Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikkialla on nykyään vaarallista. (esim poliisilaitoksella turvatarkastus, kelassa liuta vartijoita)

Vierailija
19.05.2019 |

Miksi joka paikassa on lisätty turvatoimia? Miksi tänne on tullut vaarallista. Johtuuko erkarvoistumisesta, kristinuskon voiman höltymisestä vai mistä?

Mun molemmat vanhemmat olivat valtion virastoissa töissä 1990-luvulle asti. He eivät olleet asiakaspalvelussa, vaan ylempiä päätöksentekijöitä. Heidän ovilleen saattoi kävellä aivan vapaasti ja soittaa summeria.

Nyt molemmissa työpaikoissa on ala-aula, jossa on muutama nuori asiakaspalvelija ja muualle ei saa mennä. Ovet erittäin vahdittuja ja lukossa.

Menin poliisilaitoksella käymään mieheni kanssa tekemään rikosilmoitusta (varastetusta tavarasta). Heti ovella oli samanlainen turvatarkastus kuin lentokoneisiin mennessä. Laukku hihna pitkin ja ihminen portin läpi. En halunnut laittaa kännykkääni hihnalle ja vartija tutki kännykän kotelon perin pohjin.

Kelassakin on aula täynnä vartijoita.

Miksi täällä on nykyään tarve näin valtavalle vahtimiselle?

Miten tämän saisi menemään takaisin turvallisemmalle 80-luvulle?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hätänappi töissä 1993 alkaen. Jouduin käyttämäänkin sitä kun savoa vääntävä puli yritti ryöstää kassan.

Sanoisin, että ap on malliesimerkki valikoivasta havaitsemisesta.

Sinä se valikoiva tässä olet. Yhteensä turvajärjestelyt ovat lisääntyneet, vaikka oli niitä ennenkin ja poikkeuksia on.

Vierailija
22/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli töissä eräässä virastossa ja joskus 90-luvun alkupuolella sinne tehtiin pommiuhkaus. Sitä ennen sain mennä vapaasti itse hänen huoneeseen asti, sen jälkeen piti tulla noutamaan ala-aulasta.

Sen jälkeen on kaikenlaisten auktoriteettien kunnoittaminen vähentynyt. Muutos on ollut nopea ja raju. Pienemmästäkin mielenpahoittamisesta aletaan rähistä ja jopa käydä käsiksi. Vartijat ovat vähentämässä sitä. Sekä pitämässä jöötä, kun pitää jonottaa jonnekin Kelan tiskille vähintään tunti.

Sairaalassa on paljon arvaamattomia ja väkivaltaisia potilaita. Aika usein taustalla on erilaiset päihteet.

Mun kaverille tuli jokin aika sitten valtion virastossa alakerran läpi päästämä asiakas. Siis oli pyydetty ja saatu lupa.

Tämä asiakas alkoi uhkailla. Kaveri painoi hätänappia. Ei uskaltanut tulla alakerran vartija paikalle. Kutsui vaan poliisin ja sen tulo kesti kauan.

En tiedä, johtuiko siitä, että alakerrassa oli nainen vuorossa, mutta mitä tollasella vartijalla tekee, joka ei sit uskalla tulla.

Vartijat on kyllä yliarvostettua sakkia. Eivät tositilanteessa tee yhtikäs mitään.

Njaano paljonkohan sitä itse sitten on valmis ottamaan puukkoa kylkeen 8e/h liksalla? Että siinä mielessä eivät ole ollenkaan arvostettuja. Ei näillä ole edes sähköpamppuja tai lupa tappaa. Sinä sitten minimiliksalla rauhoittelemaan ja jos on puukko niin juostaan pakoon ku kuka tahansa muukin.

Siitä sitten kutsumaan poliisi paikalle ja pysyy itse poissa tilanteesta.

Herää kysymys miksi näitä palkataan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallinen kansanosa on alkanut riehua, minkä näkee näistäkin tilastoista.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006110479.html

Vierailija
24/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hätänappi töissä 1993 alkaen. Jouduin käyttämäänkin sitä kun savoa vääntävä puli yritti ryöstää kassan.

Ei ole valikoivaa havaitsemista. Tämä on mennyt paljon vartioidummaksi yhteiskunnaksi.

Kyllä minunkin mieheni oli pankissa töissä vuonna 1997 ja hänellä oli ryöstöjen varalta hälytysnappi. (Varmaan kaikkialla oli napit, missä oli valtavasti käteistä saatavilla)

Mutta ei noita hälytyksiä ollut ihmisten nähtävillä eikä vartijoita ollut missään esim kelassa useampia.

Vierailija
25/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole valikoivaa havaitsemista. Tämä on mennyt paljon vartioidummaksi yhteiskunnaksi.

Kyllä minunkin mieheni oli pankissa töissä vuonna 1997 ja hänellä oli ryöstöjen varalta hälytysnappi. (Varmaan kaikkialla oli napit, missä oli valtavasti käteistä saatavilla)

Mutta ei noita hälytyksiä ollut ihmisten nähtävillä eikä vartijoita ollut missään esim kelassa useampia.

Korjaan: hänellä oli pankissa hälytysnappi jo 1987.

Mutta paljon vartioidummaksi on mennyt kaikki.

Vierailija
26/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on tullut kylään. Kulttuuri on rikastunut.

Kuten näistäkin luvuista on havaittavissa rötöstelyyn taipuvat löytyvät laitaoikeistosta...

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006110479.html

aiiniin onki vissiin valemediaa! Sori siitä.

Vierailija
27/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini oli töissä eräässä virastossa ja joskus 90-luvun alkupuolella sinne tehtiin pommiuhkaus. Sitä ennen sain mennä vapaasti itse hänen huoneeseen asti, sen jälkeen piti tulla noutamaan ala-aulasta.

Sen jälkeen on kaikenlaisten auktoriteettien kunnoittaminen vähentynyt. Muutos on ollut nopea ja raju. Pienemmästäkin mielenpahoittamisesta aletaan rähistä ja jopa käydä käsiksi. Vartijat ovat vähentämässä sitä. Sekä pitämässä jöötä, kun pitää jonottaa jonnekin Kelan tiskille vähintään tunti.

Sairaalassa on paljon arvaamattomia ja väkivaltaisia potilaita. Aika usein taustalla on erilaiset päihteet.

Mun kaverille tuli jokin aika sitten valtion virastossa alakerran läpi päästämä asiakas. Siis oli pyydetty ja saatu lupa.

Tämä asiakas alkoi uhkailla. Kaveri painoi hätänappia. Ei uskaltanut tulla alakerran vartija paikalle. Kutsui vaan poliisin ja sen tulo kesti kauan.

En tiedä, johtuiko siitä, että alakerrassa oli nainen vuorossa, mutta mitä tollasella vartijalla tekee, joka ei sit uskalla tulla.

Vartijat on kyllä yliarvostettua sakkia. Eivät tositilanteessa tee yhtikäs mitään.

Njaano paljonkohan sitä itse sitten on valmis ottamaan puukkoa kylkeen 8e/h liksalla? Että siinä mielessä eivät ole ollenkaan arvostettuja. Ei näillä ole edes sähköpamppuja tai lupa tappaa. Sinä sitten minimiliksalla rauhoittelemaan ja jos on puukko niin juostaan pakoon ku kuka tahansa muukin.

Siitä sitten kutsumaan poliisi paikalle ja pysyy itse poissa tilanteesta.

Herää kysymys miksi näitä palkataan. 

Yleinen rauhoitus, on vähemmän melskaamista yms häiriökäyttäyty,istä. Ei ne ketään henkirikosta tekemään tullutta estämutta sitäkin enemmän pieniä omaisuusrikoksia. Ja sitten joo se että kun siinä on neljä ukkelia niin yksi yksittäinen häirikkö hakee parempaa häirntäpaikkaa jossa ei heti pistetä maahan ja rautoihin.

Vierailija
28/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yliopistossa. Kuulin juuri opiskelijoilta, että vahtimestareille on annettu ohjeet, ettei kenenkään työntekijän huonetta saa enää kertoa opiskelijoille, elleivät he ole saaneet tietoa henkilöltä itseltään, eikä ketään saa päästää työntekijöiden käytävälle. Tarpeetonta varovaisuutta mielestäni...

Vierailija
29/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vartijat tuli kelaan toimeentulon myötä. Asiakaskunta muuttui kerralla sekommaksi.

Ja kantasuomalaiset siellä riehuu ja uhkailee. Päihteidenkäyttäjät kai lähinnä.

Vierailija
30/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistit työllistävät ainakin pk-seudulla vartijakuntaa paljon. Ihan virastoista lähikauppoihin. Voin vaan kuvitella mikä meininki vaikka kelassa on. Kai ne jätetään nykyään resurssipulassa vaan hengailemaan, kun ei ketään nykyään voi pakottaa hoitoon. Muistan kun aloittelin työelämää yli kymmen vuotta sitten teininä, ei nistiongelma ollut läheskään näin paha. Yksin pystyi olemaan kaupassa töissä ilman pelkoja.

Erilaiset uhkaukset on myös arkipäivää nykyään, tulee somessa ja varmaan minkä vaan kanavien kautta, virastoihin yms kun on tullut jotain tyytymättömyyttä päätöksiin.

Tänään juuri kaupassa sattui kassajonossa taakse joku kovaan ääneen uhoava mies, ei kyllä ollut selvänä, en tiedä oliko nisti vai juoppo, mutta sellainen arvaamattoman ja väkivaltaisen oloinen. Sitä uhoa joka ei vaan laannu, lietsotaan itseä vaan kovempaan raivoon.

Vierailija
31/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on se syy, miksi Kelassa on nykyisin vartijat.

Vierailija
32/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö virkailijat anna ihmisille heille kuuluvia etuuksia vai eivätkö osaa perustella asiakkaille vai mikä on vikana?

Vierailija
33/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä yliopistossa. Kuulin juuri opiskelijoilta, että vahtimestareille on annettu ohjeet, ettei kenenkään työntekijän huonetta saa enää kertoa opiskelijoille, elleivät he ole saaneet tietoa henkilöltä itseltään, eikä ketään saa päästää työntekijöiden käytävälle. Tarpeetonta varovaisuutta mielestäni...

Tuohan on aivan typerää.

Kun opiskelin vähän yli 10 vuotta sitten Tampereen teknillisessä yliopistossa, niin siellä sai kävellä aivan vapaasti.

Mitä ne professorit ovat alkaneet pelätä?

Vierailija
34/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen pelkoyhteiskunta, jossa julkisissa viroissa olevat ovat alkaneet pelätä kansalaisia.

Miksi vankeja vapautetaan, vaikka asiantuntijat vastustavat.

Vierailija
35/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaana on vaarallisia vapautuneita vankeja (joista rikosseuraamusvirasto on sanonut, että ei pitäisi vapauttaa) ja mielenterveydessä on siirrytty avohoitoon liikaa.

Huumeiden käyttö?

Mutta mietin, miten sitä uskaltaa kävellä kadulla, kun viranomaisetkin pelkäävät noin paljon.

Se on vain vihankierteen yllapitoa, noita kaikkia ryhmia kohtaan, jotka mainitsit. Ihmiset eivat oikeastaan edes halua, etta maailmasta katoaisi itku, tai vakivalta. Ei, on ihmisia, jotka herkuttelevat silla etta on vakivaltaa, vankeja, ja hulluiksi diagnosoituja. Etta muut ovat, ja itse ei. Ne ovat kaikkein kiinnostavimpia aiheita uutisissakin, luetuimpia lehdissa. Muut aiheet tulevat perassa. Se osoittaa etta sita lopulta halutaan maailmaan, ja tapahtumaan maailmassa. Muuten se jarjestys mika maailmassa on katoaisi. Se jarjestys on kuitenkin valeen ja ilkeyden jarjestys, mutta se toistaiseksi maailmassa vallitsee.

Ihmiset eivat halua, etta ongelmat katoavat. Itse asiassa oikeuslaitos, ja aivan erityisesti Psykiatria aiheuttaa niita tekoja , joita vaittaa pitavansa kurissa. Psykiatria aiheuttaa katkeruutta, surua, ahdistumista ja syrjaytumista, koska se marittelee ihmisen kehnommaksi kuin toisen kanssaihmisen. Lahtokohtaisesti, ja pysyvasti tavalla jota se ei edes halua muuttaa. Jos Sinulta viedaan kivekset sulkemalla ovi yhteen menestykseen, sulkeutuvat portit muuallakin. Silloin jaa jaljelle vain apaattisuus tai porttien ja paikkojen sarkeminen. Mutta silloin monen toive on toteutunut: Minahan sanoin. Sellaisia ne ovat!

Vaatii kovin vahvan uskonnon, etta pystyy taistelemaan selleista uskoa, ja sita kaarmetta vastaan, joka psykiatriallekin neuvoja antaa. Ja psykiatria itsekin pohjaa uskoon. Sellaiseen uskoon, etta on paha jota ei voi voittaa.

Moni ihminen tuntee olonsa turvalliseksi, kun on sentaan paha, jota ei voi voittaa, olemassaolosta...... Silloin voi turvallisesti itse edeta siihen mita maailma arvostaa, ja ottaen arvostuksen toisilta pois: Turvaporttien lapi hallitsijan paikalle hallitsemaan niita, joiden nimi ja siihen nimeen liittyva numero on maaritelty sellaiseksi etta se tuo itselle valtaa, rahaa, rakkautta, ja lapsia.

Siita tassa on kyse.

Mina en vain sellaisesta tule onnelliseksi, enka sellaista kuuntele. Toivo maailmaan. Pidan itseani "ikuisena" tahtena, vaikka muut eivat pitaisi, tai soisi, tai edes kuuntelisi. Toivon sen hyvan jokaiselle. Minun jumalani haluaa etta jokainen on tahti. Aivan jokainen. Se ei vain nyt nayta tassa ymparilla aivan toteutuvan. Etta jokainen olisi.

Mutta ehkapa joskus.

-jokaiselle toivotan joka kuuntelee-

Vierailija
36/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista joo, mutta ei tämä mikään "meillä täällä" -ilmiö ole. Aivan vastaavalla tavalla esim. Saksassa ja Britanniassa virkailijat ovat pleksien takana isoissa kaupungeissa. 

Vierailija
37/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä joku ilmiö, jossa kansalaiset kokevat viranomaiset riitakumppaneikseen ja väärintekijöiksi.

Mistä tämä johtuu. Viranomaisten han kuuluu vain toimia lakien mukaan. Lait säätää eduskunta.

Mietin, ovatko viranomaiset tulleet liian töykeiksi ja palvelua ei saa, jos sitä tarvitsee.

Vierailija
38/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako tällainen viranomaisten pelkääminen, että kansa on niille niin kiukkuisia, että on tulossa kapina.

Vierailija
39/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tätä kehityskulkua ei muuteta.

Ei ole mukavaa, jos kohta kaikki järkevät elävät aitojen takana ja lapset kuljetetaan kouluun.

Vierailija
40/80 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö virkailijat anna ihmisille heille kuuluvia etuuksia vai eivätkö osaa perustella asiakkaille vai mikä on vikana?

Perustoimeentulotuen myötä Kelan asiakkaiksi siirtyivät kaikenmaailman sosiaalitapaukset, jotka olivat ennen suurimmalta osin vain sosiaalitoimiston asiakkaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme