kasvitarhan perällä ja oli suudellut häntä ja puristanut pepusta. Koen papan läsnäolon nykyään ahdistavaksi tämän välikohtauksen jälkeen. Pappa ei tiedä minun tietävän kyseisestä asiasta.

Toisena ongelmana on papan vaimo. Hän on kovin tiukka. Minulla oli sairastapaturma töissä minkä takia olin 2 päivää pois töistä. Palatessani töihin he ilmoittivat että ovat sitä mieltä etten jaksa käydä töissä ja että minulta vähennetään myös työvuoroja. En myöskään kuulemma ole ”ajoissa” töissä kun olen aina viimeistään tasan kun työ alkaa niin töissä. Pitäisi kuulemma olla vähintään 15 etuajassa, niin kokevat että olen myöhässä. Ja kun tulen töihin aloitan heti hommat, minulla ei ole ns. Mitään aamutoimia siellä kuten vaatteiden vaihtamista tms.

Viimeisenä on sunnuntait. Minulle on taas laitettu yksi sunnuntaivuoro vaikka kasvitarha ei yleensä ole auki silloin. Muuten tämä ei haittaa mutta on minulla olisi kavereiden valmistujaisia joihin haluaisin mennä, enkä saa sunnuntaista minkäänlaista sunnuntailisää.
Sunnuntai on siis kasvitarhalla työpäivä muiden joukossa, eikä siitä saa palkkaan yhtään sunnuntailisää. Voinko kieltäytyä tulemasta, jossen saa sunnuntailisää?

Toivottavasti tekstistä sai selvää ja kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen! 👍🏻

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pois. Tuollainen halailu ei ole ok, jos et siitä pidä. Työkaverisi kannattaisi tehdä rikosilmoitus.

Jos työaika alkaa klo 10.00, sinun ei tarvitse olla paikalla kuin 10.00. Sunnuntailisä riippuu tessistä ja työsopparista, mutta olettaisin että puutarha-alalla saa sunnuntaikorvauksen. Työtunteja ei myöskään voi vähentää jos työsopparissa on luvattu tietty määrä tunteja.

Kuulostaa niin kusetuslafkalle kun alaikäisiä arkoja nuoria palkataan ja kohdellaan kun pskaa.

Eikös niitä ole jotain helppinumeroita joihin voi nuoret soittaa kesätyöhön liittyvissä ongelmissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan lopettanut tyttö tehnyt rikosilmoituksen ahdistelusta? Saisitkohan jostain muualta töitä?

Pitää maksaa sunnuntailisät.

Tsemppiä, muista ettei kaikissa työpaikoissa ole tommosia vanhoja limaisia miehiä. Eikä sinun tarvitse heitä sietää.

Vierailija
4/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta!!

Olen miettinyt paikasta eroamista, tuntuu että paikassa joko on ahdistava tunnelma papan takia tai sitten tuntuu kurjalta kun papan vaimo haukkuu ja sähisee siitä kun laittaa kasvitarhan kahviossa pullan väärään vitriiniin ja ilkeilee jos tulen vain 5min aiemmin työajan alkua.

Harmittaa kun olin niin innoissani kesätyöstä :-(

Ap

Vierailija
5/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin sanot työnantajille, että työntekijään ei kosketa. Halaaminen loppuu nyt ja seuraavasta kerrasta ilmoitat poliisille. Ihan se ja sama, miten reagoivat, mutta fyysistä kontaktia työntekijään tarvitaan hyvin harvassa työssä, puutarhatyössä ei koskaan. Voit sanoa, että halaaminen töissä ei ole sinun tapasi toimia ja jos työnantaja ei sitä kunnioita, niin työnantaja saa itse kertoa käräjäoikeudelle, miksi alaikäisen ympärille pitää kietoa kädet.

Sen jälkeen ilmoitat, että jos töissä pitää olla 15 min ennen työaikaa, niin sitten palkanmaksu alkaa 15 min aikaisemmin tai sinä otat yhteyttä AVIin, jossa varmasti ollaan kiinnostuneita työvuorolistoista.

Työvuorojen vähentämisestä sanot, että koska työsopimuksessa on sovittu X tuntia, niin palkan haluat X tunnista, oli töitä tarjolla tai ei.

Vierailija
6/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ahdistelua. Sinä olet alaikäinen ja alainen ja esimies käyttää törkeästi tilannetta hyväkseen. Kerro vanhemmillesi ja pyydä apua mukaan kun ilmoitat että koskettelu loppuu heti.

Vierailija
7/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kamalalta työpaikalta!!

Sunnuntaiden osalta katso tessistä kuinka palkka määräytyy. Lisäksi on hyvä myös huomioida se, mitä työsopparissasi sanotaan, ettei ole mitään lisäystä siitä, että sunnuntailisiä ei maksettaisikaan, vaikka tessin mukaan pitäisikin maksaa. Kuulostaa nimittäin vähän siltä, että se olisi ihan mahdollista tässä tapauksessa, että työnantaja yrittäisi päästä mahdollisimman halvalla...

Vierailija
8/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koitan rohkaistua ja sanoa suoraan etten halua että minuun kosketaan. Minulle oli aluksi ihan ok papan halaukset, mutta kun se pikkuhiljaa alkoi menemään enemmän fyysikseksi, en kokenut sitä enään normaaliksi. Ja sittenhän se jo olikin työkaverini kimpussa.

Tuntuu että töissä on kokoajan raskasta, ahdistavaa ja epämukavaa juurikin näistä syistä, muuten työ on ihan kivaa.

Pelkään sekä pappaa että hänen ärhäkkää vaimoaan. Tuntuu ettei heille kelpaa mikään eikä heitä voi miellyttää.

Haluaisin vain lopettaa työt ja etsiä jonkun helpomman ja mukavemman työpaikan jossa ei olisi kokoajan epämukavaa ja ahdistavaa ilmapiiriä. Oli se sitten puhelinmyynti tai joku muu ”paskaduuni”, kunhan se olisi ns. ”Normaali” ilman mitään työnkuvaan poikkeavaa koskettelua tai ilkeilyä.

Ap

Vierailija
9/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla tapahtunut tapaturma menee työnantajan työtapaturmavakuutuksesta, eli ei maksa heille suoraan mitään. Se korvaa myös poissaolosta maksettavan palkan.

Sunnuntailisät eivät ole työehtosopimukseen liittyviä vaan lakisääteisiä.

Halailu ja etenkin suutelu ylittää seksuaalisen häirinnän rajat, siitä voi tehdä rikosilmoituksen.

Vierailija
10/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu välittömästi. Mikä tahansa muu työ ja työttömyyskin on parempaa kuin tuollainen työpaikka. Mutta muista ilmoittaa poliisille ahdistelusta, vanhan äijän puuhat on iljettäviä ja rikollisia. Tää vaikuttaa provolta mutta ylikilttejä tyttöjä ja inhottavia vanhoja äijiä (ja eukkoja) on oikeasti olemassa.

Vierailija
11/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etin netistä ja luin ettei määräaikaisesta työsopimuksesta voi irtisanoutua. En tiedä kuinka totta on mutta onko noi sitten tarpeeksi hyvät perusteet että voisin lähteä?

Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä, tuntuu että oon ihan hädässä näiden juttujen kanssa kun on niin vähän työkokemusta etten oikeen tiiä mikä on normaalia ja mikä ei oo ok!

Ap!

Vierailija
12/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntailisät ovat laissa määrätty. Ne siis maksetaan aina kun työssä on oltu sunnuntaina.

Vierailija
13/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa olla hankala (eli puolustaa itseäsi, vaikka työnantaja uskoo, että et niin tee), niin ota jo huomenna yhteys AVIin

https://www.avi.fi/web/avi/tyosuojelu , voit soittaa 0295 016 620 palvelunumeroon ja kertoa, että työnantaja käytäytyy mielestäsi väärin. Tuo "papalla on tapana halata" ei ole mikään perustelu kähmintään. Ja jos haluat laittaa asian samantien alulle, niin täältä löytyvät meiliosoitteet asuinalueesi mukaan https://www.tyosuojelu.fi/tietoa-meista/yhteystiedot

Aikuisten oikeasti: ota yhteyttä, koska kyse ei ole vain sinun työpaikastasi. Kyse on siitä, miten työntekijää saa kohdella. Halu halata 17v ikäistä ei kuulu sarjaan vastuullinen ja asiallinen työnantaja.

Vierailija
14/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisin muuten sanonut heti ettei minua saa halata muttei se silloin aluksi tuntunut väärältä etenkin kun he molemmat vakuuttivat että se on vain papan luonne.

Nyt en enää uskalla sanoa kun he ovat jo uhkailleet minua työpaikan menetyksellä ja pelkään epäonnistuvani niissä vähissäkin töissä mitä saan 😩

Ehkä pitäis vaan ajatella selkeästi eikä niin vaikean kautta..

Ap

Vierailija
15/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olisin muuten sanonut heti ettei minua saa halata muttei se silloin aluksi tuntunut väärältä etenkin kun he molemmat vakuuttivat että se on vain papan luonne.

Nyt en enää uskalla sanoa kun he ovat jo uhkailleet minua työpaikan menetyksellä ja pelkään epäonnistuvani niissä vähissäkin töissä mitä saan 😩

Ehkä pitäis vaan ajatella selkeästi eikä niin vaikean kautta..

Ap

Ei sillä ole merkitystä, haluatko halauksia vai ei - et sinä ole syyllinen mihinkään! Työntekijää ei yksinkertaisesti halata päivittäin, ei etenkään 17v ikäistä. Kerro tuonne AVIin sähköpostilla, että koet seksuaalista häirintää, mutta et uskalla sanoa mitään, koska pelkäät menettäväsi työpaikkasi. Sieltä saat apua - jos ei muuta, niin aikuisen kertomaan papalle, että kenelläkään ei ole sellaista luonnetta, että seksuaalinen ahdistelu olisi sallittua. Tee meili samantien, koska kun sinut irtisanotaan (laittomasti), on sinulla jo todisteena meili viranomaisille ja toisaalta muiden työntekijöiden todistukset.

Aika hyvin työnantajat ovat saaneet sinut uskomaan, että pappa saa tyydyttää itseään sinua kähmimällä ja sinussa olisi jotain vikaa, kun haluat tavallisen työpaikan.

Vierailija
16/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimaton koskettelu on rikos. Sano ei.

Työajan alusta taas: onko siellä siis kahvio? Jos se avataan esim klo 9, on sun oltava siellä niin ajoissa, että pullat on vitriinissä klo 9.

Nämä tietysti ovat kaksi erillistä asiaa.

Vierailija
17/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimaton koskettelu on rikos. Sano ei.

Työajan alusta taas: onko siellä siis kahvio? Jos se avataan esim klo 9, on sun oltava siellä niin ajoissa, että pullat on vitriinissä klo 9.

Nämä tietysti ovat kaksi erillistä asiaa.

Jos työaika alkaa klo 9 alkaa siitä myös palkan maksu. Yhtään aikaisemmin ei tarvitse olla, palkatonta työtä ei tarvitse tehdä. Olisi kiva tietää lafkan nimi, ilmiselvästi käytetään hyväksi nuorten kokemattomuutta.

Vierailija
18/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on kahvila, mutta kahvilanavausvuoro alkaa normaalisti klo. 9:30 ja kahvio aukeaa 10 niin että tullaan työvuorolistan mukaan jo puolta tuntia aikaisemmin

Ap

Vierailija
19/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AVIn virkailija puhuu "kapulakieltä", voit soittaa nuorille suunnattuun infopuhelimeen 0800 179 279 https://www.kesaduunari.fi/

Et menetä mitään. Omia puolia on hyvä opetella pitämään viimeistään nyt sillä työelämässä harvemmin kukaan toinen pitää sinun puolia ellet sinä itse. Sinun iässä on vaikea saada kesätöitä, mutta se helpottuu, kun olet täysi-ikäinen. Eläkeikä nousee tulevaisuudessa todennäköisesti yli 70 v., joten sinulla on kyllä tarpeeksi aikaa hankkia työkokemusta.

Vierailija
20/33 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä saada todisteita lähentelystä, kuvattua toisen lähentelyä tai joku kuvaa sinua salaa- todisteiden kanssa paljon helpompi viedä asiaa eteenpäin. ääninauhakin riittää jos puhuu pervoja. työnantajan rooli on niin vahva alaiseen nähden että rikosilmoitus on paikallaan. MeToo, ole sitkeänä, älä irtisanoudu vaan vie asia eteenpäin. Aina tulee niitä jotka eivät uskalla sanoa vastaan. SInä uskallat katkaista tämän homman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan