Onko ihan varma että lemmikkipupu ei pure
Ihan hiton isot hampaat, mitäs jos pupu suuttuu ihmiselle ja puree, kokemuksia? Ehkä onkin petoeläin.
Kommentit (25)
Kyllä ne puree. Meidän ei ikinä ole mutta kuka tietää. Vanhemmiten niistä saattaa tulla äksyjä.
Kyllä lemmikkipupu voi purra, kuten melkein mikä tahansa eläin. Esim. Uhattuna, reviiriä puolustaessaan, tai muussa tilanteessa, jossa se ei koe oloaan turvalliseksi. Mutta harvoin kani puree ilman mitään syytä.
Eli vaarallisempi kuin koira, koira ole koskaan purrut perheessä ketään paitsi pentuna kun riehui liika ennen koulutusta.
Minulla on ollut kaneja useitakin eikä yksikään ole vielä pierryt.
Ei kissakaan pure paitsi jos sitä häiritsee liikaa tai se on muutoin tyytymätön johonkin asiaan.
Totta kai voi purra. Mulla oli nuorena kaksi kania, eivät ikinä purreet, mutta tietysti lemmikkikani voi purra, jos tuntee olonsa uhatuksi. Kuten mikä tahansa lemmikki. Eläin puolustaa aina itseään.
Miksei ihmisellä vois olla samanlaisia isoja raateluhampaita, loppuis se ahistelu, ainii kädet on joopa joo
Vierailija kirjoitti:
Ei kissakaan pure paitsi jos sitä häiritsee liikaa tai se on muutoin tyytymätön johonkin asiaan.
Minun yltiökiltti kissani ei purrut edes jos sitä ärsytti joku mutta kun se halusi minun heräävän niin se puri ja todella lujaa. Ei paljoa puuttunut että olisi iho hajonnut niihin puraisuihin. No ainakin siihen heräsi varmasti.
Ikävä sitäkin hönttiä vaikka kuoli jo toistakymmentä vuotta sitten.
Pureehan se. Meillä oli yksi tyttöpupu, joka puri helpostikin, jos ei halunnut, että siihen kosketaan. Nykyinen ei ole tainnut koskaan purra.
Muriseeko kani samasta syystä kuin koira? Tuli itselleni hieman yllätyksenä kun olin naapureille kanivahtina.
Vierailija kirjoitti:
Muriseeko kani samasta syystä kuin koira? Tuli itselleni hieman yllätyksenä kun olin naapureille kanivahtina.
Kani murisee, kun ei pidä jostain. En tiedä mistä syystä koira murisee.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kaneja useitakin eikä yksikään ole vielä pierryt.
Oletan, että tämä oli aurocorrectin hedelmä, mutta aivan kohtuuttoman repeämisen aiheutti täällä. Aamun piristys, kiitos :D
Kani on onnellisimmillaan tallissa, isossa karsinassa, osana laumaa. Kani on kaikista väårinymmärretyin lemmikki. Ei todellakaan nauti lapsen käsittelystä, yksin häkissä kököttåmisestä, remmissä kulkemisesta. Nöyrtyy kyllä olosuhteisiinsa ja alistetuksi.
Minulla on ollut neljä kania, joista yksi on äksympi ja murisee ja saattaa purra kun kosken sen tavaroihin häkissä. Ei pure lujaa, varoittaa lähinnä sillä tavoin. Mutta jos purisi aivan tosissaan niin se sattuu, olen joutunut erottaa tappelevat kanit muutamana kertana ja siinä kyllä veri roiskuu!
Mielestäni ihan reilua osata varautua siihen että eläin (kani) puree, se on söpö mutta ei mikään lasten lelu.
Muistakaa myös että kani on arka eläin joka vaatii rauhalliset otteet. Se on saaliseläin joten tulkitsee tilanteita usein uhkaavina. Ymmärtäkää eläintä, niin ette aja sitä tilanteeseen jossa joutuu puolustautumaan teiltä. Eläimet ei yleensä pure ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kissoissa on aika paljon päävikaisia yksilöitä, jotka puree ihan huvikseenkin ja lujaa. On hauska leikki saalistaa ihmisiä.
Eläinsuojeluyhdistykselle päätyvät kanit usein purevat, mikä on luopumisen syy. Kaneja on käsitelty kovakouraisesti, rapsuteltu kuten koiraa (kanien kielellä se on hyökkäys) ja muuta vastaavaa. Kani voi olla myös hyvin reviiritietoinen ja oppii nopeasti miten saa ei-toivotut pois alueeltaan. Mutta kyllä nuokin kanit oppivat ajan myötä luottamaan uuteen omistajaan. Tosin niitä ei voi kenelle tahansa antaa. Kani ei ollenkaan sovi pikkulasten riepoteltavaksi tai pieniin häkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluyhdistykselle päätyvät kanit usein purevat, mikä on luopumisen syy. Kaneja on käsitelty kovakouraisesti, rapsuteltu kuten koiraa (kanien kielellä se on hyökkäys) ja muuta vastaavaa. Kani voi olla myös hyvin reviiritietoinen ja oppii nopeasti miten saa ei-toivotut pois alueeltaan. Mutta kyllä nuokin kanit oppivat ajan myötä luottamaan uuteen omistajaan. Tosin niitä ei voi kenelle tahansa antaa. Kani ei ollenkaan sovi pikkulasten riepoteltavaksi tai pieniin häkkeihin.
Luulen, että tuo reviiritietoisuuskin voi olla seurausta väärästä käsittelystä. Sitä kun on vaikea tietää, mitä eläimelle on tehty, että se oppii kaiken omaan tilaan tulemisen olevan uhka. Pienestä asti oikein käsitelty kani ei ole koskaan purrut ainakaan minun kokemukseni mukaan. Kokemusta on noin 40 kanin hoidosta kaikenkaikkiaan, monen rotuisia.
No puree. Kokemusta on. Suuttuessaan puree ja suuttuu joskus ihan kummallista asioista.