Tiedätkö, että päiväkodissa voi työskennellä myös opettajia?
Työskentelen päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajana. Olen koulutukseltani kasvatustieteen maisteri. Joillekin ihmisille tulee vieläkin yllätyksenä, että päiväkodissa työskentelee myös opettajia. Useamman vanhemman mielestä pk:ssa työskentelevä ope ei ole laisinkaan oikea ope, miksi näin? Useimmiten puhutaan myös vain hoitajista, jotka hoitaa lasta vanhemman työ- tai koulupäivän ajan.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Millä paikkakunnalla pääsee opettaja työhön päiväkotiin? Minä haluaisin tietää. Olen työtön aineenopettaja, enkä ole saanut haluistani huolimatta työtä päiväkodista. Tämä on eräs itäsuomalainen kunta, missä on suurtyöttömyys. Oman aineeni työpaikkoja ei paikkakunnan kouluissa ole, ja koska olen jo ikääntynyt, ei minua palkata (50v). Minulla on pedagoginen pätevyys yläkoulu- ja lukio-opetusta varten. Olen tehnyt opettajan työtä pätkissä vuosikausia. Mutta ikääntyminen sai aikaan sen, että sijaisuudet vähenivät heti. Haluaisin silti tehdä jotain kasvatustyötä, ja tykkään tosi paljon lapsista. En saa opettajana työtä päiväkodeista tällä paikkakunnalla. Pitäisi olla lähihoitaja. Olisin valmis myös muuttamaan; tosin perheeni on täällä.
Päiväkoteihin pääsee opettajaksi yliopiston opettajakoulutuksella, varhaiskasvatuksen opettajan pätevyydellä. Aika monessa ilmoituksessa on vaadittuna tuo varhaiskasvatuksen opettajan pätevyys, koska täytyy olla tietoa lapsen varhaisiän kehityksestä ja kasvusta. Syksyllä tuli uusi lakimuutos, joka poisti sen mahdollisuuden, että sosionomit voisivat jatkossa kouluttautua opettajiksi päiväkotiin.
Olen itse ihmetellyt, että kun samaan aikaan on työttömänä opettajia, mutta varhaiskasvatuksen opettajista taas suurta pulaa.
Niin että eikö kasvatustieteen maisteri voi toimia esim. eskariopena?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ihmetellyt, että kun samaan aikaan on työttömänä opettajia, mutta varhaiskasvatuksen opettajista taas suurta pulaa.
Oman lapseni ryhmässä molemmat eskariopettajat ovat kasvatustieteen maistereita
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sitä on opettajia ja opettajia. Minusta sinulla on kyllä enemmän yhteistä sen lastenhoitajan kuin vaikkapa yliopiston lehtorin kanssa.
Eli jos syksyllä aloitan yliopiston lehtorin työt, olen enemmän opettaja kuin nyt? Muutunko kesän aikana yhtäkkiä enemmän opettajaksi? Minulla on vaadittava koulutus kumpaankin. Juuri vasta eräs pk:n opettaja siirtyi lehtoriksi yliopistolle. Opettajan työ ei ole vain sitä, että seisotaan liitutaulun edessä.
Vastaus kysymykseesi on kyllä.
Eikä opettajuus ole henkilön ominaisuus vaan työtehtävä, joten sama ihminen voi tosiaan olla keväällä vaikka maalari mutta syksyllä opettaja.
Oma äitini on päiväkodinjohtaja ja puhuu niistä asioista paljon... näköjään se todella on niin, että varhaiskasvatuksen opettajia ei pidetä oikeina opettajina vaikka olisi opettajakoulutus käytynä :( toivotaan parasta, että tulevaisuudessa suomalaiset arvostaisivat enemmän varhaiskasvatusta ja opettajuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Jäin vain miettimään kun olen kuullut, ettei kasvatustieteen maisteri pääsisi päiväkotiin varhaiskasvatuksen opettajaksi. Kun tuo taas on outoa tilanteessa, jossa koulu-opettajia on työttöminä, kun taas varhaiskasvatuksen opettajia ei ole tarpeeksi.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa ne vanhemmat varmasti ovat, jotka eivät lastentarhanopettajan ammatista tietäisi. Tulevatko he ihan sanomaan, että "et sinä kyllä mikään oikea ope ole"? Niinkuin et, ap, varmasti olekaan, siis edes lastentarhanopettaja.
En lähde tuohon mukaan, ei minun tarvitse sinulle vakuuttaa olevani opettaja. Uuden varhaiskasvatuslain mukaan lastentarhanopettaja nimikettä ei ole muuten enää olemassa. Ja kyllä, urani aikana on tullut vastaan vanhempia, jotka kysyvät: ”siis eikö päiväkodin opettaja ole vaan hoitaja, jolla on eri ammattinimike?”. Keskusteluista myös monesti huomaa tämän, että pk:n ope ei ole oikea ope verrattuna muihin opettajiin.
En nyt sanoisi ettei ole oikea ope, mutta onhan se tehtävänkuva aivan erilainen. Sellainen open ja hoitajan sekoitus, suurimman osan päivästä ne opettajat päiväkodissa tekee hoitajien hommia.
Ei taida kouluissa toimenkuvaan kuulua kakanpesua tai kädestäpitäen auttamista pukemisessa tai lautapelien pelaamista, leikkimistä jne. (paitsi ehkä opetuksen lomasa)?
Itse en ole vielä missään ryhmässä joutunut tekemään suurimman osan päivästä hoitajan töitä. Toki täytyy muistaa se, että opettajana olen päiväkodissa, jossa on pienempiä lapsia kuin koulussa. En mielestäni ole sen vuoksi vähemmän opettaja, että lapsi tarvitsee apua. Vuosi sitten tein sijaisuuden koulussa alkuopetuksessa ja mielestäni olin opettaja siinä missä ennen sitä päiväkodissa/eskarissa kuin nyt nykyisessä ryhmässäni. Nykyään myös kouluissa on siirrytty pitkälti ilmiöpohjaiseen oppimiseen: kaikki opetus ei tarvitse tapahtua liitutaulun edessä lapset pulpeteissa. Pienten lasten opetus voi tapahtua myös vaikka sen pelaamisen lomassa, koska sen avulla voimme kehittää lapsen taitoja tarvitsemassaan asiassa.
Mutta sitten taas parhaat opettajat osaavat käyttää ne perushoitotilanteetkin opetuksellisina hetkinä.
Juuri niin. Varhaiskasvatuksen opettajia puuttuu, ei ole päteviä tarjolla. Mutta luokanopettajia ja aineenopettajia sen sijaan on työttöminä, eivätkä he kelpaa päiväkoteihin! Laki on tiukka, mutta onko laissa järkeä? Suomalaiset opettajat saavat laadukkaan yliopistokoulutuksen. He ovat menneet monista pääsy- ja soveltuvuuskokeista läpi. Työttömyyttä on siksi, että esim. tiettyjä aineenopettajia koulutetaan aivan liikaa, kouluverkkoja yhdistetään, syntyvyys on laskenut, ikäluokat pieniä, jne. Miksi ihmeessä työttömät, korkeasti koulutetut opettajat eivät kelpaa varhaiskasvatuksen opettajiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Jäin vain miettimään kun olen kuullut, ettei kasvatustieteen maisteri pääsisi päiväkotiin varhaiskasvatuksen opettajaksi. Kun tuo taas on outoa tilanteessa, jossa koulu-opettajia on työttöminä, kun taas varhaiskasvatuksen opettajia ei ole tarpeeksi.
Nykyään on paljon maistereita päiväkodissa. Yhä enemmän ja enemmän opiskelut aloittaneista jatkaa sinne asti. Entinen opiskelukaverini on töissä päiväkodissa, jossa kaikilla opettajilla on maisterin pätevyys.
Johtuu varmasti tosiaan siitä, että päiväkotiin vaaditaan varhaiskasvatuksen pätevyys. On myös luokanopettajia, jotka ottavat sivuaineeksi varhaiskasvatuksen eli voivat työskennellä päiväkodissa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän yksityisessä päiväkotiketjussa suurin osa varhaiskasvatuksenopettajista on maistereita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Varhaiskasvatuksen opettajia puuttuu, ei ole päteviä tarjolla. Mutta luokanopettajia ja aineenopettajia sen sijaan on työttöminä, eivätkä he kelpaa päiväkoteihin! Laki on tiukka, mutta onko laissa järkeä? Suomalaiset opettajat saavat laadukkaan yliopistokoulutuksen. He ovat menneet monista pääsy- ja soveltuvuuskokeista läpi. Työttömyyttä on siksi, että esim. tiettyjä aineenopettajia koulutetaan aivan liikaa, kouluverkkoja yhdistetään, syntyvyys on laskenut, ikäluokat pieniä, jne. Miksi ihmeessä työttömät, korkeasti koulutetut opettajat eivät kelpaa varhaiskasvatuksen opettajiksi?
Johtuu juurikin siitä, että vaikka on opettajankoulutus, vaaditaan varhaiskasvatuksen pätevyys eli tietotaitoa lapsen varhaisiän kasvusta ja kehityksestä. Samalla tavalla kuin minä opettajankoulutuksen käyneenä en voi kuitenkaan päästä yläasteelle tai lukioon opettajaksi.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon maistereita päiväkodissa. Yhä enemmän ja enemmän opiskelut aloittaneista jatkaa sinne asti. Entinen opiskelukaverini on töissä päiväkodissa, jossa kaikilla opettajilla on maisterin pätevyys.
Johtuu varmasti tosiaan siitä, että päiväkotiin vaaditaan varhaiskasvatuksen pätevyys. On myös luokanopettajia, jotka ottavat sivuaineeksi varhaiskasvatuksen eli voivat työskennellä päiväkodissa sitten.
Mutta eikö varhaiskasvatusta voi jälkikäteen opiskella lisäopinnoiksi, jos ne kasvatustieteen maisterilta puuttuvat?
Yritän siis vain hahmottaa tätä byrokraattista nurinkurisuutta, jossa toisessa opettajia liikaa ja toisessa aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta varhaiskasvatuksen opettajien väheksyntää on minusta tädittely. Se antaa kuvan siitä, että varhaiskasvattajaksi kelpaisi kuka tahansa "täti".
Kakkosena sitten tämä, että sanotaan hoitaja vaikka todellisuudessa olen opettaja. Ei kukaan kutsu myöskään koulun opettajia koulunkäyntiavustajiksi, joten miksi sitten sanotte varhaiskasvatuksen opettajaa hoitajaksi?
Toivoisin myös, että vanhemmat lopettaisivat termin lastentarhanopettaja käyttämisen. Lastentarhojen aika jäi 1970-luvulle, eikä nykyään tarhata lapsia vaan tarjotaan heille suunniteltua ja ammattimaista varhaiskasvatusta.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että alle kouluikäisten lasten kanssa päiväkodissa työskenteleviltä ei todellakaan pitäisi vaatia mitään yliopistotutkintoa. Päiväkodissa pitäisi olla lastenhoitajia ja piste. Koulu on erikseen ja sinne ne opettajat kuuluvat.
Lastenhoito on yksinkertaista työtä. Ei äitienpäiväaskartelujen suunnitteluun tarvita yliopistotutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa ne vanhemmat varmasti ovat, jotka eivät lastentarhanopettajan ammatista tietäisi. Tulevatko he ihan sanomaan, että "et sinä kyllä mikään oikea ope ole"? Niinkuin et, ap, varmasti olekaan, siis edes lastentarhanopettaja.
En lähde tuohon mukaan, ei minun tarvitse sinulle vakuuttaa olevani opettaja. Uuden varhaiskasvatuslain mukaan lastentarhanopettaja nimikettä ei ole muuten enää olemassa. Ja kyllä, urani aikana on tullut vastaan vanhempia, jotka kysyvät: ”siis eikö päiväkodin opettaja ole vaan hoitaja, jolla on eri ammattinimike?”. Keskusteluista myös monesti huomaa tämän, että pk:n ope ei ole oikea ope verrattuna muihin opettajiin.
En nyt sanoisi ettei ole oikea ope, mutta onhan se tehtävänkuva aivan erilainen. Sellainen open ja hoitajan sekoitus, suurimman osan päivästä ne opettajat päiväkodissa tekee hoitajien hommia.
Ei taida kouluissa toimenkuvaan kuulua kakanpesua tai kädestäpitäen auttamista pukemisessa tai lautapelien pelaamista, leikkimistä jne. (paitsi ehkä opetuksen lomasa)?
Itse en ole vielä missään ryhmässä joutunut tekemään suurimman osan päivästä hoitajan töitä. Toki täytyy muistaa se, että opettajana olen päiväkodissa, jossa on pienempiä lapsia kuin koulussa. En mielestäni ole sen vuoksi vähemmän opettaja, että lapsi tarvitsee apua. Vuosi sitten tein sijaisuuden koulussa alkuopetuksessa ja mielestäni olin opettaja siinä missä ennen sitä päiväkodissa/eskarissa kuin nyt nykyisessä ryhmässäni. Nykyään myös kouluissa on siirrytty pitkälti ilmiöpohjaiseen oppimiseen: kaikki opetus ei tarvitse tapahtua liitutaulun edessä lapset pulpeteissa. Pienten lasten opetus voi tapahtua myös vaikka sen pelaamisen lomassa, koska sen avulla voimme kehittää lapsen taitoja tarvitsemassaan asiassa.
Mutta sitten taas parhaat opettajat osaavat käyttää ne perushoitotilanteetkin opetuksellisina hetkinä.
Luuletko ettei lastenhoitajat osaa? No ei ehkä kaikki osaakkaan, osa tosiaan pukee lapsen robottina ja tekee kaiken muunkin robottina, opettamatta sitä lasta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta varhaiskasvatuksen opettajien väheksyntää on minusta tädittely. Se antaa kuvan siitä, että varhaiskasvattajaksi kelpaisi kuka tahansa "täti".
Kakkosena sitten tämä, että sanotaan hoitaja vaikka todellisuudessa olen opettaja. Ei kukaan kutsu myöskään koulun opettajia koulunkäyntiavustajiksi, joten miksi sitten sanotte varhaiskasvatuksen opettajaa hoitajaksi?
Toivoisin myös, että vanhemmat lopettaisivat termin lastentarhanopettaja käyttämisen. Lastentarhojen aika jäi 1970-luvulle, eikä nykyään tarhata lapsia vaan tarjotaan heille suunniteltua ja ammattimaista varhaiskasvatusta.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että alle kouluikäisten lasten kanssa päiväkodissa työskenteleviltä ei todellakaan pitäisi vaatia mitään yliopistotutkintoa. Päiväkodissa pitäisi olla lastenhoitajia ja piste. Koulu on erikseen ja sinne ne opettajat kuuluvat.
Lastenhoito on yksinkertaista työtä. Ei äitienpäiväaskartelujen suunnitteluun tarvita yliopistotutkintoa.
Minä näen asia vähän eritavoin.
Laadukas varhaiskasvatuksen avulla saadaan kyllä jo varhaisessa vaiheessa avuntarvitsijoita avun piiriin ja ehkäistään myöhempiä ongelmia.
[/quote]
Luuletko ettei lastenhoitajat osaa? No ei ehkä kaikki osaakkaan, osa tosiaan pukee lapsen robottina ja tekee kaiken muunkin robottina, opettamatta sitä lasta ollenkaan.[/quote]
En tietenkään luule, olen itsekin lastenhoitajana toiminut 15 vuotta. Tarkoitin sitä ettei hyvä opettaja väheksy noitakaan hetkiä opetuksellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulisi silti tietää mm. lasten kehityksestä ja miten voit tukea näitä kehitysvaiheita. En itse äitinä haluaisi, että päivähoito olisi kuin lapsiparkkitoimintaa.
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, omien lasten pkodin maisteri muisti kertoa tämän joka ikinen kerta kun oltiin vasussa. Oli muuten ko. pkodin surkein työntekijä: naama aina norsun v***lla ja huusi kuin palosireeni niille lapsille. Sääliksi kävi hänen kollegoitaankin, aikamoinen henkilökunnan vaihtuvuus ko. ryhmässä kyllä olikin.
Tämä toivon mukaan on vain ihmisen luoneesta kumpuavaa eikä suinkaan maisterikoulutuksesta. Itsekin olen ollut tuollaisen henkilön kanssa samassa ryhmässä töissä ja onhan se raskasta, kun toinen on koko ajan huonolla tuulella ja purkaa sen sitten ympäristöön.
Joo, tuossa tapauksessa oli mennyt kyllä ammatinvalinta ihan metsään.. ei pystynyt yhtään työskentelemään muiden ihmisten kanssa. Pontti mulla olikin ap:n avaukseen se, että korkeakoulukoutus ei välttämättä tee varhaiskasvattajasta sen ammattitaitoisempaa kuin mitä lähihoitajakoulutus tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö varhaiskasvatusta voi jälkikäteen opiskella lisäopinnoiksi, jos ne kasvatustieteen maisterilta puuttuvat?
Yritän siis vain hahmottaa tätä byrokraattista nurinkurisuutta, jossa toisessa opettajia liikaa ja toisessa aivan liian vähän.
Kasvatustieteen maisteri voi olla jo henkilö, jolla on ollut kasvatustieteen opinnoissa pääpainotuksena varhaiskasvatus (eli varhaiskasvatuksen opettaja). Tai sitten tosiaan esimerkiksi luokanopettaja voi ottaa sivuaineena varhaiskasvatuksen tai hakea opiskelemaan varhaiskasvatusta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä olen eri mieltä, ilman varhaiskasvatusta ja ammattitaitoista henkilökuntaa ei olisi mun pojan merkkejä autismista huomattu näin ajoissa. Siellä suunnitellaan toimintaa ja päivää niin, että mun lapsi myös hyötyy siitä. Eli vanhempana ainakin haluan jatkossakin ammattitaitoisia ihmisiä päiväkoteihin