Jos ihminen on ollut eläessään täysi ku.sipää, mitä hänestä voi kertoa muistopuheessa
Muistotilaisuudessa. Jos ihminen on hylännyt lapsensa, jättänyt vakavasti sairaan vaimonsa toisen naisen takia ei ole muutenkaan pahemmin yhteyksissä sukulaisiinsa. Jotain pitäisi positiivista keksiä..
Kommentit (52)
Tarviiko sanoa mitään? Ei muistopuhe ole pakollinen.
Älä keksi mitään positiivista. Ei se kuolema tuo millään tavalla sädekehään kuolleen pään päälle. Mulkero on mulkero myös kuolleena.
Miksi pitäisi keksiä?Miksi edes osallistua.
?
Onko muistopuhe siis se minkä pappi pitää siunaustilaisuudessa? No leskihän voi kertoa tai valehdella mitä tahansa vainajasta papille, eihän pappi tunne entuudestaa läheskään kaikkea. Esim. minua seksuaalisesti hyväksikäyttänyt ja pahoipidellyt vanhempani kuoli ja muistotilaisuudessa häntä mainittiin niin leppoisaksi ja rauhalliseksi ihmiseksi, jota ei millään saanut suuttumaan, koskaan ei kohottanut kättään jne.
Parempi vetää vaan överiksi ihan toiseen suuntaan. "Me omaiset, ystävät ja kylänmiehet niin kaipaamme X:ää, tuota kaikille rakasta hyvää isää ja puolisoa, raitista, oikeudenmukaista ja avuliasta miestä..." Eiköhän pieni hymynkare ilmesty kuulijoitten suupieleen raskaasta menetyksestä huolimatta. Jos eivät jopa hiukan tirskahtele :)
Vierailija kirjoitti:
Parempi vetää vaan överiksi ihan toiseen suuntaan. "Me omaiset, ystävät ja kylänmiehet niin kaipaamme X:ää, tuota kaikille rakasta hyvää isää ja puolisoa, raitista, oikeudenmukaista ja avuliasta miestä..." Eiköhän pieni hymynkare ilmesty kuulijoitten suupieleen raskaasta menetyksestä huolimatta. Jos eivät jopa hiukan tirskahtele :)
Ja mitähän hyötyä tästä on ja kenelle?
Joululaulua lainaten: ”Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä”
Vierailija kirjoitti:
Moukka
Muotoilet asian kauniisti mutta kuitenkin niin, ettet valehtele. Esim. "Hän herätti usein ristiriitaisia tunteita kanssaihmisissä..."
Miksi pitää kertoa positiivista? Voi kertoa faktoja: Lasten lukumäärä, työ, harrastukset, muut tekemiset ja kiinnostuksen kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moukka
Niinhän vainaakin oli :)
Papille voi sanoa omasta puolestaan, että pitää lyhyen puheen ja uusi vaimohan voi tuoda esiin hyviä puolia vainajasta, jos haluaa. Hänen perhettäänhän se uusi perhe on. Vanhan perheen ei kannata enää vaivautua, minkä nyt perunkirjoitukseen ja muihin pakollisiin. No sinnekin voi antaa valtakirjan.
Miksi pitää muistopuhe, jos henkilö oli mielestäsi k'sipää?
Kuinka kauan on aikaa kun jätti lapsensa?
"Olen ikävöinyt isääni 50 vuotta, olen itse 58 vuotias ja olen hyvän elämän elänyt, toivottavasti isäkin eli sellaisen elämän mistä hän on tyytyväinen. Muistoa kunnioittaen Aulikki"
Kuka menee exän hautajaisiin, jos on erottu huonoissa väleissä?
Asioilla on aina kaksi puolta.
Anna anteeksi ja jatka elämääsi, ihan itsesi tähden.
Voi kertoa että huolehti vanhasta äidistään loppuun asti ja jättää kertomatta että lasten elämästä ei ollut niin väliä.
Paha ihminen ei nöyrry minkään edessä.
Ei edes Jumalan, kuoleman eikä rakkauden edessä.
Antakaa ihmiselle rauha.
Jumala on tuomari.
En aio kertoa mitään kuspäästä, tuskin menen edes hautajaisiin.