Ongelmia työpaikalla!! APUA
Olen 17 ja pääsin kesätöihin eräälle kasvitarhalle. Ekat päivät töissä sujui tosi hyvin ja työnantajatkin oli mukavia ja auttoivat paljon. Nyt kuitenkin on ilmennyt paljon ongelmia, joihin tarvitsisin apua/mielipiteitä.
Ensinnäkin työpaikalla on siis 2 työnantajaa, paikan omistaja ja hänen vaimonsa, molemmat n. 60-70 vuotiaita. Tämä vanhempi mies on erityisen läheinen kaikkien naistyöntekijöiden ja asiakkaiden kanssa. Kutsuu kaikkia naisia kullaksi, nupuksi tms. , halaa aina nähdessään (saattaa halata minua monta kertaa työpäivieni aikana) ja molemmat vaimo, sekä mies vakuuttavat että se ei ole mitenkään ”lähentelyä” vaan kyseisen papan tapa olla ja toimia. Välillä toiminta on mennyt mielestäni ainakin omalla kohdalla ylitse, kun pappa on ottanut lantiosta ja pepun kohdalta kiinni halatessa tai ohittaessa. Kerran myös autossa ollessamme piti kättänsä reidelläni. Olen kuitenkin ujo enkä uskalla asiasta sanoa, vaan menen aivan lukkoon.
Tässä parin päivän sisällä toiminta on kuitenkin kärjistynyt kun työkaverini lopetti papan toimintojen takia työnsä. Pappa oli työkaverini kasvitarhan perällä ja oli suudellut häntä ja puristanut pepusta. Koen papan läsnäolon nykyään ahdistavaksi tämän välikohtauksen jälkeen. Pappa ei tiedä minun tietävän kyseisestä asiasta.
Toisena ongelmana on papan vaimo. Hän on kovin tiukka. Minulla oli sairastapaturma töissä minkä takia olin 2 päivää pois töistä. Palatessani töihin he ilmoittivat että ovat sitä mieltä etten jaksa käydä töissä ja että minulta vähennetään myös työvuoroja. En myöskään kuulemma ole ”ajoissa” töissä kun olen aina viimeistään tasan kun työ alkaa niin töissä. Pitäisi kuulemma olla vähintään 15 etuajassa, niin kokevat että olen myöhässä. Ja kun tulen töihin aloitan heti hommat, minulla ei ole ns. Mitään aamutoimia siellä kuten vaatteiden vaihtamista tms.
Viimeisenä on sunnuntait. Minulle on taas laitettu yksi sunnuntaivuoro vaikka kasvitarha ei yleensä ole auki silloin. Muuten tämä ei haittaa mutta on minulla olisi kavereiden valmistujaisia joihin haluaisin mennä, enkä saa sunnuntaista minkäänlaista sunnuntailisää.
Sunnuntai on siis kasvitarhalla työpäivä muiden joukossa, eikä siitä saa palkkaan yhtään sunnuntailisää. Voinko kieltäytyä tulemasta, jossen saa sunnuntailisää?
Toivottavasti tekstistä sai selvää ja kiitos kaikille vastauksista jo etukäteen! 👍🏻
Kommentit (33)
Siis minua ei olla suudeltu vaan työkaveriani.
Työnantaja vaikutti ja vaikuttaisi vieläkin leppoiselta papalta joka ei tiedä mikä on lähentelyä ja mikä ei. Tai näin tulkitsisin hänet jos hän ei olisi suudellut työkaveriani. Tämän jälkeen kuvani työnantajasta on ollut ristiriitainen kun hän tavallaan on aika höpsähtäneellä tavalla hellyyttävä, siis sillälailla miten vanhukset välillä on 🤔 mutta sitten toisaalta en usko että tuollainen on millään tavalla normaalia tai että kukaan menee suutelemaan työntekijöitään. Minun on vaikeaa olla töissä kun en tiedä mitä teen ja voinko vain erota töistä. Haluaisin vain olla menemättä ilman mitään selitystä kadota, muttei se taida enään työelämässä ja aikuisten maailmassa toimia niin :(
Tulanne on kovin vaikea ja ahdistava...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisin muuten sanonut heti ettei minua saa halata muttei se silloin aluksi tuntunut väärältä etenkin kun he molemmat vakuuttivat että se on vain papan luonne.
Nyt en enää uskalla sanoa kun he ovat jo uhkailleet minua työpaikan menetyksellä ja pelkään epäonnistuvani niissä vähissäkin töissä mitä saan 😩
Ehkä pitäis vaan ajatella selkeästi eikä niin vaikean kautta..Ap
Ei sillä ole merkitystä, haluatko halauksia vai ei - et sinä ole syyllinen mihinkään! Työntekijää ei yksinkertaisesti halata päivittäin, ei etenkään 17v ikäistä. Kerro tuonne AVIin sähköpostilla, että koet seksuaalista häirintää, mutta et uskalla sanoa mitään, koska pelkäät menettäväsi työpaikkasi. Sieltä saat apua - jos ei muuta, niin aikuisen kertomaan papalle, että kenelläkään ei ole sellaista luonnetta, että seksuaalinen ahdistelu olisi sallittua. Tee meili samantien, koska kun sinut irtisanotaan (laittomasti), on sinulla jo todisteena meili viranomaisille ja toisaalta muiden työntekijöiden todistukset.
Tässä hyvä neuvo.
Lisäksi määräaikaisesta työsuhteesta, jos työnantaja käyttäytyy asiattomasti, se on työntekijän puolelta purkuperuste. Ensisijaisesti, jos vain jaksat, vaadi kuitenkin asiallista ja lain mukaista kohtelua, siihen sinulla on oikeus. AVIin yhteys tarvittaessa.
Kiitos tuhannesti vastauksista!
Ajattelin että teen tuonne AVIiin ilmoituksen.
Tuntuu pahalta kun pelkään kuollakseni kaikkia konflikti tilanteita ja sitä jos minusta on jonkinlaista haittaa mutta ehkä tämä tästä..
Ap
Olin lukion jälkeen kesätyöpaikassa, jossa vastenmielinen keski-ikäinen mies kähmi toimistotyöntekijöitä.
Tein töitä nuoren naisen kanssa, jota mies kävi käpälöimässä ja suutelemässa. YÖK! Nainen ei uskaltanut vastustaa tilannetta, koska hänen isänsä ja veljensä työskentelivät kyseisellä varastolla ja hän pelkäsi heidän kaikkien saavan potkut. Erittäin vastenmielinen tilanne.
Esimies sai myöhemmin potkut, koska hän myi yrityksen tuotteita omaan piikkiin ja olin hyvin tyytyväinen nuoren naisen ja hänen perheensä vuoksi ja iloinen siitä, että kyseinen liero lähti yrityksestä.
Esimies yritti koskea minua, mutta siirryin aina eikä hän onnistunut. Lähtiessäni esimies kysyi, saako hän suudella minua? Totesin kylmästi, ettei hän saa. Ukkopaha ei onneksi uskaltanut edes halata.
Noloa ahdistella työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuhannesti vastauksista!
Ajattelin että teen tuonne AVIiin ilmoituksen.
Tuntuu pahalta kun pelkään kuollakseni kaikkia konflikti tilanteita ja sitä jos minusta on jonkinlaista haittaa mutta ehkä tämä tästä..Ap
Hyvä, että ilmoitat epämiellyttävästä tilanteesta. Ei tilanne ole sinun aiheuttamasi, vaan tympeän pariskunnan ja etenkin ahdistelijaukkelin. Oikein, että puolustat itseäsi. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin sanot työnantajille, että työntekijään ei kosketa. Halaaminen loppuu nyt ja seuraavasta kerrasta ilmoitat poliisille. Ihan se ja sama, miten reagoivat, mutta fyysistä kontaktia työntekijään tarvitaan hyvin harvassa työssä, puutarhatyössä ei koskaan. Voit sanoa, että halaaminen töissä ei ole sinun tapasi toimia ja jos työnantaja ei sitä kunnioita, niin työnantaja saa itse kertoa käräjäoikeudelle, miksi alaikäisen ympärille pitää kietoa kädet.
Sen jälkeen ilmoitat, että jos töissä pitää olla 15 min ennen työaikaa, niin sitten palkanmaksu alkaa 15 min aikaisemmin tai sinä otat yhteyttä AVIin, jossa varmasti ollaan kiinnostuneita työvuorolistoista.
Työvuorojen vähentämisestä sanot, että koska työsopimuksessa on sovittu X tuntia, niin palkan haluat X tunnista, oli töitä tarjolla tai ei.
Ihan hyviä ideoiota, mutta harva 17v kykenee noin itsevarmasti toimimaan ensimmäisessä työpaikassaan. AP, sinun ei todellakaan tarvitse jatkaa tuollaisessa paikassa. Sanot vaikka puhelimessa että lopetat ja jos tuntui vaikealta, ota jompi kumpi vanhempi mukaan taustatueksi. Oma lapseni on saman ikäinen enkä ikinä antaisi hänen jatkaa tuollaisessa paikassa. Toivottavasti saat seuraavalla kerralla mukavan kesätyöpaikan.
Sulla on nyt hyvä tilaisuus opetella puolustamaan itseäsi. Arvosta ja puolusta itseäsi, sitä tulet tarvitsemaan elämässäsi kuten muutkin naiset. 60-70-v. ei ole vielä niin pappa etteikö ymmärtäisi käyttävänsä sinua hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin sanot työnantajille, että työntekijään ei kosketa. Halaaminen loppuu nyt ja seuraavasta kerrasta ilmoitat poliisille. Ihan se ja sama, miten reagoivat, mutta fyysistä kontaktia työntekijään tarvitaan hyvin harvassa työssä, puutarhatyössä ei koskaan. Voit sanoa, että halaaminen töissä ei ole sinun tapasi toimia ja jos työnantaja ei sitä kunnioita, niin työnantaja saa itse kertoa käräjäoikeudelle, miksi alaikäisen ympärille pitää kietoa kädet.
Sen jälkeen ilmoitat, että jos töissä pitää olla 15 min ennen työaikaa, niin sitten palkanmaksu alkaa 15 min aikaisemmin tai sinä otat yhteyttä AVIin, jossa varmasti ollaan kiinnostuneita työvuorolistoista.
Työvuorojen vähentämisestä sanot, että koska työsopimuksessa on sovittu X tuntia, niin palkan haluat X tunnista, oli töitä tarjolla tai ei.
Ihan hyviä ideoiota, mutta harva 17v kykenee noin itsevarmasti toimimaan ensimmäisessä työpaikassaan. AP, sinun ei todellakaan tarvitse jatkaa tuollaisessa paikassa. Sanot vaikka puhelimessa että lopetat ja jos tuntui vaikealta, ota jompi kumpi vanhempi mukaan taustatueksi. Oma lapseni on saman ikäinen enkä ikinä antaisi hänen jatkaa tuollaisessa paikassa. Toivottavasti saat seuraavalla kerralla mukavan kesätyöpaikan.
Tämä on väärä neuvo! Määräaikaisesta työsuhteesta ei lähdetä irtisanoutumalla, työsuhde tulee purkaa ja sille tulee olla peruste. TYönantaja voi vaatia lähtijältä kuukauden palkkaa (sivukuluineen) vastaavaa summaa, jos todella hankalaksi haluaa ryhtyä.
Miksi ei opetella työuran alusta alkaen hoitamaan asiat siten kuin kuuluukin?
Vierailija kirjoitti:
Siis minua ei olla suudeltu vaan työkaveriani.
Työnantaja vaikutti ja vaikuttaisi vieläkin leppoiselta papalta joka ei tiedä mikä on lähentelyä ja mikä ei. Tai näin tulkitsisin hänet jos hän ei olisi suudellut työkaveriani. Tämän jälkeen kuvani työnantajasta on ollut ristiriitainen kun hän tavallaan on aika höpsähtäneellä tavalla hellyyttävä, siis sillälailla miten vanhukset välillä on 🤔 mutta sitten toisaalta en usko että tuollainen on millään tavalla normaalia tai että kukaan menee suutelemaan työntekijöitään. Minun on vaikeaa olla töissä kun en tiedä mitä teen ja voinko vain erota töistä. Haluaisin vain olla menemättä ilman mitään selitystä kadota, muttei se taida enään työelämässä ja aikuisten maailmassa toimia niin :(Tulanne on kovin vaikea ja ahdistava...
Ap
Ei se pappa ole hellyttävä, se on laskelmoiva. Se tietää, että tällä tavalla pääsee kiinni nuoreen naiseen, pelkkää esitystä. Vierellä vielä vaimo, joka selittää, että ei tuo mitään tarkoita, sillä on tuollainen luonne.
Kun se pappa seuraavan kerran koskee, niin sano, että minua ei kosketa, en hyväksy tuollaista häirintää. Kun se mamma selittää, että tuo ei tarkoita mitään, niin vastaat, että olet selvittänyt asioita, papan toiminta on seksuaalista häirintää eikä sitä saa olla työpaikalla. Yksikin kosketus vielä lisää, niin sinulla on oikeus purkaa työsopimus ja viedä asia selvitettäväksi.
Ei siihen tarvita kuvia tms., oma kokemus riittää. Vasta jos asia menee oikeuteen, tarvitaan todistajia. AVIn kanssa asioidessa riittävät sanat.
Vierailija kirjoitti:
Joo on kahvila, mutta kahvilanavausvuoro alkaa normaalisti klo. 9:30 ja kahvio aukeaa 10 niin että tullaan työvuorolistan mukaan jo puolta tuntia aikaisemmin
Ap
Jos kahvila aukeaa vasta klo 10 ja työvuorosi alkaa 9.30, ei sinulla ole mitään tarvetta olla työpaikalla klo 9.15, jos kerran mitään vaatteiden vaihtoakaan ei tarvitse tehdä. Siinähän on puoli tuntia sitä palkallista työaikaa kahvion avausvalmisteluihin, ei siihen ylimääräistä palkatonta varttia tarvitse sinun tuhrata.
Oletkin saanut jo hyviä neuvoja siinä, miten viedä asiaa eteenpäin.
Ahdistustasi helpottamaan sanon sen, että vaikka sinusta tuntuu, että tilanne on nyt "sinä vastaan pappa", niin todellisuudessa suunnilleen koko maailma on puolellasi, vaikka kohtaamiset ovatkin kahden keskisiä.
Halauksia ei tosiaan tarvitse ottaa vastaan edes hellyyttävältä papalta, mummolta, mammalta, kuumalta kundilta, naispuoliselta työkaverila tai keltään, jos et halua. Sitä ei tarvitse perustella. Jos syytä tivataan, voit vastata juurikin "ei minun tarvitse perustella". Ja vaikka aikaisemmin halaus ei haittaisi, niin on täysin sallittua, että nyt se haittaa! Näin töissä ja muuallakin.
Oletko puhunut vanhemmillesi tilanteesta? Itse ainakin toivoisin 16-vuotiaan tyttäreni kertovan, joka menee tänä vuonna ensimmäistä kertaa kesätöihin vieraalle, jos mitään sellaista tapahtuu mikä häntä vaivaa, ahdistaa tai mietityttää. Ehkä sinunkin kannattaisi jutella kotona tuosta kaikesta, vanhempien luulisi osaavan neuvoa miten tästä eteenpäin ja pitääkö esim. olla yhteydessä johonkin tahoon tmv. Sen voin sanoa, että tuo mitä kerroit EI ole ok, eikä sinun tule sietää tuollaista käytöstä. Tsemppiä!
Ihan ensiksi.
Sinulle tehdään pahaa. Paha olosi johtuu siitä, että sinua on kaltoinkohdeltu. Syyllisyydentunne on normaalia, mutta se johtuu siitä että sinua on huijattu. Se ei johdu mistään, mitä itse olet tehnyt tai jättänyt tekemättä. Et olisi suostunut takamuksen kosketteluun etkä suuteluun jos sitä olisi pyydetty sinulta suoraan, eikö niin? Niin. Se, miksi tunnet olosi kurjaksi itsestään selvässä tilanteessa (eikö niin?) johtuu siitä, että sinua on manipuloitu. Sinua on johdateltu ja sinulle on valehdeltu.
Olen itse ollut samassa tilanteessa ikäisenäsi.
Mitä tahansa päätätkin tehdä, niin muista että sinua manipuloidaan tuolla työpaikalla. Pariskuntahan selittää mustaa valkoiseksi!
Todellisuuden vääristeleminen on ruminta ja vastenmielisintä, mitä kanssaihmiselle voi tehdä!
Anonyymejä työnantaja-arvosteluja voi jättää sivustolle https://www.tuntopalvelu.fi/ Merkinnällä on vaikutusta. Sinulla ei ole mitään velvollisuuksia tuollaista työnantajaa kohtaan.