Mikä ampiaisia vaivaa? Kolmas pisto tänä keväänä
Ei voi pihalla mitään tehdä kun kiukkusia ampiaisia pörrää koko ajan kimpussa. Kolme pistoa olen jo saanut. Sen ymmärrän että kun pihaa trimmasin, niin siitä saattaa joku herkkänahkanen yksilö hermostua ja pistää (pohkeeseen). Ekalla kerralla kuitenkin vain istuin terassilla ja tuikkastiin hartiaan ja toisella kerralla kitkin rikkaruohoja ja pisto tuli olkapäähän. En huido ikinä ampiaisia enkä käytä edes hajusteita (mistä voisivat innostua) silloin kun vaan kotona olen. Pyykinpesuaineetkin on hajustamattomia ettei vaatteissakaan ole tuoksuja. Kissaakaan en uskalla käyttää ulkona kun ampiaiset pörrää heti senkin kimpussa, laskeutuvat jopa turkille. Omalla tontilla on joka paikka koluttu läpi pesien varalta, mutta naapurilla on jos jonkinlaista vajaa ja puupinoa pihalla missä on hyviä pesäpaikkoja. Viime kesänäkin ampiaiset oli ärhäköitä mutta en pistoja saanut ja edellisen kerran olen piston saanut lapsena kun astuin mehiläisen päälle paljain jaloin.
Kommentit (66)
Mua on jo ajattanut ampiainen takaa. Ihan älyttömän aggressiivisia jo tähän aikaan keväästä. Yleensähän ne on kiukkuisia loppukesästä. Tämäkin pirulainen otti mut ihan asiakseen, jahtasi pitkän aikaa takaa. Ja mitään en ollut tehnyt että se niin suuttuisi.
Mä näin viime vuonna punertavan ampiaisen Espoossa. Saatto olla mehiläinenkin, mutta pyrki maapesään metsässä järven vieressä kun seurasin sitä. Varmaan oli vieraslaji kun ei sellaisesta löytynyt kuvaa mistään.
Kiva, pysyn tämänkin kesän sisällä. Ihan olen seisonut paikallani, kun amppari on tullut ja pistänyt reiteen. En edes nähyt koko p*skaa, joten suotta pisti. Eilen oli amppari tullut lasitetulle parvekkeelle jostain pienenpienestä raosta. Muuten en ihmettele, mutta kun sillä ampparilla oli aivan jumalaton koko. Varmaan kolme senttiä pitkä sen ruho. On siinä vatsaa saanut sisään vetää, että on raosta päässyt partsille.
Kai ymmärrät että vain urospuoliset pistävät - ja yleensä naaraita!
Vierailija kirjoitti:
Mä näin viime vuonna punertavan ampiaisen Espoossa. Saatto olla mehiläinenkin, mutta pyrki maapesään metsässä järven vieressä kun seurasin sitä. Varmaan oli vieraslaji kun ei sellaisesta löytynyt kuvaa mistään.
Herhiäinen, pesät on yleensä jalkapallon kokoisia, en menisi tutkimaan pesää ilman tarhaajan suojapukua.
Muille: mehiläiset ja kimalaiset ei pistä muutoin kuin suojellakseen pesää. Ellet ole aivan pesän vieressä niin se ei tee mitään.
Ampiainen on haitallinen vieralaji monessa maassa. Tuhoaa mehiläispesiä ja on vaaraksi ihmisille.