Nainen, sodan uhatessa/syttyessä mitä aiot tehdä?
Kuvitellaan kriisitilanne.
Vihollismaa uhkaa Suomen itsenäisyyttä.
Reserviläiset ovat kutsuttu palvelukseen.
Mitä aiot tehdä tässä tilanteessa?
Kommentit (64)
Vien ensin lapset isovanhempien kanssa mökillemme pois kaupungista ja palaan sitten itse takaisin. Työpanokseni kirurgina saattaa tulla tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupointti: pakeneminen ei ole vaihtoehto, jos sota tulee. Kaikki on velvollisia puolustamaan maataan.
Miksi puolustaisin maata, joka ei puolusta minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla, eikai kukaan Suomeen pakota palaamaan täältä?
Kyllä, jos olet Suomen kansalainen.
Miten ne sen tekee?
Meinaatko että sitä on ihan tavoittamattomissa jossain kaukana "ulkomailla". Että sitä on Suomen kansalainen ilman mitään velvollisuuksia Suomea kohtaan.
Meinaatko nyt että ainut mitä tehdään on että odotetaan ihmisten velvollisuudentunnon takia tulevan Suomeen sieltä missä asuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kaikki kunnolliset ja kunnialliset ihmiset tietysti palaavat puolustamaan synnyinmaataan.
Minä olen koko ikäni asunut täällä missä synnyin mutta en tunne mitään velvollisuutta puolustaa maata. Tämä ei muuten koske vain naisia vaan myös miehiä, kasvava tunne ettei halua puolustaa maata jos sota syttyy. Sitä voikin sitten pohtia mistä johtuu.
Se johtuu nykyään lisääntyneestä ajattelutavasta, jonka mukaan ihmisellä ei ole lainkaan velvollisuuksia vaan pelkkiä oikeuksia. Onneksi terve maanpuolustustahto on Suomessa edelleen hyvin korkealla.
Ei muuten johdu pelkästään siitä. Vaan myös siitä, että miehiä ei arvosteta suomessa enää, potkitaan sanallisesti päähän vaan minkä keretään. Maa myydään Brysselille, ja tuodaan miehiä muualta korvaamaan omia, meidän laskuun tietenkin.
Kansanmielisiä, isänmaallisia halveksutaan avoimesti, ja sitten pitäisi muka puolustaa niitä, jotka halveksuu sekä sanallisesti että teoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta kaikki kunnolliset ja kunnialliset ihmiset tietysti palaavat puolustamaan synnyinmaataan.
Minä olen koko ikäni asunut täällä missä synnyin mutta en tunne mitään velvollisuutta puolustaa maata. Tämä ei muuten koske vain naisia vaan myös miehiä, kasvava tunne ettei halua puolustaa maata jos sota syttyy. Sitä voikin sitten pohtia mistä johtuu.
Jep mikäli sota syttyisi niin eiköhän tämä olisi tässä. Täällä ei riitä ihmisiä jotka oman henkensä uhalla haluaisivat puolustaa maata. Työt voi siirtää muualle ja vuokraa voi maksaa myös toisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että sulle on aivan se ja sama, jos joku tunkeutuu teidän kotiin ja ajaa teidän perheen pois sieltä. Mietipäs uudestaan.
Minulle on ihan sama. Tämä ei ole kotini, tämä on vain paikka jossa nukun töiden välissä.
Mä pohdin että onko tässä maassa enää mitään puolustettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pohdin että onko tässä maassa enää mitään puolustettavaa.
Samaa mietin. Perhettäni puolustaisin. Perhe on helppo pyrkiä siirtämään muualle, myös mies ja veli joita olisin valmis puolustamaan jos joku heitä koittaisi heittää tykin ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttui se vaihtoehto, mitä suurin osa naisista teki viime sotien aikana. Piti yhteiskuntaa pyörimässä. Tajuatko, että naiset hoitivat keskenään maanviljelyksen, kylvön, sadonkorjuut ja muun maatilojen hoidon. Ehkä tänä päivänäkin olisi oleellisia tehtäviä hoidettavaksi myös viranomaisten määräämien välttämättömien tehtävien vuoksi.
En tajua. Paljon miehiä oli kotirintamallakin, eivät naiset sitä keskenään hoitaneet, todellakaan.
Niin, suomalaisten vahvuus sodassa oli n. puoli miljoonaa miestä, kun miehiä ja poikia oli yhteensä vajaa kaksi miljoonaa. Mutta ne unohdetaan, koska nykyään on parempi tarina, että naiset hoitivat kaiken, kun miehet sotivat.
Vierailija kirjoitti:
Pöllisin hevosen ja tavaraa ja ratsastaisin pakoon jonnekin syrjäseuduille, ehkä lappiin. Yrittäisin etsiä ruokaa luonnosta tai jos turvallisesti jotenkin pystyisin, niin roskiksista. Tai ehkä pöllisin aluksi mahdollisimman paljon kuivaruokia ja retkikeittimen. Ehkä asuisin jossain lapin erämaamökissä tai laavulla.
Olen kyllä aika varma, että suomessa on mahdollista piiloutua niin, ettei löydetä. On niin paljon alueita joissa voi käydä vaikka kolmen tunnin lenkillä ilman että ketään tulee vastaan, vaikkei edes yritä olla piilossa.
Mikset voi vaikka mennä linkillä Lappiin jos et omista autoa? Saat poliisin perääsi jos varastat jonkun hevosen, matkan tekokin taitaisi olla aika hidasta. Ja eikö sen retkikeittimenkin voisi ostaa kaupasta?
Pyrkisin jatkamaan elämää niin normaalisti kuin se olisi mahdollista. Asia todellakin liikuttaisi minua, vaikka en ole varma, pitäisikö mieheni astua sotilaspalvelukseen. Siinä on kai joku ikäraja, jonka jälkeen saa jäädä kotirintamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että sulle on aivan se ja sama, jos joku tunkeutuu teidän kotiin ja ajaa teidän perheen pois sieltä. Mietipäs uudestaan.
Minulle on ihan sama. Tämä ei ole kotini, tämä on vain paikka jossa nukun töiden välissä.
No olipa yllättävä vastaus. Not. Suurimmalla osalla ihmisistä on joka tapauksessa ihan oikea KOTI. Oon työni puolesta kohdannut ihmisiä, joiden koteihin on murtauduttu ja voin sanoa, että he on kaikki olleet mieleltään järkkyneitä. Jotkut ei toivu ikinä.
Suomi on jo vallattu. Ei ole enää mitään puolustettavaa eikä menetettävää.
Vierailija kirjoitti:
Pöllisin hevosen ja tavaraa ja ratsastaisin pakoon jonnekin syrjäseuduille, ehkä lappiin. Yrittäisin etsiä ruokaa luonnosta tai jos turvallisesti jotenkin pystyisin, niin roskiksista. Tai ehkä pöllisin aluksi mahdollisimman paljon kuivaruokia ja retkikeittimen. Ehkä asuisin jossain lapin erämaamökissä tai laavulla.
Olen kyllä aika varma, että suomessa on mahdollista piiloutua niin, ettei löydetä. On niin paljon alueita joissa voi käydä vaikka kolmen tunnin lenkillä ilman että ketään tulee vastaan, vaikkei edes yritä olla piilossa.
Joku pelannut liikaa Skyrimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen jolle ei sodassa väliä jos koti menee. Minulla on myös lapset mutta tuskin tämä heille on koti sen enepää kuin minulle vaan enemmän merkitsee kaverit ja ympäristö joka kuitenkin tuhoutuu kun pk-seudulla asutaan. Eli pois vaan täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulle merkitsee koti? Onko se sidottu tietyyn taloon myös sodan tullessa?
Tv:n sotauutisista päätellen itkisin pommituksissa kuolleita omaisiani.
Yrittäisin paeta sotatomialueelta kantaen mukanani koko jäljelle jäänyttä omaisuuttani.
Kaivelisin palavista talonraunioista jotakin syötävää itselleni.
Yrittäisi vältellä sotilaspartioita, sillä raiskatuksi/tapetuksi tuleminen ei olisi ensisijainen haavenani.
Jos joutuisin, kuten Jugoslavian sodassa tapahtui, raiskausleirille, itkisin todennäköisesti apaattisena kunnes tulisin raskaaksi ja minut lähetettäisiin takaisin kotiin luhistamaan miesten taistelumoraalia.
Ehkä olisin vammautunut ja kuolisin lääkkeiden puutteeseen ja raahutuisin halvaantuneena jonnekin pois sodasta, jonka syttymiseen minulla ei ollut osaa eikä arpaa.
Kunnes kuolema meidät isänmaastamme erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa yllättävä vastaus. Not. Suurimmalla osalla ihmisistä on joka tapauksessa ihan oikea KOTI. Oon työni puolesta kohdannut ihmisiä, joiden koteihin on murtauduttu ja voin sanoa, että he on kaikki olleet mieleltään järkkyneitä. Jotkut ei toivu ikinä.
Sota on vähän eri asia kuin rauhan aikaan. Merkitseekö sinulle talo enemmän kuin oma ja läheistesi henki?
Jatkan normaalia elämää eikä asia liikuta minua (asun ulkomailla).
Sano se syyrialaisille, tai irakilaisille, tai afghaaneille.
Miksi ei siis suomalainenkin?