Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.

Kyllästynyt itsekeskeiseen "ystävään"

Vierailija
27.05.2019 |

Minulla on iso ongelma "ystäväni" kanssa, olen ollut hänelle suuri henkinen tuki jo pitkän aikaa, läpi hänen masennuksensa ja auttanut ja kuunnellut. Hän on nykyään iloinen ja onnellinen, mutta nyt kun minulla on elämässäni vaikea vaihe, tuntuu hän unohtaneen minut täysin. Kun olen yrittänyt puhua tästä hänelle, hän vain suuttuu ja juttu päätyy siihen, että minä joudun pyytämään häneltä anteeksi, että pahoitin hänen mielensä. Alan olemaan tosi väsynyt tähän "ystävyyteen" ja koen, että se vie minulta enemmän voimia mitä se minulle antaa. Mitä te tekisitte? Alan olemaan katkera kaikesta siitä ajasta, jonka annoin hänelle silloin aikoinaan, kun nyt minua ei tueta ja kuunnella. Olen jo monet kerrat päättänyt, että lopetan tämän kaveruussuhteen, mutta jotenkin se on aina jatkunut siksi, että minulla on aika vähän läheisiä ystäviä. Entiset ystävät ovat muuttaneet eri paikkakunnille tai heillä on muita kiireitä elämissään, emmekä näe usein. Olen saanut muutaman uuden hyvän ystävän, ja olen miettinyt että jatkossa panostaisin niihin ystävyyssuhteisiin, enkä tähän yhteen, joka päivä toisensa jälkeen myrkyttää minun mieleni. Kaipaisin nyt tukea ja tsemppaavia sanoja :)

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SInun on ensisijassa pidettävä huolta omasta hyvinvoinnistasi. Jos "ystäväsi" tuottaa sinulle pahaa mieltä ja olet tapaamistennne jälkeen väsynyt, tiedät, että suhde ei ole sinulle hyväksi.

Vierailija
2/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin yksin, kuin energiasyöppö ystävän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panosta uusiin ystäviin. Älä katkaise välejä hyväksikäyttäjäystävään, vaan vältä häntä, hänen puheluitaan ja seuraa.

Vierailija
4/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää yhteydenpito minimiin tai jossain vaiheessa kokonaan. Itsellä oli samanlainen tilanne, jätin vain viestittelyn, välillä kuuluu jotain tyyliin Moi, mitäs kuuluu? En vastaa mitään. Jospa hän ymmärtäisi yskän.

Vierailija
5/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SInun on ensisijassa pidettävä huolta omasta hyvinvoinnistasi. Jos "ystäväsi" tuottaa sinulle pahaa mieltä ja olet tapaamistennne jälkeen väsynyt, tiedät, että suhde ei ole sinulle hyväksi.

Kiitos, tätä olen itsekin kovasti miettinyt. Olen puhunut tästä asiasta myös mieheni kanssa, ja hän kokee, että tämä "kaveri" vain pönkittää omaa egoaan minun kauttani.

Ap

Vierailija
6/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. On hyvä kuulla, että ajatukseni ovat oikealla tiellä, enkä ole vain itsekäs halutessani jättää yhteydenpito minimiin vanhan ystävän kanssa. Haluan jatkossa keskittää voimavarat ja ajatukset omaan elämään ja sellaisiin ystäviin, jotka haluavat myös antaa omaa aikaansa minulle myös muulloinkin, kuin silloin kun hehkuttavat omaa elämäänsä.

Jotenkin huomaan näin aikuisena, että tärkeintä ystävyydessä on kuunteleminen. Tuntuu vaikealta, että aina kun kerron ystävälleni jostain henkilökohtaisesta asiastani, päätyy tilanne siihen että ystäväni suuttuu. Hän on myös haukkunut minua ja kiukkuisesti todennut minulle kun olen yrittänyt kertoa asioista, jotka painavat mieltä, että minulla ei ole oikeutta "syytellä" muita ihmisiä siitä että minulla okän vaikeaa. En missään vaiheessa ole syyttänyt ketään, hän kääntää kaikki keskustelunaiheet itseensä hyvin narsistiseen tapaan. Alan olemaan todella kyllästynyt..

Ap

Vierailija
7/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on vaikeaa", piti kirjoittaa.

Ap

Vierailija
8/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika törkeälle.

Vierailija
9/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todennäköisesti empaattinen ihminen, kun ajattelet että olisit muka itsekäs jos vähennät yhteydenpitoa ihmiseen joka käyttää sinua hyväkseen! Empaattiset ihmiset vetävät puoleensa narsistisia ihmisiä. Ystäväsi kuulostaa ihan k...sipäältä, miksi ihmeessä pelkäät vähentää yhteydenpitoa? Aikuiseksi kasvamiseen liittyy myös se, että näkee selkeästi tilanteet sellaisina kuin ne ovat, eikä pelkää toimia. Ystäväsi on huono ystävä, kenen elämää sinä oikein elät: Omaa elämääsi vai ystäväsi elämää? Kannattaa miettiä mihin laittaa oman energiansa: Muiden hyväksyntään vai omaan onnellisuuteen???

Vierailija
10/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille. On hyvä kuulla, että ajatukseni ovat oikealla tiellä, enkä ole vain itsekäs halutessani jättää yhteydenpito minimiin vanhan ystävän kanssa. Haluan jatkossa keskittää voimavarat ja ajatukset omaan elämään ja sellaisiin ystäviin, jotka haluavat myös antaa omaa aikaansa minulle myös muulloinkin, kuin silloin kun hehkuttavat omaa elämäänsä.

Jotenkin huomaan näin aikuisena, että tärkeintä ystävyydessä on kuunteleminen. Tuntuu vaikealta, että aina kun kerron ystävälleni jostain henkilökohtaisesta asiastani, päätyy tilanne siihen että ystäväni suuttuu. Hän on myös haukkunut minua ja kiukkuisesti todennut minulle kun olen yrittänyt kertoa asioista, jotka painavat mieltä, että minulla ei ole oikeutta "syytellä" muita ihmisiä siitä että minulla okän vaikeaa. En missään vaiheessa ole syyttänyt ketään, hän kääntää kaikki keskustelunaiheet itseensä hyvin narsistiseen tapaan. Alan olemaan todella kyllästynyt..

Ap

Huonolta kuulostaa. Ala nyt jo herätä todellisuuteen. Alkaa melkein ärsyttää tällainen aloitus, jossa toinen tuntuu olevan täysin sokea. Miksi siedät tuollaista kohtelua?

Vierailija
11/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten välinen ystävyys on kummallista. En ymmärrä.

Vierailija
12/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet todennäköisesti empaattinen ihminen, kun ajattelet että olisit muka itsekäs jos vähennät yhteydenpitoa ihmiseen joka käyttää sinua hyväkseen! Empaattiset ihmiset vetävät puoleensa narsistisia ihmisiä. Ystäväsi kuulostaa ihan k...sipäältä, miksi ihmeessä pelkäät vähentää yhteydenpitoa? Aikuiseksi kasvamiseen liittyy myös se, että näkee selkeästi tilanteet sellaisina kuin ne ovat, eikä pelkää toimia. Ystäväsi on huono ystävä, kenen elämää sinä oikein elät: Omaa elämääsi vai ystäväsi elämää? Kannattaa miettiä mihin laittaa oman energiansa: Muiden hyväksyntään vai omaan onnellisuuteen???

Kiitos, tää oli todella hyvä potku persuksille. :) ja juu oikeassa olet, olen todella empaattinen ihminen, olen ollut teinistä asti. Nyt minulle alkaa vaan riittää. En jaksa enää tätä, että minua käytetään jatkuvasti hyväksi tässä kaveruussuhteessa. Tämä on nyt hyvä päätös, jatkan elämääni keskittyen oikeisiin ystäviin ja omaan hyvinvointiini!

Ap

Vierailija
13/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten välinen ystävyys on kummallista. En ymmärrä.

Tämä ei ole siis mielestäni normaalia ystävyyttä. Siksi teinkin tämän aloituksen.

Ap

Vierailija
14/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi hieman samalla tavalla. Ystävänä pitämälläni ihmisellä oli rankka syksy ja talvi. Kevään koittaessa hänen tilanteensa helpotti ja kas kummaa, kaikki yhteydenpito hänen puoleltaan meni jäihin. Yhtäkkiä seurani lakkasi kelpaamasta, vaikka olin tukenut ja auttanut häntä kuukausien ajan.

Vierailija
15/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huonolta kuulostaa. Ala nyt jo herätä todellisuuteen. Alkaa melkein ärsyttää tällainen aloitus, jossa toinen tuntuu olevan täysin sokea. Miksi siedät tuollaista kohtelua?

En haluakaan sietää sitä enää. Olen kärsinyt tovin masennuksesta, ja nyt kun lääkitys ln lopetettu ja elämä palannut takaisin raiteilleen, niin olenkin tekemässä myös tällaista kokonaisvaltaista hyvinvointiremonttia. Aikaisemmin minulla ei ollut siihen voimia, nyt on :)

Ap

Vierailija
16/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tää oli todella hyvä potku persuksille. :) ja juu oikeassa olet, olen todella empaattinen ihminen, olen ollut teinistä asti. Nyt minulle alkaa vaan riittää. En jaksa enää tätä, että minua käytetään jatkuvasti hyväksi tässä kaveruussuhteessa. Tämä on nyt hyvä päätös, jatkan elämääni keskittyen oikeisiin ystäviin ja omaan hyvinvointiini!

Ap

Pelkkä päätös ei riitä, vaan pitää pysyä tiukkana. Ystäväsi osaa varmasti pommittaa sinua kunnolla, koska osaa vedota tunteisiin ja empaattisuuteesi. Hän tulee haluamaan sinulta huomiota jatkossakin ja juuri sitä empaattisuutta. Pysy lujana, älä vastaa viesteihin tai puheluihin, jos oikeasti haluat eroon tästä ihmisestä. Helposti hän ei varmasti luovuta. Tuollaiset verenimijät tekevät kaikkensa saadakseen sinulta lisää "energiaa"; hyvällä tai pahalla. He nauttivat myös negatiivisesta huomiosta. Sun pitää osata olla luja, eikä antaa hänelle minkäänlaista huomiota. Hiljaisuus on kaikkein paras, ei selittelyitä, ei mitään. Muista että et voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi, jos annat muiden käyttää sinua hyväkseen. Tsemppiä. Olen kävellyt tuon polun, se on vaikeaa.

Vierailija
17/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle kävi hieman samalla tavalla. Ystävänä pitämälläni ihmisellä oli rankka syksy ja talvi. Kevään koittaessa hänen tilanteensa helpotti ja kas kummaa, kaikki yhteydenpito hänen puoleltaan meni jäihin. Yhtäkkiä seurani lakkasi kelpaamasta, vaikka olin tukenut ja auttanut häntä kuukausien ajan.

Kiitos viestistäsi. Mitkä toimet auttoivat sinua unohtamaan vanhan kaverisi? Keskityitkö harrastukseen vai uusiin ihmissuhteisiin? Kaikkea hyvää sinun kesääsi!

Ap

Vierailija
18/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että tuollainen ihminen yrittää luikerrella takaisin elämääsi heti kun vaan voi. Hän odottaa tilaisuutta, esim sinun heikkoa hetkeä ja tunkee sitten takaisin.

Vierailija
19/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän sama tilanne. "Ystävä" tilittää aina omista ongelmistaan ja aina pitäisi olla silloin tavoitettavissa kun hän haluaa. Sitten kun itselläni on jotain tai haluaisin tavata, ei ikinä sovi. Whatsapp-viesteihin jätetään vastaamatta vaikka ne on nähty ja sitten kahden viikon päästä tulee monta soittoa että NYT LÄHDET KALJALLE! Ja jos en lähde niin suuttuu.

Päätin etten jaksa näin yksipuolista ystävyyttä ja en enää viitsi hänelle itsekään mitään vastata saati ehdottaa tapaamista. Etsiköön toisen ihmisen kenelle vuodattaa, en jaksa enää.

Vierailija
20/57 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, menneistä on turha katkeroitua - siitä on vain sinulle itsellesi harmia ikävien ajatusten merkeissä. Katkeruus syö ja kiusaa sinua, ei tätä "kaveria". Joten unohtaisin ne menneet ja keskittyisin tulevaan. En ehkä kuluttaisi aikaani tähän "kaveriin" vaan suuntaisin katseeni ja energiani uusiin, jo saatuihin, ystäviin.

Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.