Haluatko kysyä jotain tytöltä, jolla on Tourette?
Kommentit (29)
En kiroile. Minulla ei ole koskaan ollut mitään ääntelyoireita. Omat ticcini ovat voimakkaita lihasnykäyksiä ja väristyksiä sekä nenän niiskuttamista, kulmakarvojen nykimistä ja nieleskelyä. Lapsena oli kyllä jossain vaiheessa "virkayskä". Olen 17-vuotias.
Ap
Mitä opiskelet? Oletko saanut mitään terapiaa?
En ole halunnut lääkitystä, oireet ovat helpottuneet paljon iän myötä. Terapiassa kävin pienenä. Koulu sujuu hyvin, olen lukiossa.
Ap
Mikä taudistasi tekee touretten? Tarkoitan, että miksei vaan sanota, että sulla on ticsejä?
Onko sua kiusattu oireittesi vuoksi?
Anteeksi, olin lenkillä enkä ehtinyt vastata. Tourette diagnosoitiin kun olin ala-asteella, pakkoliikkeiden lisäksi minulla on kapea-alaisia oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriö ja as-piirteitä. Pienenä minua kiusattiin ja valitettiin että häiritsen muita niiskutuksellani, mutta muuten ei onneksi ole kiusattu. Lähinnä säälitty tai ihmetelty.
Ap
Miltä se tuntuu kun joku voimakas tic tulee, tunteeko sen ennalta, voiko siinä olla muuta kuin sivustaseuraaja?
Kyllä sen tuntee ennakkoon. Tuntuu kuin aivastus olisi tulossa, en voi kontrolloida itse niitä. Joskus hävettää, kun muut kääntyvät katsomaan. Ei siinä oikein mitään voi tehdä.
Käsittääkseni ei voi parantua mutta oireet lievittyy usein iän myötä.
Ap
Onko sulla ystäviä ja harrastuksia? Rajoittaako tämä ominaisuus elämääsi?
Ystäviä on paljon ja on minulla harrastuksiakin. Joskus tämä rajoittaa elämääni, jos sattuu olemaan sellainen huono kausi päällä, että rajoittaa joko opiskelua tai vapaa-ajan tekemistä. Tietysti myös kipuja on usein koska ticit ovat keholle raskaita ja lihakset ovat kovilla toisinaan. Selkä tuntuu inhottavalta ja erityisesti öisin saan sellaisia sätkyjä, jotka ovat selvästi selästä lähtöisin. Lapsena pelkäsin halvaantuvani sen vuoksi.
Opiskelua tämä haittaa siten, että keskittymiskyky on huono ja olen hidas oppimaan ja kestää suhteellisen pitkään prosessoida tietoa.
Ap
Onko sulla mitään lääkitystä käytössä, pahentaako stressi oireita merkittävästi?
Lääkitystä ei ole, mutta stressi pahentaa oireita. Niiskutus pahenee aina jännittäessä ja ahdistuessa. Ahdistuneena alan myös pakonomaisesti hieroa käsiäni ja raapia niitä.
Ap
Kyllä, haluan kysyä. Minua ei kuitenkaan askarruta mikään Tourettessa suoranaisesti. Mitä niinnostaisi tietää, on millaiset vanhemmat sinulla on? Ja mikä oli lapsuudessa parasta sekä ikävintä?
Kiroiletko hallitsemattomasti?