Juoksua harrastavat, onko teillä ollut kipua lonkassa?
Lähtikö itsestään pois vai kävitkö lääkärissä? Itse kävin fyssarilla joka neuvoi tekemään venytyksiä ja jättämään tulehduskipulääkkeen (pronaxen) pois. Tein työtä käskettyä ja olen venytellyt ja jumpannut, sekä jättänyt lääkkeen pois.
Kävin tänään lyhyellä lenkillä ja nyt lonkkaan sattuu taas ihan hulluna. Otin pronaxenin ja kipu laantui hieman. Onko neuvoja?
Kommentit (7)
On ollut. Vikaa hoidettiin pitkään bursiittina. Sen jälkeen iskias-vaivana. Ei ollut ei, selvisi, että SI-nivel ärtynyt. Aivan perkeleellinen vaiva. Erittäin pitkän hoidon jälkeen saatiin kipu pois.
Kokeile uusia kenkiä. Sitten kiropraktikkoa. Jos ei auta, niin varaa aika lääkärille. Pätevälle lääkärille. Ettei vaan kroonistu.
Mulla oli lonkan limapussin tulehdus, joka särki eniten juurikin liikkuessa, mutta kun meni oikein pahaksi, ei voinut esim. nukkua sillä kyljellä lainkaan. Tauko, tulehduskipulääkekuuri ja kylmähoidot ei auttaneet lainkaan. Hoitui nopeasti sen jälkeen, kun menin fysioterapeutille, joka antoi 3 x sähköhoitoa lonkkaan.
Minulla lonkka oireilee, jos takareisi on kireä.
Missä kohtaa kipua? Ulkosyrjällä vai nivelessä?
Itsellä kipu oli nivelessä nivusissa. Cam-lonkka ja rasitusmurtuma.
Joo tulee lonkka kipeäksi jos lähden kylmiltään asvaltilla juoksemaan ilman kunnon kenkiä. Noilla nykyisillä muuten on hyvä juosta pehmeällä polulla niin en ole raskinut ostaa uusiakaan.
Kyllä vain. Mulla oli ennen lonkkakipua, joka alkoi tuntua muutaman kilometrin juoksemisen jälkeen. Sain jostain ohjeeksi alkaa vahvistaa vatsalihaksia lankuttamalla muutaman kerran viikossa. Tämä keskivartalon vahvistaminen joku auttoi tai sitten vaiva ns. parantui hoidosta huolimatta, mutta nykyisin pystyn tekemään pitempiäkin lenkkejä ilman kipua.
Moni asia voi varmasti aiheuttaa lonkkakipua, eli ei liene kaikilla tästä kiinni. Tätä voi kuitenkin halutessaan kokeilla turvallisesti, tuskin ainakaan pahentaa.
Kalevalainen jäsenkorjaus. Kuulostaa, että sulla on jotain ihan aavistuksen verran pois paikoiltaan. Mutta oli sentin ero jalkojen pituudessa ja kantaluu pikkuisen pois paikaltaan, kipu säteili lonkkaan. No jäsenkorjaaja lempeästi käsitteli lihaskalvoja, hieroi, heilutteli, lämmitteli. Tuntui ihan aavistuksenomainen pieni naksaus, ja korjaaja sanoi, että siinä meni kantaluu oikealle paikalleen. Jalkojen pituusero poistui, ja lonkkakipu häipyi. Viikon kuluttua uudi käsittely, tällä kertaa selkä ja kädet. Mitähän sieltä löytyy?