Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jonotusnumeron käyttämättä jättäminen

Vierailija
27.05.2019 |

Menet asioimaan paikkaan, jossa on jonotusnumerot. Otat sen, mutta hetken päästä muutat mielesi ja poistut paikalta. Heitätkö numerosi roskiin, vai annatko sen jollekin toiselle, vai laitatko sen siihen numerokoneen päälle, jotta joku saa sen siitä ottaa?

Kommentit (200)

Vierailija
21/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonosta lähtee monta niin minuuttitolkulla huudellaan niitä puuttuvia ja odotetaan ja kaikkien aikaa menee hukkaan. Siksi on järkevää, että joku käyttää sen numerovuoron. Eli todellakin laitan numeron eteenpäin.

Millaisissa paikoissa noin tehdään?

Kaikkialla missä minä olen ollut (labra, apteekki, Kela ym.) numero vain vaihtuu seuraavaan, jos kukaan ei tule. Alle minuutissa.

Vierailija
22/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua v*ituttaa kun jotkut ei pidä niistä numeroistaan huolta vaan koomataan jossain piilossa. Sitten tullaan tiskille "HEI MULLA OLI NRO 87 (vuorossa nro 96) JA JÄIN VÄLISTÄ PÄÄSEKS NYT" ja sitten ne pässit tiskillä antaa tyypin tulla väliin. Ja just yleensä kun itellä olis vuoro seuraavana. Toinen on nää ilman numeroo olevat "mä nopeesti vaan kysysin..".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä numerolla jonottaja on siinä paikalla odottamassa ja jos hän nyt tahallaan piiloutuu omalla vuorollaan, niin ohi vaan ja uutta tilalle. Jonon hidastelijan on syytä siirtyä jonossa seuraavaksi ettei hidasta asiointia.

Vierailija
24/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PEUKUTUSKYSELY

Olet jonottamassa sijalla 2. Sitten joku tulee ovesta sisään ja marssii suoraan sinun ja takanasi olevien ohi. Ensin olet ihmeissäsi, mutta sitten muistat hämärästi, että vartti sitten joku oli lähtenyt jonosta pois. Mitä mieltä olet?

YLÄNUOLI = :) Kiva, että tuo joku pääsi nopeammin. Et koe sen olevan sinulta mitenkään pois, nyt kun rupeat muistelemaan, että joku tosiaan lähti aiemmin.

ALANUOLI = :( Olit ehtinyt tottua siihen, että olet jonossa sijalla 2, joten harmittaa joutua sijalle 3.

Voi voi pidätkö tosissasi kirjaa kaikista jonossa olijoista? Jos on pidempi jono, arvioin siihen menevän ajan ja menen tekemään jotain muuta ja tulen takaisin hieman ennen oletettua aikaa.

Kyllä pidän. Minulla on mukana sellainen oma kirjanen sitä varten. Kirjoitan siihen kaikkien jonottajien tuntomerkit, että pysyn koko ajan kärryillä tilanteesta.

Olet vanhanaikainen. Minä otan kuvan.

Vierailija
25/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok soittaa hätänumeroon jos joku kiilaa jonossa?

Vierailija
26/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitän roskiin, koska on väärin että joku myöhemmin tullut pääsisi sillä kiilaamaan kauemmin odottaneiden edelle.[/quote]Samaa mieltä (jos ei voi tietää millainen ihminen sieltä tulee).

Jos jättää lapun jollekin, siitä on hyötyä vain yhdelle: sille joka tulee myöhemmin ja pääsee ohittamaan.

Mutta jos heittää lapun pois, siitä on hyötyä kaikille jo jonottaville, koska kaikki pääsevät nopeammin kuin muuten pääsisivät.

Mutta kenenkään jonotusaika ei lisäänny verrattuna siihen että tyyppi pitäisi lappunsa itse eli kenellekään ei ole haittaa teki lapullaan mitä lystää. Etenkään kun tämä ei muutenkaan ole valtava asia.

Lapun jättäjä ei voi mitenkään tietää, tuleeko sieltä seuraavaksi joku, jonka asiointi vie pitempään.

Ja sitä paitsi jos on vaihtoehtona valita kaikille neutraali asia tai kaikille hyödyttävä asia, niin miksei valitsisi jälkimmäistä, jos valinnan voi tehdä?

Koska en tee stokastista mallia vaihtoehtoisista jonotuslapusta luopumistavoista vaan teen sillä mitä ekana tulee mieleen. Tämä ongelma on samaa kokoluokkaa ostoskapulan kanssa eli täysin merkityksetön.

Jos satun olemaan siinä jonossa, se, mitä teet jonotuslapulle vaikuttaa konkreettisesti minun elämääni paljon enemmän kuin esimerkiksi Suomen maailmanmestaruus jääkiekossa. 

Vierailija
27/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitän roskiin, koska on väärin että joku myöhemmin tullut pääsisi sillä kiilaamaan kauemmin odottaneiden edelle.[/quote]Samaa mieltä (jos ei voi tietää millainen ihminen sieltä tulee).

Jos jättää lapun jollekin, siitä on hyötyä vain yhdelle: sille joka tulee myöhemmin ja pääsee ohittamaan.

Mutta jos heittää lapun pois, siitä on hyötyä kaikille jo jonottaville, koska kaikki pääsevät nopeammin kuin muuten pääsisivät.

Mutta kenenkään jonotusaika ei lisäänny verrattuna siihen että tyyppi pitäisi lappunsa itse eli kenellekään ei ole haittaa teki lapullaan mitä lystää. Etenkään kun tämä ei muutenkaan ole valtava asia.

Jos tyyppi heittää lapun roskiin, kaikkien muiden jonotusaika lyhenee.

Vierailija
28/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta itä lapulle kannattaa tehdä. Meillä otetut numerot kutsutaan, ja jos kukaan ei nosta peppuaan penkistä, kutsutaan seuraava. Näin ollen se ylimääräinen numero on luultavasti jo käytetty, kun joku sen aikoisi ottaa. Muutenhan tällä ei olisi väliä, mutta meillä on eri jonoja, joissa on eri numerot. Näin sen irtolapun ottaja ei voi aina tietää onko kyseinen numero jo mennyt vai ei.

Vierailija
29/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonosta lähtee monta niin minuuttitolkulla huudellaan niitä puuttuvia ja odotetaan ja kaikkien aikaa menee hukkaan. Siksi on järkevää, että joku käyttää sen numerovuoron. Eli todellakin laitan numeron eteenpäin.

Millaisissa paikoissa noin tehdään?

Kaikkialla missä minä olen ollut (labra, apteekki, Kela ym.) numero vain vaihtuu seuraavaan, jos kukaan ei tule. Alle minuutissa.

Jos niitä jonosta häviäjiä on viisi kuluu numeroiden odottelussa jo viisi minuuttia, kun samassa ajassa olisi nopeimmillaan vaikka palveltu jopa viisi asiakasta. Esim joku avain tms palautuspiste.

Vierailija
30/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina kuka tulee jälkeeni. Jos lähden, niin annan lapun hänelle ja hän voi antaa kaksi peräkkäistä numeroa tiskillä ja jono ei hidastu. Jos työntekijä tajuaa laittaa seuraavankin numeron tauluun.

Tämä on tosi, ei keksitty.

Vierailija
31/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jono on lyhyt jätän koneen päälle. Jos pitkä jono, myyn jonotusnumeron usein kahdella eurolla.

Vierailija
32/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan. Jos otan jonkun jättämän numeron, niin olen vaihtanut sen ennen minua jonottaneiden kanssa. Silloin kun on ollut vähän jonottajia, kyselyn voi tehdä. Joskus kun numeroa jättäessä olen kysynyt, kenellä on seuraava, niin joku tulee vain nappaamaan sen. Ainakin kerran se on ollut joku viimeiseksi tullut, mutta en ole jäänyt siitä riitelemään.

Vierailija
33/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä on moinen käytäntö, mutta itse en muista ikinä nähneeni yli 15s mittaista huhuilua.

Vierailija
34/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapun jättäjä ei voi mitenkään tietää, tuleeko sieltä seuraavaksi joku, jonka asiointi vie pitempään.

Ja sitä paitsi jos on vaihtoehtona valita kaikille neutraali asia tai kaikille hyödyttävä asia, niin miksei valitsisi jälkimmäistä, jos valinnan voi tehdä?

Koska en tee stokastista mallia vaihtoehtoisista jonotuslapusta luopumistavoista vaan teen sillä mitä ekana tulee mieleen. Tämä ongelma on samaa kokoluokkaa ostoskapulan kanssa eli täysin merkityksetön.

Jos satun olemaan siinä jonossa, se, mitä teet jonotuslapulle vaikuttaa konkreettisesti minun elämääni paljon enemmän kuin esimerkiksi Suomen maailmanmestaruus jääkiekossa. 

Siis se on sulle elämän ja kuoleman kysymys?

Vierailija
35/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, tarvitseeko tällaisestakin vääntää keskustelua 😑😑😑

Vierailija
36/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus, tarvitseeko tällaisestakin vääntää keskustelua 😑😑😑

Herää kysymys, miten itse toimit?

Vierailija
37/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi hirveä ruuhka, antaisin numeroni kipeimmän näköiselle tyypille. Jos jollain vaikka paha flunssa ja olo näyttää tuskaiselta, eikä mahdollisesti ole päässyt edes istumaan kun kaikki paikat varattuja. Jos kukaan ei sillä tavalla pistäisi silmään, niin ihan vaan mukavimman näköiselle tyypille. Olisi kiva ilahduttaa edes yhden ihmisen päivää.

Jos heittäisin lapun roskiin, niin ehkä se periaatteessa olisi oikein, mutta silloin apteekin täti huutelisi turhaan. Saattaisihan joku olla jopa niin röyhkeä että omisi vuoron itselleen kun huomaisi että kukaan muu ei nouse.

Vierailija
38/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea tapa on tietenkin heittää lappu roskiin, jos joku ei ole juuri tulossa ottamaan sitä. Olen labrassa töissä ja jos joku ei tule nopeasti vuoronumerolla niin käyn nopeasti ovella huutamassa numeron. Jos ketään ei ole tulossa niin otan heti seuraavan. Eli pikkaisen turhaa juoksua siinä tulee, mutta se on parempi kuin antaa etuilumahdollisuus muille. Joskus jonotusajat ovat pitkiä, ja olen useita kertoja kuullut valitusta siitä että porukkaa tulee muiden ohi jossain lojuneella lapulla. Tai sitten joku on kehunut että onneksi löysin numerolapun niin ei tarvinnut odottaa niin pitkään. Ei näin.

Vierailija
39/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se käyttämätön numero viivyttää jonoa kuitenkin. Asiakaspalvelija nääs tietää, että noin joka toinen jonottaja on hajamielinen, hidas tai jalaton, ja siksi on pakko odottaa. Lopulta joku juoppo hortoilee numerolaitteelle, löytää lapun ja alkaa mesoa, että MINUN NUMERO JÄI VÄLISTÄ ja etuilee, kun eihän sitä voi tietää, mistä hän sen stnan lapun sai.

Eli jos ette käytä numeroa, antakaa se jollekin vanhalle tai väsyneelle tai syökää se, mutta älkää jättäkö lojumaan koneen päälle. Kukaan ei tykkää etuilijoista.

Vierailija
40/200 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itiksen kelassa ei ennen saanut antaa lappua kenellekään, eikä laittaa koneen päälle. Vartijat todella tarkkailivat asiaa :D