Avaimella asunnossa käynti
Onko rikos jos on saanut ihan luvallisesti haltuunsa jonkun asunnon avaimen esimerkiksi jos henkilö on halunnut jättää vara-avaimen siltä varalta, että oma avain jää sisään tai esim. matkan aikana käydä kissaa hoitamassa tms., ja sitten käy kyseistä avainta käyttäen asunnossa ilman että siitä on ennalta sovittu?
Eli voiko tehdä rikosilmoituksen ja johtaako se seuraamuksiin jos jotenkin kyseisen asunnon haltija saisi selville, että siellä on tullut käytyä ilman että siitä on erikseen ennalta sovittu. Voiko silloin vedota siihen että koska on avain hallussa kyseiseen asuntoon niin on lupa käydä siellä?
Kommentit (16)
Voi tehdä rikosilmoituksen mutta ei oo rikos. Mitä annoit avaimen
Miksi pitää käydä toisen asunnossa muuten kuin tarkoituksella? Eikä mun mielestä vara-avaimen hallussa pito oikeuta itse sitä ovea avaamaan.
Kai nyt jonkinmuotoinen LUVATON asuntoon tunkeutuminen tunnetaan lain pykälissä, vaikka olisikin avaimen antanut jollekin luotettavana pitämälleen hätätilanteen varalta.
Ei kannata säilytellä kenenkään vara-avaimia.
Jos ei ole näyttöä muusta, niin tuskin syytekynnys ylittyy.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jos on näyttöä esim. riistakamera eteisessä ja siitä tullut kuva että asunnossa on käyty vaikka ei ollut erikseen sovittu että käytäisi.
Ap
Mulla on semmonen typerä juttu kiusaamassa kuitenkin nimeltään omatunto ja jos pitää kukat kastella ,kissat ruokkia niin kunnioitan toisen yksityisyyttä kuitenkin niin paljon että teen ne mistä on sovittu ja sitten pois, ovi lukkoon ja omaan elämään takaisin.
Naapuri oli antanut toiselle naapurille vara-avaimeksi itselleen.
Avaimen saanut sitten piipahteli toisen kämpässä lainaamassa milloin mitäkin kesken päivän. Ilman erityistä lupaa.
Tää toinen ei tajunnut ensin mitään, mutta pikku hiljaa sitten lainat alkoivat jäädä kadoksiin.. tms.
Luotti väärän ihmiseen. Olivat tunteneet jo vuosikausia ja silti.
Rikosilmoituksen teki, mutta asia ei edennyt mihinkään. Kukaan ei tutkinut, ei tullut syyllistä. Vaan mieti tarkkaan kenelle avaimesi annat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jos on näyttöä esim. riistakamera eteisessä ja siitä tullut kuva että asunnossa on käyty vaikka ei ollut erikseen sovittu että käytäisi.
Ap
No jos luottamus meni jo kuitenkin niin tutkintapyyntö poliisille, joutuupa ainakin selittämään miksi kävi
Kyllähän se on kotirauhan rikkomista jos toisen asuntoon mennään ilman lupaa.
Toki kun tunkeutujalla on asunnon haltijan antama avain, niin voi aika helposti väittää että on ollut lupa käydä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos on toteennäytettävissä, että asuntoon menty luvatta niin siinä saattaa syyllistyä em. kokotirauhan rikkomiseen, mutta koska on asianomistajarikos, sen saa sovittua esimerkiksi rahalla tai anteeksipyynnöllä.
Poliisi ja oikeus ei usko että ei old lupaa käydä kunnkuitenkin olet antanut avaimen
Mitä tästä opimme?
Jos välttämättä haluaa antaa avaimen asuntoonsa jollekin ihmiselle, pitää 100% luottaa ihmiseen.
Tälläisiä ihmisiä on nykyisin tosi vähän, siis todella minimaalisesti. Ihmisen perusluonne on uteliasisuus, ja aivan varmaan tuo avaimen saanut ihminen tutkiin asunnostasi kaiken mahdollisen, kaiken mihin käsiksi pääsee. Toivottavasti avaimen antaneella ihmisellä on ainakin yksi lukollinen kaappi johon avaimen saanut ei pääse. Jos ei ole, niin avaimen saanut henkilö näkee kaikki: pahimmassa tapauksessa saa sinun hlötunnuksesi, näkee pankkiasiasi ja kaikki muut yksityiset asiakirjasi. Puhumattakaan muista hlökohtaisista kodin asioista.
Lemmikkieläimen voi viedä hoitoon loman ajaksi ja kukille voi järkätä itse pysyvän katselun.
En kyllä luovuttaisi avaintani naapurille, enkä kellekkään muullekaan ystävälle. Avaimen voisin itse luovuttaa vain tosi läheiselle sukulaiselleni.
Mutta jokainen tietysti toimii, niinkuin itse parhaaksi näkee.
Eihän vuokraisäntäkään saa ilman hyviä perusteita mennä omistamaansa asuntoon luvatta.
Ulko-oveen lappu: "Tassa asunnossa on kameravalvonta'"
Mitä siellä asunnossa tehtäisiin? Käytäisiin vain pällistelemässä? Voi se silti olla esimerkiksi kotirauhan rikkomista:
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan
...
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.