Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä käteen puukaupoista?

Vierailija
16.05.2019 |

Olisi metsää Etelä-Suomessa. Mitäköhän saa lopuksi käteen verojen, metsän uudistamisen, kuusenkääpäsienen torjumisen yms. kulujen jälkeen per hehtaari? Näyttää siltä, että liikkeellä on näissä kaupoissa huijareita, erityisesti metsänhoitoyhdistykset...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä metsänhoitoyhdistyksellä on tekemistä puukauppasi kanssa? Ei ne puuta osta!

Hyvä kysymys! Siltikin vie rahat pois! Ihmettelemme samaa asiaa!

Ei metsänhoitoyhdistykseen ole mikään pakko kuulua, kuten ei mihinkään muuhunkaan yhdistykseen.

Vierailija
22/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mhy sinua huijaisi? Eihän se osta puuta ja puun hintahan on se, mihin sinä itse voit vaikuttaa. Loput asiat kuten taimien hinta tai kääväntorjunta-aineen hinta on ihan samat joka paikassa, otit ne mhy:n kautta tai et.

Istutuskuluihin kannattaa varata noin 2000 e/ha, sillä alue pitää muokata ja istuttaa (tai vaihtoehtoisesti uusia luontaisesti, mutta silloin pitää jättää siemenpuita ja puunmyyntitulot pienenevät).

10 000 e:n kaupasta menee kuluihin noin 2000 e ja veroihin noin 2400 e, joten käyttöön jää 5600 e. Siitä kannattaa laittaa sivuun noin 2000 e, jotta voi maksaa heinäntorjunnan (ihan manuaalisesti sotkemalla tai sirpillä) sekä taimikonhoidon.

Jaa että miksi :D oliskikohan vaikka taloudellisen hyödyn tavoittelu...

Missä kohdassa puukauppaa sitä metsänhoitoyhdistystä tarvitset? Mitä se voisi sinulta laskuttaa, jos et itse sitä valitse? MHY:n metsuri ja firman metsuri on istutustyössä yhtä kalliita, työnjohto maksaa yhtä paljon, taimet on samanhintaisia (joskus mhy:llä jopa halvempia) .. siis mitä taloudellista hyötyä mhy saa sinun puukaupastasi? Palkkaa yksityinen yritys hoitamaan koko paketti, jos katsot, että sitä kautta sinulle jää enemmän rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä metsänhoitoyhdistyksellä on tekemistä puukauppasi kanssa? Ei ne puuta osta!

Aika moni kaupungissa asuva metsänomistaja hoitaa puukaupat mhy:n kautta. Jos asuu kovin kaukana metsäpalstastaan, niin tämä on hyvä vaihtoehto.

Mutta tuo on silloin ihan oma valinta! Kaupat voi tehdä suoraa, mutta jos palkkaat jonkun puolestasi tekemään jotain, niin siitä on tapana maksaa, myös mhy:lle.

Vierailija
24/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sinulla ei ole kokemusta metsänhoidosta. Tällöin paras ratkaisu on myydä koko tila puineen eteenpäin. Ostaja saa omat vähennyksensä ja sinä pääset eroon puukaupun jälkeen tulevista vaivoista eli istuttamisesta, raivaamisesta jne.

Oletuksia oletuksia. Eivät muuten pidä paikkaansa.

Sitten sä olet muuten vaan trollailemassa täällä. Jos sulla on kokemusta metsäasioista, niin et etsi mamma-palstalta tuollaista tietoa.

Jaa. Olen googlannut. Ei mitään. Katsoin:

https://www.blogit.fi/

En löytänyt mitään. Voitko sitten ohjata oikean tiedon lähteille?

Vierailija
25/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei metsänhoitoyhdistykseen ole mikään pakko kuulua, kuten ei mihinkään muuhunkaan yhdistykseen.

Aivan! En kuulukaan!

Vierailija
26/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pääse pankkitilillesi, joten mistä keksit, että vievät rahasi pois?

Vierailija
27/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sain vähän yli 3 ha puukaupoista 16780 e, osa oli avohakkuuta, osa harvennusta. Teen itse metsätyöt, joten kuluja syntyy sen verran, että verotettavaa tuloa on lopulta vain vähän yli 4000 e. Kannattaa muistaa, että puukaupoissa tuloja voi jaksottaa seuraaville vuosille.

Vierailija
28/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mhy:n kätyri onkin sattunut palstalle! Wau! Kaikkeen nekin päivänsä käyttää!

Vierailija
29/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen paljon jää käteen vaikuttaa pääasiassa se, mitä puutavaralajia myyt, onko kyseessä ensiharvennus, kasvatushakkuu vai päätehakkuu. Lisäksi vaikuttaa paikalliset olosuhteet, mm. etäisyys tiestä, joka vaikuttaa korjuukustannuksiin ja se, joutuuko tekemään ennakkoraivauksen, jossa siis poistetaan korjuukoneen työskentelyä haittaava pienempi puusto. Jos teet itse, niin säästät. Jos sinulla ei ole tarkempaa tietoa mitä puutavaralajia olet myymässä, niin täältä saat suuntaa antavat tiedot:

https://www.upmmetsa.fi/metsan-arvo-laskuri/metsanarvolaskuri/

Itse lähden siitä, että kauppahinnasta n. puolet jää käteen kaikkien kulujen jälkeen. Istutukset ja ennakkoraivaukset pyrin tekemään itse. Muutakin, jos aikaa riittää.

Vierailija
30/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mhy:n kätyri onkin sattunut palstalle! Wau! Kaikkeen nekin päivänsä käyttää!

Ei ne aina voi olla tiliäsi tonkimassa.

Vierailija
31/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä teillä on MHY:tä vastaan? Ainakin meillä mhy:n kulut on 5% kauppahinnasta, eli ihan naurettavan pieni määrä rahaa siitä, ettei tarvitse itse hoitaa puukauppoja ja kaikkia niihin liittyviä asiota. Itse arvostan omaa aikaani sen verran, että mielelläni maksan noin vähäpätöisen summan.

Vierailija
32/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä teillä on MHY:tä vastaan? Ainakin meillä mhy:n kulut on 5% kauppahinnasta, eli ihan naurettavan pieni määrä rahaa siitä, ettei tarvitse itse hoitaa puukauppoja ja kaikkia niihin liittyviä asiota. Itse arvostan omaa aikaani sen verran, että mielelläni maksan noin vähäpätöisen summan.

Ihan niinkuin linkkejä ei ole annettu?

Vierailija
33/34 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvennuksissa risut jätetään ja päätehakkuussa keräys kun tulee istutus.

Mhy hoitanut kilpailutuksen aina hyvin.

Vierailija
34/34 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikäsille menee rahat pienistä kaupoista. valitettavasti