Kohta eka kertaa mammografiaan (seulonta). Mitä on odotettavissa?
Kommentit (19)
Ei. Vähän ärsyttävää vaan.
Menet huoneeseen ja vaihdatte muutaman sanan, paita pois, levy sopivalle korkeudelle, tissi venytetään levylle ja liiskataan ylhäältäpäin toisella levyllä, pikku hetki ja sama operaatio toiselle puolelle. Tämän jälkeen saatetaan ultralla katsoa vielä kainalot.
Ei paha. Itse inhoan kaikkia puolialasti ja ronkkimisjuttuja, mutta ei tuo niin kauhea kokemus ollut.
Kipu riippuu sun rintojen muodosta. Jos on pienet, niin niitä joutuu "repimään" enemmän puristimien väliin.
Itsellä on mallia läpyskät, joten se ei sattunut yhtään, sama kuin itse olisi puristanut rintaa kahden käden väliin.
Mulla on kunnon isot riippurinnat ja viime vuonna, kun täytin 50, tuli kutsu seulontaan. Hoitaja kyseli joitain kysymyksiä ja sitten tosiaan tissit tiskiin. Ei sattunut yhtään. Käyntiin meni varmaan alle 10 minuuttia.
Minulla tutkittiin ollessani 43v. Ei sattunut mutta ei nyt kivaakaan. Kiinteäkudoksiset, pienehköt rinnat joten oli tosi vaikea asetella niitä levyjen väliin.
Minulla oli nuorena juuri sellaiset rinnat, joita ei kuulemma ole olemassakaan ilman silikonia: suuret, pyöreät ja hyvin kiinteät. Hoitaja oli pahantuulinen ja aggressiivinen kai jo valmiiksi eikä halunnut säätää laitetta, jotta minä selvästi keskimittaa pitempänä olisin päässyt tarpeeksi lähelle. Lopulta hän rusenteli rintani levyjen väliin niin väkivaltaisesti, että uskoin oikeasti saaneeni kudosvaurioita. Joka tapauksessa operaatio sattui niin paljon ja oli kaikkiaan niin vastenmielinen kokemus, että en ole sen jälkeen edes harkinnut kuvaukseen menoa.
En usko olevani ainoa, joka on tuntenut kovaa kipua, mutta harvassa meitä on. Kuten sinulle on jo vastattu, toimenpide ei satu tai sitten se on vain ärsyttävä. Tästä voidaan päätellä, että todennäköisesti sinullakin menee ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorena juuri sellaiset rinnat, joita ei kuulemma ole olemassakaan ilman silikonia: suuret, pyöreät ja hyvin kiinteät. Hoitaja oli pahantuulinen ja aggressiivinen kai jo valmiiksi eikä halunnut säätää laitetta, jotta minä selvästi keskimittaa pitempänä olisin päässyt tarpeeksi lähelle. Lopulta hän rusenteli rintani levyjen väliin niin väkivaltaisesti, että uskoin oikeasti saaneeni kudosvaurioita. Joka tapauksessa operaatio sattui niin paljon ja oli kaikkiaan niin vastenmielinen kokemus, että en ole sen jälkeen edes harkinnut kuvaukseen menoa.
En usko olevani ainoa, joka on tuntenut kovaa kipua, mutta harvassa meitä on. Kuten sinulle on jo vastattu, toimenpide ei satu tai sitten se on vain ärsyttävä. Tästä voidaan päätellä, että todennäköisesti sinullakin menee ihan hyvin.
Minulla sama kokemus samanlaisilla palleroilla. Äärettömän tuskallista ja piti irvistellä, eikä itkukaan ollut kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama kokemus samanlaisilla palleroilla. Äärettömän tuskallista ja piti irvistellä, eikä itkukaan ollut kaukana.
No voihan tuo hieman sattua, ei maailman mukavin juttu. Muttei ole rintasyöpäkään, voihan nuo jättää väliin jos ei tuota riskiä halua miettiä.
No ei kyllä normaalitilanteessa satu pätkääkään. Vaikka mulla tosi pienet rinnat, ja joudun menemään ihan kiinni siihen laitteeseen ja vähän venyttämään rintaa, kuvaushan ei kestä kuin n. sekunnin per tissi. Viidessä minuutissa olen jo ulko-ovella menossa. Jos joku sitä kivun takia välttelee, niin itse kärsisin kyllä kivutkin ennemmin kuin olisin sitten itseni varassa, että onko mitään vai ei. Kolme ystävääni on sairastanut rintasyövän, jokaisen tapaus löydettiin seulonnassa ja oli sen verran alullaan, että pystyttiin hyvin hoitamaan ilman rinnan poistoa. Kukaan heistä ei olisi itse kyennyt niin pientä alkua omalla tunnustelemisellaan havaitsemaan. Eli seulonnasta pois jääminen olisi jokaiselle heistä ollut kohtalokas.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä normaalitilanteessa satu pätkääkään. Vaikka mulla tosi pienet rinnat, ja joudun menemään ihan kiinni siihen laitteeseen ja vähän venyttämään rintaa, kuvaushan ei kestä kuin n. sekunnin per tissi. Viidessä minuutissa olen jo ulko-ovella menossa. Jos joku sitä kivun takia välttelee, niin itse kärsisin kyllä kivutkin ennemmin kuin olisin sitten itseni varassa, että onko mitään vai ei. Kolme ystävääni on sairastanut rintasyövän, jokaisen tapaus löydettiin seulonnassa ja oli sen verran alullaan, että pystyttiin hyvin hoitamaan ilman rinnan poistoa. Kukaan heistä ei olisi itse kyennyt niin pientä alkua omalla tunnustelemisellaan havaitsemaan. Eli seulonnasta pois jääminen olisi jokaiselle heistä ollut kohtalokas.
Oletko siis sitä mieltä, että joku ei tiedä tuota?
Tissit litistetään kahden levyn väliin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kutsussa joka tulee 50-vuotiaille sanotaan, että mammografia johtaa useinkin turhiin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, vaikka syöpää ei olisikaan.
Kävin tuossa hetki sitten, eikä sattunut ollenkaan. Ultraaminen sattui sen sijaan, koska siinä pyöriteltiin keppiä välillä kovastikin, ja sellaisilla alueilla jotka ovat muutenkin arat, kuten kainalon kohdilta.
Joo mutta älä pelkää. Siinä on kuitenkin ihminen, joka sinua asettelee ja ottaa kuvat. Voit vaikka mennessä sanoa, että on eka kerta ja vähän pelottaa. Mutta siis tissejä vähän venytetään alustalle ja litistitetään. Nopea juttu, tsemppiä : )
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlaiset, suuret ja "tiiviit" rinnat. Menin aivan vihellellen mammografiaan, en ollut lainkaan huolissani koska en voinut kuvitellakaan sen sattuvan, ainakaan niin paljon. Hoitaja oli kylläkin todella ystävällinen mutta myös minulle laite oli liian kaukana (olen myös keskimittaa pitempi) ja asento todella vaikea. Olin aivan kauhuissani kun hoitaja lähti toiseen huoneeseen ottamaan kuvaa ja laite vain puristui, puristui, puristui. Uskoin myös rintojeni vaurioituneen ja jonkin aikaa ne tuntuivatkin roikkuvammilta. Tosin nyt ovat palautuneet taas :)
Anteeksi ap, ei ole tarkoitus pelotella, en vain voinut vastustaa tilaisuutta avautua. Hyvä puoli on se, että jos kipua on, se ei tosiaan kestä kuin ihan hetken. Kaikilla kipua ei tosiaan ole, kuten tässäkin ketjussa on tullut ilmi.
Muista myös se, että ihmisten kipukynnys on erilainen. Joka tapauksessa ei kannata pelätä etukäteen. Ei sinne jatkuvasti ihmiset vapaaehtoisesti menisi, jos ihan hirveetä olisi.
Eihän se mukavaa ole, mutta jos löytyy syöpä, niin jotain voi olla vielä tehtävissä.
Minunkin pitäisi mennä ensimmäistä kertaa mammografiaan, mutta pelottaa todella paljon. Mulla on pienet, kartion malliset ja aika tiiviin oloiset ja arat rinnat. Tuntuu ihan hirveälle ajatella, että tiukka rinta yritetään musertaa kahden lasilevyn väliin ja annostellaan säteilyä päälle. Onko mahdollista että mammografiasta seuraa kudosvaurioita jos rintaa joudutaan kovasti repimään ja liiskamaan levylle? :(
Vierailija kirjoitti:
Mina en jattaisi mammoa valiin vaikka olisi kuinka ilkea eukko sita tekemassa. Viime vuonna loytyi syopa mutta onneksi viela niin pieni etta selvisin kasvaimen poistolla ja sateilyhoidoilla.
Vaikka tiesin tutkimusten jalkeen missa se syopa oli millilleen niin en omin kasin sita loytanyt.
Mene seuraavalla kerralla johonkin toiseen paikkaan tai varmista etta on eri teknikko hommissa.
Minua ei sattunut, mutta olisi sattunut aivan varmasti jos en olisi imettänyt lapsiani. Ennen imetyskausia rinnat olivat kipeät ja kovat melkein aina, nyt sopivasti pehmeät, joten ei satu kun liiskataan siihen koneeseen.
Jos rintasi ovat kovin herkät, niin ota särkylääkettä ennen toimenpidettä.