Onko joku saamaton/ masentunut pystynyt muuttamaan elämänsä pakottamalla itsensä toimintaan kalenterin avulla?
Itsellä ihan järkyttävän raskaat viisi vuotta takana, joiden aikana olen menettänyt monta ihmistä kuolemalle, oman työpaikkani jne. Voimani ovat hyvin vähissä, mutta ajattelin, jos hommaan kalenterin ja alan merkkaamaan siihen mitä tehdä minäkin päivänä ihan väkisin ja kanssa teen sen, vaikka kuinka pahalta tuntuisi, eikä jaksaisi?
Auttaisiko se elämässä eteenpäin, jos liikunta, ruokavalio ja itsestä huolehtiminen olisivat siinä ihan pakollisia. Olen kuitenkin huomannut, että pystyn aina suorittamaan muiden määräämät pakolliset toiminnat, mutta itse päättämiäni en. Tai en ole oikeastaan päättänyt, vaan suunnitellut. Jospa se kalenterin käyttöönotto olisi sama kuin löisin lukkoon itseni kanssa?
Kommentit (5)
Ei ole kokemusta. Minulla on sairauteen liittyvää jaksamattomuutta. Lääkärini sanoi, että voisin yrittää tehdä noin 15 min päivässä rästiin jäänyttä siivousta. Ei liikaa kerralla vaan pieniä palasia.
Kannattaa kokeilla, mutta älä tee liian paljon suunnitelmia per päivä näin alkuun. Kannattaa alottaa kevyesti.
En tiedä siitä toteutuspuolesta, mutta harrastuksena kalenterin koristelu (plannerointi tai bujoilu) on hauskaa.
Minulla samantapaista taustaa kuin ap:lla, ja kyllä, on ainakin hiukan auttanut, että kalenterissa on tiettyjä toistuvia rutiineja. Ja joka aamu kirjoitan paperille 1-2 asiaa, jotka tehtyäni voin olla tyytyväinen päivääni. Ei pidä kuormittaa itseään liikaa mutta ei myöskään pidä jäädä lojumaan ilman suunnitelmia ja sopivan kokoisia tavoitteita.
En tiedä, mutta suosittelen kokeilemaan. Eihän siinä mitään häviäkään. Se, että tekee jotain ja kokee niitä pieniä onnistumisen tunteita on kuitenkin tärkeää. Suolistoystävällisesti syöminen ja liikunta auttaa myös jossain määrin.