Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon voi yksi ihminen vallata tilaa yhteisestä kodista?

Vierailija
22.05.2019 |

Puolisolla esim makuuhuoneessa pariovillinen kaappi täynnä romua, johon ei ole koskenut kymmeneen vuoteen. On niin pölyinen että pöllähtää kun sen avaa. Tuo sinne tasaisesti lisää tavaraa ja tunkee ovesta sisään ja unohtaa sinne.
Autotalli ääriään myöten täynnä, maassa lojuu pusseja ja kasseja missä on tärkeää tavaraa, osa mennyt pilalle kun on kastunut tms.
2 lipastoa täynnä tavaraa.
Kellari täynnä tavaraa.

Näihin ei tietenkään saa koskea vaan kaikkien pitää vaan nauttia näistä kaaos paikoista.
Itsekään ei enää löydä mitään kun pitäisi.

Meillä on äärettömän pieni, siis oikeasti todella pieni talo ja hukkaan itse tehokkaasti turhat tavarat (ja tarpeellistakin) koska säilytystila on nollissa.
Mies on ostamassa jatkuvasti meidän 80 neliön kämppään lisää lipastoja yms mihin säilöä romua.

Mitä tälläiselle voi tehdä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei toisen tavaroita voi heittää roskiin omatoimisesti, niin silti ei ole kohtuuton pyyntö vaatia, että tavarat pitää säilyttää asiallisesti. Sekalaiset nyssäkät ja laatikot sikin sokin lattialla on eri asia mitä tavarat lajiteltuna siististi ja järjestykseen säilytysastioihin. Kaapit pitää olla sellaisessa kunnossa, että kun ne avaa, tarvittava löytyy yhdellä silmäyksellä. Hamstraajaa ei haittaa vaikkei kotona pystyisi edes siivoamaan, kun lattiapinta-ala on täynnä tavaraa.

Vierailija
22/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä siivoaisin salaa. Ei se mies sitä huomaa.

Miehen omaisuus - myös roina - on hänen omaansa. Naapurissa aikanaan nainen kantoi roskikseen tai kierrätykseen miehensä tavaroita ja nauroi, että ei se näiden katoamista huomaa. Sitten yhtenä iltana nainen itki roskiksen luona ja kertoi, että mies oli kantanut kostoksi hänen vaatteitaan roskiin, samalla oli mennyt laukkuja ja pyyhkeitä jne. Turhaan nainen yritti niitä taloyhtiön roskiksesta löytää, ne oli jo UFFin laatikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjensin taannoin dementoituneen tätini 70 neliöisen asunnon, minulla meni siihen noin 200 tuntia. Tavarat siirtyivät varastoon. Oli oikeasti todella ahdistavaa, avasi minkä tahansa kaapin tai laatikon, ne oli tupaten täynnä tavaraa. Myös palaneita hehkulamppuja, käytettyjä paristoja, kertakäyttöpurkkeja, riepuja, rättejä,....

Ei ap varmaan ukolleen mitään voi jos järkipuhe ei auta. Mutta sanonpahan vaan, että karsea homma tulee jollekin joskus olemaan, jos ei niitä itse missään vaiheessa siivoa. Toisen omaisuutta ei saa hävittää, mutta itse otin kyllä vapauden viedä selkeät roskat pois. Ei ole järkeä vuokrata isompaa varastotilaa tyyliin palaneiden hehkulamppujen takia.

Vierailija
24/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjensin taannoin dementoituneen tätini 70 neliöisen asunnon, minulla meni siihen noin 200 tuntia. Tavarat siirtyivät varastoon. Oli oikeasti todella ahdistavaa, avasi minkä tahansa kaapin tai laatikon, ne oli tupaten täynnä tavaraa. Myös palaneita hehkulamppuja, käytettyjä paristoja, kertakäyttöpurkkeja, riepuja, rättejä,....

Ei ap varmaan ukolleen mitään voi jos järkipuhe ei auta. Mutta sanonpahan vaan, että karsea homma tulee jollekin joskus olemaan, jos ei niitä itse missään vaiheessa siivoa. Toisen omaisuutta ei saa hävittää, mutta itse otin kyllä vapauden viedä selkeät roskat pois. Ei ole järkeä vuokrata isompaa varastotilaa tyyliin palaneiden hehkulamppujen takia.

No meillä on viittä vaille näitä palaneita hehkulamppuja.

Vaatteita jotka ei sovi päälle, rikkinäisiä vaatteita, hattuja, käsineitä, pipoja, lippiksiä älyttömät määrät. Työkalut hukassa siellä välissä, pelejä jotka sopineet johonkin 80 luvun pelikoneeseen, kirjoja joihin ei ole koskettu 20 vuoteen.

Kaavin yhden lipaston puhtaaksi puolisalaa, siellä oli muovi säkillinen roskaa.

Lehtiä, kenkiä, vanhoja purkkeja.

Jopa kemikaaleja näyttäisi olevan tuolla kaapissa. Pikku pussukoita joissa muttereita, ruuveja. Kirppislöytöjä kuten toimimaton lihamylly.

On joo meilläkin suksia ja käyttötavaraa ja lasten kenkiä joita säilytän sitten vaatehuoneessa kun muuta paikkaa ei ole vapaana.

Kellarissa homeisia pusseja ja nyssyköitä. Rikkinäisiä tavaroita jotka odottaa jotain jatkokäyttöä, olleet vuosia ja vuosia.

Voi mun puolesta heittää kaikki mun vaatteet ja noi kahdet mun kengät pois ja vaikka lasten valokuvat hyllyistä jos kostoa janoaa, mutta tää talo on kohta entinen jos en mitään tee..

Vierailija
25/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi tarvitsee ammattiapua. Ei tuohon muu auta ja se tulee vain pahentumaan ajan saatossa. Mun miehellä oli sama tapa ja mulla meni hermot siihen touhuun. Kaikkea ihan järjetöntä krääsää oli joka paikka täynnä. Me vieläpä kerrostalossa asuttiin, niin olihan se melkoista. En käynyt vuosiin varastossa, koska siellä oleva rojumäärä ahdisti mua.

Miehellä oli sitä paitsi enemmän vaatteitakin kuin mulla, koska mitään ei saanut heittää pois. Itse ostan vain tarpeeseen.

No, sittemmin mies sairastui vakavasti ja hamstraaminen loppui, mutta tilalle tuli peliongelma. Ei oo hyvä tämäkään.

Vierailija
26/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen asunto, jossa miehellä pariovellinen kaappi?

Katsopas Aloittaja omia tavaroitasi ja millaisen tilan ne ovat vallanneet. Veikkaan yli 90% kodin pinta-alasta. Sillä sisustamisestahan pääsääntöisesti määräävät naiset, joten ne tavaratkin ovat naisen, vaikka vain näennäisesti "yhdessä hankittuja".

Se on kumma kuinka naiset tunkevat joka-ainoalle neliömillimetrille. Mies saa pitää jonkun hämyisen autotallin, jota vielä katsotaan pitkin nokkavartta.

Ihania olentoja nämä hameniekat.

Suurin osa ihmisistä tykkää, että kodissa on ruokapöytä tuoleineen, jonka ääressä voi syödä, pehmeä tuoli tai sohva, jossa voi istua ja sänky, jossa voi nukkua. Kaapeissa säilytetään ruokatarvikkeita, astioita, lakanoita ja pyyheitä, jotka ovat asukkaiden käytössä. Ihan sama, kumpi ne on valinnut ja hankkinut, jos kumpikin niitä käyttää. On tosin ihmisiä, joille riittää patja lattialla eikä mitään muuta tarvita. Sinä lienet yksi heistä.

Olen kuullut ja nähnyt kuinka nainen säätää kodin jokaisen kalusteen ja kipon mieleisekseen yhteisillä varoilla. Mies maksaa ja nainen "suunnittelee". Yleensä miehet pärjäävät vähemmällä. Aloittajan tapauksessa mies ei saisi mitään omaa tilaa. Ei edes yhtä vaivaista kaappia. Sinnekin on naisen tungettava, "koska se on sekaisin". 

Tästähän aloittajan tapauksessa on kyse. Vallankäytöstä, jota naiset eivät huomaa, tai yleensä ainakin pyrkivät vähättelemään vallankäyttöään.

Vain nainen tietää kuinka pitää asua. Muu on pelkkää lattialla patjan päällä makaamista ja "roinan" keräämistä.

Heidän omat kaappinsa sen sijaan pursuavat lähes käyttämättömiä vaatteita, kenkiä ja kaikkia tarpeellisia kauneudenhoitovälineitään. Se  on sitä oikeaa asumista, jota ei saa arvostella. Muuten nainen jättää. Hui kauhistus vässykkämiehille!

Vierailija
27/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolla on tangot ja kaapit täynnä harvoin käytettyjä/juuri koskaan käytettyjä vaatteita. Puhumattakaan kengistä. Onkohan kyse hamstraajasta? Voinko karsia niitä omatoimisesti?

Samoin on kylpyhuoneen peilikaappi täynnä hänen purtiloitaan jne. Itselläni on hammasharja, hammaslanka, partavesi ja shampoo pullo.  Vaimolla ainakin kolmekymmentä pönikkää. Täytynee karsia samaan määrään kuin itsellänikin on. Hammasvermeiden jälkeen pari-kolme purkkia saa riittää!

Vai pistänkö vaimon kiertoon?

Yritit varmaan luoda kuvaa kuinka tuollainen hamstraaminen olisi naisille tyypillistä. Se kuitenkaan ei ole, vaan "kolmekymmentä pulloa ja purtiloa", tai vaatteiden ostaminen ja niiden käyttämättä jättäminen, on kyllä jo hamstraamista johon puoliso voi ihan oikeasti puuttua. Puolisoilla ei toki tarvitse olla samaa määrää asioita koska yksiloiden tarpeet vaihtelevat, mutta pakonomainen turhan tavaran ostaminen on eri asia. Jos yhteinen asunto täytetään turhalla tavaralla, on se ihan validi parisuhdeongelma.

Vierailija
28/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopas Aloittaja omia tavaroitasi ja millaisen tilan ne ovat vallanneet. Veikkaan yli 90% kodin pinta-alasta. Sillä sisustamisestahan pääsääntöisesti määräävät naiset, joten ne tavaratkin ovat naisen, vaikka vain näennäisesti "yhdessä hankittuja".

Se on kumma kuinka naiset tunkevat joka-ainoalle neliömillimetrille. Mies saa pitää jonkun hämyisen autotallin, jota vielä katsotaan pitkin nokkavartta.

Suurin osa ihmisistä tykkää, että kodissa on ruokapöytä tuoleineen, jonka ääressä voi syödä, pehmeä tuoli tai sohva, jossa voi istua ja sänky, jossa voi nukkua. Kaapeissa säilytetään ruokatarvikkeita, astioita, lakanoita ja pyyheitä, jotka ovat asukkaiden käytössä. Ihan sama, kumpi ne on valinnut ja hankkinut, jos kumpikin niitä käyttää. On tosin ihmisiä, joille riittää patja lattialla eikä mitään muuta tarvita. Sinä lienet yksi heistä.

Olen kuullut ja nähnyt kuinka nainen säätää kodin jokaisen kalusteen ja kipon mieleisekseen yhteisillä varoilla. Mies maksaa ja nainen "suunnittelee". Yleensä miehet pärjäävät vähemmällä. Aloittajan tapauksessa mies ei saisi mitään omaa tilaa. Ei edes yhtä vaivaista kaappia. Sinnekin on naisen tungettava, "koska se on sekaisin". 

Tästähän aloittajan tapauksessa on kyse. Vallankäytöstä, jota naiset eivät huomaa, tai yleensä ainakin pyrkivät vähättelemään vallankäyttöään.

Vain nainen tietää kuinka pitää asua. Muu on pelkkää lattialla patjan päällä makaamista ja "roinan" keräämistä.

Heidän omat kaappinsa sen sijaan pursuavat lähes käyttämättömiä vaatteita, kenkiä ja kaikkia tarpeellisia kauneudenhoitovälineitään. Se  on sitä oikeaa asumista, jota ei saa arvostella. Muuten nainen jättää. Hui kauhistus vässykkämiehille!

Jos joku on luonteeltaan jyrääjä, niin sitä on myös kyseisen henkilön suku. Me muut, normaalit ihmiset osaamme kyllä neuvotella ja tehdä kompromisseja, osaamme myös maksaa itse tai maksaa hankinnat puoliksi. Jos perheessä on lapsia, niin lasten vaatteet ja tavarat vievät tilaa. Kaikki on joko liian pieneksi käynyttä, just sopivaa tai ensi vuonna sopivaa.

Aloittaja taisi kertoa, että miehen tavarat ovat vallanneet kaappien lisäksi autotallin ja varaston. Sisätiloissa pitää olla tarkka, mitä kaapin kätköihin säilöö, sillä sisälle tulleet tuhohyönteiset pilaavat kaapin lisäksi koko asunnon.

Vierailija
29/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa siivota näitä romuläjiä. Suuttuu aivan silmittömästi.

Tilanne taas paheni hetkellisesti kun omaisia kuoli ja mies raahasi kaatopaikka kuorman meille.

Makuuhuoneen kaappi on jo terveysuhka.

Mikä vain paikka käy hamstraamiseen, auto tms.

Kun jotain sitten heitän pois, miehen silmistä paistaa puhdas viha ja aggressio. Olen jo ihan loppu.

HEITÄT JOTAIN POIS? Sinulla ei ole oikeutta mennä heittämään miehen tavaroita pois. Ei ihmekään, että aggressio nousee. Minullakin oli eksä, joka ei kunnioittanut henkilökohtaisia tavaroitani vaan tärveli niitä. Se oli todella ahdistavaa. 

Tottakai ahdisti, hamstraus on mt-ongelma ja jätesäkit täynnä roskaa tuovat sinulle puuttuvaa turvaa. Hae apua.

Vierailija
30/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh Heh, minulla ex-mies oli paljon tarkempi sisustuksesta. Arvosteli ja haukkui vielä muidenkin kodit. Minua taas ei pätkääkään kiinnosta mikään sisustus. Kunhan on suht kodikasta.

Vierailija
31/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi seurustelet tuollaisen naisen kanssa?

Vierailija
32/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistimme avomieheni kanssa hynttyyt yhteen reilu vuosi sitten. Hänen käsityksensä tarvittavan tavaran määrästä sekä siisteydestä eroaa omastani. Olen allerginen astmaatikko, ja tykkään kodin olevan helposti siivottava. Tästä jouduimme käymään uskomattoman väännön. En ole heittänyt hänen tavaraansa pois ilman lupaa, mutta olen niitä organisoinut kaappeihin "aihealueittain", jotta ne ovat edes helposti saatavilla.

Hän on näitä ihmisiä, jotka päästävät kotinsa kaaokseen ennen siivoukseen motivoitumista. Ja silloin on pakko tehdä työläs suursiivous. Ilmankos ei kiinnosta? Minulla on tapana pitää tavarat paikoillaan ja siivota päivittäin pikkuisen, joten koti on aina melko siedettävässä kunnossa. Ei siitä mitään tule, jos pöly on terveysuhka tai kulkureiteillä oleviin tavaroihin voi kompastua.

Vierailija
33/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se ei ole kymmeneen vuoteen tarvinnut siitä kaapistakaan mitään niin tuskin huomaa jos sieltä heität turhimpia pois.

Vierailija
34/34 |
22.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan avioliitossa heitin hamstraajamiehen tavaroita pikkuhiljaa pois. Varsinkin, jos olivat jo pölyttyneet kaapissa. Siitä tiesin, ettei hän ole tarvinnut niitä pitkiin aikoihin. Välillä pidin kirpparipöytää ja vein sinne tavara kerrallaan myytäväksi. 15v. jälkeenkään ei ole tarvinnut myytyjä tai poisheitettyjä tavaroita. Kerran kysyi jonkun tavaran perään ja väitin, etä jossain ne siellä hänen kaapeissaan oli. Hyväksyi sen, että oli itse hukannut sen. Loppuvaiheessa kun olin täysin kypsä siihen tavaraan, niin muuton yhteydessä osoitin sille paikan ja sanoin, että meillä on nyt yhtä paljon tilaa ja kumpikin täyttää sen haluamallaan tavalla. Ehtona oli, että niitä ei saanut viljellä muihin huoneisiin. Jos jonkun nyssäkän löysin, niin työnsin sen heti hänen kaappiin. Eron jälkeen tajusin, kuinka energiasyöppö ja suhdetta kuluttava se keräily oli. Nykyöön exä asuu isossa talossa ja kerran pihalla käyneenä se koko piha oli täynnä autonraatoja, vanhoja renkaita, ilmaiseksi saatuja tiiliä ja muuta miehekästä sälää. Silti hän jaksoi aina sukulaisjuhlissa mainostaa, kuinka epäsiisti naiseksi olen.