Kuuluvatko sokeripalat asunnon välttämättömään varustukseen?
Pitäisi palauttaa vuokra-asunnon avaimet ja katossa ei nyt ole sokeripaloja. Onko merkitystä kun yksityinen vuokranantaja kyseessä?
Kommentit (38)
No hae kaupasta paril eurol uudet?
Rotan mielestä kyllä.
T sokerirotta
Oliko katossa sokeripalat kun sinne muutitte?
Kyllä ne kuuluu olla, joko sokeripala tai uudwnaikainen plugi.
Kyllä niiden kuuluisi olla. Mä muutin kerran asuntoon, josta joku pihis oli vienyt sokeripalat. En viitsinyt tehdä asiasta numeroa, koska ne ei tosiaankaan maksaa juuri mitään ja niitä myyvä liikekin oli ihan kulmilla. Kurjaa silti se on.
Mihin ne sokeripalat oikein ovat kadonneet? Siis jollainhan ne sinun lamppusi on siellä katossa olleet piuhoihin kiinnitettynä? Vai pimeässäkö olet asustellut? Jos sokeripalat olivat silloin kun muutit, tulee ne olla myös nyt poismuuttaessasi. Jos taas jouduit itse ostamaan sokeripalat kun asuntoon muutit, voit viedä ne myös mukanasi ja seuraava ostaa taas omansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden kuuluisi olla. Mä muutin kerran asuntoon, josta joku pihis oli vienyt sokeripalat. En viitsinyt tehdä asiasta numeroa, koska ne ei tosiaankaan maksaa juuri mitään ja niitä myyvä liikekin oli ihan kulmilla. Kurjaa silti se on.
Jos se edellinenkin oli ostanut ne eikä halunnut ostaa uusia madollisesti seuraavaankin asuntoon. Itse olen usein ostanut noita muuttaessa kun ne usein puuttuvat ja toinen on verhonipukat joita ei jostain syystä ole.
Tiesittekös, että sokeripalojen asennukseen tarvii lain mukaan sähkömiehen kun liittää niitä kiinteään sähköverkkoon..
Taidat olla varsinainen onnenmyyrä jos tuo on suuri murhe. LOL
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekös, että sokeripalojen asennukseen tarvii lain mukaan sähkömiehen kun liittää niitä kiinteään sähköverkkoon..
Mitäs siellä alapeukutatte. Katsokaa Tukesin sivuilta tiedote maallikoiden sähköistä.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Valaisimen saa sokeripalalla liittää itsekin.
Tukesin sivuilta suoraan kopioitu:
Jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja korjaus- ja asennustöitä:
sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimellä eli "sokeripalalla"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen valaisimen saa liittää sokeripalaan. Sokeripalan liittäminen johtoihin on eri juttu.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sen valaisimen saa liittää sokeripalaan. Sokeripalan liittäminen johtoihin on eri juttu.
eri
Voi taivas :D Oletko koskaan asentanut valaisinta kattoon sokeripalalla. Et, arvaan.
Kukaan ei voi todistaa oliko katossa alunperin sokeripaloja tai mitään muutakaan. Yleensähän asukas joutuu tekemään hankintoja kun alkaa valaisinta kiinnittämään.
Kenellä on todistustaakka siitä mitä katossa tulee olla. Vuokranantajan edustaja on myös hävittänyt dokumentit, joissa on kirjattuna asunnon alkuperäinen kunto. Kun nyt kukaan ei tiedä oliko niitä sokeripaloja alunperinkään vai ei.
Ap
Ettei ole varaa tuhlata tällaista summaa?
Omasta kokemuksesta asia menee niin, että ne löytyy jos löytyy. En ole kokenut että olisi mitään standardia.
Vuokra asuntojen katoissa löytyy kaikkea laidasta laitaan. Sitä en tiedä mitä sanoo lainsäädäntö.