Miksi neuvolassa kehotetaan lopettamaan 1-vuotiaan imetys?
Eli miksi imetystä kehotetaan lopettamaan heti, kun lapsi on vasta täyttänyt 1-vuotta? Jos suositusten mukaan vuoden ikään pitäisi imettää lapsentahtisesti, mutta sen jälkeen heti lopettelemaan. Mitenköhän kuvittelevat tuon onnistuvan tosta vaan, jos lapsi on tottunut maitoa saamaan?
Kommentit (39)
Mä olin korvakierrelapsi eikä äitini imettänyt mua kuin vain 4kk saakka. Mä jouduin yt: iden johdosta töihin kun poika oli 1v. Siltikin jatkoin imetystä 2,5 v saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ompa jännä asenne terkkarilla, meillä päin pitkään imetykseen ja kotona oloon kannustetaan. Lisäksi Nykyään on melko yleistä imettää vielä 3-vuotiasta.
30 vuotta sitten suositeltu imetysaika oli 6 kk. Synnytyksen jälkeen meidät pestiin heti, kapaloitiin ja vietiin vauvalaan. Ei ihme että meidän ikäryhmässä on paljon allergioita ja mt-ongelmia.
Outoa. Mun vanhin lapsi on 31-vuotias ja sain hänet sairaalassa heti vierihoitoon. Imetystä suositeltiin vähintään vuoden ikään ja imetys oli lapsentahtista. Itse imetin esikoista 1 v 8 kk.
Mä tunsin että pitkää imetystä käytettiin jopa lastensuojeluilmoituksen perusteena.
Että lapsi rauhottui kun äiti imetti.
Surullista. Kyseessä oli kuumeinen lapsi ja päiväkodin tilaama lausunto neuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa jännä asenne terkkarilla, meillä päin pitkään imetykseen ja kotona oloon kannustetaan. Lisäksi Nykyään on melko yleistä imettää vielä 3-vuotiasta.
30 vuotta sitten suositeltu imetysaika oli 6 kk. Synnytyksen jälkeen meidät pestiin heti, kapaloitiin ja vietiin vauvalaan. Ei ihme että meidän ikäryhmässä on paljon allergioita ja mt-ongelmia.
Outoa. Mun vanhin lapsi on 31-vuotias ja sain hänet sairaalassa heti vierihoitoon. Imetystä suositeltiin vähintään vuoden ikään ja imetys oli lapsentahtista. Itse imetin esikoista 1 v 8 kk.
Minä olen saman ikäinen kuin lapsesi, ja äitiäni oli suositeltu imettämään 6kk ja vauvalassa olin minäkin ollut synnyttyäni.
Voi olla hyvinkin paikkakuntakohtaista. Ja terveydenhoitajakohtaista imetysopastus.
Vain kehitysmaissa pitkitetty imetys on hyvä. Vähemmän lapsikuolemia ja vähemmän raskauksia. Siellä imetys voi säästää lapsen ja äidin hengen. Suomi ei ole kehitysmaa.
Pakko mainita vielä, että tämä terkkari oli hyvin nuori henkilö, jolla tuskin lapsia itsellään on.. Jäi kuitenkin vaivaamaan, kun ei perustellut 1v imetyksen lopettamisen syytä minulle, mutta varmaankin hampaiden takia?
Ainoa tuon ikäisen imetykseen liittyvä kommentti oli suositus ajoittaa imetys ruokailun yhteyteen ja välttää imetystä hampaidenpesun jälkeen illalla.
Vierailija kirjoitti:
Että saadaan äidit pian töihin tuottamaan Suomen valtiolle maksurahaa EU:lle (300 milj./vuosi) siitä että saadaan kunnia kuulua EU:n. Ei lapsilla niin väliä, vaikkeivat seurauksena jaksa/kiinnosta tehdä aikuisena töitä. Eikä sitten tarvi odottaa eläkettäkään meidän vanhoina, niin kuin jo on puhuttukin, kuka maksaa eläkkeemme. Kätevää.
Ei imetystä tarvitse töiden vuoksi lopettaa.
Mun lapsi syntyi etuhampaat suussa. Sanottiin, että ne ovat kiilteettömät maitohampaat ja ne mustuvat, mutta eivät vaikuta pysyviin hampaisiin mitenkään. Täysimetystä puoli vuotta ja imetys loppui yhteistuumin kun lapsi oli 2v 2kk. Ne hampaat eivät mustuneet. Kuluivat reunoistaan, irtosivat ajallaan, ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten te jatkatte lapsentahtisesti ikuisesti niin lapselta sulaa hampaat suusta ja tulee purentaongelmia
Mistäköhän tämä tieto on peräisin? Imetys itse asiassa edistää lapsen suun motoriikkaa, eikä haittaa purentaa. Ja jos lapsella puhdistetaan hampaat aamuin, illoin, pidetään kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, eikä anneta turhaan sokeria sisältäviä tuotteita (tai vaikka maissinaksuja/kuivattuja hedelmiä, jotka tarttuu pitkiksi ajoiksi hampaiden pintaan kiinni ylläpitäen happohyökkäystä), niin äidinmaito ei tee vahinkoa hampaille. Ja itse asiassa äidinmaidossa oleva sokeri on sellaisessa muodossa, ettei bakteerit pääse käyttämään sitä kunnolla hyväksi. Mutta tietenkin, jos hampaissa on jatkuvasti hyökkäys päällä, niin sillä ei ole mitään merkitystä, imettääkö vaiko ei.
Tuon kaiken voi lukea hammaslääkäriliiton sivuilta.
"Rintamaidossa on runsaasti maitosokeria eli laktoosia (noin 7 g/dl), jota hampaiden reikiintymiseen osallistuvat bakteerit kykenevät käyttämään hyväkseen. Rintamaito ei kuitenkaan yksistään aiheuta hampaiden reikiintymistä. Jos suun olosuhteet ovat muutoinkin reikiintymistä suosivia, saattaa ensimmäisen ikävuoden jälkeen tapahtuva lapsentahtinen imetys omalta osaltaan lisätä hampaiden reikiintymisen riskiä"
Thl
https://kellymom.com/ages/older-infant/tooth-decay/
Tiedostan, että kyseessä on blogi, mutta siellä on kaikki lähdeviitteet annettu. Olennaisin on tässä:" Until relatively recently, the only studies that had been done were on the effects of lactose (milk sugar, which breastmilk does contain) on teeth, not the effects of complete breastmilk with all its components. Breastmilk also contains lactoferrin, a component in breastmilk that actually kills strep mutans (the bacteria that causes tooth decay). "
Olen pahoillani, kirjoitin hieman väärin, kun sanoin, ettei bakteerit kykene käyttämään äidinmaidossa olevaa sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vain kehitysmaissa pitkitetty imetys on hyvä. Vähemmän lapsikuolemia ja vähemmän raskauksia. Siellä imetys voi säästää lapsen ja äidin hengen. Suomi ei ole kehitysmaa.
Kun vaivauduit aloittamaan kommenttisi niin perustele tuo "vain".
Imetyksellä on muitakin hyötyjä kuin nuo mainitsemasi. Esimerkiksi psykologisia, sosiaalisia ja vastustuskykyä parantavia hyötyjä. Ja vaikka ei edes olisikaan muuta kuin molemmille hyvä mieli ja pieni lepotauko, niin kyllä sekin jo olisi ihan hyvä.
Hassuja väitteitä täällä joissain vastauksissa! Mä imetin esikoista 2 vuotta (lopetin itse), kuopusta 1,5 vuotta (lapsi lopetti). Mun molemmat lapset söivät hyvin ja monipuolisesti (eivätkä soseita, vaan ihan karkeaa ruokaa) 1-vuotiaana ja joivat mukista tai lasista (eivät nokkamukista). Hellyyttä saivat molemmat muutenkin, imetyskertoja oli vain muutama päivässä. Lasten isä on aina hoitanut lapsia tasapuolisesti, eikä imettäminen ole vaikuttanut siihen. Itse asiassa ihan pienenä isä oli kuopuksen suosikkivanhempi, siis silloin, kun vielä imetin. Mieheni tekee kotona töitä, joten on ollut lasten kotona ollessa keskivertoa enemmän läsnä heidän elämässään.
Terveys näkyy toki vain tilastoissa, joten vaikka sanon, että lapseni ovat olleet terveitä, sillä ei ole hirveästi merkitystä. Vastaavalla imetyksellä joku toinen lapsi saattaa sairastella, mutta tilastollisesti pitkä imetys tietenkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
googlettakaa tuttipullokaries
Miten tuttipullokaries liittyy imetykseen? Lapsi syö pullosta ja rinnasta eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten te jatkatte lapsentahtisesti ikuisesti niin lapselta sulaa hampaat suusta ja tulee purentaongelmia
Purentaongelmat tulee pullosta, tutista ja perimästä, ei rinnasta. Hampaat ei reikiinny rintamaidosta, vaan karkeista ja herkuista.
Ei minua ole koskaan kehoitettu lopettamaan, edes 1-vuotiaan yöimetyksiä. Sanoivat kyllä, että voi alkaa lopetella, jos haluaa. Kehoittivat vain menemään oman jaksamisen mukaan, ja pitämään hammashygeniasta huolta.
Imetin 6 lasta kutakin 2 - 5-vuotta kerrallaan, eikä meillä ollut KORVATULEHDUKSIA ja lapset olivat terveitä! Itsekin pysyin hoikkana tyttönä sen 30v ja sai syödä miten paljon vain. Lapset nukahti hyvin rinnalla ja rinnalla myös herätin. Öisin käänsin vain kylkeäni imettäessäni vauvaa vieressäni. Rinnalla myös lohdutin lapseni ja itku lakkasi imettämällä.
MIKÄÄN EI VOI OLLA HELPOMPAA, EIKÄ ANTOISAMPAA! Äitikin tarvitsee lepohetkensä. Sen saa imettäessään lepoasennossa lasta päiväunille. Voi lukea kirjaakin silloin.
En voisi kuvitellakaan pullojen pesua. En edes tuttia käyttänyt lapsilleni. Hampaatkin hyvät, vaikka ei mitenkään terveellistä ruokaa harrastettu sen erikoisemmin.
Suosittelen tätä helppoa elämää. Ei tarvitse ehkäisypillereitäkään, kun munasolu EI IRTOA tiheällä imettämisellä eli sain olla vapaa kuukautisista pari vuotta joka lapsen jälkeen, jihuu!
Synnyttämällä ja täys'imettämällä äiti varjeltuu RINTASYÖVÄLTÄ!
Yhteiskunta saa työkykyisiä uusia veronmaksajia ja äiti hyvän omantunnon.
PÄÄTTÄJIEN tulisi jo herätä kotiäitiyden etuihin ja tukea sitä!
Minua kätilö painosti lopettamaan imetyksen 7-8-kuisen lapseni kohdalla v. 1984, mutta kaikessa hiljaisuudessa jatkoin. Kun lastenlääkäri sitten tutki lapsen ja sanoi:"JATKA SAMAAN MALLIIN!", kätilö jätti minut rauhaan. KIITOS LASTENLÄÄKÄRIN!
Imettämällä vuosia selvisin lasten onnettomuuksistakin hyvin. Poliorokotetta emme ottaneet sokeripalassa Korsossa ja silti pysyimme terveenä. Suosittelen täysimetystä ja uskoa Jeesukseen selviytymiseen taudeissa ja kriiseissä😊
Lopettamalla. Meillä lopetettiin seinään, kun lapsi oli täyttänyt vuoden.
Että saadaan äidit pian töihin tuottamaan Suomen valtiolle maksurahaa EU:lle (300 milj./vuosi) siitä että saadaan kunnia kuulua EU:n. Ei lapsilla niin väliä, vaikkeivat seurauksena jaksa/kiinnosta tehdä aikuisena töitä. Eikä sitten tarvi odottaa eläkettäkään meidän vanhoina, niin kuin jo on puhuttukin, kuka maksaa eläkkeemme. Kätevää.