Alan olla totaaliloppu
Meillä on aivan ihana vauva, ei niin pieni enää. Minulla menee yöt valvoen kuunnellen miehen hirveän kovaa kuorsausta, ja olen varma, että vauvakin herää tämän takia vähän väliä.
Vauva menee nukkumaan illalla kahdeksalta. Ja siis aamuyöstä heräilee usein, haluaa tutin. Haluaa maidon siinä viiden - kuuden aikaan ja nukkuu siitä vielä noin kahdeksaan.
Kun vauva herää, en saa unta, sitten tökin miestä harva se hetki että tämä vaihtaa kylkeä. En jaksa kohta enää. Joka yö menee näin.
Miestä ei pysty passittamaan toiseen huoneeseen koska sellaista ei ole. Hän vähättelee kuorsaustaan, ja jopa suuttuu jos yritän ottaa asian esille. On itse tosi väsynyt, kaikissa kuvissakin ihan todella väsyneen näköinen. Nukkuu usein iltaisin päiväunet, kolme tuntia voi mennä ihan kevyesti, ja tuo haittaa jo mielestäni tätä elämää, meidän kaikkien arvokasta vauvaelämää.
Miten saan tuon miehen lääkäriin? Olen varma uniapneasta. Oon itse kohta jossain psykoosissa, tosin vauvan takia olisi jaksettava. Hyviä neuvoja?
Kommentit (5)
Uniapnea on eri asia kuin pelkkä kuorsaaminen. Uniapneapotilas lopettaa kokonaan kuorsaamasta ja hengittämästä välillä eli menee aivan yhtä hiljaiseksi kuin kuollut joksikin aikaa kunnes taas korahtaa ja jatkaa hengittämistä. Puoliso osaa kyllä kertoa näistä hengityskatkoksista koska puolisolle nuo ovat melko pelottaviakin kun toinen lakkaa hengittämästä jopa kymmeniksi sekunneiksi ja pelästyy että nytkö se kuoli. Itse diagnoosi vaatii ambulatorisen yöpolygrafian tekemisen, jolla katsotaan ilmeneekö hengityskatkoksia ja jos niin ovatko ne riittävän pitkiä ja onko niitä riittävästi diagnoosia varten. Hoitona toimii maskilla annettava ylipaine hengitysteihin eli laitteisto, joka puhaltaa paineella ilmaa hengitysteihin pitäen ne avoimina. Iso osa potilaista saa diagnoosin ja laitteenkin, mutta ei opi nukkumaan se maski naamalla josta lähtee letkut laitteeseen. Kuorsaus taas ei ole varsinaisesti mikään sairaus eikä sille potilas itse voi mitään. Yleensä uniapnea liittyy sairaalloiseen lihavuuteen mutta ei toki aina, nielu ja rakenteet voivat olla niin ahtaat että lievästi lihavakin voi sairastua uniapneaan. Kuorsata voi hoikkakin potilas. Kuorsaus voi olla suhteellinen indikaatio joskus jopa toimenpiteille eli leikkauksille ja muille operatiivisille hoidoille, näiden tulos ei ole aina kovin hyvä tai pysyvä kuitenkaan. Helpoin ratkaisu on nukkua eri huoneissa jos toisen kuorsaus häiritsee eikä hoidettavissa olevaa vikaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Usein kuorsaava ihminen "herää" ongelmaansa vasta, kun puoliso muuttaa sohvalle nukkumaan tai kokonaan toiseen asuntoon. Kissa pöydälle!
Herää ongelmaansa ja lopettaa kuorsaamisen vai?
Nauhota sitä konserttia.
Uniapnea on mahdollinen, jos on väsynyt päivisin. Kuulet sen kyllä siitä kuosauksesta, jos niin on.
Onko ylipainoa? Oma puoliskoni kuorsaa vähemmän ja hengityskatkoja ei ole niin paljon, kun painoa onlähtenyt n. 10 kg ja on nyt aika hoikkaa poikaa.
Hanki oman unesi parantamiseksi kuulosuojaimet tai opettele nukkumaan korvatulppien kanssa.
Usein kuorsaava ihminen "herää" ongelmaansa vasta, kun puoliso muuttaa sohvalle nukkumaan tai kokonaan toiseen asuntoon. Kissa pöydälle!