Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa siirrytä tasaveroon?

Verouudistus
23.05.2019 |

Näin tänään nuoren naisen, jonka paidassa luki: "Rakastan veroja" Lisäksi monet punavihreät puhuvat verojen noston puolesta. Vastaavasti moni porvari on haluton maksamaan ainakaan enempää veroja.

Voisiko kaikkia tyydyttävä ratkaisu olla tasavero, eli että kaikilla olisi sama veroprosentti tuloista riippumatta, kuten esimerkiksi Virossa on. Silloinhan maksuhalukkaat maksaisivat enemmän ja maksuhaluttomien verorasitus pienenisi.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verot kuriin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humaania on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan kanssa opitte huomaamaan, että lähes järjestään ne jotka puhuvat näiden verojen maksun auvoisuudesta ja ihanuudesta ovat itse ulkoistaneet sen jollekin muualle. Case in point: sosiaalitukia saavat lähes järjestään kiljuvat kurkku suorana kuinka palkkoja ja pääomia ja yrityksia pitäisi verottaa enemmän.

Tuo ei pidä paikkaansa. Myös humaanit, sivistyneet ja älykkäät puhuvat verojen puolesta.

Moni heistä saa palkkansa verovaroista. On tietysti humaania, sivistynyttä ja etenkin älykästä olla sahaamatta omaa oksaansa.

No en minä ainakaan saa palkkaani valtiolta ja maksan mielelläni veroni, jotta yhteiskunnassa on näinkin turvallista ja infra toimii. 3500€/kk.

Perinteiseisti valtion ydintehtävät ovat olleet turvallisuuden ja infran ylläpito, joita tuskin kukaan vastustaa. Valitettavasti valtio on ottanut hoitaakseen monia muita sille kuulumattomia tehtäviä. Valtion rahoista vain ehkä 10% kuluu turvallisuuteeen ja infraan.

Kannatat siis maksullisia kouluja, päiväkoteja, terveydenhuoltoa ja sosiaaliturvan poistamista.

Sitten verotusta voidaankin vähentää parempituloisilta, jos he maksavat nämä itse ja kompensaationa vähemmän tienaavat eivät.

Maksullisiahan noista suurin osa nytkin on. 

Vierailija
42/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termit haltuun kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi tasaveron summa/kk? Sama veroprosentti ei ole tasavero.

Suomen yhteiskunta lamautuisi nopeasti, jos kaikki maksaisivat saman summan kuussa veroa. Pitäisikö sitten siirtää päiväkotimaksut, koulut, tiemaksut jne itse maksettaviksi, jos tienaa tietyn rajan yli?

Tasavero tarkoittaa samaa veroprosenttia, ei samaa euromäärää.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tasavero

Ok, meinaat sitten että rahoitus riittäisi kaikkeen mitä nyt kustannetaan verovaroilla, jos kaikki maksaisivat 20% veroja. Ja, että köyhemmillä riittäisi vielä rahaa sen jälkeen elämiseen. Voi apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verot kuriin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verot kuriin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humaania on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan kanssa opitte huomaamaan, että lähes järjestään ne jotka puhuvat näiden verojen maksun auvoisuudesta ja ihanuudesta ovat itse ulkoistaneet sen jollekin muualle. Case in point: sosiaalitukia saavat lähes järjestään kiljuvat kurkku suorana kuinka palkkoja ja pääomia ja yrityksia pitäisi verottaa enemmän.

Tuo ei pidä paikkaansa. Myös humaanit, sivistyneet ja älykkäät puhuvat verojen puolesta.

Moni heistä saa palkkansa verovaroista. On tietysti humaania, sivistynyttä ja etenkin älykästä olla sahaamatta omaa oksaansa.

No en minä ainakaan saa palkkaani valtiolta ja maksan mielelläni veroni, jotta yhteiskunnassa on näinkin turvallista ja infra toimii. 3500€/kk.

Perinteiseisti valtion ydintehtävät ovat olleet turvallisuuden ja infran ylläpito, joita tuskin kukaan vastustaa. Valitettavasti valtio on ottanut hoitaakseen monia muita sille kuulumattomia tehtäviä. Valtion rahoista vain ehkä 10% kuluu turvallisuuteeen ja infraan.

Kannatat siis maksullisia kouluja, päiväkoteja, terveydenhuoltoa ja sosiaaliturvan poistamista.

Sitten verotusta voidaankin vähentää parempituloisilta, jos he maksavat nämä itse ja kompensaationa vähemmän tienaavat eivät.

Maksullisiahan noista suurin osa nytkin on. 

Höpö höpö. Sun maksama 40€ synnytyksestä on lillukan varsi sen todellisista kustannuksista. Mitä sinä lapsesi peruskoulusta maksat?

Vierailija
44/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen yhteiskunta lamautuisi nopeasti, jos kaikki maksaisivat saman summan kuussa veroa. Pitäisikö sitten siirtää päiväkotimaksut, koulut, tiemaksut jne itse maksettaviksi, jos tienaa tietyn rajan yli?

Ok, meinaat sitten että rahoitus riittäisi kaikkeen mitä nyt kustannetaan verovaroilla, jos kaikki maksaisivat 20% veroja. Ja, että köyhemmillä riittäisi vielä rahaa sen jälkeen elämiseen. Voi apua.

Aloitus lähti siitä, että nimenomaan köyhien ja pienipalkkaisten äänestämät vasemmistopuolueet haluavat maksaa lisää veroja. Ihmettelin, miten ihmeessä heillä on siihen varaa. 

Vai rakastaako vasemmisto vain muiden kuin itse rakastamiaan veroja?

Vierailija
45/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artisti maksaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus lähti siitä, että nimenomaan köyhien ja pienipalkkaisten äänestämät vasemmistopuolueet haluavat maksaa lisää veroja. Ihmettelin, miten ihmeessä heillä on siihen varaa. 

No tota... itse olen vasemmistolainen ja tienaan 3500€/kk, mieheni hieman enemmän ja sama puoluekanta. Kyllä suurin osa suomen vähävaraisista on nykyään perussuomalaisia maaseudulta. Miten sitten haluat rahoittaa yhteiskunnan kulut? Se, että nyt jo 1500€/kk tienaavalta otetaan vielä enemmän veroja ja täysin sama vero 6000€/kk tienaavalta. Minusta silloin Suomen verotulot kapenevat ja palvelutaso vaarantuu.

Vierailija
46/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloiset maksavat kunnallisveroa, joka on tasavero. Progressiivinen valtionvero ei heitä kosketa.

Vierailija
47/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä sinä ajattelit nämä veroilla kustannettavat asiat sitten rahoittaa jos ei veroilla? Jos verotus muutetaan, niin tulee iso lovi valtion tuloihin. Sitten rikkaat joutuvat maksamaan itse terveydenhoitonsa, lastensa koulut jne. Käyhän sekin minulle, mutta tuskin sinulle.

Vierailija
48/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
49/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset maksavat kunnallisveroa, joka on tasavero. Progressiivinen valtionvero ei heitä kosketa.

Ansiotulojen perusteella määrätään tuloverot, joita ovat valtiolle maksettavan tuloveron lisäksi kunnallisvero ja kirkollisvero. Ansiotuloverotuksen kohteena ovat mm. palkka- ja eläketulot.

Aivan. Valtion tulovero alkaa vuositulojen ylittäessä 17 600€, joten esim. vuokratyöntekijät jäävät tuon alle. He maksavat tasaveroa kunnalle palkastaan ja mahdollisista tuistaan.

Vierailija
50/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiotulojen perusteella määrätään tuloverot, joita ovat valtiolle maksettavan tuloveron lisäksi kunnallisvero ja kirkollisvero. Ansiotuloverotuksen kohteena ovat mm. palkka- ja eläketulot.

Aivan. Valtion tulovero alkaa vuositulojen ylittäessä 17 600€, joten esim. vuokratyöntekijät jäävät tuon alle. He maksavat tasaveroa kunnalle palkastaan ja mahdollisista tuistaan.

Niin pitäisikö vielä maksaa muutama satanen valtiolle?

Vierailija
51/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-vero olisi tasa-arvoinen kaikille. Tienaavat maksavaisivat enemmän, koska he tienaavatkin enemmän. Progressiivinen verotus on varastamista.

Suomalainen jyrkkä progressiivinen verotus on kohtuuton.

Keskiluokka maksaa hirveitä määriä varoja, mutta oikeasti rikkaat pystyvät täysin laillisesti piilottamaan tulojaan ja pääsevät taitavalla verosuunnittelulla nollaveroilla.

Keskiluokkaisella riistoveroja maksavalla ei ole mitään mahdollisuutta käyttää samanlaista verosuunnittelua.

Kannattaa googlata sijoituskuori, niin saa käsityksen siitä miten oikeasti rikkaille annetaan mahdollisuus laillisesti kiertää veroja ja siirtää verottomat varansa sukupolvelta toiselle myös ilman perintöveroja.

Tämä maa on aika täydellinen animal farm.

Siinäkin köyhimmät joutuvat tekemään ilmaista työtä viimeiseen hengenvetoon asti ja työtä tekeviä riistetään surutta. Päättävä luokka (tikkaat) elää yltäkylläisyydessa ja keksii koko ajan lisää kyykytyslakia muille.

Suosittelen lukemaan sensuroimattoman version kyseisestä kirjasta. Kaikki ennen 90-lukua suomeksi painetut ovat sensuroituja, eli kannattaa etsiä uusi painos.

Suomeksi kirjan nimi on eläinten vallankumous.

Vierailija
52/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euromääräinen tasavero kaikille. Esim 20 000 € vuodessa tuloista riippumatta. Tämä olisi ainoa oikeudenmukainen systeemi, jolloin kaikki maksaisivat saman verran.

Entä jos tienaa tuon alle?

Etkö huomannut, että esimerkissä kirjoitettiin tuloista riippumatta, niin sehän tarkoittaisi silloin samaa kuin nyt ellei ole varaa makaa veroja, niin seuruksena on mätkyjä eli jäännösveroja eli verovelvollinen joutuu maksamaan veroja myöhemmin. - Jollei maksa vapaaehtoisesti niin maksu voidaan periä ja hakea pakkotoimin, tutummin: ulosoton kautta.  

Sepä olisi näppärää. Jokainen olisi jo 19-vuotiaana velkaa valtiolle tuhansia euroja ja summa kasvaisi vuosittain. Opiskelujen lopussa velkamäärä olisi jo niin iso, että sitä ei millään työmäärällä pystyisi kuittamaan.

Vierailija
53/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-vero olisi tasa-arvoinen kaikille. Tienaavat maksavaisivat enemmän, koska he tienaavatkin enemmän. Progressiivinen verotus on varastamista.

Suomalainen jyrkkä progressiivinen verotus on kohtuuton.

Keskiluokka maksaa hirveitä määriä varoja, mutta oikeasti rikkaat pystyvät täysin laillisesti piilottamaan tulojaan ja pääsevät taitavalla verosuunnittelulla nollaveroilla.

Keskiluokkaisella riistoveroja maksavalla ei ole mitään mahdollisuutta käyttää samanlaista verosuunnittelua.

Kannattaa googlata sijoituskuori, niin saa käsityksen siitä miten oikeasti rikkaille annetaan mahdollisuus laillisesti kiertää veroja ja siirtää verottomat varansa sukupolvelta toiselle myös ilman perintöveroja.

Tämä maa on aika täydellinen animal farm.

Siinäkin köyhimmät joutuvat tekemään ilmaista työtä viimeiseen hengenvetoon asti ja työtä tekeviä riistetään surutta. Päättävä luokka (tikkaat) elää yltäkylläisyydessa ja keksii koko ajan lisää kyykytyslakia muille.

Suosittelen lukemaan sensuroimattoman version kyseisestä kirjasta. Kaikki ennen 90-lukua suomeksi painetut ovat sensuroituja, eli kannattaa etsiä uusi painos.

Suomeksi kirjan nimi on eläinten vallankumous.

Se ei ole sijoituskuori vaan kapitalisaatiosopimus, jota kansankielellä myös vakuutuskuoreksi kutsutaan. Sinulla ei selvästikään ole sellaista, kun et tunne faktoja.

Vierailija
54/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tota... itse olen vasemmistolainen ja tienaan 3500€/kk, mieheni hieman enemmän ja sama puoluekanta. Kyllä suurin osa suomen vähävaraisista on nykyään perussuomalaisia maaseudulta. Miten sitten haluat rahoittaa yhteiskunnan kulut? Se, että nyt jo 1500€/kk tienaavalta otetaan vielä enemmän veroja ja täysin sama vero 6000€/kk tienaavalta. Minusta silloin Suomen verotulot kapenevat ja palvelutaso vaarantuu.

1500 kuussa tienaavalta otettaisiin esim. 300 ja 6000 tienaavalta 1200. Siinä on 900 euron ero, eli ei alkuunkaan ”täysin sama.”

Vierailija
55/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humaania on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin alkaa puhumaan infran toimivuudesta Suomessa yhtään mitään, kannattaisi käydä katsomassa sitä infraa Länsi- ja Keski-Euroopan maissa. Sen jälkeen huomaisi, kuinka takapajuinen infra täällä on, vaikka niitä veroja progressiivisesti maksetaan.

Suomen infra on lähempänä Itä-Euroopan tasoa kuin Keski- ja Länsi-Euroopan tasoa.

Vierailija
56/58 |
24.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen kireä progressiivinen verotus ajaa useita suurituloisia Suomesta pois, matalamman verotuksen maihin. Yhteiskunta saisi lisää rahoitusta kuluihinsa siten, kun tasaveron ansioista suurituloisia jäisi huomattavan paljon nykyistä enemmän Suomeen maksamaan verojaan.

Muistutan, että Suomessa pieni suurituloisten joukko maksaa valtaosan koko verokertymästä!

Vierailija
57/58 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasavero on aitoa tasa-arvoa.

Vierailija
58/58 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan ahneet syöttöporsaat unelmoivat.  Eivät ole tainneet olla koskaan matematiikan tunnilla ja opiskelleet suhdelukuja. Jos olisi tasavero 20% , niin pieni tuloiselta viedään 1000e 200e. ja 10 000 viedään 2000e.  Meneekö verot suhteessa oikein? Toiselle jää 800e. ja toiselle 8000e. ?  Olisiko tuo oikeudenmukaista? Kertokaa kummallako on varaa maksaa enemmän veroja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan