uskonnollisten arvojen nousu työpaikoilla
Oon vähän hämmentyneenä seurannut ympärillä tapahtuvaa liikettä. Mieheni kanssa olemme hyvissä asiantuntijatyöpaikoissa. Yllättäen meininki on alkanut molempien työpaikoilla muuttua aika uskonnolliseksi.
Useampi on jonkin liikkeen jäsen, ja jostain uskonnollisista tapahtumista puhutaan taas kesän tullessa. Nämä ihmiset ovat yleensä nimenomaan todella hyvin työntekijöitä. Jännä juttu, onko muut huomanneet samaa?
Kommentit (12)
Onnetonta olisi, jos taikausko nousisi taas valtaan.
Ihan hyvä jos puhuvat. En ole huomannut mainitsemaasi muutosta kuitenkaan omakohtaisesti.
Meidän asiantuntijatyöpaikalla on 120 henkeä Helsingissä, enkä ole kenenkään kuullut puhuneen sanaakaan uskonnosta. Pohjanmaallako tuo on nousussa?
Ovatko liberaalikristittyjä vai "hihhuleita"?
No en ole kyllä huomannut.
T. stadilainen
Osa on lestadiolaisia, mutta myös jotkut ns. normi-ihmiset puhuvat hengellisistä tapahtumista. Minusta tosiaan kiinnostavaa, koska olen ajatellut näiden olevan ns. kiellettyjä aiheita.
Mutta nuo lestaadiolaiset on nimenomaan todella kovia tyyppejä työelämässä, sen olen huomannut. Ehkä kun kaikki muu on pannassa niin keskitytään perusarvoihin ja työntekoon (ja lasten).
En ole huomannut. Ei mitään tietoa onko työkaverit uskossa vai ei, eikä siitä mihin uskontokuntaan ylipäänsä kuuluvat. Firma iso kv-osakeyhtiö Helsingissä. Arvostan, jos jatkossakin on näin.
Jeesus lapseen tieee kohta kotiin vieeee
kärsimys on kaikistaa kauneintaaa
Kärsiminen on elämässä kaikista kauneinta ja uhrius marttyyrikuolema, että pomo rikastuisi!
Oliskohan sellainen ilmiö, että kun yksi ottaa puheeksi että osallistuu johonkin uskonnolliseen tapahtumaan, niin muutkin sitten uskaltavat sellaisesta mainita. Jos huomataan, että yksi puhuu eikä siitä seuraa mitään pahaa, niin muutkin voivat mainita asiasta. Ovat ehkä käyneet monena vuotena, mutta eivät ole ottaneet asiaa puheeksi työpaikalla. Itse olen monesti ollut aiheesta aika hiljaa työelämässä, koska pelkään lisäkysymyksiä ja ihmisten reaktioita, mutta olisi kyllä tosi kiva jos työpaikalla olisi sellainen ilmapiiri, että voisi vastata rehellisesti kysymykseen "mitä teit viikonloppuna". Olisi hyvä, jos työpaikoilla olisi enemmän ymmärrystä erilaisille ihmisille monissakin asioissa. Tuntuu ehkä vähän ylidramatisoivalta suhtautumistavalta, jos joidenkin ihmisten keskustelu jostain hengellisestä tilaisuudesta on "uskonnollisten arvojen nousua työpaikalla" ja "meiningin muuttumista uskonnolliseksi". Kun ei ole vaadittu mitään rukoushetkiä töihin tai alettu väkisin käännyttää ketään. Kyllä ihmisten pitäisi voida keskenään puhua yhteisistä kiinnostuksen kohteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliskohan sellainen ilmiö, että kun yksi ottaa puheeksi että osallistuu johonkin uskonnolliseen tapahtumaan, niin muutkin sitten uskaltavat sellaisesta mainita. Jos huomataan, että yksi puhuu eikä siitä seuraa mitään pahaa, niin muutkin voivat mainita asiasta. Ovat ehkä käyneet monena vuotena, mutta eivät ole ottaneet asiaa puheeksi työpaikalla. Itse olen monesti ollut aiheesta aika hiljaa työelämässä, koska pelkään lisäkysymyksiä ja ihmisten reaktioita, mutta olisi kyllä tosi kiva jos työpaikalla olisi sellainen ilmapiiri, että voisi vastata rehellisesti kysymykseen "mitä teit viikonloppuna". Olisi hyvä, jos työpaikoilla olisi enemmän ymmärrystä erilaisille ihmisille monissakin asioissa. Tuntuu ehkä vähän ylidramatisoivalta suhtautumistavalta, jos joidenkin ihmisten keskustelu jostain hengellisestä tilaisuudesta on "uskonnollisten arvojen nousua työpaikalla" ja "meiningin muuttumista uskonnolliseksi". Kun ei ole vaadittu mitään rukoushetkiä töihin tai alettu väkisin käännyttää ketään. Kyllä ihmisten pitäisi voida keskenään puhua yhteisistä kiinnostuksen kohteistaan.
Tämä on hyvä pointti. Jutut on meillä ollut ihan hyvässä hengessä, mutta on ihmetyttänyt monien tuleminen pois kaapista. Toisaalta selittää myös tiettyjen ihmisten jämptiyttä ja moraalia myös työasioissa.
Luulisin, että ihmiset ovat taas alkaneet uskaltaa tulla kaapista ja puhua uskostaan. Hyvää kehitysta. Ehköpä Suomi ei olekaan vielä menetetty.