Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailijat!!!

24.05.2006 |

Olisin innokas kokeilemaan tulevan vauvan kanssa kestovaippoja.

Haluaisin kuulla kokemuksia asiasta. Miten vaippojen kanssa esim ostosreissulla toimitaan? Onko ihan kauhea vaiva tuo vaippojen peseminen?

Ja ennen kaikkea olisi kiva tietää minkälaisia vaippoja olette käyttäneet. Riittääkö ihan nuo äitiyspakkauksen harsot vaippakuoren kanssa vai pitääkö olla jotain muuta mukana?

Olisin erittäin kiitollinen kaikista kertomuksista!!!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti kokeilla! Ja itse en pesemistä pidä mitenkään ylipääsemättömänä työnä, konehan ne pesee. ;)

Äitiyspakkauksen harsot voisivat alussa mennä, tosin ylensäkin vaipat vaativat jonkun pesun parhaaseen imuun päästäkseen. Itse osti Ruskovillalta harsoja ja yhdet villikset ja äitini kutoi hahtuvakuoria ja niillä selvittiin alussa aika pitkälle... Netin vaippakaupoista löytyy myös ihanan pehmoisia, ohkaisia luomuharsoja, jotka oloisivat varmasti parhaita pikkuvauvan vaipattamiseen, jos harsoista tykkää.

Nyt myöhemmin olen " hurahtanut" ja tilaillut ja ommellut jonkin verran muotoonommeltuja sisävaippoja pääasiassa yökäyttöön. Kaupassa ja kyläilessä ovat käytössä taskuvaipat tai sitten ihan kertikset. Vähän sen mukaan, ovatko taskuvaipat puhtaana...

Ihan hirmiusesti infoa ja neuvoja löytyy täältä: http://kestovaippainfo.fi. Alussa tietoa tuntuu tlevan niin, että pää on pyörällä, mutta kyllä se siitä yleensä jonnin ajan kuluttua selviää. ;)

Onnea kestoilulle!

Vierailija
2/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miimiäinen:

Olisin innokas kokeilemaan tulevan vauvan kanssa kestovaippoja.

Haluaisin kuulla kokemuksia asiasta. Miten vaippojen kanssa esim ostosreissulla toimitaan?

-Minä otan mukaan pienen muovipussin, jonka voi sulkea hyvin. Siihen käytetty vaippa.

" Onko ihan kauhea vaiva tuo vaippojen peseminen?"

-Minusta ei yhtään. Vaippapyykki menee muun pyykin seassa, ja muutenkin ainakin minusta pyykinpesu on kotitöistä miellyttävimpiä. (Paljon ikävämpää minusta on tyhjentää ja täyttää tiskikonetta, enkä silti ole harkinnut siirtymistä kertakäyttöastioiden käyttöön ;)

" Ja ennen kaikkea olisi kiva tietää minkälaisia vaippoja olette käyttäneet. Riittääkö ihan nuo äitiyspakkauksen harsot vaippakuoren kanssa vai pitääkö olla jotain muuta mukana?"

-Itse olen käyttänyt tähän asti ihan harsoja lähinnä flanellisten lisäimujen kanssa, siihen päälle villahousut tai pul-kuori. Vasta vähän aikaa sitten ostin kokeeksi ensimmäiset muotoonommellut sisävaipat, (Popolinin) jotka ovat kieltämättä käteviä käyttää. Ai niin, onhan minulla myös pari taskuvaippaa, jotka hankin juuri kyläily- ja kaupunkikäyttöön. Niistä tulee pieni paketti ja ovat myös näppäriä käyttää, kun ne täyttää valmiiksi ennen lähtöä. Myös taskuvaipat täytän toistaiseksi ihan harsolla ja lisäimulla.

Muut saavat kertoa hienommista systeemeistä, itselläni vaippavarasto on tosiaan melko simppeli.

Ne äitiyspakkauksen harsot eivät ole hurjan hyviä, lisäimun kanssa olen tosin käyttänyt niitäkin. Hyviä harsoja on mm. Ruskovillalla, ne riittävät ainakin pienemmällä vauvalla sellaisenaankin kuoren sisään. Ja harsoja saa mielestäni olla paljon, (n. 20 ainakin) ettei tarvitse olla jatkuvasti pyykkäämässä.

Käy tuolla kestovaippainfo.fi:ssä lueskelemassa, jos et ole jo käynyt. Siellä on tietokannoissa esitelty erilaiset myynnissä olevat vaipat. Kieltämättä siellä on tiedosta runsaudenpulaa, mutta kaikkea ei tarvitse ostaa ;) alkuun pääsee ihan niillä harsoilla ja kuorilla. Ja muutama lisäimu kannattaa olla, esim. öitä varten.

Vinkkinä vielä, että kestovaippainfon ja babyidean kirppiksiltä löydät käytettyjä vaippoja, jos vaikka haluat kokeilla erilaisia systeemejä, etkä viitsi investoida uusiin vaippoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käyttänyt kauppareissuilla kestoja, muuta kuin lähikaupassa siis. Joten siihen en osaa vastata.

Vaippojen peseminen ei ole tosiaankaan suuri vaiva. Pyykkiä tulee muutenkin ja ne menee siinä samassa. Kestovaipat pestään 60 asteessa esim. daily sensitivellä. Pesuaineen tulee olla tietynlaista, että vaipat eivät mene pilalle. HArsot kuivuvat tosi nopeasti, samoin kuoret ja esim. taskuvaipat.

Alussa käytin vauvalle harsoja ja kuoria. Ruskovillan harsot on hyviä, mutta alussa niistä tuli liian iso paketti pienelle. Joten käytin mam-merkkisiä harsoja, ne olivat myös hyviä. Sitten kun vauva vähän kasvoi ostin fuzzi bunz taskuvaippoja, niistä olen erityisesti tykännyt. Sitten meillä on myös sisävaippoja, mm. Igulee merkkisiä ja niitten päällä käytän kuoria tai villiksiä.

Vaippoja on olemassa vaikka minkälaisia, ja tekisi mieli kokeilla mahdollisimman paljon. Mutta rahavarat ei anna myöten. Kestoilu on mielestäni mukava, etenkin kun se säästää luontoa. Käytetyt vaipat saa myytyä nettikirppiksillä, joten myös rahaakin säästyy. KAduttaa etten tajunnut kestoilla esikoisen aikana, luulin kestoilua tosi vaivalloiseksi.

Vierailija
4/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomattavasti ekohenkisempi kuin mieheni, ja minulle oli alusta asti selvää että meillä käytettäisiin kestoja. Mies ei ollut ihan yhtä innoissaan, mutta suostui kuitenkin, mutta vain sillä ehdolla että käytettäisiin All-In-One- vaippoja, eli sellaisia missä on kaikki valmiina ihan kuin kertiksissäkin. Niitäpä sitten hankin, ja hyvin toimivat.

Meidän suosikkimerkki on Kushies Ultra - aika iso paketti kyllä kertiksiin verrattuna, mutta tosi helppo ja meidän neidille sopiva. Pitääkin hyvin: kerrankin isäntä unohti vaipan 6 tunniksi päälle eikä silti vuotanut mistään! Olemme kokeilleet myös käsittääkseni suomalaista Hilivinksis-merkkiä, jonka vaipat ovat tosi nättejä ja vain aavistuksen kertiksiä paksumpia. Sekin on toimiva, mutta meillä se vähän falskaa reisistä. Näissä on kuitenkin suuri ero siinä mikä merkki kunkin vauvan muotoihin sopii, joten kannattaa kokeilla paria merkkiä ennen kuin ostaa jotain paljon.

Pesu ei minusta ole mikään ongelma, meillä pyörii kone muutenkin koko ajan. Kuivaus on vähän hankalampi juttu, kun meillä ei ole mitään kuivausmasiinaa ja asunto on aika pieni - ja nämä AIO-vaipat kuivuvat yleensä noin vuorokauden (ainakin meillä kun pesukoneen linkouskin alkaa olla vähän heikko). Eipä tämäkään ole minua juuri haitannut.

Ostin raskausaikana vaippoja vastasyntyneelle (2-4kg), mutta neitokaisemme syntyi yli 4-kiloisena... Ei siis välttämättä kannata investoida ihan noin pieniin vaippoihin vaan käyttää aluksi harsoja tai vaikka ihan kertiksiä (siinä alussa voi olla pari muutakin juttua mietittävänä kuin vaippa... Ainakin meillä oli. ;). Vaipat kannattaa tosiaan ostaa käytettyinä, hyväkuntoisia ja sopivan imukykyisiksi käytettyjä vaippoja on paljon kaupan. Välillä hinnat tuntuvat olevan aika korkeita (lähes yhtä kalliita kuin uudet kaupasta), mutta mielestäni on ihan turha silti ostaa uusia, kun ajatus oli olla ekologinen. Käytetyt kun ovat ihan oikeasti yleensä parempia (=imukykyisempiä) kuin ihan uutukaiset.

Öisin meillä käytetään kertiksiä kun en jaksa herätä vaippaa yöllä vaihtamaan. Samoin kaupungille mennessä, lähinnä siksi että kestiksiä pitää vaihtaa vähän useammin, ja falskaustapauksiakin tulee hieman enemmän. Joskus mennään kuitenkin kestiksilläkin, ja silloin otan pienen muovipussin mukaan johon käytetyn vaipan pakkaan.

Sellaista ongelmaa en vielä ole ratkaissut, että miten miehen saisi pukemaan vauvalle kestot... Hän oppi sairaalassa kertisten käyttäjäksi, eikä ole kannustuksesta ja lupauksistaan huolimatta kotona intoutunut noita kestoja käyttämään... Osaa kyllä niitä pestä ja käsitellä, mutta neidin päälle ei ole vielä kertaakaan oma-aloitteisesti saanut. :(

Suhni & Tilli 6 viikkoa

Vierailija
5/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkestoiltiin (yöllä kertis) ihan ensimmäisistä viikoista alkaen ja se ei ollut ollenkaan vaikeaa. Alussa pärjättiin hyvin ihan muutamalla vaipalla. Meillä oli siis alkuaikoina käytössä kolme Kissaluvs contouria ja kaksi Kissaluvs fitted coloursia. Kuivattelin vaipat patterilla (nooh, sitä ei varmaan suositella, mutta eivät mielestäni menneet siitä miksikään...), joten nuo siis riittivät päiväkestoiluun. En ole oikeastaan koskaan oppinut noita harsoja kunnolla laittamaan, joten meillä siis on lähinnä noita muotoonommeltuja. Olen ostanut muotoonommeltuja lähinnä Babyidean kirppikseltä ja Huuto.netistä, joka muuten on tosi hyvä paikka ostaa vaippoja. Eniten meillä on sisätäyttöväippoja, joihin laitan yleensä Popolinin tai Disanan harson sisään imuksi ja Bumpyn kuoret päälle. Yökestoilu aloitettiin, kun vauva oli 3kk eli tuossa muutama viikko sitten. Kaduttaa, että en aloittanut sitä aikaisemmin, sillä se ei ole ollenkaan vaikeaa sekään. Yövaippana on ollut Ruskovillan tai Ulriken harso ja keskellä jokin lisäimu, kuten Kissaluvs supersoaker. Nyt kun tilaamani muotoonommellut Tirsokkaat tulivat, niin todennäköisesti aletaan käyttää vain niitä öisin. Tirsokkaaseen kun ei tarvitse laittaa kuin pieni imu yöksi, kun on itsessään niin imukykyinen vaippa (siis suomalaisen kotiäitiyrittäjän tekemiä, nuo Tirsokkaat). Kaupungilla ja esim. reissussa ollaan kestoiltu ihan samalla tavalla. Todella harvoin on vaipat vuotaneet ja sitä on tapahtunut vain kotioloissa, kun on laitettu liian vähän imua, esimerkiksi. Ostin muutaman sellaisen vaipankuljetuspussukan netistä, jotka voi siis laittaa pesuun vaippojen kanssa ja nuo ovat käytössä jos vaippaa on vaihdettu kodin ulkopuolella. Meillä vaipanvaihtoväli on yleensä n. 3 tuntia ja yövaippa on iltakahdeksasta jopa aamuyhdeksään ja on vuotanut ehkä kaksi kertaa yli. Rahaa olen saanut menemään vaippoihin, liikaakin :), mutta kertiksiin olisi mennyt tähän mennessä ainakin saman verran.

Vierailija
6/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytetään harsoja ja hahtuvalangasta neulomiani tarrakuoria.

Heti alusta asti alettiin käyttämään lisäimuna 30cm x 30 cm pyyhkeenpalasta, koska pikkupoikamme ei niin pieni ollutkaan ja pissaa ihan hurjasti. Harso taitellaan kolmiotaitoksella (parhaat kuvat olen löytänyt Ruskovillan villavauva-esitteestä, saa ilmaiseksi kai tilata netistäkin www.ruskovilla.fi) ja lisäimu nelinkertaisena viikataan vaipan sisään. Tämä systeemi toimii päiväkäytössä hyvin. Menee nykyään noin 5-6 vaippaa päivässä. (poika 3,5 kk).

Öisin käytämme flanelliliinaa 80 cm x 80 cm, vastaavasti kuin harsoa ja lisäimuna 30 cm x 30 cm hamppu nelinkertaisena. Kestää vaihtamatta 12 tuntia, kun tulee pelkkää pissaa. Kuorena ImseVimsen Bumby yökuori. Aluksi ei vaihdettu yöllä vaikka kakkaa tuli, kun priorisoitiin uni. Eikä pojalla koskaan peppu punoita yön jälljiltä.

Laitoksella kestoilimme jo myös. Eli käsittääkseni joka sairaalassa on niitä kankaita suojaamaan hoitopöytää, suunnilleen tavallisen harson kokoisia. Ihanan pehmeiksi ja imukykyisiksi kuluneita. Niistä sitten mieheni taitteli kolmiotaitoksia ja omat hahtuvakuoret (2 kpl) olimme tuoneet mukana. Sairaalassa ollessa ei mitään lisäimuja tarvittu.

Kauppareissuilla ei aina tule kakkaa, joskus tulee neljät. Eli kuljetan valmiiksi taiteltuja harsoja hoitolaukussa noin neljää kappaletta ja pareja varakuoria, jos kuoret nimittäin likaantuvat myös. Villakuoret on muutenkin hyvä vaihtaa, kun ovat kosteat, saavat sitten tuulettua puhtaiksi.

Mielestäni peseminen ei ole tuskaa, mutta ei meillä kyllä ilman kestovaippoja olisi kuin kaksi koneellista viikossa. Nyt niiden kahden koneellisen lisäksi on joka toinen päivä vaippapyykkikoneellinen. Aluksi oli joka päivä, kunnes tein lisäimuja lisää. Käytämme pesutupaa, koska oma koneemme hajosi. Se tosin ei mua haittaa, koska pesutuvassa pesuohjelma on 45 min. omassamme oli noin 2 tuntia. Näin olemme nopeammin vapaat lähtemään.

Meillä on noin 24 harsoa, 6 flanelliliinaa ja noin 22 lisäimua. Osa harsoista toimii vauvan pyyhkeinä.

nemma&poika 3,5 kk

Vierailija
7/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin taidan uskaltaa kokeilla kestovaippoja =)

Mummitkin kun ompelutaitoisia ovat, varmaan mielellään ompelevatkin vaippoja.

Vähän on kyllä pää pyörällä netistä löytämästäni tiedoista... Vaippoja on niin monenlaisia ja on lisäimua ja kuorta ja vaikka mitä. Pitää vaan koittaa jaksaa perehtyä asiaan kunnolla.

Vielä noista ALL-IN-ONE vaipoista: tartteeko niitä olla kuinka monta, että ne riittää?

Vierailija
8/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän käytössä riittää 10 vaippaa mainiosti, yleensä 2-3 päivää. Mutta tosiaan mies sabotoi kestoiluamme, joten kyllä niitä varmasti pitäisi olla enemmän jos koko ajan käyttäisi. Ja jos vauva kauhiasti tavaraa tuottaa niin sitten taas enemmän. Että varmaan joku 15-25kpl jos " täyspäiväiseksi" meinaisi ryhtyä? Kannattaa varmaan aloittaa noin 10:llä ja siitä sitten tarpeen mukaan lisätä.

Suhni

Vierailija
10/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vaikka älyttömän hienoja vinkkejä olet jo saanutkin.

Ekaksi niistä aio:sta. Ihan alussa kannattaa minusta käyttää harsoja, jos kakkaa tulee jatkuvasti. Meillä ainakin tyttö kakkasi joka syötön yhteydessä joten aio:ja olis tarvittu yli 30 kpl, jotta ne olisi ehtineet edes suurin piirtein kuivua ennen seuraavaa käyttöä. Myöhemmin varmaan semmonen 20 kpl aio:ja riittää, jos kuivattaa ihan vaan narulla.

Ostosreissulle on näppärä tosiaan ottaa mukaan muovipussi likaista vaippa varten. Tähän hommaan on minigrip ollut minusta kätevä.

Meillä pestään vaippoja joka päivä, kun olen itse niitä yli-innokas vaihtamaan. Mutta kun muksu tykkää niin paljon vaipanvaihto-hetkistä... :)

Meillä on käytössä aikamoinen arsenaali vaippavaihtoehtoja. Harsoja, muotoon ommeltuja sisävaippoja sekä erilaisia lisäimuja, pul-kuoria, taskuvaippoja ja aio:ja. Kaikkia on eri merkkisiä ja aio:ja lukuunottamatta myös itse tehtyjä.

Äitiyspakkauksen harsot riittää minusta ihan ok ihan pikkuvauvana, mutta melko pian se pissan määrä nousee semmoiseksi, että alkaa harson kapasiteetti loppua.

Jaiks, nyt tiitti heräsi. Tsemppiä kestoilun aloittamiseen!

Vierailija
11/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli tulin vaan sanomaan Miimiäiselle, että eivät taskuvaipat paljon jää aio:ista helppokäyttöisyydessä, mutta ne kuivuvat todella paljon nopeammin, joten vähemmälläkin määrällä pärjää. Taskuihin siis vaan työnnetään sisälle jotain imua, ja vaippoja voi täytellä vaikka useamman etukäteen, niin että itse vaipanvaihto on yhtä helppoa kuin kertakäyttövaipan laitto. Ja taskuvaipoissa löytyy ainakin minun mielestäni paljon kauniimpia kuoseja kuin aio:issa.