Jos lapsesi säästää johonkin isompaan hankintaan, miten hän pitää erillään ne rahat muista
Kommentit (25)
ASP-tilille menee ne isompaan hankkeeseen säästettävät rahat. Muuten ei ole ollut tarvetta pitää rahojaan monella eri tilillä, ei rahaa ole pakko käyttää, vaikka se tilillä onkin.
Ihan samalla tilillä pitää ja osaa laskea minkä verran saa käyttää, että tavoite täyttyy tavoite ajassa.
Lapsena keräsin viikkorahoja ja muita sellaiseen purkkiin, olin lapsena hyvin säästeliäs. Ostin niillä rahoilla sitten pienoiskiväärin (isä oli tietysti mukana ostamassa, minä maksoin sen), se maksoi muistaakseni jotain 800 markkaa. Olin kerännyt vuosikausia noita rahoja.
Vierailija kirjoitti:
PCKT
PCKT money sovellus veloittaa lapseltasi 3e/kk palvelun ylläpidosta.
Minun lapseni viikkoraha on 2 euroa viikossa, eli 8 euroa kuukaudessa. Tuosta menisi siis 3 euroa tuolle puljulle. Ei kiitos.
Lapsi oppii rahan arvon ihan parhaiten oikeilla rahoilla. Meillä rahankäyttö opetettiin ensin leikkirahoilla. Sitten viikkorahoilla. Lapsi laskee rahojaan kotonaan viikoittain.
Monesti tädit ja mummot antavat riihikuivaa rahaakin lapsille silloin tällöin ja se laitetaan säästölippaaseen. Ei siihen mitään rahanveloitusautomaattia (kuten PCKT) tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PCKT
PCKT money sovellus veloittaa lapseltasi 3e/kk palvelun ylläpidosta.
Minun lapseni viikkoraha on 2 euroa viikossa, eli 8 euroa kuukaudessa. Tuosta menisi siis 3 euroa tuolle puljulle. Ei kiitos.
Meidän lapsi alkaisi varmaan itkeä, jos viikkorahoista 37,% annettaisiin jollekin äppifirmalle.
Hui kahuistus.
Mitään äppisäästöpossuja ei kyllä kannata laittaa. Ne ovat rahastusfirmoja.
Siirtää säästettävät rahat isän tilille. Sieltä ne ei ole tosiaankaan helposti irrotettavissa mihinkään turhuuksiin 😁
Osa on ihan perinteisessä säästölippaassa, jota ruokkii itse ja toinen osa säästötilillä, jonne viemme yhdessä rahha.
Lapsi ei itse varsinaisesti säästä, mutta hänellä on käyttötili ja säästötili erikseen. Rahalahjoja saadessaan sitten miettii paljonko laittaa kummallekin. Olen sanonut että pankkikortilla täytyy pitää 50 euron pohja, jotta pääsee yllättävässä tilanteessa vaikka taksilla kotiin. Pohja on pysynyt siellä tilillä ihan kertapuheella, taitaa olla vähän turvallisuushakuinen lapsikin, eli ymmärsi asian tärkeyden itselleen.
Käyttötili, säästötili, rahasto, osakkeet, säästöpossu ;) ja 15v lähtien asp-tili.
Laittaa säästöpossuun. Oikeaan, ei mihinkään äppiin.
PCKT digisäästöpossun alkutaival vaikuttaa aika epätoivoiselta.
Osakeanti ei toteteutunut sovitussa aikaikkunassa. Niinpä sitä on kahteen kertaa pidennetty. Ei kiinnosta siis sijoittajiakaan koko digisäästöpossu.
Alunperin minimi tavoite osakeannissa oli saada 400 000 euroa yritykselle rahaa. Aika meni umpeen ja nyt näköjään haetaankin vain 200 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Osakeanti ei toteteutunut sovitussa aikaikkunassa. Niinpä sitä on kahteen kertaa pidennetty. Ei kiinnosta siis sijoittajiakaan koko digisäästöpossu.
Alunperin minimi tavoite osakeannissa oli saada 400 000 euroa yritykselle rahaa. Aika meni umpeen ja nyt näköjään haetaankin vain 200 000 euroa.
Mitä jos tuo startuppifirma menee nurin, menettääkö lapset säästämänsä rahat?
PCKT moneyn toimarista onkin ollut aiemmin juttua mediassa
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/200807047901728
Ei herätä luottamusta.
Ihan oikea roopeankka säästöpossu, ei mitään muuta.
kirstuun meni lapsena. Tein koulussa puisen aarrearkun lukolla. Tienasin myös rahaa jos halusin jotain, kuten osallistumalla kulttuuritoimintaan tai myymällä lucia ja majblomman merkkejä. ja joo oli tilit ja osakesalkut ihan syntymästä saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tuo startuppifirma menee nurin, menettääkö lapset säästämänsä rahat?
Varmaan, ei se pankilta vaikuta jolloin ois jonkinsortin (hidas) talletussuoja.
Ei pidä varsinaisesti erillään, vaan käyttää rahojaan säästellen (eli kuluttaa vähemmän kuin saa).