Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaksivuotias olikin kohta kolmivuotias ja poliisi arvioinut jopa 4-5 vuotiaaksi? Missä on ammattitaito? "Asiassa ei epäillä rikosta". En hyväksy.

Vierailija
19.05.2019 |

https://mobile.twitter.com/IUPoliisi/status/1129811190283145217/photo/1

Jotain mätää tässä on. Miksi ei tule syytettä?

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis äidin tekohan on se, että huomio on kiinnittynyt hetkeksi muualle ja taapero on päässyt livahtamaan karkuun. Tähän ei oikeasti vaadita kuin muutama sekunti esimeriksi itkevän vauvan lohduttelua. Lähes jokaiselle äidille on joskus käynyt niin, että lapsi on päässyt kaupassa livahtamaan nurkan taakse. 99,9% tapauksista se lapsi löytyy viereisen hyllyn takaa ja kauppareissu jatkuu normaalisti, mutta jokaisella kerralla olisi voinut käydä myös näin. Se, että tämä kyseinen lapsi onkin livahtanut karkkihyllyn sijaan juna-asemalle ei ole äidin syytä tai vallassa. Hänhän soitti heti hätäkeskukseen ja lasta alettiin välittömästi etsiä ostoskeskuksesta.

Vierailija
22/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään valtaosa ihmisistä on lapsettomia eikä lähipiiristäkään välttämättä löydy yhtään pikkulasta, joten ihan ymmärrettävää se on, että melkein 3-vuotiasta saatetaan luulla 4-5-vuotiaaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää minkä ikäisen lapsen äiti itse ilmoitti kadonneeksi.

Vierailija
24/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai HSL laittaa lapselle tarkastusmaksun tulemaan, hänhän matkusti PUMMILLA!

Vierailija
25/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko36 kirjoitti:

Kai HSL laittaa lapselle tarkastusmaksun tulemaan, hänhän matkusti PUMMILLA!

Miks pitäis? Alle 15 -vuotiaalta ei mene sakkomaksua. 2-vuotiaalta ei edes lastenlippua.

Vierailija
26/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin hetkeksi selän kääntää, niin lapsi voi olla juossut minne vain. Lapset ovat hyvinkin ehtiväisiä. Tässä tapauksessa äiti maksoi kassalla ostoksia.

Ei pidä äitiä syyttää. On ihan normaalia, että lapset joskus lähtee/karkaa omille teilleen tai tekee tuhmuuksia, jos vähänkin huomio herpaantuu. Pakostikkin tässä huomio herpaantui, koska ostokset piti maksaa.

Äideillä pitäisi olla silmät selässä, mutta kun ihmisillä ei ole ja lapset ovat tosissaan hyvinkin ehtiväisiä ja saattaa lähteä omille teilleen

On inhimillistä, jos joskus huomio herpaantuu. Aina ei pysty joka sekunti vahtimaan, koska pitää luonnollisesti välillä tehdä jotain pieniä juttuja, vaikka nyt tässä piti maksaa ostokset.

Minäkin pienenä olin hyvin ehtiväinen. Olin utelias ja lähdin monesti omille teilleen. Kaupassa esim. lähdin huitelemaan leluosastolle. Äiti oli monesti paniikissa, että mihin katosin. Äiti oli vierelläni, mutta täytyihän hänen ostoksia kerätä ja sillä välin lähdin katsomaan leluosastoa.

Pikkuveljeni kotona karkasi ovesta ulos naapurin pihaan kiviä katselemaan. Osasi avata ulko-oven. Piti laittaa sitten etuovi lukkoon. Ei kukaan voi 24/7 vahtia lasta, täytyy joskus tehdä vaikka kotitöitäkin siinä välissä.

Kaikki vanhemmat tietää, millaista on elämä lasten kanssa realistisesti. Ei tarvi kuin "sekunniksi" kääntää selän, tai unohtaa vaikka kuulakärkikynän, niin lapsi saattaa sillä välin tehdä taidetta seinille. Lapset ovat myös monesti nokkelia, kuten pikkuveljeni siinä, että osasi avata oven. Ystäväni pienenä kasasi tuoleja, jotta pääsee keksipurkille. Keksipurkille, joka on yläkaapissa. Onneksi vanhemmat huomasi, olisi voinut käydä köpelösti. Lasten kanssa sattuu ja tapahtuu. Ei millään voi joka sekunti vahtia, vaikka kuinka yrittäisi, mutta pakko on tehdä myös askareita. Se on ihan inhimillistä, että joskus ote herpaantuu.

Vierailija
27/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä on turha syyttää asiasta. Hän maksoi vain ostokset. Ihan varmasti katsoi lastensa perään niin muuten, mutta tässä oli hetkeksi pakko luonnollisesti kääntää selkänsä.

Kuten varmasti jokainen vanhempi katsoo lastensa perään missä ikinä sitten ollaan.

Jokaisen vanhemman pahin painajainen olisi se, että lapsi on kadonnut. He kyllä ivat todella kerkeäväisiä.

Yleensä ovat vain lähistöllä, mutta tässä tapauksessa oli lähtenyt kauemmaksi ja hyvin pitkälle.

Ensin sitä tottakai etsitään lähipaikat. Sillä välin lapsi oli ehtinyt jo ulos ja juna-asemalle.

Uskon, että äiti on ollut ihan paniikissa, kun lasta ei vaan löydy. Henkilökuntakaan ei löytynyt lasta.

Onneksi kaikki kuitenkin päättyi hyvin.

Vierailija
28/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, ettei sossu rangaissut äitiä mitenkään vaikka selvästi laiminlöi lapsensa valvonnan. Yleensä vastaavista tapauksista on seurannut ainakin lyhyt huostaanotto.

Mikä on "lyhyt huostaanotto"?

Ja miten niin yleensä?

Montakos samanmoista tapausta tiedät? Itsesi?

Vierailija
29/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, ettei sossu rangaissut äitiä mitenkään vaikka selvästi laiminlöi lapsensa valvonnan. Yleensä vastaavista tapauksista on seurannut ainakin lyhyt huostaanotto.

Ja miten niin yleensä?

Olisiko muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen? Sen verran, että oppi menee vanhemmille perille ja saavat muutenkin oikeudenmukaisen seurauksen teostaan.

Vierailija
30/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää minkä ikäisen lapsen äiti itse ilmoitti kadonneeksi.

Ei onneksi ole kokemusta vastaavasta, ei edes lähelle.

Mutta jos yritän asettua äidin asemaan tilanteessa, jossa alle 3-vuotias on kadonnut ja ensin paniikissa etsin itse ja sitten mukaan tulee ulkopuolista porukkaa (oletan tämän tapahtuneen tyyliin muutamassa minuutissa kun on noin pienestä lapsesta kyse) ja soitan hätäkeskukseen, niin luultavasti sanoisin että mun 2-vuotias on kadonnut täällä kauppakeskus se ja se. Sanoisin noin, vaikka lapsi olisi 2 vuotta ja 10 kuukautta. Siinä paniikissa.

2-vuotiashan se on ennen kuin täyttää 3 vuotta, vaikka löytymisen kannalta kuvailevampaa olisi sanoa "melkein 3-vuotias". 

Vierailija
31/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne taas kokoontunut äitien kerma joka ei sekunnin murto-osaksikaan irroita katsettaan lapsesta. 😂

Hienoa että pystytte moiseen! Minulle on esim hankalaa pakata ostoksia, ottaa tavaroita kaupan hyllystä yms ja samalla olla irroittamatta katsetta lapsesta.

Vierailija
32/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne taas kokoontunut äitien kerma joka ei sekunnin murto-osaksikaan irroita katsettaan lapsesta. 😂

Hienoa että pystytte moiseen! Minulle on esim hankalaa pakata ostoksia, ottaa tavaroita kaupan hyllystä yms ja samalla olla irroittamatta katsetta lapsesta.

Lapsi kannattaa pitää kiinni, niin se ei lähde omille teilleen silloinkaan, kun sitä ei katso.

Vierailija
33/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten niin yleensä?

Olisiko muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen? Sen verran, että oppi menee vanhemmille perille ja saavat muutenkin oikeudenmukaisen seurauksen teostaan.

Huostaanotto ei ole eikä sen missään tapauksessa pidä olla mikään yleispätevä rangaistus vanhemmille, vaan se on viimesijainen suojelutoimenpide lapselle. Sinulla on aivan sairas ajatusmaailma.

Vierailija
34/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kannattaa pitää kiinni, niin se ei lähde omille teilleen silloinkaan, kun sitä ei katso.

Millä? Käsiraudoillako? Jos lapsi osaa itse mennä junalla helsinkiin, eiköhän osaa yhdet valjaat avata/kiivetä kärrystä.

Ohispohtija

Vierailija
35/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä? Käsiraudoillako? Jos lapsi osaa itse mennä junalla helsinkiin, eiköhän osaa yhdet valjaat avata/kiivetä kärrystä.

Ohispohtija

Sitä voi pitää kädestä. Tai sitten ne valjaat (solki selän puolelle niin lapsi ei saa sitä auki). Tai rattaisiin istumaan ja valjailla kiinni.

Vierailija
36/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohispohtija

Sitä voi pitää kädestä. Tai sitten ne valjaat (solki selän puolelle niin lapsi ei saa sitä auki). Tai rattaisiin istumaan ja valjailla kiinni.

Olen eri, mutta kyllä meidän neiti Houdini pääsee rattaiden remmeistä parissa sekunnissa.

Vierailija
37/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohispohtija

Olen eri, mutta kyllä meidän neiti Houdini pääsee rattaiden remmeistä parissa sekunnissa.

Siihen on ratkaisuna irtonaiset valjaat joissa tosiaan saa soljen selän puolelle...

Vierailija
38/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten niin yleensä?

Ei tosiaan ole mitään lyhyttä huostaanottoa. Huostaanotto on aina toistaiseksi voimassa ja sen päättymispäiväksi laitetaan lapsen 18 v syntymäpäivä.

Vierailija
39/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohispohtija

Siihen on ratkaisuna irtonaiset valjaat joissa tosiaan saa soljen selän puolelle...

Et siis oikeesti tajua? Niissäkin on ne säätöpalikat. Meillä lapsi löysyttää niistä valjaat ja riisuu ne pois. Ihan sama missä kohtaa se kiinnityskohta on.

Vierailija
40/95 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään hajua minkä kokoinen on kaksivuotias tai viisivuotias?

Teineistäkin vaikea sanoa kun niitä on niin erikokoisia. Toiset on ihan kuin aikuisia ja toiset kuin lapsia..

Vuohien iän osaan määritellä paremmin.