Jos arkipäivänä 8-16 välillä soittaa ambulanssin, niin viekö se lähimpään tk:hon?
Tyhmä kyssä, mutta tuli vaan mieleen että jos mun täytyisi soittaa ambulanssi nyt ja mun vika ei kuitenkaan ole puukko selässä tasoa tai raaja irti, niin viekö ne tuohon 6km päähän tk:hon vai 70km päähän sairaalanpäivystykseen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minulla ei ole (eikä toivottavasti tule) mitään tarvetta ambulansille mutta mietin vain yleisesti tätä asiaa. Esim jos jalkani murtuu (tulee avonurtuma) ja tilaan sen takia lanssin, mutta ambulanssiväki ja tk saisi mut paikattua, niin lähteekö ne viemään mua siihen tk:seen vai sinne sairaalaan, vaikka mut saisi tk:ssa kuntoon?
Ap
Jalka varmaankin halutaan kuvata, joten sairaalareissu tulee.
Terveyskeskuksessakinn on röntgen ja se palvelee aukioloaukoina. Päivystys aikana viedään sinne missä ko alueen päivystys on järjestetty. Esim täällä on päivystys terveyskeskuksessa klo 1600 saakka. Sen jälkeen ohjataan keskussairaalan päivystykseen.
Esim. Meidän junnu kaatui jäisellä tiellä ja jalkaan tuli syvä ja runsaasti verta vuotava vekki , kalsarit ja päälishousut olivat likomärät verestä ja haava valui valtoimenaan verta. Eipä meinannut ambulanssi ottaa kyytiin ollenkaan. Kello oli hieman kolmen jälkeen ja tarkasta ohjeistivat viemään suoraan sairaalan päivystykseen , koska oli useampien kerrosten kudosvauriot.
Toi 'soita taksi' on vähän huono, sellasta kun ei välttämättä ole saatavilla jossain syrjäkylillä...
https://blogit.turku.fi/vspelastus/ensihoito-ensihoitaja-faktoja-meista…
Muutaman vuoden vanha juttu, mutta edelleen paikkaansa pitävä, kannattaa lukea.
Kuljetusosoite riippuu potilaan oirekuvasta/vaivasta ja millaista hoitoa hän tarvitsee. Ambulanssin "tilaaminen" ei tarkoita automaattisesti kyytiä mihinkään suuntaan, vaan ensihoitajat tulevat arvioimaan tilanteen jos hätäkeskus on hälyttänyt paikalle ensihoitoyksikön, eli ambulanssin.
En käsitä miksi nykyään osa ihmisistä välttämättä haluavat ambulanssin kyytiin, vaikka eivät sitä tarvitsisi?
Vierailija kirjoitti:
Siis minulla ei ole (eikä toivottavasti tule) mitään tarvetta ambulansille mutta mietin vain yleisesti tätä asiaa. Esim jos jalkani murtuu (tulee avonurtuma) ja tilaan sen takia lanssin, mutta ambulanssiväki ja tk saisi mut paikattua, niin lähteekö ne viemään mua siihen tk:seen vai sinne sairaalaan, vaikka mut saisi tk:ssa kuntoon?
Ap
Edelleen, vaivan mukaan. Jos avomurtuma, vievät suoraan sairaalaan. Jos todennäköisesti joku tk-tasolla hoidettava vaiva, vaikka niin kipeä selkä että et pääse itse liikkeelle, mutta ei tarvitse laajoja sairaalatutkimuksia, vievät tk.
Yllättävän vaikea oli itseaisassa keksiä asiaa, jonka vuoksi työikäinen soittaisi hätäkeskukseen, joka laittaisi paikalle ambulanssin, vaadittais kuljetus ja oikea hoitopaikka olisi terveyskeskus. Jos on joku pienempi juttu, arvioivat tilanteen ja menet omalla kyydillä tk, ja jos taas lääketieteellinen hätätilanne, vievät sairaalaan.
t. tk-lääkäri
Jos voit noin miettiä että soittaisin tässä joku päivä 112 pyytääkseni ambulanssin paikalle.
niin et ole siinä kunnossa että tarvitset lanssia edes katsomaan sinua kotiisi.
Hätäkeskuksen tyyppi kehottaa menemään omalla kyydillä lääkärille / sairaanhoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos voit noin miettiä että soittaisin tässä joku päivä 112 pyytääkseni ambulanssin paikalle.
niin et ole siinä kunnossa että tarvitset lanssia edes katsomaan sinua kotiisi.
Hätäkeskuksen tyyppi kehottaa menemään omalla kyydillä lääkärille / sairaanhoitajalle.
Ei kait kukaan sitä ajatellutkaan? Ja eikö just siksi ole hyvä kysyä keskustelupalstalla asiasta ehkä tietäviltä, jos asia syystä tai toisesta on tullut mieleen?
t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Edelleen, vaivan mukaan. Jos avomurtuma, vievät suoraan sairaalaan. Jos todennäköisesti joku tk-tasolla hoidettava vaiva, vaikka niin kipeä selkä että et pääse itse liikkeelle, mutta ei tarvitse laajoja sairaalatutkimuksia, vievät tk.
Yllättävän vaikea oli itseaisassa keksiä asiaa, jonka vuoksi työikäinen soittaisi hätäkeskukseen, joka laittaisi paikalle ambulanssin, vaadittais kuljetus ja oikea hoitopaikka olisi terveyskeskus. Jos on joku pienempi juttu, arvioivat tilanteen ja menet omalla kyydillä tk, ja jos taas lääketieteellinen hätätilanne, vievät sairaalaan.
t. tk-lääkäri
Lisäyksenä tähän vielä, että usein ambulanssi myös puhelimitse konsultoi lääkäriä joko tk:sta tai sairaalasta. Usein kysytään, että mihin viedään vai viedäänkö ollenkaan eli tällöin usein ohjeistetaan soittamaan taksi tai hakeutumaan muulla tavoin hoitoon.
Oma terveyskeskukseni on noin 60 km sairaalasta. Paikkakunnalla ei ole montaa ambulanssia, joten jos kaikki lanssit ovat sairaalapaikkakunnalla, niin juuri tällöin sattuvan aivoinfarktin hoito viivästyy. Tämän vuoksi usein ei niin kiireelliset potilaat tuodaan meidän melko hyvin varusteltuun terveyskeskukseemme, jossa tilanne arvioidaan ja tarvittaessa kutsutaan sairaalapaikkakunnalla ambulanssi kuljettamaan potilas sairaalaan. Näin omat lanssit säilyvät hätätapauksia varten paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kyllä mut vietiin suoraan sairaalaan kun sain järkyttävät murtumat, koko käsi pirstaleina. Eivät olisi tk:ssa oikein mitään voineet tehdä sille.
Kylläpä sinulla on optimistinen käsitys terveyskeskuksesta, jos kuvittelet avomurtuman tulevan siellä korjatuksi. Sitä ei tarvitse edes kuvata, vaan selvää on että lanssarit pakkaavat murtuneen raajan niin hyvin, että kestää kuljetuksen sairaalaan. Sama homma esimerkiksi synnyttäjällä, paitsi jos vaikuttaa siltä että ei ehditä edes lähimpään sairaalaan. Tk on kuitenkin parempi paikka synnyttää kuin ambulanssi.
Eri asia, jos on jokin sellainen epäselvä tapaus, jossa tarvitaan ensin kuvaus. Silloin voidaan viedä ensin lähimpään tk:seen kuvattavaksi, ja sitten tarvittaessa jatketaan matkaa sairaalaan taksilla tai ambulanssilla.
Liuotushoitoa ei voi lanssissa aloittaa, jos on esimerkiksi epämääräisiä huimaus- ja halvausoireita, sillä kyse voi olla aivoverenvuodosta eikä aivoinfarktista. Ensin pitää selvittää, kumpi on kyseessä ja hoito alkaa vasta sitten eikä lanssissa ole siihen mahdollisuutta.