Miten saan vieryä painavia tavaroita Sorttiasemalle, kun en omista autoa?
Minua on neuvottu viemään tavaroita lajitteluun Sorttiasemalle mutta en jaksa kantaa kaikkea kerralla tai joudun tekemään monta matkaa.
Neuvokaa pliis!
Kommentit (41)
Tee niiku miä: säre pieniks palasiks ja pistä prisman pusseihin. Sitte vähitellen heivaat roskalootaan. Ite erottelen tietty patterit,lasin ja metallin sekä eloperäsen, vaan muute kaikki mennee x:n lämpövoimalan liekkilöihin.
Millaisia tavaroita et jaksa viedä? Huonekaluja, kodinkoneita, metallia, lasia, paperia ja pahvia sekä biojätteitä ei saa laittaa sekajätteisiin; eikä painekyllästettyä puuta (Ne K-rautaan), akkuja, maaleja yms ongelmajätteitä eikä SER-tavaraa. Pakkausmuoveillekin on omat keräysastiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri maksullisuuden takia ihmiset dumppaavat huonekaluja ja kodinkoneita taloyhtiön roskikseen tai metsään.
Ptää kehittää järjestelmää, kun tällaisena se ei toimi hyvin.
Minusta ihmisten pitäisi ennemmin ymmärtää, että he ovat vastuussa ostamistaan tavaroista. En ole dumpannut yhtään romua taloyhtiön jätekatokseen tai metsään, vaan maksanut pakettiauton vuokran tai sitten vaivanpalkan kaverille.
Olen samaa mieltä, mutta kun se ei toimi. Ihminen on laiska eläin. Ja kun se ei toimi, niin luonto kärsii. Pitää kehittää niin hyviksi systeemit, että idiootitkin niitä haluavat käyttää. Syyllistäminen EI auta.
Niiden systeemien järjestäminen ei kuitenkaan ole ilmaista, eli tavalla tai toisella me niistä maksamme.
Niin. Se ei ole ongelma, vaan yksittäisen ihmisen elämän tekeminen helpoksi eri systeemeillä. Muuten itsekkyys voittaa ja ympäristö kärsii.
Tällaisiin ongelmiin se yksityisautoista luopuminen sitten johtaa.
Ihmiset vaativat kuitenkin ilmaista kuljetusta tavaroilleen, vaikka ovat tahallaan luopuneet autoilusta tai eivät ole ajaneet edes korttia.
Jos jaksaa ne tavarat kaupasta kuljettaa tai kuljetuttaa, on velvollisuus niiden romujen kierrätykseenkin.
Ikean kassiin ja busilla sorttiasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri maksullisuuden takia ihmiset dumppaavat huonekaluja ja kodinkoneita taloyhtiön roskikseen tai metsään.
Minusta ihmisten pitäisi ennemmin ymmärtää, että he ovat vastuussa ostamistaan tavaroista. En ole dumpannut yhtään romua taloyhtiön jätekatokseen tai metsään, vaan maksanut pakettiauton vuokran tai sitten vaivanpalkan kaverille.
Olen samaa mieltä, mutta kun se ei toimi. Ihminen on laiska eläin. Ja kun se ei toimi, niin luonto kärsii. Pitää kehittää niin hyviksi systeemit, että idiootitkin niitä haluavat käyttää. Syyllistäminen EI auta.
Niiden systeemien järjestäminen ei kuitenkaan ole ilmaista, eli tavalla tai toisella me niistä maksamme.
Niin. Se ei ole ongelma, vaan yksittäisen ihmisen elämän tekeminen helpoksi eri systeemeillä. Muuten itsekkyys voittaa ja ympäristö kärsii.
Tarkoitan, että tavoite on yksittäisen ihmisen elämän tekeminen helpoksi eri systeemeillä niin, että kierrätyksestä tulee järkevin tapa toimia ihan yksilön itsekkäästä lyhyestä näkökulmastakin. Niin saadaan isot porukat toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksaa ne tavarat kaupasta kuljettaa tai kuljetuttaa, on velvollisuus niiden romujen kierrätykseenkin.
Voit hokea tuota ja syyllistää laiskoja, mutta katso toimiiko se ympäristön kannalta hyvin. En usko.
IHmiset on sitoutettava myönteisillä keinoilla eli porkkanaa, ei keppiä.
Tee samoin kun Intiassa ym. kehitysmaissa. Heitä mettään tai jokeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2 vanhaa televisiota. 1 mikro ja 3 tietoyksikköä.
Kierrätyslavalle voit viedä, selvitä oman alueesi aikataulu.
Polkupyörälläkin saa kuljetetuksi ihmeen paljon tavaraa, kun kiinnittää ne kunnolla tarakalle.
Naapuri voi lauantaina viedä parin kympin bensarahalla tai ehkä jopa kakkukahveilla :D jos vie omia tavaroitaan samalla. Valtakunnallinen siivouspäiväkin on 25.5., joten voitte kerätä isommakin ringin, niin ei maksa paljoa per nokka.
Vierailija kirjoitti:
lapselllista lätinää
suomessa on jo nyt 1.5 miljoonaa eläkeläistä jotka eivät enää heilu bussissa kovinkaan notkeasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan, että tavoite on yksittäisen ihmisen elämän tekeminen helpoksi eri systeemeillä niin, että kierrätyksestä tulee järkevin tapa toimia ihan yksilön itsekkäästä lyhyestä näkökulmastakin. Niin saadaan isot porukat toimimaan.
Eli esim kaikista esineistä maksetaan esineen arvon verran panttia jonka saa takaisin kun kierrättää sen. Esim neljän sadan pesukoneessa on neljän sadan pantti että laiska saadaan liikkelle. On se ihmeellistä ettei ole halua tehdä oikein ja järkevästi, ellei saa rahallista korvausta(porkkanaa) siitä.
Vierailija kirjoitti:
Pyörällä, kävellen, bussilla, taksilla, kaverin kyydillä, taksilla... Osta tai vuokraa auto niin ei tarvitse kitistä.
Todella hyvä idea tuo bussi varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä kierrätyslavojahan on ihan joka alueella :'D
Jos asut taloyhtiössä, niin ota puheeksi muiden osakkaiden ja yhtiön hallituksen jäsenten kanssa viimeistään yhtiökokouksessa. Isossa taloyhtiössä onnistuu suhteellisen helposti järjestää kerran (tai kaksi kertaa) vuodessa yhteisvoimin keräys.
Tosin ymmärrän, että kysyjä saattaa asua pienessä taloyhtiössä ja paikkakunnalla, josta on vähintään 50 km lähimmälle jäteasemalle, eikä mikään yhteistyö luonnistu koskaan, joten ei voi asiaa edes selvittää kenenkään kanssa, koska ei tunne ihmisiä, eikä jaksa yrittää, koska työttömällä/eläkeläisellä/kotiäidillä ei ole voimia ja jos olisi voimia, niin ehdi tällaisia muiden vastuulla olevia asioita koskaan selvittää kun mies on aina töissä ja rahatkin on loppu eikä pääse kotoa ulos kun terveys mennyt ja vielä pitää hoitaa pienet lapset.
Vuokraat pakun ja hankit siihen kuskin. Sitten kysyt lähipiiriltä onko vastaavia tarpeita, yleensä on. Keväällä lisäksi pitää monen roudata rautakaupoista ja puutarhoista erilaista sälää, jotka eivät välttämättä kaikkien mittojen ja/tai painon puolesta sovellu pienellä henkilöautolla kuljetettavaksi.
Näin toimin itse tarvittaessa, vaikka oma auto löytyy. Se on vajaan puolen päivän projekti, riippuen ajojen määrästä. Kulut on kymppejä, riippuen tarvittavasta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama ongelma, varastossa kaksi kuvaputkitelkkaria (kuution kokoisia järkäleitä) tietokone, tulostin ja vaikka mitä muuta. Kulkuvälineenä jalat ja polkupyörä, lähin autollinen ystävä asuu 150 km päässä. Muuttokuormaa pitäisi tehdä ja hävittää tavaroita. Olen pähkäillyt mitä teen näille. Jäteasema on 6 km päässä ja nouto maksaisi 100€ + erikseen vielä jätteiden lajittelu. Asema on auki vain muutaman tunnin viikossa parina päivänä ja silloinkin ns virka-aikaan eli työssä oleva autollinen ei pääse koskaan minua sinne viemään. Maksaisin toki. Mitä hemmettiä voi tehdä? Elektroniikkajätteen saisi maksutta kierrätettyä siellä mutta milläs sinne viet. Täällä pikkukaupungeissa ei ole mitään keräyksiä eikä lavoja joihin voi jättää (enkä kuvaputkitvtä jaksaisi kuljettaakaan mihinkään lavalle edes). Taloyhtiö ei maksa yhteiskeräystä eikä jätekatokseen saa viedä. Olen kironnut koko kevään että MIKSI jätteiden hävittämisestä on tehty näin ylimaallisen vaikeaa ja työlästä nykypäivänä. Yksi kaverini sanoi viikkokausia ajelleensa yli 100 000 asukkaan kaupungissa ympäriinsä etsien sopivaa jäteastiaa jollekin pienelle erikoisemmalle tavaralle. Onko tässä nyt enää mitään järkeä ja miten tuo voi olla ekologista ajella autolla etsimässä jäteastiaa??? Tästä on tullut ihan sairasta bisnestä. Ainoa keino taitaa todellakin olla pilkkoa ne telkkarit palasiksi ja viedä vähän kerrallaan sekajätteisiin. Onko kukaan koskaan kokeillut laittaa Toriin annetaan-ilmoitusta ja tarjonnut rahaa että joku veisi pois tällaiset jätteet?? Tässä olis jollekin autolliselle pieni tienesti-idea, sillä meitä autottomia on paljon. Mielellään maksaisin 5-10€ yhden tavaran poisviemisestä, mutta en satasta jätefirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin sama ongelma, varastossa kaksi kuvaputkitelkkaria (kuution kokoisia järkäleitä) tietokone, tulostin ja vaikka mitä muuta. Kulkuvälineenä jalat ja polkupyörä, lähin autollinen ystävä asuu 150 km päässä. Muuttokuormaa pitäisi tehdä ja hävittää tavaroita. Olen pähkäillyt mitä teen näille. Jäteasema on 6 km päässä ja nouto maksaisi 100€ + erikseen vielä jätteiden lajittelu. Asema on auki vain muutaman tunnin viikossa parina päivänä ja silloinkin ns virka-aikaan eli työssä oleva autollinen ei pääse koskaan minua sinne viemään. Maksaisin toki. Mitä hemmettiä voi tehdä? Elektroniikkajätteen saisi maksutta kierrätettyä siellä mutta milläs sinne viet. Täällä pikkukaupungeissa ei ole mitään keräyksiä eikä lavoja joihin voi jättää (enkä kuvaputkitvtä jaksaisi kuljettaakaan mihinkään lavalle edes). Taloyhtiö ei maksa yhteiskeräystä eikä jätekatokseen saa viedä. Olen kironnut koko kevään että MIKSI jätteiden hävittämisestä on tehty näin ylimaallisen vaikeaa ja työlästä nykypäivänä. Yksi kaverini sanoi viikkokausia ajelleensa yli 100 000 asukkaan kaupungissa ympäriinsä etsien sopivaa jäteastiaa jollekin pienelle erikoisemmalle tavaralle. Onko tässä nyt enää mitään järkeä ja miten tuo voi olla ekologista ajella autolla etsimässä jäteastiaa??? Tästä on tullut ihan sairasta bisnestä. Ainoa keino taitaa todellakin olla pilkkoa ne telkkarit palasiksi ja viedä vähän kerrallaan sekajätteisiin. Onko kukaan koskaan kokeillut laittaa Toriin annetaan-ilmoitusta ja tarjonnut rahaa että joku veisi pois tällaiset jätteet?? Tässä olis jollekin autolliselle pieni tienesti-idea, sillä meitä autottomia on paljon. Mielellään maksaisin 5-10€ yhden tavaran poisviemisestä, mutta en satasta jätefirmalle.
Eihän tuolla kympillä saa edes yhtä sekajäteastian tyhjennystä, joten vähän realismia. Jännä miten leikitään ympäristöystävällistä, mutta sitten joku viiden kympin tilataksikyyti kaatopaikalle on ihan ehdoton no no.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla kympillä saa edes yhtä sekajäteastian tyhjennystä, joten vähän realismia. Jännä miten leikitään ympäristöystävällistä, mutta sitten joku viiden kympin tilataksikyyti kaatopaikalle on ihan ehdoton no no.
Mitä se sekajäteastian tyhjennys tähän nyt liittyy? Pari telkkaria pitäis ilmaiseen kierrätykseen viedä ja siitä maksaisin 10€ jos joku ottaisi ja hakisi ne pois. Matkaa vain 6 km jätepisteelle. Kun ei se maksa kyseisen jätteen jättäminen jäteasemalle yhtään mitään. Kyllä siitä viejälle jäisi omaan lompakkoonkin jotain, varsinkin jos samalla veisi omiakin jätteitään samaan osoitteeseen.