Tapailemani mies ei tiennyt, että paperi tehdään puusta "Eikös se paperi ole jotain kipsiseosta"
Ihan ohimennen puheenaiheeksi tuli metsien kaataminen. Jotain siinä jutustelin, että no ainakin paperiteollisuus voi hyvin, ja mies kysyi ihan tosissaan "Eikös se paperi ole jotain kipsiseosta" Ihan aikuinen, 25v kyseessä. Hämmentävää.
Kommentit (36)
Älä mene lisääntymään tollasen neropatin kanssa.
Hänella saattaa olla yleissivistyksessä ihan muutama muukin aukko.
Ei sitten osannut yhtään suhteuttaa esimerkiksi paperiarkin painoa kipsiin? :D
Mulla menisi kyllä intressit noin toopeen. Voi olla muutama muukin asia jäänyt välistä.
no on se osin melkein oikeassa. Paperin valmistamisessa (riippuen laadusta) käytetään myös pinnoitus ja täyteaineena kaoliniittiä, ei siis kipsiä mutta "valkoista mineraalia" kuitenkin.
Mikä savotta onkaan edessä, jos miehen kouluttaminen on aloitettava muinaisesta Egyptistä asti - ”katsos kun ensin oli papyrus, sitten keksittiin pergamentti...”
Suomen Pisa-menestys joutuu taas outoon valoon, kun näköjään täältä metsäteollisuusmaasta löytyy aikuinen, joka ei ole tiedä paperin alkuperää :-)
Ei mies ihan väärässä ollut: vaikka paperi on yleensä kasvikuitua (puu, puuvilla, olki...) laadukkaammissa papereissa voi olla jopa kolmasosa kiviainesta. Näin kertoo Wikipedia:
Yleisimmin käytettyjä mineraaleja ovat kaoliniittisavi ja kalsiumkarbonaatti eli liitu. Myös hienoksi jauhettua kiteistä marmoria, kipsiä ja titaanioksidia käytetään. Syväpainatuksessa voidaan käyttää myös talkkia; offsetpainatukseen talkki ei sen sijaan sovi.
Mun mies luuli, että juusto on lehmän lihaa ja kaikki oikea liha on possua tai muuta eläintä.
Ja mun isän yli viisikymppinen työkaveri luuli, että hevonen ja lehmä on samaa lajia. Siis että lehmä on tyttö ja hevonen poika ja sitten ne lisääntyy keskenään.
Vierailija kirjoitti:
no on se osin melkein oikeassa. Paperin valmistamisessa (riippuen laadusta) käytetään myös pinnoitus ja täyteaineena kaoliniittiä, ei siis kipsiä mutta "valkoista mineraalia" kuitenkin.
Kaoliinia
Kiintoisa tieto, että laadukkaissa papereissa voi olla noinkin paljon mineraaliaineksia mukana.
Ap:n mies ei varmaankaan laatupapereita pohtinut. Vaikuttaa olevan tietämätön siitä, että metsällä ja paperilla on tekemistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies luuli, että juusto on lehmän lihaa ja kaikki oikea liha on possua tai muuta eläintä.
😳😳
Vierailija kirjoitti:
Ja mun isän yli viisikymppinen työkaveri luuli, että hevonen ja lehmä on samaa lajia. Siis että lehmä on tyttö ja hevonen poika ja sitten ne lisääntyy keskenään.
Ei voi olla totta!?? 😲😱
Ilmeisesti ei ihan suomalaista alkuperää nämä teidän aarteenne.
Kaoliini mainittiin jo toinen yleinen täyteaine on kalsiumkarbonaatti. Ei tuo nyt ihan väärässä ollut, vaikka kipsi on turha yksinkertaistettu termi.
eikä paperi ny ihan puustakaan... se on kuin sekoittaisi sisäfileen ja hk sinisen keskenään että ovat molemmat ihan vaan samaa lihaa.
itseasissa mikä tahansa kuitu käy aika hyvin materiaalina, olipa se sitten vanhat vaatteet tai eläin nahka. Puuvillakin tai tää pohjoinen suo-villa menee molemmat iaka hyvin materiaalina. Sitten hakataan ne litteiksi, syövytetään jne.
Ja minä ihmettelin, kun mun mies ei tiennyt kuka on Ingalsin Laura. Mutta sitten tajusin, että se taitaa ollakin enemmän naisten juttu.
Hah..joku äijä käyttänyt tyttö ja onnistui. Nauroi mielessään, että onpa tyttö tyhmä kun uskoi. Näitä ns ”lipan alta vetelijöitä” riittää. Huomattuaan jonkun olevan naivi tai yksinkertainen, alkavat suoltaa aivan päättömiä juttuja. Nämä yksinkertaiset nielevät syötin ja niin on leikki valmis.
Eräs tuttavani ei ollut erityisen älykäs. Osasi kolme sanaa englantia ja siihen malliin. Niinpä tyhmyyttään peittääkseen alkoi mm korjailemaan englannissa asuvan henkilön ääntämistä niiden kolmen tietämänsä sanan avulla. Hän osoittaa ylemmyyttään mm kuuntelemalla äitien kertomuksia lapsistaan ja sutkauttamalla sitten pirullisesti ”lapsi on nero” tarkoittaen, että lapsi on jotenkin typerä tai tyhmä.
XD. Tsiisus tuohan opetetaan jo ekaluokalla.