Täytyykö vaalipaikalla olla se paperilappu mukana? Olen heittänyt sen menemään
Eikä ole voimassaolevia henkkareitakaan nyt. Ajokorttia odottelen edelleen ja passi on vanhentunut.
Kommentit (13)
Henkkarit pitää olla. Lappua ei tarvita.
Olisit voinut saada ilmaiseksi väliaikaiset henkkarit äänestystä varten. Mutta nyt on myöhäistä.
Jos on noin uusavuton, on ehkä parempikin, ettei käytä äänioikeuttaan. Sitähän voi vaikka äänestää väärin.
Voi teitä demareita. Onko pakko ihailla paperittomia noin kovasti?
Ilman henkkareita et voi äänestää vaikka sulla olisi se paperi mukana.
"Ajokorttia ei ole ja passi vanheni, miten mahtaa sunnuntaina onnistua äänestäminen. Oikeusministeriön mukaan äänestyspaikalle kannattaa mennä, mutta ottaa mukaan mahdollisia muitakin henkilöllisyyttä varmistavia dokumentteja, koska vaalitoimitsija päättää, onko tunnistaminen riittävä."
https://yle.fi/uutiset/3-7935006
Kannattaa ainakin yrittää !
Minä olen ainakin saanut äänestää ilman paperilappua vanhentuneella passilla joten kannattaa kokeilla josko se onnistuisi myös sinulta.
Eiköhän ole ihan kaikkien kannalta parempi, ettet äänestä lainkaan. Miten oikein ajattelit, että tuo menisi, kun et pysty todistamaan henkilöllisyyttäsi? Ja olisiko ok, että sillä sinun paperinkeräykseen viskaamalla ilmoituksella kävisi joku naapurisi äänestämässä toisen kerran?
Mene äänestämään, älä mainitse passin vanhentumisesta. Olen itse saanut äänestää vanhalla passilla. Tuskin katsovat voimassaoloa edes.
En ole koskaan vienyt sitä lappua mukaan äänestyspaikalle. Se on turhake. Nykyään ilmoitus äänioikeudesta tulee sähköisenä (minulle).
Lappua ei tarvitse, se kertoo vain sinulle että sinulla on äänioikeus ja että missä sun äänestyspaikka on. Vanha passikin käy, pääasia on että sun nimi löytyy sieltä listalta että et ole vielä äänestänyt ja kuulut siihen alueeseen.
T: vaalitoimitsija/vaalilautakunnan jäsen
Vierailija kirjoitti:
Mene äänestämään, älä mainitse passin vanhentumisesta. Olen itse saanut äänestää vanhalla passilla. Tuskin katsovat voimassaoloa edes.
Täytyy tunnustaa, etten ole vaalitoimitsijana koskaan katsonut passin voimassaoloa, ainoastaan sen että naama näyttää samalta kuin passikuvassa ja nimi ja sotu löytyy listalta. Nykyään passit on kuitenkin voimassa vain sen viisi vuotta, ei ihminen siinä ajassa muutu niin paljon. Sitä paitsi pidän vähän aikaa sitten vanhentunutta passia luotettavampana kuin ikivanhaa vielä voimassa olevaa pahviajokorttia.
Äänestyspaikalla. Ap