Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutama täky Huutonetissä ja Torissa kauppaa tekeville

Vierailija
20.05.2019 |

Täällä on ollut ihan vastakin ihmetteleviä aloituksia, että mikä on kun ei tahdo mennä kaupaksi oikein mitään. Itse olen yli 10 vuotta käyttänyt erittäin aktiivisesti molempia palveluja, sekä myyjänä että ostajana mutta ylivoimaisesti eniten ostajana.

Syitä, joiden vuoksi ei välttämättä mene kaupaksi:
1. sekunda/bulkkitavara/kakkoslaatua ja sitä perus trikoo-hooämmää-yms ketjuliikerytkyä, joka ei kestä käytössä ja kulahtaa ruman näköiseksi (ja näitä ostavat kaikki muutkin, ei kukaan halua niitä kirppikseltä ellei ole jotain tosi paljon vanhempaa mallistoa kun tehtiin vielä ketjuliikkeissäkin suhtkoht kunnollisia)

2. liioiteltu hintapyyntö
Oikeasti, miettikää nyt tätä. Miettikää sen tuotteen oikeaa arvoa. On ok myydä monella sadalla antiikkia, hyväkuntoista luksustuotetta tai keräilyharvinaisuutta, mutta ei ole ok myydä naurettavaan ylihintaan tusinatavaraa. Tai saat toki myydä, mutten sitten ihmettelisi, miksei kukaan osta. Tosi usein näkee myyjiä, joiden on ihan pakkopakko saada se joku tietty hinta siitä tuotteesta eikä voi yhtään tinkiä. Huomaan esim Huutiksessa että jollakin myyjällä on se sama mekko, paita tai lipasto myynnissä oikeasti jo kolmatta tai kuudetta vuotta eikä ketään ole kiinnostanut. Ja olen pariinkin kertaan ehdottanut toista hintaa (tässäkin toki järki, en yritä kahdella eurolla ostaa jotakin joka on enemmän arvoista mutta sanotaan nyt vaikka että joku pyytää 50 e neuletakista niin saatan tarjota 35-40 e) mutta myyjälle ei edelleenkään käy.

3. ne mitat, ne mitat
Jos et jaksa ottaa mittoja vaatteista tai huonekaluista, ei tarvitse ihmetellä miksi kiinnostunut ostaja niitä kysyy. Tuskin kukaan meistä asuu missään messuhallissa jonne mahtuu huonekalu kuin huonekalu -> ne mitat on aina saatava. Myös vaatteista. Se koko M ei kerro yhtikäs mitään, kaikki vaatteet ovat eri liikkeissä erikokoisia. Onko vielä joku, joka ei ole tätä huomannut? Joitakin myyjiä ärsyttää mittojen kyselijät. Heille minä sanoisin, että älkää myykö mitään jos on ylivoimaista.
Laittakaa ne valmiiksi niihin ilmoituksiinne niin ei tarvitse kenenkään kysellä!

4. otsikointi ja tuotekuvaus
Huutonet löytää varsin hyvin millä tahansa hakusanoilla tai hakusanojen osilla, mutta Tori on niiltä osin huonosti optimoitu. Olen laittanut asiasta palautetta. Esim. jos joku etsii mustia nahkasaappaita, Tori ei löydä ilmoitusta jonka myyjä on otsikoinut "nahkaiset saappaat mustanväriset" (ja kirjoitusvirheitä näissä palveluissa toki vilisee vaikka miten paljon). Kannattaa kirjoittaa mahdollisimman selkeä ja siisti otsikko, näin parantaa etsijöiden mahdollisuuksia löytää se oma myytävä tuote. Tuotekuvauskin voisi olla paljon parempi kuin "paita" tai "vanha lipasto hae pois".

5. materiaalitieto vaatteissa (ja huonekaluissa)
Kyllä sillä on väliä mitä materiaalia tuote on. Kertoo oleellisia asioita laadusta ja kestävyydestä.

Tuleeko muilla vielä jotain mieleen? Lisäilkääpä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sanoisin vielä FB-kirppiksiäkin kokeneena ja nähneenä, että paljon paremmin halutut tuotteet osuvat etsijänsä haaviin Torissa ja Huutonetissä! Facen kirppiksillä kaikki vain hukkuu siihen ylitsepursuavaan virtaan ja ylivoimaisesti eniten ohareita ja muuta pelleilyä tulee Facebookin kautta. Riitti nekin hommat ja palasin Huutiksen ja Torin pariin.

Vierailija
2/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisena haluan lisätä tuohon hinta-kohtaan sen että tuote kannattaa hinnoitella siten, että pyyntihinta on siitä puolet, mitä se maksaisi uutena.

Näin olen itse myynyt paljon tavaraa ja ostanut. Riippuen tietysti vähän tavarasta. Huomioi aina tuossa mitä maksaisi uutena -kohdassa kauppojen tarjoukset. Jos myyt jotain Jyskin peruslipastoa, jonka hinta on norm. 100 euroa (jolloin puolet pyynnistä olisi 50 eur) mutta se on jatkuvasti tarjouksella 60 euroa niin sinun kannattaa pyytää siitä mielummin 30 euroa. Ei kukaan osta 50 euron käytettyä lipastoa jos uutena saa 60 eurolla.

Ja tietysti se että katsoo aina ennen hinnoittelua sen mitä tuote maksaa uutena. Jatkuvalla syötöllä on myynnissä vaikka astioita 15 eur/kpl ja sitten siitä pyydetään eri nettikaupoissa vaikka skaalalla 10-20 euroa. Miksi ostaisin sulta sen 15 eurolla kun jostain saan sen uutena 10 eur??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
4/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisena haluan lisätä tuohon hinta-kohtaan sen että tuote kannattaa hinnoitella siten, että pyyntihinta on siitä puolet, mitä se maksaisi uutena.

Näin olen itse myynyt paljon tavaraa ja ostanut. Riippuen tietysti vähän tavarasta. Huomioi aina tuossa mitä maksaisi uutena -kohdassa kauppojen tarjoukset. Jos myyt jotain Jyskin peruslipastoa, jonka hinta on norm. 100 euroa (jolloin puolet pyynnistä olisi 50 eur) mutta se on jatkuvasti tarjouksella 60 euroa niin sinun kannattaa pyytää siitä mielummin 30 euroa. Ei kukaan osta 50 euron käytettyä lipastoa jos uutena saa 60 eurolla.

Ja tietysti se että katsoo aina ennen hinnoittelua sen mitä tuote maksaa uutena. Jatkuvalla syötöllä on myynnissä vaikka astioita 15 eur/kpl ja sitten siitä pyydetään eri nettikaupoissa vaikka skaalalla 10-20 euroa. Miksi ostaisin sulta sen 15 eurolla kun jostain saan sen uutena 10 eur??

Itseasiassa olen facessa myynyt monta uutta ikean huonekalua samaan hintaan kuin mitä se maksaa ikeassa.

Joskus vaan huonekalu ei ole niin kiva kuin kuvittelin ja myyn sen samantien.

Ostaja säästää Ikeasta hakemisen vaivan ja saa tavaran koottuna.

Vierailija
5/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tehdä harkitumpia ostoksia?

Olenkin aina ihmetellyt, miksi kirppikset on täynnä Ikean sekundaa ja kuka ihme sitä ostaa.

Vierailija
6/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se ongelma just onkin että kun pistää myyntiin esimerkiksi 100 tuotetta, joiden ostohintaa ei muista sentilleen eikä ole seurannut mainoksia (paperi, tv, netti, some, kivijalka) mitä se missäkin paikassa maksaa, niin kysyn vaan että KENELLÄ  riittää aika ja sinni kaivaa esiin jokaisen tuotteen tämän hetkinen tarjoushinta eri myyntikanavilla kun se tarjoushintakin ehtii esim kuukauden aikana muuttua moneen kertaan???? Jos olen itse ostanut jotain normaalihinnalla niin siitä vähennän puolet (kunnosta riippuen) tai enemmän ja sillä kokeilen myydä. Jos ei kelpaa, älä osta mutta älä myöskään tule aukomaan päätä siitä että olen ahne. Hintaa pudotan silloin kun minulle sopii. Raivostuttavia myös sellaiset ihmiset jotka taatusti tietää että hintapyyntö on alhainen ja silti tullaan tarjoamaan siitä -50% ja vielä ilman postimaksuja pitäisi lähettää. Ihan suoranaista kettuilua tuollainen, varsinkin jos tuote ei ole uutta kummempi. Jos saat muualta halvemmalla uuden, osta ihmeessä sieltä. 

Vierailija
7/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä se ongelma just onkin että kun pistää myyntiin esimerkiksi 100 tuotetta, joiden ostohintaa ei muista sentilleen eikä ole seurannut mainoksia (paperi, tv, netti, some, kivijalka) mitä se missäkin paikassa maksaa, niin kysyn vaan että KENELLÄ  riittää aika ja sinni kaivaa esiin jokaisen tuotteen tämän hetkinen tarjoushinta eri myyntikanavilla kun se tarjoushintakin ehtii esim kuukauden aikana muuttua moneen kertaan???? Jos olen itse ostanut jotain normaalihinnalla niin siitä vähennän puolet (kunnosta riippuen) tai enemmän ja sillä kokeilen myydä. Jos ei kelpaa, älä osta mutta älä myöskään tule aukomaan päätä siitä että olen ahne. Hintaa pudotan silloin kun minulle sopii. Raivostuttavia myös sellaiset ihmiset jotka taatusti tietää että hintapyyntö on alhainen ja silti tullaan tarjoamaan siitä -50% ja vielä ilman postimaksuja pitäisi lähettää. Ihan suoranaista kettuilua tuollainen, varsinkin jos tuote ei ole uutta kummempi. Jos saat muualta halvemmalla uuden, osta ihmeessä sieltä. 

Jos joku tarjoaa ihan kohtuullista hintaa (ei tyyliin "maksan kaks euroo tästä mistä pyydät 100 e) niin en näe siinä syytä tuollaiseen raivoamiseen. Mietipä uusiksi oma hinnoittelusi. Jos viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen myyt jotain eikä ketään kiinnosta, niin tiputa hintaa. Yksinkertaista.

Tosi monella on sellainen ihmeellinen "pakko saada tästä just se hinta" -pakkomielle. Itse olen omia myytäviä pistänyt menemään ihan sillä periaatteella että jos ei mene pyydetyllä hinnalla niin alennetaan kunnes joku ostaa. Tarkoitus on kuitenkin päästä tuotteesta eroon ja tehdä tilaa kaappeihin eikä olla ahne.

Vierailija
8/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä asia on myös se että nimeää tuotteen oikein. Ei kannata myydä harppia kompassina eikä sarvikuonoa yksisarvisena. Nämä kaksi aiheutti hillittömän naurunpuuskan kun selasin vähänkäytetty.fi sivuja :D Ei tainneet kumpikaan mennä kaupaksi.

Vierailija
9/9 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tarjoaa ihan kohtuullista hintaa (ei tyyliin "maksan kaks euroo tästä mistä pyydät 100 e) niin en näe siinä syytä tuollaiseen raivoamiseen. Mietipä uusiksi oma hinnoittelusi. Jos viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen myyt jotain eikä ketään kiinnosta, niin tiputa hintaa. Yksinkertaista.

Tosi monella on sellainen ihmeellinen "pakko saada tästä just se hinta" -pakkomielle. Itse olen omia myytäviä pistänyt menemään ihan sillä periaatteella että jos ei mene pyydetyllä hinnalla niin alennetaan kunnes joku ostaa. Tarkoitus on kuitenkin päästä tuotteesta eroon ja tehdä tilaa kaappeihin eikä olla ahne.

Niin että kun ohjeeksi annetaan hinnoitella -50% ostohinnasta ja näin tekee, niin on ahne? Kohtuullinen hintatarjous (josta minä en raivonnut) menee yleensä läpi mutta kun näitä kohtuuttomia tulee enimmäkseen juuri tuohon tyyliin "maksan kaks euroo satasen tuotteesta jos tuot kotiin". Miksi kukaan myisi uudenveroisen tavaran senteillä jos on itse maksanut kymppejä? Onhan se ostajalle aina mukava kun saa jotain ilmaiseksi ja voi sitten itse myydä tuplahinnalla eteenpäin. Juuri tällaiset ostajat aina vinkuu että -50% ale on liian vähän pitäisi olla -90%. Sen vuoksi en myy liian halvalla, koska se tuote löytyy heti jostain muualta tuplahinnalla myynnissä.