Eikö niitä ole nukutettu vauvoina vaunuissa pakkasilla, jotka palelee jopa nollakelillä?
Vai miksi jotkut suomalaisetkin on vilukissoja? En ymmärrä miten suomalainen voi olla vilukissa.
Yleensä taitavat olla ylilaihoja kaikki vilukissat? Sellasia syntyjään hentoluisia?
Tuli vain mieleen, että Suomessahan on aina ollut tapana että vauvat nukkuu vaunuissa ulkona pakkasillakin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Ulkomaalaiset joskus facessa järkyttyi kun siellä jossain ryhmässä tuli tämä asia puheeksi, suomalaisille vauvoillehan se on ihan normaalia. Uni tulee sitä paremmin mitä kovempi pakkanen. En ollut aikasemmin edes ajatellut, että sitä ei muualla tehdä ja ymmärretä, jotkut kommentoijat pitivät sitä julmana, ja suomalaiset vastasivat vain nauraen että ihan normaalia se on, ei mitään rääkkäystä.
Niin niin nyt tuli mieleen vain sellanen teoria, että eikö vilukissoja ole vauvoina kenties nukutettu vaunuissa pakkasella? Miltäs tämä teoria kuulostaa?
Kommentit (12)
Minua on kyllä nukutettu pakkasessa; palelu johtuu sydänlääkityksestä, joka aloitettiin ollessani yli 40.
Tunnen naisen joka palelee pluskeleilläkin. Ei minusta kyllä normaalia, En tiedä missä sitä on nukutettu lapsena, varmaan kuumassa saunassa.
Naisten biologia lämmittää paikkoja (keskivartalo), jotka elämän jatkumiselle tärkeämpiä. Siksi jalat ja kädet usein kylmät.
Oiskohan erot myös selitettävissä ruumiinlämmöllä? Mulla vakiolämpö on 36.8 ja esim isälläni 35.
Ikä on myöskin tekijänä. Siksi teinit pystyvät kulkemaan nilkat paljaana ilman lakkia, kun eivät samalla tavoin tunne kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Naisten biologia lämmittää paikkoja (keskivartalo), jotka elämän jatkumiselle tärkeämpiä. Siksi jalat ja kädet usein kylmät.
Oiskohan erot myös selitettävissä ruumiinlämmöllä? Mulla vakiolämpö on 36.8 ja esim isälläni 35.
Ikä on myöskin tekijänä. Siksi teinit pystyvät kulkemaan nilkat paljaana ilman lakkia, kun eivät samalla tavoin tunne kylmää.
Joo mutta kun vilukissuus ei katso sukupuolta.
Minä en ole vilukissa, olen nainen. Kuumuus ahdistaa, pakkasella on normiolo.
Mielenkiintoinen teoria. Minä olen nukkunut pakkasessa vauvana, enkä ole vilukissa vaan päinvastoin rakastan pakkasta.
Vaikuttaakohan syntymäajankohta asiaan? Mä oon syntynyt vuodenvaihteessa ja ekoina kuukausina oli heti -30 asteen pakkaset ja oon nukkunut ulkona, sisällä kuulemma vaan huusin koko ajan. Oon kyllä ylilaiha mutta en oo koskaan sietänyt kuumaa, ekan kerran pyörryin 5-vuotiaana kun oli paksu toppahaalari päällä. Vanhemmiten kesätkin on alkaneet olla tuskallisempia, mutta silti pahin on just sellainen hautova sisälämmitys talvella jos on ulkovaatteet päällä esim. kaupassa.
Ehkä meitä on nukutettu vauvana liian kylmässä. Minun lapsuudessani ei ollut lastenvaunuja eikä -rattaita enkä tiedä missä nukuin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaakohan syntymäajankohta asiaan? Mä oon syntynyt vuodenvaihteessa ja ekoina kuukausina oli heti -30 asteen pakkaset ja oon nukkunut ulkona, sisällä kuulemma vaan huusin koko ajan. Oon kyllä ylilaiha mutta en oo koskaan sietänyt kuumaa, ekan kerran pyörryin 5-vuotiaana kun oli paksu toppahaalari päällä. Vanhemmiten kesätkin on alkaneet olla tuskallisempia, mutta silti pahin on just sellainen hautova sisälämmitys talvella jos on ulkovaatteet päällä esim. kaupassa.
Minä taas olen syntynyt keskikesällä ja nukkunut siitä lähtien ulkona, koska sisällä en suostunut nukkumaan pahimmillakaan pakkasilla. Olen ollut 50 vuoden aikana sekä ali- että ylipainoinen, mutta aina olen vihannut hellettä yhtä paljon. Saunaa ja viileitä suihkuja rakastan, mutta saunominen onkin aivan eri asia kuin helle.
Hellehullut näkyvät olevan niitä ihmisiä, jotka ovat pikkulapsesta lähtien tottuneet niin korkeisiin sisälämpötiloihin, että talvellakin voi ryömiä lattialla vaippahousut jalassa ilman sukkia. Pahin tietämäni hellehullu suomalaisperhe ei päästä minään vuodenaikana asuintilojensa lämpöä alle 26 asteen. Työpaikallaan rouva valittaa koko ajan kylmästä, vaikka on pukeutunut kuin eskimo, eivätkä perheen lapset viihdy ollenkaan ulkoleikeissä.
Minä olen vilukissa, mutta en kyllä siedä helteitäkään ja kyllä äitini nukutti minua pakkasillakin, kun olin vauva.
Painolla tässä ei ole mitään tekemistä, vaikka alipaino saattaakin altistaa palelulle.
Tiedän ylipainoisiakin joita paleltaa helposti. Nukkuvat villasukat jalassa kesäisinkin. Tosin itsekin nukkuisin (muista syistä) jos voisin.
Meitä ihmisiä on nyt vaan erilaisia.
Kyllä minua on nukutettu vaunuissa pakkasessakin.
Minä olen syntynyt keskosena, joka aiheutti sen, etten osannut säädellä lämpötiloja lapsena. Palelin aina. Ihan aina. Teininä olin ok, mutta parikymppisenä olin taas aivan umpijäässä. Veriarvoja seurattiin 11 vuotta, kun oireiden perusteella minulla oli lääkäreiden mukaan kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta lääkäreiden mukaan veriarvot olivat todella hyvät.
Kunnes lopulta en nukkunut enää ollenkan, olin aivan totaalisen jäässä koko ajan vuosikausia. Jouduin jäämään sairauslomalle unettomuuden ja fyysisten oireiden vuoksi.
Puoli vuotta saikulla oltuani sain vihdoin thyroxinin kokeiluun, ja 4 kk päästä totesin, että tämä jäi loppuelämkseni käyttöön. Se auttoi niin paljon. Ja samalla huomasin, että ne 11 vuotta seuratut veriarvot eivät todellakaan olleet "todella hyvät" vaan aivan päin hemmettiä!
Thyroxinin myötä loppui myös palelu ja aloin elää samassa lämpötilassa kuin muutkin ihmiset.
Mutta minähän en nukkunut 20 tuntia vuorokaudessa tai paisunut kuin pullataikina, vaan pysyin hoikkana... Kun elintavat merkkaavat, ja yleensähän thyroxinin avulla ei laihdu kuin muutaman kilon. Minä laihduin 4 kg nestettä. Jos ylipainoa on 30 kg, niin ei se pelkällä pillerillä korjaannu, pitää muuttaa myös ruokavaliotaan eikä mättää makaronia joka päivä.
Ei ole minua pakkasessa nukutettu enkä nukuta omiakaan lapsia pakkasessa. Kai se sitten siitä johtuu, lapsetkin kyllä viihtyy paremmin etelän lämmössä kuin suomen talvessa 😁
Ihan hyvä teoria. Hellehullut ovat niitä vilukissoja aina.
Itse vihaan helteitä, olen vauvana nukkunut talvella vaunuissa. Olen luotu pakkaseen paremmin kuin plussakeleihin.