Onko tämä helle nyt ilmastonmuutoksesta johtuvaa?
Kauhistuttavan tukahduttava kuumuus, ei sellainen lämpö missä viihtyisi. Tuntuu, kuin olisi kuumeessa.
Kommentit (18)
Ei johdu ilmastonmuutosesta.
Tämä lämpöaato johtuu Rinteen epätoivoisesta yrityksestä saada ay-hallitus kasaan.
Tuskanhikeä pukkaa ja kuumottaa kun homma kaatuu.
Kuumia toukokuita on ollut ennenkin...
Oi. Odotan niin huomista raikkautta.
Olen varma, että tämä kuumuus johtuu ilmastonmuutoksesta.
On.
Tätä se nyt tulee olemaan, ja pahenee vain.
Vai johtuisko vaan ...mmmm....kesästä?
Helteitä on ollut ennenkin. Kuinka tyhmiä te oikeasti olette?
Vierailija kirjoitti:
Vai johtuisko vaan ...mmmm....kesästä?
Ei johdu vain kesästä, koska lampöennätykset vaan paukkuu rikki koko ajan.
En tiiä, mutta kauheeta on... Mulle 10 astetta viileämpi sää olisi sopiva.
Muutama hellepäivä, niin heti ollaan kuolemaa tekemässä. Ja kun huomenna viilenee, niin valitetaan, että on liian kylmä. Mihinkään ei ihminen ole tyytyväinen.
Nykyiset helteet kuin saunassa olisi ja ennen olivat vielä pistäviä miksi niitä kutsuttiin?
Ilmastonmuutos ei ole mikään uusi asia. Sitä on tapahtunut aina, koko maapallon olemassaolon ajan. Välillä kylmenee, ja sitten taas lämpenee.
Vierailija kirjoitti:
Muutama hellepäivä, niin heti ollaan kuolemaa tekemässä. Ja kun huomenna viilenee, niin valitetaan, että on liian kylmä. Mihinkään ei ihminen ole tyytyväinen.
Mä en ainakaan valita huomenna tai ensi viikolla. Päinvastoin! Olen kiitollinen.
Toivon todella ettei viime kesän pitkään jatkunut kuumuus toistu.
Ilmastonmuutos lisää säiden ääri-ilmiöitä, ja sateita. Tämän voisi laskea nyt siihen ääri-ilmiöön, yleensä kesäkuu on aina ollut viileähkö mitä minä muistan 40 vuoden ajalta, en muista että juurikaan olisi koskaan kesäkuussa ollut helteitä, toki on ollut tosi lämpimiä toukokuita, mutta yleensä kesäkuussa on viilennyt silti.
Mutta kaikenkaikkiaan jos ajattelee esim. sitä että mitä on viimeisten 20 vuoden aikana tapahtunut luonnossa, niin eläimet ja kasvit ovat alkaneet siirtyä nopeaan tahtiin pohjoiseen eli lajit jotka ennen eivät pärjänneet tietyllä korkeudella pohjoisessa, pärjäävät nyt. En usko että ovat yhtäkkiä satojen vuosien jälkeen karaistuneet pohjoisen ilmastoon, vaan ilmasto on muuttunut. Vielä 90-luvulla en olisi ikinä uskonut että Suomessa voi kasvattaa viinirypäleitä ulkona jossain Oulun korkeudella.
Ei kesäkuussa kuuluisi ikinä olla näin kuumaa ja kuivaa.
Ei ole. Auringolla on menossa pilkuton kausi. Perehdy asiaan. Taivaanvahdista löytyy hyviä kuvia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cycle
-Ei taideta paljoa mahtaa, jos aurinko paistaa vähemmän.
Missä näin on? Täällä on n. 10 astetta ja sataa.