Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko matkalla burnoutiin? Oireet

Vierailija
17.05.2019 |

Töissä on ollut pitkään todella stressaava tilanne ja olen tehnyt ylitöitä ja perustöitäkin aivan hurjaa vauhtia. Olen kuvitellut että asia on hallinnassa koska huolehdin levosta ja ylimääräisten tuntien teko on ollut maltillista ja pidän huolen itsestäni. Tosin nyt olen havahtunut siihen että muutamaan viikkoon en ole käynyt harrastuksessani. Teen yksityiskohtaista, teknistä asiantuntijatyötä jossa joutuu ajoittain myös tekemisiin suuren ihmismäärän kanssa ja vastaamaan monien ihmisten tarpeisiin. Työssä mitataan tehokkuutta ja asiakastyytyväisyyttä.

Voiko stressi aiheuttaa ns aivosumua, onko kokemuksia? Tällä viikolla minulla on ollut vaikeuksia hahmottaa ajankulua ja kun tulen kotiin töistä, olen joutunut pinnistelemään että jaksan edes kertoa miehelle päivästäni tai puhua. Puhuminen on tuntunut vain yhdeltä ylimääräiseltä työltä.

Oudoin tunne on ollut se että saatan unohtaa mitä olen sanonut ihmiselle tuntia aiemmin, minulla ei ole mitään käsitystä yhteistyökumppaneista kenen kanssa olen suunnitellut jotain asiaa 2 päivää sitten, mutta muuten tuntuu että muisti on ylikuormitettu. Minulla on sellainen tunne että ”mun muisti on täynnä”. Jos joku puhuu vaikka asiasta mitä teki 8-vuotiaana, en voi alkaa muistelemaan itse koska mieleeni alkaa tulvia muistikuvia lapsuudesta niin paljon etten jaksa prosessoida niitä. Tuntuu että mun mieli ja kaikki muistot koko elämän ajalta on vaan sellainen hektinen kokemus-elämys-filmi joka pyörii kokoajan.

Tämä kuulostaa hullulta. Ongelma lähinnä ehkä kuin yrittäisin muistutella yhtä asiaa ja pyydystää yhtä kalaa mutta haaviin tuleekin niin suuri saalis etten jaksa nostaa sitä itse veneeseen.

Lisäksi tuntuu siltä että teeskentelen kokoajan. Siis ihan että kaupan kassalle kun joudun sanomaan kiitos, sekin tuntuu että joudun esittämään jotain, se on todella raskasta.

Mulla ei ole diagnosoitu mitään neurologisia häiriötä. Nämä oireet tulleet siis viimeisen kuukauden aikana. Tämän vuoden aikana olen tehnyt ylitöitä noin 60-70h.

Olenko matkalla burn outiin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ajankohdassa on vaikea erottaa onko kyse esimerkiksi siitepölyn aiheuttamasta stressistä vai psyykkisestä stressistä. Stressi vähentää älyllistä kapasiteettia ja se todellakin aiheuttaa aivosumua, muistihäiriöitä ja pitkään jatkuessaan muuttaa aivokemiaa sekä synaptisia yhteyksiä. Tuloksena on tyypillisesti hypertensio, kohonnut kolesteroli, unihäiriöt ja lopulta ahdistusta ja/tai masennusta.

Tarkkaile leposykettäsi, unenlaatuasi ja odottele muutama viikko pahimman siitepölykauden loppumista. Mikäli kesäkuun puolivälissä oireet ovat samat, kannattaa tehdä muutoksia elämään. Lääkäri ei voi tehdä muuta kuin antaa pillereitä ja tarvittaessa sairauslomaa. Kumpikaan ei paranna.

Vierailija
2/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole enää matkalla, olet jo päämäärässä. Sinulla on burn-out. Tai no, kysy lääkäriltä.

Vierailija
4/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ajankohdassa on vaikea erottaa onko kyse esimerkiksi siitepölyn aiheuttamasta stressistä vai psyykkisestä stressistä. Stressi vähentää älyllistä kapasiteettia ja se todellakin aiheuttaa aivosumua, muistihäiriöitä ja pitkään jatkuessaan muuttaa aivokemiaa sekä synaptisia yhteyksiä. Tuloksena on tyypillisesti hypertensio, kohonnut kolesteroli, unihäiriöt ja lopulta ahdistusta ja/tai masennusta.

Tarkkaile leposykettäsi, unenlaatuasi ja odottele muutama viikko pahimman siitepölykauden loppumista. Mikäli kesäkuun puolivälissä oireet ovat samat, kannattaa tehdä muutoksia elämään. Lääkäri ei voi tehdä muuta kuin antaa pillereitä ja tarvittaessa sairauslomaa. Kumpikaan ei paranna.

Tämä siitepöly oli hyvä huomio ! Olen allergikko. Siitä johtuu varmasti osa. Olen nukkunut huonommin ja ollut tosi väsynyt. Allergialääkkeet käytössä. Ja joo, pitkällä tähtäimellä kumpikaan pillerit tai loma ei auta jos työn olosuhteet ei muutu eli ellen itse vaan ala tekemään vähemmän vaatimuksista huolimatta. -ap

Vierailija
5/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkittynyt stresi aiheuttaa ainakin minulla hyvin samankaltaisia oireita. Muisti huononee, uni huononee (välilä häviää kokonaan), olen hirveän kiukkuinen ja vihainen joskus ilman mitään syytä (ei ajoitu edes pms-ajankohtaan), ei jaksaisi keskustella, ei jaksa miettiä, ei jaksa muistella. Leposyke ja verenpaine nousee. Tässä vuoden verran ollut tällaista. Onneksi opiskelut loppuu ensi viikolla..

Vierailija
6/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vielä sentään olet sen verran tolkuissasi, että kykenet huvin kuvailemaan tilannettasi. Ja oikein arvioitu, olet vähintään matkalla burnoutiin tai kenties olet lähes kukistumassa.

Vierailija
7/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vielä sentään olet sen verran tolkuissasi, että kykenet huvin kuvailemaan tilannettasi. Ja oikein arvioitu, olet vähintään matkalla burnoutiin tai kenties olet lähes kukistumassa.

Luulen että tämä siitepölyn aiheuttama lisärasitus oli piste iin päälle.

Tänään lähdettävä mökille, tekisi mieli lähettää mies ja lapset keskenään ja jäädä itse vaan kotiin makaamaan ja nukkumaan.

Mutta käsittääkseni se makaaminen ja nukkuminen ei välttämättä auta vaan pitäisi saada rentouduttua jotenkin. -ap

Vierailija
8/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että ihan lepääminenkin auttaisi. Jos luulet että mies ja lapsi pärjäävät mökillä keskenään (miksi eivät), niin jää kotiin tekemään ei-mitään! Kesälomaan on liikaa aikaa, sinun on aika levätä nyt.

Kuvailet oloasi muuten mahtavan hienosti, selvästi olisi lahjoja myös kirjoittamiseen :-)

Vierailija
9/9 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat tästä?

https://www.mindtools.com/pages/article/newTCS_08.htm

Mä sain aikanaan joku 65. Lääkärin ilme oli aika vinkeä.