Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä yleistä nykyään? #ylppärit #lahjatili?

Vierailija
15.05.2019 |

Sain tuttavalta kutsun. Aloitus normaali: Tervetuloa poikani ylioppilasjuhliin, aika, paikka. -Mutta sitten: "Jos mietit lahjaa, niin yksi vaihtoehto on laittaa rahaa pojan tilille. Hän ostaa sitten jonkun suuremman lahjan itselleen muistoksi. Tilinumero xxxxx"

Minusta tuo ei ole asiallista :( Varsinkin kun en ole menossa ko juhliin. Mutta tuo tilinumero melkein pakottaa siihen, että vaikka en meniskään paikalla, on tilille lahjoitettava rahaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, otapa ne lääkkeesi. Ihme ongelma tästäkin on saatu.

Vierailija
2/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tÄH? eI OLE NORMAALIA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä, mistä mä oon kotoisin, raha taitaa olla se yleisin lahja ylioppilaalle. Ylioppilasjuhliin on avoin kutsu, mutta muutkin saattavat muistaa ylioppilasta. Tietyissä paikoissa on listat, joihin voi käydä laittamassa rahaa ylioppilaalle ja kirjoittaa nimensä tervehdyskorttiin. Kortit haetaan sitten sieltä paikasta juhlapäivään mennessä. Monet tulevatkin juhliin ilman lahjaa tai kukan kanssa, koska muistaminen tapahtuu rahalla. On tosi tavallista, että esim. työkaverin lapsia muistetaan näin, rahaa saatetaan myös kerätä joskus työpaikoilla.

Tuo on ainoastaan järkevää. Moni ylioppilas muuttaa kotoa, joten erilaiset hankinnat ovat edessä. Mä asuin ylioppilaaksi päästyäni jo omassa kodissa, mutta käytin rahat interrail-reissuun.

Vierailija
4/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä, mistä mä oon kotoisin, raha taitaa olla se yleisin lahja ylioppilaalle. Ylioppilasjuhliin on avoin kutsu, mutta muutkin saattavat muistaa ylioppilasta. Tietyissä paikoissa on listat, joihin voi käydä laittamassa rahaa ylioppilaalle ja kirjoittaa nimensä tervehdyskorttiin. Kortit haetaan sitten sieltä paikasta juhlapäivään mennessä. Monet tulevatkin juhliin ilman lahjaa tai kukan kanssa, koska muistaminen tapahtuu rahalla. On tosi tavallista, että esim. työkaverin lapsia muistetaan näin, rahaa saatetaan myös kerätä joskus työpaikoilla.

Tuo on ainoastaan järkevää. Moni ylioppilas muuttaa kotoa, joten erilaiset hankinnat ovat edessä. Mä asuin ylioppilaaksi päästyäni jo omassa kodissa, mutta käytin rahat interrail-reissuun.

"rahaa saatetaan myös kerätä joskus työpaikoilla.."?? Itse en ainakaan missään työpaikalla kerjuuseen antaisi rahaa työkaverin kakaralle... Eri asia tietenkin antaa rahaa ihan lähipiiriläisenä tai lähisukulaisena.

Vierailija
5/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menossa heidän juhliinsa. Olen vasta pari vuotta tuntenut ko. naisen yhteisen harrastuksen parissa. Pojan olen tavannut sen verran, että kävi tervehtimässä kun olin heillä kahvilla. (Olen kaksi kertaa kyläillyt heillä, nainen ei ole käynyt meillä kertaakaan).  He eivät siis ole mitenkään läheisiä tuttavia. Tuntuu ihan tyhmältä että pyydetään rahaa, kun he tietävät varmasti että en tule. Siis meillä on samaan aikaan oman tyttären valmistujaiset (ammattikoulu). En voi tehdä "vastaiskua", eli lähettää heille kutsua eille ja laittaa siihen tilinumeroa, koska nainen tietää että minä tiedän että hän ei pääsis meidän juhliin. Huoh.

---

no neuvokaapa mikä olisi nyt sitten sopiva summa laitta se raha. 

Vierailija
6/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa kerätään työpaikalla? En kyllä muistaisi työkaverin lasta.

Vierailija
7/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"rahaa saatetaan myös kerätä joskus työpaikoilla.."?? Itse en ainakaan missään työpaikalla kerjuuseen antaisi rahaa työkaverin kakaralle... Eri asia tietenkin antaa rahaa ihan lähipiiriläisenä tai lähisukulaisena.

Siis niin, että työpaikoillakin on ne listat, joihin saa sitten laittaa, jos haluaa. Ei ole pakko. Mutta kuten sanottua, se on ihan tavallista siellä, mistä olen kotoisin, eikä koske sinua mitenkään, eli ei tarvitse hiiltyä. Olihan se vähän hämmentävää, että sellaiset ihmiset, joita en tuntenut lainkaan, muistivat minua päästyäni ylioppilaaksi.

Vierailija
8/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilille kannata mitään kerätä.

Nuori voi olla pississä jos lähtee opiskelee ja hakee tukia.

Vierailija
9/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan täällä Suomessa. 

Vierailija
10/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillärahaa kirjoitti:

Voisitko selittää, miten lahjaksi saadut rahat vaikuttavat opintotukeen?

Vierailija
11/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa heidän juhliinsa. Olen vasta pari vuotta tuntenut ko. naisen yhteisen harrastuksen parissa. Pojan olen tavannut sen verran, että kävi tervehtimässä kun olin heillä kahvilla. (Olen kaksi kertaa kyläillyt heillä, nainen ei ole käynyt meillä kertaakaan).  He eivät siis ole mitenkään läheisiä tuttavia. Tuntuu ihan tyhmältä että pyydetään rahaa, kun he tietävät varmasti että en tule. Siis meillä on samaan aikaan oman tyttären valmistujaiset (ammattikoulu). En voi tehdä "vastaiskua", eli lähettää heille kutsua eille ja laittaa siihen tilinumeroa, koska nainen tietää että minä tiedän että hän ei pääsis meidän juhliin. Huoh.

---

Ei sun tarvitse laittaa yhtään, kun et ole kerran juhliin menossa.

Vierailija
12/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin...

Vierailija
13/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pakkohan sun on maksaa, vaikket menisikään juhliin. Pistävät muuten lahjasumman perintään ja voudin ahdistelemaan. Muista katsoa kutsusta laskun eräpäivä, ettei mene mitään viivästyskorkoa.

Vierailija
14/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin...

Vastaan sitten sullekin saman: Suomessa.

Vierailija
15/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillärahaa kirjoitti:

Jos opintukipäätöksissä on ruuhkaa pitää hakea toimeentulotuki,jo satanen tilillä vähentää tukea.Tämä omissa kämpissä asuville,ei mamman helmoissa.

Vierailija
16/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Kyllä aina voi kutsun laittaa, vaikka tietääkin, ettei toinen pääse. Onhan se ihan kohteliasta huomioida. Ja todellakin tuolloin voi ottaa osaa edes tilille panolla.

Itse laittaisin 20 e.

Vierailija
17/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillärahaa kirjoitti:

Jos opintukipäätöksissä on ruuhkaa pitää hakea toimeentulotuki,jo satanen tilillä vähentää tukea.Tämä omissa kämpissä asuville,ei mamman helmoissa.

No siinähän on sitten oiva tilaisuus käyttää niitä lahjaksi saatuja rahoja.

Vierailija
18/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Nolla euroa. Jos haluat onnitella, lähetä kortti.

Vierailija
19/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään laita rahaa. 

Vierailija
20/42 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillärahaa kirjoitti:

Ei tietenkään pidä hakea toimeentulotukea, jos rahaa on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi