Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko jättäneet pakkoruotsin kurssit käymättä lukiossa, jotta ehtisitte opiskella pitkän matematiikan ohella

Vierailija
16.05.2019 |

paljon kemiaa, fysiikkaa, biologiaa yms? Ette ole kovin kieliorientoituneita? Vieraista kielistä englanti kyllä sujuu ja uskotte, että opitte lisää kieliä parhaiten sitten lukion jälkeen ja tarpeen mukaan esim. ulkomailla asuessa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muuten YO-kokeeseen voi osallistua jos ei ole suorittanut pakollisia lukion kursseja? Mielestäni olisi reilua, että kunhan hallitsee vaadittavat tiedot ja taidot, saisi osallistua. Näkyyhän se osaamisen taso sitten arvosanassa. Miksi tarvitaan läsnäoloa oppitunneilla, jos osaa asiat?

Vierailija
22/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä mahtuu hyvin, niin paljon teillä on ollut opintoviikkoja yli minimin? Itse ainakin järkytyin, kun näin miten monta lyhyen ruotsin kurssia täytyy opiskella. Ei paljoa eroa pitkään ruotsiin. Ikävä tilanne. Ajatukseni oli, että päivät eivät olisi yli 8-16, mutta pahalta näyttää.

Ruotsin kursseja on tosiaan ihan järkyttävä määrä muihin aineisiin nähden. Silti niiden tuottama osaaminen on sellaista tasoa, että ylivoimaisesti suurin osa ne suorittaneista ilmoittaa (esim. työnantajan kysyessä), että ei puhu ruotsia.

Täysin pähkähullua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa voi saada luvan suorittaa kursseja ns. itsenäisesti, siis opetukseen osallistumatta, mutta harvoin kaikkia jonkin aineen pakollisia. Lupa annetaan, jos on syytä olettaa, että tarvittava tieto/ taito on hankittu tai hankitaan muuten (olet esimerkiksi kaksikielistä perheestä ). Yksittäisiä kursseja voi yleensä suorittaa kuka tahansa.

Kurssin oppimäärän hallitseminen on kuitenkin todistettava jotenkin - kurssikokeella tai vaikka portfoliolla, jossa on on tekemiäsi tehtäviä ja kirjoittamaasi tekstiä. Pelkät sanalistat eivät riitä.

Kummastelen kovasti, ettei lukion ryhmänohjaajasi tai opo ole puuttunut tekemisiisi, tai siis tässä tapauksessa tekemättä jättämisiisi. Ikävä kyllä, tätä menoa sinusta ei tule ylioppilasta, vaikka miten panostaisit luonnontieteiden opiskeluun

Vierailija
24/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kokeeseen voi osallistua, jos on suorittanut kaikki ko. aineen pakolliset kurssit. Jotkut lukiot lepsuilevat ja antavat osallistumisluvan, vaikka jokin suoritus puuttuu, mikä on kyllä vastoin määräyksiä.

Kaikki lukion pakolliset kurssit, sekä kirjoittamissaan aineissa että niissä, joiden yo-kokeeseen ei ole osallistunut, on kuitenkin pakko suorittaa, muuten ei saa yo-papereita. Näin käy, vaikka olisi 5 laudaturtasoista suoritusta yo- kirjoituksista!

Summa summarum: pakollinen=pakollinen.

Vierailija
25/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruotsi menee heittämällä, helpoin aine pakollisista.

Vierailija
26/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin istumassa ruotsin tunneilla, mutta tein niiden aikana muiden aineiden tehtäviä. Olen kielellisesti suuntautunut ja ruotsin opetus kun menee niiden hitaimpien ja vähiten motivoituneiden mukaan, niin yläasteen 8. luokalta alkaen siellä ei ollut minulle juurikaan uutta opittavaa. Systeemi, että se on kaikille pakollinen, on todella typerä, koska eihän se johda todelliseen oppimiseen. Kielen oppimiseen tarvitaan aina korkeaa motivaatiota.

Kirjoitin tuosta sluibaamisesta huolimatta (uuden) laudaturin, mikä osoittaa kuinka huonoa osaamista pakkoruotsi tuottaa keskimäärin.

Minulla on aika samankuuloinen tausta, mutta fiksu opettaja neuvoi vauhtamaan lukiossa a-ruotsin ryhmään. Kirjoitin (uuden) L a-ruotsista ja opiskelin lukion jälkeen ruotsiksi yliopistossa.

Vierailija
27/30 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Kaksikielisestä perheestä olevat ovat siis paremmassa asemassa. Esim siis suomea ja ruotsia puhuvat saavat vapautusta pakollisten kielten opiskelusta ja voivat käyttää sen ajan muuhun! Minä en, kun inhoan ruotsinkieltä ja tahtoisin vain suorittaa sen rimaahipoen, koska pakko! Mielelläni en ollenkaan. Tiedättekö, että miksi inhoan? En ole edes kiinnostunut historiallista kielisuhteista, mutta inhoan sitä, että tänä päivänä en kuule lähiympäristössäni puhuttavan yhtään ruotsia, vaan enemmän erästä muuta vierasta kieltä, jota opiskelisin mieluummin, koska tarvitsisin sitä elämässäni enemmän!

Vierailija
28/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, mitä tarkoitat. Et saa arvosanaa käymättä, mutta voit jättää ne viimeiseksi. Saat varmasti käytyä helpotettuna tms. Noin minä tein. Selvisin kursseista minimiarvosanalla (=5), kun kävin ne ihan viimeisenä ja sain kotona tehdä kirjoitelman per kurssi. Noi voi sittten ostaa joltain ruotsin opiskelijalta ja vähän huonontaa ja tehdä  virheitä siihen tuotokseen. Muista, että kaksi viimeistä voi olla myös nelosia, kunhan olet vain käynyt.

Vierailija
29/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi on lukion helpoin oppiaine. Minulla oli lisäksi englanti ja pitkä ranska, saksan aloitin uutena. Sille oli paljon apua ruotsin osaamisesta.

Vierailija
30/30 |
20.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt, miten pääset virkamiesruotsin läpi,jos menet yliopistoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi