Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookin kaverilistan puolitutut mammaterroristit - miten heistä pääsee eroon, kuin piilottamalla heiltä päivitykset?

Vierailija
19.05.2019 |

Menetän järkeni, itsehillintäni ja uskoni ihmiskuntaan tämän päällekäyvän t y h m y y d e n kanssa!
Kirjoitin tai päivitin sitten mitä tahansa omaan lapseeni liittyen, jonka hoitoon olen täysin sitoutunut, jonka oikut, mielihalut, luonteen ja tarpeet tiedostan täysin ja joiden mukaan kuljen tiettyyn pisteeseen asti. En jaa mielipidetekstejä tai julkaise riitelemiseen meneviä teesejä, mutta nämä kaksi melkein täysin tuntematonta naista ovat kunnostautuneet siinä, että he tulevat kaikkitietämään melkein mihin tahansa päivitykseeni sellaisella jyräasenteella, että viime kerralla poistin kommentit ja toisella kerralla taisin sanoa aika pahasti takaisin.
Lisäksi inhottavaa tuossa on, että he alkavat jankata omia parhaiksi kokemiaan mielipiteitään ottamatta ollenkaan huomioon ettei minua liiemmin kiinnosta ja että meillä toimitaan näin eikä sen pitäisi kutittaa heitä millään tavalla. Joihinkin juttuihin melkein pitäisi kirjoittaa takaisin, että osaan toimintatavoista kuten imetyksen lopettamiseen liittyy imetysmasennus, mutten halua julkaista noin henkilökohtaisia tietoja missään facebookin seinällä eikä sekään asia kuulu heille yhtään.
Yksi näistä riidanaiheista oli kantoreppu. Olemme kokeilleet vauvan kanssa kaikki kantoreput mallista ja koosta lähtien, mutta lapsi ei viihdy niistä yhdessäkään, enkä yhtään ihmettele jos lapsi on yhtä ahtaanpaikankammoinen kuin itsekin olen ja tykkää potkiskella vapaana. Toisekseen olen sen kokoinen ihminen, jonka mittojen mukaan noita ei ole valmistettu, eli ne ovat äärimmäisen vaikeita kantaa, laskevat liian alas tai jäävät löysiksi. Nyt sitten löysimme viimein kantorinkan, ja julkaisimme kuvan Facessa miten vihdoin löytyi ongelmaan ratkaisu. Se oli iso virhe, koska nämä mammat heräsivät heti horroksestaan ja sieltä tuli kaikkitietävää selostetta, miten kannattaa mennä siihen ja siihen liikkeeseen ja se kommentti oli todella ala-arvoisesti muotoiltu kuin jollekin vähäjärkiselle lapselle "-jos löytäisitte jotain hieman parempaa". Ei siinäkään, mutta tämä ykkösjyrä sai kaikki muutkin mukaan ja kohta koko kuva oli täynnä kaikkien sukulaisten mummojen ja kaimojen nyökyttelyä "joo, todella huono ostos, pilaatte selkänne.." Juuri myyjän kanssa valittiin rinkka, joka on lapselle turvallisin ja itselleni mitoitettu oikein ja joka oikein kannettuna on jopa hellempi selälle kuin nämä kangashirvitykset joita on itku kurkussa sovitettu milloin missäkin. Mikä ihme tuollaisia naisia oikein ajaa, ettei saada sitä päätä pois sieltä omasta ... ja jankutetaan vielä noin ikävään sävyyn jossain facebookissa? En edes jaksa käydä läpi mitä kaikkea minulle on tultu pätemään imetyksestä ja syötöistä, mutta sitä juttua riittäisi loputtomiin.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä juttu ongelmasta missä ei ole ongelmaa.

Poista kyseiset ihmiset kavereistasi. Ja älä julkaise facebookissa mitään kantoreppujuttuja, ketään ei kiinnosta. Noloa

Kiinnostaahan ne selvästi niitä toisia äitejä. Vastaanotto ei vain ole sitä mitä ap kaipaisi.

Joku mammaryhmä on oikea osoite tuollaisille päivityksille, eikä oma seinä.

Vierailija
22/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poista kaverilistalta. Mitä pelkäät?

Ja aika pitkä tilitys pienestä ongelmasta, jonka olisi ajat sitten voinut ratkaista ainakin piilottamalla päivitykset heiltä. Poistaminen on kaikkein tehokkainta, unohdat itse myös nämä ärsyttävät mammat.

Mutta ilmeisesti tykkäät ärsyyntyä, ja provosoitua. Koska muutoin olisit poistanut heidät jo ajat sitten.

Miksi edes pidät puolituttuja tai melkein tuntemattomia kaverilistallasi?

Ja länkytys jatkuu.. Ap 

Kuka täällä eniten länkyttää? Sun pitkä aloitus oli jo enemmän länkytystä, kuin yksikään vastaus joita olet saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ap, olet nyt ihan itse rakentanut ongelman ja olet saanut hyviä ja helppoja ratkaisuehdotuksia. Tsemppiä.

Vierailija
24/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otse poistaisin heidät suoraan pois kaverilistalta. Jos he siitä suuttuvat niin se on heidän ongelmansa. Jos eivät osaa käyttäytyä kunnioittavasti, niin ei tarvitse olla kaverilistalla ollenkaan.

Vierailija
25/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MomaNo kirjoitti:

Minulla on jo isot lapset, mutta ymmärrän tuskan. Oma ratkaisuni aikanaan oli vaan pysytellä kaukana ihan kaikenlaisista mammaryhmistä, sekä virtuaalisista että oikeista. Oikeat ystävät ovat pysyneet rinnalla äitiydestä huolimatta. 

Äitiydessä ainoa oikea ääni, jonka kuulet, on oman intuitiosi ääni. Mitään muuta ei pidä kuunnella. Toki ihan järkevä tieto kannattaa ottaa ja hyödyntää. Pätemisryhmiä kannattaa vältellä. Facebookissa on varmaankin työkalut, joilla voi estää epätoivotut henkilöt. Yksi hyvä keino on myös vähentää radikaalisti somessa vietettyä aikaa.

Äitipätijät ovat ikävä ihmisryhmä. Heitä on ollut aina ja tulee olemaan.

Minä olen tehnyt paljon virheitä, mutta silti minulla on kivat lapset joiden kanssa on hyvät välit. Vietämme paljon aikaa yhdessä edelleen. En imettänyt. En osannut käyttää kantoliinaa. En viihtynyt mammaryhmissä. Inhosin leikkipuistoja. 

Silti olen varmaankin tehnyt jotakin oikein, kun lapset ovat empaattisia ja kivoja ihmisiä. 

Äitiys ei ole suorituslaji. Onneksi. 

Ongelmani eivät ole julkiset ryhmät, vaan oma Facebookini jonne päivitän yleisiä asioita. Minua ei kiinnosta keitä ne kiinnostavat tai eivät kiinnosta, mutta teen julkaisuja silloin tällöin. En uskonut, että joudun taistelemaan jossain omalla seinälläni omista valinnoistani. en istu somessa jatkuvasti, koska en koe sitä hyödyllisenä. Eli siis muutama päivitys muutaman viikon välein johtaa sellaisiin riitoihin, että olen melkein vihainen päiväkausia, vaikka en tajua mikä tuossa länkytyksessä menee eniten ihon alle. Ap 

Tottakai pitää ottaa huomioon mahdollisuus, että joudut taistelemaan valinnoistasi, jos niitä toitotat päivityksissäsi. En ymmärrä, miksi teet niitä päivityksiä, jos et halua niillä nimenomaan niitä valintojasi tuoda muiden ihmisten näkyviin ja samalla arvosteltavaksi. 

Omalla kaverilistallani on eräs melko provosoivaan sävyyn kirjoitteleva mamma. Hän tekee todella kärkkäitä päivityksiä omista valinnoistaan ja samalla mollaa muiden valintoja. Mutta herranjestas jos joku menee hänen valintojaan tai kirjoitustyyliään kommentoimaan, alkaa hirveä marttyyriulina, kun ihmiset ovat ilkeitä eivätkä ymmärrä erilaisia ihmisiä ja elämäntyylejä. Todella nolo ja raskas tapaus. 

Vierailija
26/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ettei postaamattomuus ja kavereista pois potkiminen ole välttämättä mieleinen ratkaisu, koska vinkkejäkin voi saada. JA ymmärtää itsekin elävänsä mammakuplassa ja ottavansa nokkiinsa välillä turhastakin. Ehdotankin seuraavaa:

Perustele valintasi heille. Esim. rintareppu, kiität kommenteista ja kerrot että kokeiltu monia, eivät sopineet, mutta tämä on täydellinen juuri teille. Muistutat että juuri siksi markkinoilla on valinnanvaraa, että jokaiselle löytyisi paras vaihtoehto.

Vierailija
27/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistaisi kavereista koska tuommoiset suuttuu ja puhuu paskaa ja alkaa kostonhimoisiksi. Tekisin erillisen ryhmän joille jakaisin omia asioitani, joka ei sisällä näitä mammoja eikä heidän tuttujaan, ainoastaan läheisimmöt ystävät.

Vierailija
28/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poista kaverilistalta. Mitä pelkäät?

Ja aika pitkä tilitys pienestä ongelmasta, jonka olisi ajat sitten voinut ratkaista ainakin piilottamalla päivitykset heiltä. Poistaminen on kaikkein tehokkainta, unohdat itse myös nämä ärsyttävät mammat.

Mutta ilmeisesti tykkäät ärsyyntyä, ja provosoitua. Koska muutoin olisit poistanut heidät jo ajat sitten.

Miksi edes pidät puolituttuja tai melkein tuntemattomia kaverilistallasi?

Ja länkytys jatkuu.. Ap 

Tulit kysymään neuvoa. Joten sitä sinulle täällä nyt yritetään antaa. Kaiken kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, tai edes toimia niiden mukaan, mutta jos itse ensin kysyy, niin kyllä silloin pitää olla valmis ottamaan vastaan kaikenlaisia vastauksia ilman että kutsuu niitä "länkyttämiseksi". Sitouduit itse siihen sillä hetkellä kun laitoit kysymysmerkin otsikon perään. :)

Vierailija
29/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jaetaan omia asioitaan facebookissa? Mikä tarve siihen on?

Vierailija
30/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella inhottava tilanne sinulla ap. Mutta herää kysymys, miksi edes postaat mitään lapseen liittyvää, jos tiedät seuraukset jo etukäteen?

Ei. Jokainen postaa omassa facessaan asioita, jotka ovat itselle tärkeitä. Jos joku jatkuvasti kommentoi asiattomasti, niin sitten tämä kommentaattori poistetaan kavereista.

Vierailija
31/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on sellainen hieno ominaisuus, että voit itse määritellä mitä sinne jaat, kuka ne näkee ja kuka voi kommentoida jne. sekä mitä itse näet. En nyt laske mukaan mitä face vakoilee tai mainostaa.

Itselläni on periaate, että jos mun seinällä alkaa vittuilemaan, niin poistan kavereista saman tien. En siis jaa mitään provosoivaa, vaan ihan oman elämän tapahtumia. Joillain vain on pakko päästä vinkumaan, jos toisen elämä ei miellytä. Näin on käynyt 12 vuoden aikana kolme kertaa. Useamman olen piilottanut, koska heidän jutut ovat esim. kiihkeitä äärijuttuja.

Vierailija
32/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt poistat ne heti kavereistasi. Eipähän pääse enää länkyttämään turhanpäiväsiä asioita. Tottakai saat jakaa seinällesi mitä haluat, enkä ymmärrä näitä, jotka ehdottelevat, että lopetat päivitysten tekemisen. Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos omalle seinälleni tultaisiin jatkuvasti neuvomaan ja pätemään asioista, jotka ei muille kuulu. Lähtisi melko nopeasti kavereista tuommoiset haukat.

Vierailija
33/33 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistat ne heti kavereistasi. Eipähän pääse enää länkyttämään turhanpäiväsiä asioita. Tottakai saat jakaa seinällesi mitä haluat, enkä ymmärrä näitä, jotka ehdottelevat, että lopetat päivitysten tekemisen. Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos omalle seinälleni tultaisiin jatkuvasti neuvomaan ja pätemään asioista, jotka ei muille kuulu. Lähtisi melko nopeasti kavereista tuommoiset haukat.

Tätä en nyt ymmärrä: jaat seinälläsi asioita, jotka eivät muille kuulu, ja ne "muuthan" tässä tapauksessa ovat niitä sun Facebook kavereita! Toisin sanoen, miksi hemmetissä jaat asioitasi, jotka eivät muille kuulu ja joihin et halua kommentointia? Pistä nyt sitten aina päivityksen perään "ei kommentointia, kiitos".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän