5-vuotiaan "välivuosi" ennen eskaria
Lapseni on ollut päiväkodissa 2-vuotiaasta alkaen. Nyt hän on 5-vuotias ja hänellä on siis vielä vuosi jäljellä ennen eskaria. Minä olen jäänyt kotiin uuden vauvan kanssa ja samalla 5-vuotiaskin jäi jo "kesälomalle", mutta mietin mikä olisi järkevin ratkaisu 5-vuotiaan jatkoa ajatellen; jatkaa syksyllä päiväkodissa 2 päivänä viikossa (noin 5 h/pvä) vai lopettaa päivähoito kokonaan ja laittaa hänet päiväkerhoon, joka on 2 x 3h viikossa? Lapsi tykkää olla kotona, mutta kaipaa myös ikäistään seuraa. Eskaria ajatellen minusta olisi hyvä ylläpitää lapsen ryhmätaitoja jollain tavalla tämän viimeisen vuoden ajan, mutta samalla haluan tarjota hänelle myös kiireettömän vuoden kotona.
Mikäli lapsi jatkaa päiväkodissa tulee hän vaihtamaan ryhmää, joten jonkinlainen muutos vanhaan tuttuun on edessä, siitä huolimatta kumman vaihtoehdon valitsen. Tuleva eskari taas on koulun tiloissa ja sinne tulee lapsia neljästä eri päiväkodista. Eskarissa tulee olemaan noin 50 lasta.
Olen miettinyt pk:n ja kerhon hyviä puolia ja tullut tähän tulokseen:
Päiväkodin plussat:
- vanhasta ryhmästä siirtyy muutama tuttua lasta uuteen ryhmään (tosin nämä eivät ole leikkineet lapseni kanssa kovin paljon päiväkodissa tähän mennessä, enkä tiedä leikkisivätkö jatkossakaan)
- päiväkodin uudessa ryhmässä on yksi ennestään tuttu kaveri, jonka seurassa lapseni viihtyy todella hyvin
- päiväkodista siirtyy tuttuja lapsia eskariin kun sen aika koittaa. Kerhossa ei ole yhtään lasta, joka siirtyisi lapseni kanssa samaan eskariryhmään.
Päiväkerhon plussat:
- pienempi ryhmä (lapselleni sopii pieni ryhmäkoko paremmin, mutta toisaalta isoon eskariryhmään siirtyminen voi olla vaikeampaa kerhosta kuin pk:sta?)
- kerho tarjoaa ainoastaan virikkeitä; ei perushoitoa
- kerhossa kaikki lapset ovat samalla linjalla, eli kaikki tapaavat kahdesti viikossa, kun taas päiväkodissa lapseni olisi vähän niinkuin "vierailulla" pari kertaa viikossa ja toiminta jatkuu hänen poissaollessaankin
- kerho on iltapäivällä, eli saisimme viettää kiireettömiä aamuja ja kaikki saavat heräillä omaan tahtiin
- kerhon aikataulu sopii myös näillä näkymin paremmin yhteen vauvan päiväuniaikojen kanssa (tosin vauvan rytmi voi muuttua)
- saisin jossain vaiheessa Kelan kotihoidon tukea myös 5-vuotiaasta, mikäli hän ei ole pk:ssa, joskaan raha ei ole se ratkaiseva tekijä tässä asiassa
Miten te tekisitte tässä tilanteessa? Onko kokemusta lapsesta, joka ollut kotona ja "vain" kerhossa juuri ennen eskariin siirtymistä? Miten asiat ovat sujuneet? Löytyikö eskarista kavereita vai oliko kaikilla jo omat kaverinsa?
Kommentit (22)
Onko kerhossa muita 5vuotiaita? Ainakin meillä kerhossa oli lähinnä 3vuotiaita, joten sieltä ei saa ikäistään seuraa.
Valitsisin sen kumpaan helpompi viedä.
Meillä tuon ikäinen (samassa tilanteessa muuten oltiin) jatkoi syksyllä päiväkodissa 10pv/kk. Eli 2-3pv viikossa. Oli oma toive myös, kun kaverit siellä myös. Loma-ajat oli tietty kotona. Ei huonoa sanottavaa tuosta ratkaisusta, vaikka jossain vaiheessa itse en olisi jaksanut kuljetella. Meillä ei ollut kaveripiirissä saman ikäisiä lapsia ja paikkakunnan kerhot oli täynnä alle 3vuotiaita äiteineen, tylsistynythän tuo olisi kotona.
Ai joo ja 3 jatkaa että eskariin meni eri päiväkotiin koska muutimme ja pääsi näin tulevien koulukaverien kanssa suoraan samaan ryhmään. Kavereita sai nopeasti, niinkuin aika usein nuo alle kouluikäiset nyt ystävystyy. Muutenkin minusta helpompi ystävystyä päiväkodissa jossa kuitenkin joku aikuinen sitä toimintaa ohjaa (ja ottaa ne kaverisuhteetkin huomioon), kuin koulussa jossa ystävystymiseen on aikaa se 15min välitunti. Eli ap en sun tapauksessa olisi huolissani porukasta putoamisesta ja itse varmaan lapsesi parhaiten tunnet miten tuo ”välivuosi” teidän perheessä parhaiten onnistuu :)
Meillä vauva, tuleva viskari ja tuleva ekaluokkalainen. Rauhallisia aamuja ei valitettavasti koululaisen vuoksi ole tulossa ja 5-vuotias jatkaa päiväkodissa.
En edes miettinyt muita vaihtoehtoja, meillä tosin lapsella on paljon tuttuja jo vanhastaan samassa tutussa päiväkodissa vaikkei ryhmistä vielä olekaan tietoa. Pk on myös aivan kotimme vieressä kun taas kerhot ovat hieman kauempana, nekin kyllä alle 2km.
Kaverit on tuon ikäisille tärkeitä ja teidän tilanteessa selvittäisin kyllä sen, onko kerhossa ikätovereita. Itse tulen pitämään lapsen päiväkodissa 3-5päivää viikossa, jonain päivinä vain klo 8-12. Muuten lapsen saattaa olla valkea päästä ryhmän toimintaan sisälle. Toki tämäkin riippuu lapsen luonteesta ja ryhmän toimivuudesta.
Ap täällä taas. Kiitos vastauksista!
Kyseinen kerho on vain 4-5-vuotiaille ja olen selvittänyt, että siellä on myös muita 5-vuotiaita. Ainakin kolme sellaista, jotka menee myöhemmin suoraan kerhosta eskariin, mutta ei samaan eskariin kuin minun lapseni. Sukupuolesta ei tietoa, mutta sillä ei nyt ole niin väliä.
Lapsi ei ole viihtynyt päiväkodissa kuluneen vuoden aikana ja hän itse sanoo että haluaa olla vain kotona. Tosin lapsi on ollut ns sekaryhmässä, jossa myös niitä pieniä ja syksyllä hän siirtyisi isojen ryhmään. Lapsi ei oikein ymmärrä, että uudessa ryhmässä olisi erilaista. Vanhan ryhmän ikätovereita hän ei kaipaa, kun kuulemma jättävät hänet leikissä ulkopuolelle.
Vanhan ryhmän henkilökunta on kannustanut minua pitämään lasta kotona mahd paljon, kun ovat nähneet miten lapsi odottaa, että hänet haetaan kotiin. Heistä tuo 2 lyhyttä päivää viikossa on hyvä ja sitä ollaan tässä kevään aikana ja kokeiltukin vanhassa ryhmässä. Itsekin tietysti haluan pitää hänet kotona mahd paljon, kun tämä on viimeinen mahdollisuus viettää hänen kanssaan näin paljon aikaa kiireettömine aamuineen. Mietin kuitenkin juuri tuota uuteen ryhmään sopeutumista, kun useimmat muut lapset ovat siellä sen 5 päivää viikossa.
Joku kommentoi että veisi sinne minne on helpompaa viedä. No ihan käytännössä tuo kerho olisi helpompi vaihtoehto, juuri aamujen vuoksi. Meillä on yli 10 km sekä päiväkotiin että kerhoon, joten matkalla ei ole väliä ja autolla joudutaan menemään.
Ap lisää vielä: meillä asuu naapurissa yksi samanikäinen kaveri, joka menee samaan eskariin. Tämän kaverin kanssa lapsi leikki useita kertoja viikossa (iltaisin ja viikonloppuisin siis).
Nämä valinnat riippuvat kovasti lapsesta ja perheestä, mutta ajatellen että uusi vauva jo mullistanut arjen, niin jatkaisin tutussa pvkodissa, josta tuttuja siirtyy myös tulevaan eskariin. Kerhohan ei myöskään ole poissuljettu, vaikka hoidossa nuo pari päivää viikossa jatkaisikin.
Laittaisin kerhoon. Lapset, jotka on koko viikon päiväkodissa leikkivät keskenään. Kerhossa pääsee tasavertaisemmin mukaan. Ja se riittää lapselle! Tuon enempää lapsi ei tarvitse sosiaalisia kontakteja kehittyäkseen normaalisti. Oma lapseni meni hoitoon vasta eskariin, mitään ongelmia ei ollut löytää kavereita tai taidoissa.
Kuuntelisin kyllä lapsen toivetta tässä: lapsi ei viihdy päivähoidossa, joten miksi ihmeessä veisin juuri sinne, kun vaihtoehtokin on? Lisäksi se olisi sullekin kuljettamisten vuoksi helpompi. Ja viettämällä aikaa yhdessä saavat sisaruksetkin luotua keskenään hyvän siteen. Pistäisin ehdottomasti kerhoon.
Ketkä vetävät kerhoa, lastenohjaajat vai vaka-ope? Tyypillä on enemmän väliä kuin koulutuksella mutta osaamisessa on eroja.
Meidän esikoinen meni eskariin päiväkerhosta, hyvin sai kavereita. Kerhossa ehdottomasti plussaa oli pieni ryhmä, rauhallinen ympäristö, se että ei ollut ulkopuolinen/vierailija. Nuorempi lapseni on nyt 5v enkä suoraan sanottuna ole tyytyväinen varhaiskasvatukseen/päivähoitoon, se tuntuu pelkältä kaaoksen hallinnalta ja komentamiselta.
Ehdottomasti laittaisin kerhoon! Tuntee varmasti paremmin kuuluvan siihen ryhmään.
Meillä oli sama tilanne. Lapsi oli vikan vuoden kerhossa ennen eskaria. Ja kyllä kerho oli paljon parempi, ihanan rauhallista verrattuna päiväkotiin! Eskarista löytyi kyllä hyvin kavereita vaikka ei sinne mennessä tuntenutkaan ketään. Niin ja paljon halvempikin kerho oli.
Vierailija kirjoitti:
Jatkaisin päiväkodissa, eikö ole viskariopetusta kuitenkin?
Viskariopetusta on myös kerhossa, ainakin meillä oli.
Kerhossa hoitajat on koko ajan läsnä lapsille, eivät siis pesemässä kurahousuja, valmistelemassa lounasta, tekemässä vasuja, laatimassa projektisuunnitelmia jne. Jos lapsi on päiväkodissa 2-3 päivänä 4-5 tuntia kerrallaan, jää hän koko ajan sivuun yhteisestä toiminnasta (ei tiedä, mitä tehtiin eilen jne.) ja on se ylimääräinen lapsi. Lisäksi ryhmässä voi olla 12 lasta ja 1 hoitaja, koska se toinen tekee jotain muuta.
Päiväkodissa pitäisi opettaa tulemaan toimeen kaikkien kanssa, ei vain tuttujen lasten, mutta yleensä homma toimii nimenomaan päinvastoin
Jos lapsi on jo nyt vähän tippunut porukasta pk:ssa niin se ei helpota mitenkään jos hän jatkossa olisi päiväkodissa vain 2 päivää viikossa. Ne koko viikon paikalla olevat lapset leikkivät keskenään ja siihen on vaikea päästä mukaan. Kerhossa on helpompaa kun kaikki ovat paikalla vain ne kerhoajat.
Eskariajasta voi tulla kyllä ongelmaa jos ei ole yhtään tuttua menossa samaan eskariin. Jos vaan mitenkään mahdollista koittaisin löytää kerhon jossa on lapsia joista edes joku menee samaan eskariin.
Kiitos vastauksista! Ap taas vastaa muutamaan kysykseen / kommenttiin:
Joku kysyi kerhon ohjaajien koulutuksesta. Koulutuksesta minulla ei ole tietoa, mutta ohjaajat ovat ennestään tuttuja, koska he vetävät myös perhekerhoa, jossa kävin aikoinaan esikoisen kanssa ja nyt talven / kevään aikana taas uuden vauvan + esikoisen kanssa. Ohjaajat ovat todella mukavia ja tulevat hyvin toimeen kaiken ikäisten lasten kanssa. Muilta äideiltä ja lapsilta olen kuullut vain positiivista päiväkerhosta, mutta en tunne ketään jonka lapsi olisi ollut siellä ihan eskariin asti.
Toinen sanoi, että pitäisi tutussa pk:ssa, koska vauva on jo mullistanut elämän. Näin minäkin ajattelin alussa ja avaan nyt tilannetta vähän lisää; vauva on siis syntynyt tammikuussa ja minä jäin sairauslomalle jo marraskuussa ja siitä suoraan äitiyslomalle. Olemme siis jo kokeillut jonkin aikaa tuota osa-aikahoitoa (2 x 5 h / viikko). Samaan aikaan lapsi alkasi sanomaan, ettei halua päiväkotiin, kun tiesi että minä olen kotona. Hänen ryhmässä (sekaryhmä) on paljon niitä pieniä lapsia, jotka vievät hoitajilta ajan ja lisäksi hoitajat ovat vaihtuneet ja sijaisia on ollut paljon. Eikä lapsellani ole kertomansa mukaan enää leikkikaveria ikäisissään lapsissakaan vapaan leikin aikana. Otin hänet kotiin "kesälomalle" jo huhtikuussa, enkä ikinä laittaisi häntä samaan ryhmään syksyllä, mutta nyt hän olisi siis siirtymässä isojen ryhmään, jossa hoitajien aika ei mene ainakaan vaipanvaihtoon ja toiminta on muutenkin erilaista. Mutta vaikea sanoa etukäteen miten lapseni viihtyisi siellä.
Aloituksessani unohdin mainita yhden päiväkodin plussan: siellä saa lounaan :)
Ap jatkaa: sellaista kerhoa ei tällä hetkellä valitettavasti löydy, josta joku siirtyisi lapseni kanssa samaan aikaan samaan eskariin. Muita 5-vuotiaita siellä kuitenkin on ja tietty myös 4-vuotiaita.
Ap täällä nostaa tätä toukokuista ketjuaan, koska minua ahdistaa tähän liittyvä asia.
Soitin päivähoidon johtajalle hänen loman jälkeen elokuun alussa ja kerroin että olen irtisanomassa lapsen päiväkotipaikan. Johtaja kritisoi kovasti valintaani ja sanoi, että minun pitäisi ajatella lapsen parasta ja antaa hänen jatkaa päiväkodissa. Hän toi esiin nämä modernit tutkimukset, joiden mukaan varhaiskasvatukseen osallistuvat lapset pärjäävät paremmin koulussa ja myöhemmässä elämässä, koska päiväkodissa luodaan pohja koko myöhemmälle koulutukselle. Tämä viskarivuosi on kuulemma hyvin tärkeä. Hän maalasi myös uhkakuvia siitä, että lapsi saattaa jäädä eskarissa ulkopuoliseksi, mikäli hän ei tule sinne minkään ennestään tutun ryhmän mukana ja siitä se syrjäytyminen voi alkaa.
Olin ihan kuin päähän lyöty tuon puhelun jälkeen ja edelleen ahdistaa, että teenkö lapselle väärin. Vaikka olen kotihoidon (ja kerhon) puolella, en voi olla ajattelematta, että jos nykymeno nykymaailmassa on tätä, että lapsen "kuuluu" hypätä oravanpyörään jo päiväkoti-iässä, niin aiheutanko omalle lapselle kärryistä putoamisen jo hyvin nuoressa iässä pitämällä hänet kotona? Lasten kasvatuksesta on tehty nykyään sellaista rakettitiedettä, että selviääkö siitä enää tavallinen vanhempi ilman ammattikasvattajien tukea?
Lopuksi mainittakoon vielä, että me olemme ihan tavallinen perhe ja meillä ei ole mitään lasu-taustaa tai muuta erityissyytä, jonka vuoksi päiväkodin johtaja haluaisi meidän jatkavan päivähoitoa. Minä olen mielestäni ihan hyvä äiti, joka myös osaa opettaa lapsilleen yhtä sun toista tärkeää asiaa.
En tiedä tavoittaako kommentti sinut vielä, mutta vastaan silti. Mielestäni voit viitata kintaalla saamiisi kommentteihin, alan ihmiset koulutetaan ajattelemaan asioista tietyllä tavalla. Voit vanhempana luottaa siihen, että tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät mitä hän tarvitsee. Sitä paitsi johtajan esittämät näkemykset ovat sellaisia joista kiistellään asiantuntijoidenkin keskuudessa jatkuvasti, asiasta ei ole yksimielisyyttä. Sinulle osui puhelimeen henkilö, joka on ottanut vahvasti esittämänsä kannan, yhtä hyvin hänen kollegansa toisessa kaupungissa voisi olla eri mieltä.
Nauti ajastasi lapsesi kanssa, pian alkaa koulutusputki johon ei enää saa välivuosia, nauttikaa siis tästä ajasta!
Kerhoissa on nykyään myös useimmissa kunnissa enemmän tilaa kuin päiväkodeissa. Lapsi on todennäköisesti siellä pienemmässä ryhmässä. Oman lapsen kerhon "tädit" ovat lastentarhanopettajia myös koulutukseltaan. En tiedä onko se hieman vetävämpi paikka nykyään työskennellä kuin päiväkoti?
Jos kyseessä on kunnan avoin varhaiskasvatuskerho, niin kyllähän sielläkin tehdään vasut, pidetään palaverit ja suunnitellaan projekteja. Kerhojen välissä vain on väliaikoja, jolloin nuo onnistuvat niin etteivöt vie tilaa lapsilta. Ainakin itse siis olen käynyt oman lapsen vasukeskustelussa ja lukenut viikkotiedotteet, suunnitelmat vuodelle jne.
Jatkaisin päiväkodissa, eikö ole viskariopetusta kuitenkin?