Juhlat ilman kahvia?
Lapsellani on rippijuhlat elokuussa. Onko mielestänne jonkinlainen etikettimoka, jos tarjolla on vain kylmiä juomia? Emme itse oikeastaan juo kahvia, ja keittiö/astianpesurumbaa helpottaisi jos kuppeja ei tarvittaisi. Ajattelisin sen sijaan tarjoavani erilaisia mehu- tai kivennäisvesijuomia tuollaisista suurista hanallisista lasiastioista. Muuten normaalit tarjoilut kakkuineen kaikkineen.
Kommentit (37)
Tietyissä piireissä juhlat ilman kahvia on ok. Esim. mormonit ei kahvia juo, eikä edes teetä jossa on kofeiinia. Kiskovat sitten kaakaota ja ties mitä yrttiteetä juhlissaan. Mutta jos juhlavieraat eivät ole mormoneja ja normaalisti joisivat kahvia tuollaisissa tilanteissa, niin ehdottomasti tarjoaisin kahvia vaikken itse joisikaan.
Kahvia ei nykyisin juoda kupeista, vaan mukeista. Tämä toimii myös juhlatilanteissa. Jos tiskaaminen pelottaa, astiat voi vuokrata ja siihen astiavuokraan kuuluu myös tiskaus, eli niitä ei tarvitse tiskata itse.
Kannattaa palkata sinne keittiöön joku häärimään ja pitämään lankoja käsissään. Sen ei välttämättä tarvitse olla pitopalvelun ammattilainen, joku keittiössä hyvin pärjäävä tuttu käy hyvin. Tietenkin tämän henkilön täytyy olla sellainen, että häntä ei muuten kutsuttaisi juhliin. Ja korvaus pitää olla kohdillaan, vaikka pimeästi maksettaisiinkin.
Mulle ainakin maistuu kakun ja muiden herkkujen kanssa nimenomaan kahvi. Ei kiitos mitään mehuja tai kivennäisvesiä. Menee herkut ihan hukkaan jos ei niitten kanssa oo kahvia.
Jos nyt yksissä rippijuhlissa joutuu kahvikupit tiskaamaan, niin onko se muka jotenkin ylitsepääsemätön urakka. Jos todella on, niin järjestäkään ne juhlat vaikka ABC:lla.
Ihmettelisin kyllä (en tosin ääneen juhlan järjestäjälle) jos en juhlissa saisi kahvia. Kakun syönti ilman kahvia?
Onko kylmät juomat tarkoitus tarjota kertakäyttömukseista vai kun tiskiä säästyisi?
Me emme juurikaan itse syö täytekakkua, mutta lasten rippi- ja ylioppilasjuhlissa kakkuja on tarjottu ja hyvin on vieraille maistunut. Minä ainakin pyrin miettimään tarjoamiset niin, että ne maistuisivat vieraille. Mieheni ei juo kahvia, mutta kyllä hän silti vieraille kahvit keittää.
Voithan sä laittaa vaikka kertismukit. Etikettimoka kai sekin on, mutta mieluummin niin päin kuin ei kahvia ollenkaan.
Itse en juo kahvia, ja tunnen monta aikuista naista jotka eivät myöskään juo, tunnen myös sellaisia joiden on "pakko" saada kahvia tai tulee pää kipeäksi jne.
Mua viiksettää yleensä se, oli tilaisuus kuin tilaisuus, että tarjolla ei ole mitään muuta kuin kuumia juomia, voin ottaa toki teetä, mutta se ei ole mukavaa juotavaa kuin korkeintaan oikein kylmänä päivänä kun tarvitsee lämmikettä. Kylmää vettä voi olla tarjolla, mutta eipä se sovi niiden tarjolla olevien trahteerien kanssa mitenkään. Mikä siinä on niin vaikeaa ettei voi laittaa kahvin rinnalle myös mehua, jos kerran teevedetkin jaksaa keitellä? Mehu tai limu on hyvää, raikasta ja virkistävää ja sopii parhaiten makeiden tarjottavien kanssa joista tulee aina jano, suolaisen tarjottavan kanssa toki sopii myös raikas rasvaton maito.
Minä menisin itse keittiöön keittämään kahvit itselleni. En olisi hiljaa!
Laita muumimukeja tms, niin ei tarvitse tiskata aluslautasia. On hauskaa,kun on erilainen muki jokaisella, tunnistaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on tottunut juomaan säännöllisesti kahvia, eli kauniisti sanoen kofeiiniaddikti. Voi olla kiukkuisia vieraita, jos ovat laskeneet sen varaan, että saavat iltapäivän kofeiiniannoksensa juhlissa.
Näin juuri. Jos en saa kahvia normaaliin aikaan, niin viimeistään kahden tunnin päästä tästä normiajasta minulla on ihan selviä fyysisia oireita (esim. päässä sumea olo ja vähitellen päänsärkyä). Jos olen menossa juhliin, joissa normaalisti tarjotaan kahvia, en juo kahvia etukäteen, vaan kuvittelisin saavani kupillisen juhlissa
Nostaisin suuren haloon. Kovaan ääneen kysyisin, missä kahvi on? Olette unohtaneet sen. Kipikipi keittämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se mehu tarjotaan, jos kerran tiskiä ei tule? Vieraat juovat suoraan tarjoiluastian hanasta?
Ulos laitetaan sellainen hanallinen astia. Vieras voi mennä makaamaan maahan pöydän eteen suu auki ja emäntä tarjoaa juomaa vieraalle suoraan suuhun.
Toinen vinkki on kehottaa vieraita ottamaan oma kesto take away muki mukaan.
Vissyn voi tarjota suoraan laittamalla pullon kiertämään.
Mormonien juhlat. Ne ei juo kahvia. Outo touhua ap
Useimmat suomalaiset etenkin iäkkäämmät ihmiset ei voi kuvitellakaan juovansa mehua tai limuja tai muuta ns. lasten juomaksi mieltämäänsä juomaa. Eivät tykkää niistä.
Vesi voi mennä, mutta ihan takuuvarmasti tulee olemaan aika monta jotka päivittelee ääneen tai kotona jälkikäteen että oli se kumma kun ei kahvia tarjottu... Suomessa kahvia tarjotaan tyypillisesti jo jos tulee vaikka muuten vaan kipaisemaan pikavisiitillä toisen luona, saatika juhlissa.
Jos juhliin osuu vanhempaa väkeä, siellä on varmasti vähintäään yksi joka pyrkii keittiöösi ja etsii kavinkeitintä ja kahvia ja esittää voivansa keittää ne kahvit. Oikein paha tapaus voi kokea jopa sen tason myötähäpeää kahvipuutteesta että kipaisee kauppaan hankkimaan keittimen ja keittää koko porukalle kahvit. Jos kokee että olette köyhiä eikä teillä ole varaa, ja haluaa "pelastaa" juhlanne.
Sehän riippuu ihan vieraista. Jos laitatte tälle palstalle yleisen kutsun, on kahvia pakko keittää, muuten saat vihaisia vieraita. Jos taas kutsut omia läheisiäsi, tiedät kyllä, onko heillä pakottava tarve saada kahvia. Turha sitä kahvia on viemäriin kaadettavaksi keittää, jos kukaan vieraista ei halua sitä juoda.
Kyllä se on paha moka. Vieraat odottavat kahvia. 99,9 % aikuisista ihmisistä kaipaa kahvia sokeristen herkkujen kylkeen. Tarjoa vaikka pahvimukeista, kunhan tarjoat.
Vaikuttaa siltä, että ap haluaa selvitä juhlista mahdollisimman helpolla, mikä on jotenkin loukkaavaa sekä juhlittavaa henkilöä että vieraita kohtaan. Siitä yli mistä aita on matalin. Ymmärtäisin, että jonkun monimutkaisen ruokamenyyn tarjoilu tuottaisi päänvaivaa ja sen kokisi työlääksi, mutta kahvinkeitosta ei ole vaivaa ja se on helppo toteuttaa, joten todella kummallista yrittää keksiä tekosyitä sille, miksi ei kahvia tarjoa.