Onko tämä yleistä nykyään? #ylppärit #lahjatili?
Sain tuttavalta kutsun. Aloitus normaali: Tervetuloa poikani ylioppilasjuhliin, aika, paikka. -Mutta sitten: "Jos mietit lahjaa, niin yksi vaihtoehto on laittaa rahaa pojan tilille. Hän ostaa sitten jonkun suuremman lahjan itselleen muistoksi. Tilinumero xxxxx"
Minusta tuo ei ole asiallista :( Varsinkin kun en ole menossa ko juhliin. Mutta tuo tilinumero melkein pakottaa siihen, että vaikka en meniskään paikalla, on tilille lahjoitettava rahaa.
Kommentit (42)
Nuo yleiset listat ovat loistavia, voi laittaa pienen summan, summa ei näy, vain kokonaissumma ja nimet. Minulla on paljon tuttavia, eli muistettavia nuoriakin on paljon, voi laittaa 10 tai 5 euroa. Mieluummin pieni summa kuin ei mitään. Tykkään.
Heitä pari kybää sen tilille niin saat mielenrauhan🙂
Miksi ihmeessä työkaverien lapsille rahalahjoja jos en oo ikinä edes tavannut ko. kakaraa??
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä työkaverien lapsille rahalahjoja jos en oo ikinä edes tavannut ko. kakaraa??
Mä en nyt ymmärrä, miksi raivoatte tästä asiasta ihan kuin mä voisin asiaan jotenkin vaikuttaa! Se nyt vain on tapana! Ei ole pakko kenenkään antaa mitään.
Ei tarvitse laittaa rahaa, jos et ole menossa juhliin. Kiität kauniisti kaveria kutsusta, ja ilmoitat ettet pääse.
Rahalahja on ainakin myös täällä päin ollut yleisin tapa muistaa ylioppilasta. En voisi kuvitella vieväni mitään astiaa tai korua, mieluummin rahaa. Itsekin sain juuri kutsun ylioppilasjuhliin ja kutsussa oli tilinumero selitteineen, että lapsi valmentautuu kesän urheilulajissaan ja toivoo ensisijaisesti rahalahjoja. Ei tullut mieleenkään loukkaantua vaan ilolla laitan tilille sopivan summan ja vien juhliin vain kukkia ja onnittelukortin.
Vähän sivusta tässä huutelen: Onko ammattikoululaisten valmistujaiset aina samana päivänä kuin yo-juhlatkin?
Kyllä tämä on yleistä nykyään ja hyvä niin. Eikä tuo velvoita sua mitään lahjaa edes antamaan, se on jokaisen oma päätös, uskon kuitenkin että melko samanlaiset kutsut on kaikille lähtenyt, tuskin he erottelivat että Riitta tädille laitetaan kutsuun tilinumero mutta naapurin Ritvalle ei :D
Itsellä oli toive yo kutsussa että mikäli on tarkoitus/aikomus antaa muistaminen rahana, ottaisin sen vastaan mieluiten tilille XXXX XXXX... Laitoin myös että kerään astiasarjaa Y.
Minusta tuo on fiksua, koska suurin osa antaa rahana muistamisen tai sitten juurikin sitten ostaa astioita tms mitä kerää. Läheisimmät saattoivat kysyä että onko jotain muuta mitä haluaisin, olin toivonut monta vuotta joulu- tai synttärilahjaksi isoa aaltomaljaa. Sitten se minulle ostettiin ja olin todella onnellinen. Sain myös rahana kuitenkin yhteensä sen 1000 € kutakuinkin niin hyvä vaan että se on laitettu tilille eikä sitten ole setelipinona jossain.
Ja onhan se nyt niinkin aina että joku innostuu aina ostamaan jonkun yksittäismukin ja lautasen samaa teemaa. Sitten niitä yksittäisiä mukeja ja lautasia tahtoo helposti kerääntyä 10 erilaista. Mitä niillä oikein yksi ihminen tekee? Ihan hyvä vaan laittaa kutsuun jotenkin noista muistamisista, helpottaa vieraitakin kun ei tarvitse pähkäillä sitä että mitä sitä nyt antaisi ja aina löytyy niitä jotka haluaa antaa muuta kuin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse laittaa rahaa, jos et ole menossa juhliin. Kiität kauniisti kaveria kutsusta, ja ilmoitat ettet pääse.
Rahalahja on ainakin myös täällä päin ollut yleisin tapa muistaa ylioppilasta. En voisi kuvitella vieväni mitään astiaa tai korua, mieluummin rahaa. Itsekin sain juuri kutsun ylioppilasjuhliin ja kutsussa oli tilinumero selitteineen, että lapsi valmentautuu kesän urheilulajissaan ja toivoo ensisijaisesti rahalahjoja. Ei tullut mieleenkään loukkaantua vaan ilolla laitan tilille sopivan summan ja vien juhliin vain kukkia ja onnittelukortin.
En loukkaantunut kun vaan ekaks vähän olin että whaaaat. Kun siis kutsun lähettäjä ties varmasti että meil on samaan aikaan omat juhlat että en pääse. Miksi sitten lähettää kutsun? Eniten ehkä potuttaa se että he ovat erittäin varakas perhe ja mä olen yh.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivusta tässä huutelen: Onko ammattikoululaisten valmistujaiset aina samana päivänä kuin yo-juhlatkin?
Virallinen valmistumispäivä on yleensä perjantai, mutta kaikki valmistujaisjuhlat missä olen ollut on pidetty sitten lauantaina, eli samana päivänä yo-juhlien kanssa.
Ihmiset tykkää antaa lahjan mieluummin tavarana, kun siitä ei niin helposti selviä paljon on panostettu rahallisesti. 20e lahja on ok mutta kukaan ei meinaa kehdata viedä 20e rahana. Mikä on tyhmää, koska kaikista nolointa on viedä joku täysin tarpeeton kuppi, jos toinen on toivonut lahjan rahana. Aivan varmasti se lahjan saaja on tällöin tyytyväisempi siihen 2-kymppiseen kuin johonkin kalliimpaankin maljakkoon.
Tuttavasi varmaan lähetti kutsun kohteliaisuuttaan, vähän erikoista kyllä jos hädin tuskin edes tunnette, mutta tuskin rahankiilto silmissään kun eihän ne hänelle itselleen edes tulisi..
Sinulla ei ole velvollisuutta laittaa rahaa ja jos haluat voit laittaa pienenkin summan. Elä laita ainakaan jos rahatilanteesi ei sitä sallisi.
Se paikalle pääseminen ei minusta ole pelkästään se kutsun pointti, moni haluaa juhlittavaa muistaa vaikkei pääsisikään ja silloinhan lahjatili on tosi fiksua kun ei kuitenkaan voisi viedä lahjaa paikanpäälle :) Eli ihan hyvin voi kutsun lähettää niillekin ketä tietää etteivät pääse. Se on myös tapa esittää "harmi kun ette pääse, olisitte olleet toivottuja vieraita".
Et anna kun kortin mennessäsi/postitat: lahjoitin tänä vuonna lahjoihin keräämäni summan Sambian vähävaraisille.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa kerätään työpaikalla? En kyllä muistaisi työkaverin lasta.
Sain aikoinaan isän työkavereilta yo-lahjan, olivat myös meillä yo-kahveilla.
Joo ihan yleinen tapa.
Yleinen etikettisääntö on myls ettei tarvitse viedä lahjoja jos ei ole menossa. Ja toisaalta taas , kyttääkö joku siellä minkä summan kukakin on laittanut ja onko joku jättänyt laittamatta.
Voit hyvin ilmoittaa, että "Kiitos kutsusta, en pääse osallistumaan". Ja unohtaa koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa heidän juhliinsa. Olen vasta pari vuotta tuntenut ko. naisen yhteisen harrastuksen parissa. Pojan olen tavannut sen verran, että kävi tervehtimässä kun olin heillä kahvilla. (Olen kaksi kertaa kyläillyt heillä, nainen ei ole käynyt meillä kertaakaan). He eivät siis ole mitenkään läheisiä tuttavia. Tuntuu ihan tyhmältä että pyydetään rahaa, kun he tietävät varmasti että en tule. Siis meillä on samaan aikaan oman tyttären valmistujaiset (ammattikoulu). En voi tehdä "vastaiskua", eli lähettää heille kutsua eille ja laittaa siihen tilinumeroa, koska nainen tietää että minä tiedän että hän ei pääsis meidän juhliin. Huoh.
---
no neuvokaapa mikä olisi nyt sitten sopiva summa laitta se raha.
Sinä et menee juhliin sinä et laita rahaa. Mikä tässä nyt on vaikeaa?
Sama kutsu on tietenkin laitettu kaikille,eikä kutsuja tehdessä ole tehty mitään erottelua "nämä ei kuitenkaan tule, ei laiteta lahjatoivetta kutsuun".
Lisään vielä, että kutsujalle sanot: "Kiitos kutsusta, mutta me ei valitettavasti päästä tulemaan. Kerro meiltä onnittelut ylioppilaalle ja hyvää juhlapäivää!"
Kyseessä oli vain kutsu, eikä maksuvaade.
Harrastuskaverisi on tuskin asiaa sen syvällisemmin miettinyt ja lykännyt sinulle kutsun, koska se on ollut helpointa kuin veivata jotakin omaa kutsua sinulle ilman tilinumeroa. Ele oli varmastikin silkkaa sosiaalisuutta kuin että sinua sinne erityisesti nyt vahdittaisiin tulevaksi.
Ihmiset ajattelevat todella vähän, mikä oikeasti olisi järkevää ja sopivinta muita kohtaan. Viittaa siis kintaalla, kiitä kauniisti kutsusta, mumise ne miljoonat syyt miksi et ole kiinnostunut menemäään ja rahaa sinun ei todellakaan tarvitse antaa. Kyseessä on aivan vieras ihminen ja jos nyt aivan käytösprotokollan mukaan mentäisiin voit toivottaa lapselle menestystä (äidin kautta) sekä onnitella ylpeää äitiä. Pelkkä suullinen huomaavaisuus riittää tässä tilanteessa.
Jos pelkäät mokaavasi, niin yleensä se asiasta mahdollisesta loukkaantunut osapuoli on ainoa mokaaja.
Kyllä näitä valmistumislahja rahakeräilyjä on joillakin työpaikoilla ja työtoverit ovat tietenkin tervetulleita sitten kahville ja syömään valmistujaisiin. Yleensä keräys on vain ylioppilaaksi päässeille.