Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ravintoloitten pitää tunkea sitä gluteenia ja maitoa ihan jokaiseen ruokaan?

Vierailija
26.05.2019 |

Ei luulisi että salaattienkin pitäisi noita sisältää mutta vähintään gluteeniä pitää tunkea noihinkin. Vihanneksia ja lihaa vaan, luulisi olevan helppoa.

Mutta ei, kaikki pitää tehdä niin vtun vaikeaksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kotona, jos on noin vaikeaa.

Vierailija
2/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska maailma ei pyöri vähemmistöjen ehdoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kyse olisi vain työvälineistä eikä aineksista? Samoilla pinnoilla ja veitsillä leikattu leipä ja salaatti, pesemättä niitä siinä välissä? Noin ainakin kontaminoituu kasvikset gluteenilla.

Ja moni valmiskastikejauhe, paranteet tai mitä ovatkaan sisältävät gluteenia ominaisuuksien ja hinnan vuoksi.

Maidosta en tiedä, kai sille on sama syy (ominaisuudet ja hinta).

Vierailija
4/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siten tulee parempaa ruokaa. Juu, voi maidoton ja gluteenitonkin olla ihan hyvää.

Vierailija
5/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kotona, jos on noin vaikeaa.

No niin näköjään. Vaikka rahaa on kuin roskaa ja tuo olisi se yksi juttu jonka voisi ulkoistaa muille joka helpottaisi elämääni. Mutta joo, tää 80e/tunti koodari joutuu tekemään omat ruoat koska jotkut vtun valopäät ei osaa tehdä mitään oikein.

Vähän sama juttu se oli rempanki kaa. Ei ne vidun itä euroopan sankarit osaa tehdä mitään oikein edes vanhingossa.

Vierailija
6/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on huono kokki, jos ei osaa tehdä hyvää salaattia ilman maito- ja viljatuotteita. Itselläni ei ole mitään allergioita, mutta salaatti ei tarvitse ruokaa. Panerointi on myös huonon kokin tapa valmistaa ruokaa. Vehnä ja maito on aikuiselle turhia ja hyvä kokki ei niitä tarvitse mihinkään, ehkä leivontaan korkeintaan. Tosin itse osaan leipoa ilman vehnääkin hyviä täytekakkuja ja ihmiset ihmettelevät, miten on niin hyvää - leivon siis muita ruokavaliorajotteisia huomioon ottaen. 

On kyllä ankeaa, kun on paikkoja, joihin ei saa viedä omia eväitä ilman lääkärintodistusta ja aina pitäisi vain sitten olla kotona, kun tarjolla tapahtumissa on lähinnä patonkia ja paneroitua. Lääkärintodistus taas maksaa helposti satasen yksityisellä käynti+todistus, eikä tk edes sen takia ota. Kaverin puolesta kerron..itsellä ei ongelmia ruokien kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos muuta. Kalansyöjänä ärsyttää kun kalaruokaan pitää aina tunkea kaikki mahdolliset allergeenit, sekä maito, viljat, että kananmuna. Nyt vielä mun työpaikkaravintolassa lisätään joskus kalaan soijaakin. Miksi?

Ymmärrän toki, jos joskus tehdään leivitettyä kalaa, mutta kun tuo maito-vilja-soija-kananmuna -lisä kalaruoissa alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Vähän tulee mieleen, että sitä tehdään säästösyistä, eli kunnon kalaa ei hankita, joten se pitää piilottaa halvan mönjän sekaan. Syynä ei siis olisi ruoan hyvä maku.

Vierailija
8/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenitonta ruokaa ei saa (ammattikeittiöissä) tehdä samassa tuotantotilassa kuin tavallista. Keittiöt on pieniä ja ahtaita. Kyse ei ole osaamattomuudesta vaan tiukasta elintarvikelaista. Maidontonkin tarkoittaa ettei saa olla edes ripausta jotain jossa maitoa. 

Mutta käy vegaaniravintoloissa, niissä ei käytetä maitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, gluteenia tulee ravintoloihin melkein joka tukkurilta. Kun ostat 50 kg lohta, niin mukaan tulee 0,5l pullo gluteenia. Ja kun sitä tulee kaupantekijäisinä, niin pitäähän se johonkin survoa. Muutama ruikuttava asiakas on pienempi riesa kuin varasto täynnä gluteenipulloja.

Vierailija
10/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin on niin paljon osa-aika ruokarajoitteisia, esim halutaan maidotonta ruokaa mutta vedellään heti kohta kermakakkua naamariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta. Kalansyöjänä ärsyttää kun kalaruokaan pitää aina tunkea kaikki mahdolliset allergeenit, sekä maito, viljat, että kananmuna. Nyt vielä mun työpaikkaravintolassa lisätään joskus kalaan soijaakin. Miksi?

Ymmärrän toki, jos joskus tehdään leivitettyä kalaa, mutta kun tuo maito-vilja-soija-kananmuna -lisä kalaruoissa alkaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Vähän tulee mieleen, että sitä tehdään säästösyistä, eli kunnon kalaa ei hankita, joten se pitää piilottaa halvan mönjän sekaan. Syynä ei siis olisi ruoan hyvä maku.

Säästösyyt. Itselläni maitoallergia ja monesti duuniruokalassa jäänyt kalaruuat syömättä kun ne on tungettu juusto tai maitokastikkeeseen. Terveellinen kala pilataan näillä juusto ym rasvalisillä. Osa työkavereista ei tajua tätä vaan sanovat että on hyvä kun voi syödä terveellistä kalaa. No se ei ole enää sitä jos siinä on iso kauhallinen juustoa missä on paljon kovaa rasvaa.

Leivitykset.. en todellakaan ymmärrä miksi niitä käytetään, no säästösyyt tietty joo. 

Vierailija
12/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vilja ja maitotuotteet on merkittävä osa meidän ruokakulttuuria. Kuten on myös maataloustuotantoamme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska siten tulee parempaa ruokaa. Juu, voi maidoton ja gluteenitonkin olla ihan hyvää.

Kehno kokki, jos ei osaa edes salaattia ilman maitoa ja vehnää.

Vierailija
14/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö lapsiparka edes mikä on gluteenittoman ja maidottoman ero?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö lapsiparka edes mikä on gluteenittoman ja maidottoman ero?

Mä tiedän. Tiedätkö itse?

Vierailija
16/16 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla keliakia, maitoallergia tai laktoosi-intoleranssi? Jos ei, niin sinulla on vain päänsisäisiä ongelmia, jotka sinun pitää itse selvittää tykönäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan