Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko lasten kasvukäyräennusteet teillä pitäneet paikkansa?

Vierailija
14.05.2019 |

Olen täällä vähän ihmeissäni. Olen 175 cm pitkä, mieheni n. 182 cm. Meillä on kaksi poikaa, joista kummallekin olen joskus itse netistä laskenut, että tulisivat olemaan n. 186-188 cm pitkiä. Seiskaluokalla th oli sanonut esikoiselle, että hänestä tullee n. 190 cm pitkä. Nyt on ysiluokan kevät, poika on 174 cm ja kasvanut vuodessa kolme senttiä. (Valitettavasti en muista noita lukuja, kuinka paljon oli kasvanut esim. edellisen vuoden aikana, mutta selvästi enemmän kai.) Th sanoi, että hänestä tulee ehkä n. 180 cm pitkä. Tuolla kasvuvauhdilla luulen kyllä, että voi jäädä allekin. Siis aikamoinen pudotus arvioon minun mielestäni! Onko tällainen yleistäkin? Olen aina luullut, että arviot ovat aika hyviä.

Th ei siis nähnyt asiassa mitään ongelmaa ja poika on perusterve. Ei syö, nuku ja liiku mitenkään erityisen hyvin, muttei huonostikaan. Luulisin, että jos jokin noista osa-alueista vaikuttaisi ratkaisevasti pituuskasvun hidastumiseen, aika suuri osa teineistä olisi lyhyitä... Muistin, että aloin jo joitain vuosia sitten ihmetellä, että pojan kengännumero on aika pieni, koska käsittääkseni jalkaterä kasvaa usein ennen kuin kasvupyrähdys muuten alkaa. Nyt kengännumero, 41, tuntuu ihan loogiselta, jos pituudeksi jää alle 180 cm. Sitäkin mietin, että huomioidaanko noissa ennusteissa jotenkin se, että eihän murrosiän alkua ja kulkua voi ennustaa. En nyt suoraan sanoen tiedä, milloin pojalla tulivat ekat murrosiän merkit, mutta myöhässä ei ainakaan ollut, ennemmin sitten ehkä aikaisessa. Eli vääristääkö aikainen murrosikä tuota ennustetta, koska kyllähän silloin pituuskasvu myös loppuu aiemmin? Kuopus on nyt 11-v. ja hänellä on alkanut koululääkärin mukaan murrosikä, ja aiemmin ei kuulemma saisi pojalla oikein alkaakaan. Hänellekin pituusennuste on lähemmäs 190 cm, joten sanonko hänelle nyt terveisiä, että ei ehkä pidä kyllä paikkaansa...

Vähän pitkä juttu, mutta olen tosiaan aika ällistynyt, että poika saavuttaa ehkä nippa nappa äitinsä pituuden! Jos jollain on kokemuksia, niin kiitos kertokaa, mitään pilailua en kaipaa. Poika on joka tapauksessa ihana, on aikuisena sitten pitkä tai lyhyt :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meille ikinä ennusteita neuvolasta tai kouluterveydenhoitajalta annettu, mutta noilla pituusennustelaskureilla on saatu jos minkä laisia tuloksia. Samalla laskurilla siis samoin vanhempien pituustiedoin on eri ikäisenä saatu ihan erilaisia tuloksia. Joskus ennuste oli 169 cm, sitten 172, jossain välissä 174 ja viimeisin on 177.

Tyttö (kesällä 15v) on nyt 176 cm pitkä, minä olen 162 ja isänsä 178. Kengän koko 40-41.

Vierailija
2/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meille ikinä ennusteita neuvolasta tai kouluterveydenhoitajalta annettu, mutta noilla pituusennustelaskureilla on saatu jos minkä laisia tuloksia. Samalla laskurilla siis samoin vanhempien pituustiedoin on eri ikäisenä saatu ihan erilaisia tuloksia. Joskus ennuste oli 169 cm, sitten 172, jossain välissä 174 ja viimeisin on 177.

Tyttö (kesällä 15v) on nyt 176 cm pitkä, minä olen 162 ja isänsä 178. Kengän koko 40-41.

Tätä laskuria tarkoitin http://xestia.net/testit/pituusennuste.php

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin piti tulla 170cm, tuli 158 senttiä :D Vähän kyllä harmittaa =)

Vierailija
4/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä. Selkeästi tuo laskuri ainakin tuntuu olettavan, milloin tytöillä yleensä pituuskasvu loppuu, kun joka kerta kun pituutta on tullut lisää, ennuste pomppaakin ylöspäin. Vähän kuin "oho, tää kasvaa vieläkin".

Moni tyttären kaveri kun on lopettanut jo pituuskasvun, ja meillä se ei ole vielä todistetusti päättynyt. Tosin hitaasti kasvaa enää tässä vaiheessa.

Vierailija
5/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 176 ja isä 188.

Esikoispojan ennuste oli 187, ja kasvoi 193 senttiseksi.

Kuopuspojan ennuste oli 168 cm. Hänellä alkoi murrosikä - tai ääni aleni - vasta 16-vuotiaana. Nyt 8 kk myöhemmin hän on 178 senttiä pitkä. Saa nähdä paljon vielä kasvaa.

Vierailija
6/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seilasin noilla käyrillä ainakin lapsena edestakaisin. Ensin minusta oli tulossa 173 cm (2-8-vuotiaana), sitten tipuin ja tipuin ja tipuin ja minusta oli tulossa 163 cm (11-12-vuotiaana). Sitten taas vähän nousin ja lopulta minusta tuli 166 cm. Olen siis nainen.

Vierailija
7/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää, mitä laskuria silloin joskus käytin, mutta enemmän nyt olen luottanut th:n arvioon, joka silloin aikanaan osui varsin yksiin laskurin kanssa. Poika on nyt siis täyttänyt 16 ja lopettaa peruskoulun. Viime vuodet ovat olleet rauhallisia, poika on selvästi varsin aikuismainen. Joskus 11-13 -vuotiaana oli aika kamalia vuosia ja luulen, että se murrosikä oli oikeastaan silloin pahimmillaan noin niin kuin henkisesti. Ehkä ne käyrät sitten vain olettavat, että pituuskasvu on kiivaimmillaan joskus peruskoulun lopussa tms. Itsestäni piti muuten tulla myös pidempi, 180 cm, ihan tyytyväinen olin, kun jäin 175 cm:iin! Oma murrosikäni oli vähän aikaisessa (ihan normaalin rajoissa), ehkä se viiden sentin vähennys tuli siitä. 

ap

Vierailija
8/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi polttaa tupakkaa ja jää pieneksi.

Vierailija
9/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliäkö noilla ennusteilla. Pääasia että lapset on terveitä. En oo omista lapsistani edes saanut mitään ennusteita.

Muistan että minusta terkkarin mukaan olis pitäny tulla 180cm. No musta tuli 158cm. Ihan hyvä niin, ei olis mukavaa olla naisena 180cm pitkä. Veljestäni piti tulla 185cm mutta jäi 173cm. Terveellisesti ollaan eletty eikä kukaan ikään tupakoinut tai ryypännyt.

Vierailija
10/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan loppuun jaksanut lukea koska ei ihan maailmaa mullistavasta kriisistä ole kyse.

Aikalailla jokaisen kasvu tähtää ihmisten keskipituuteen, siis siihen mikä nyt on ideaalielinoloissa ideaalipituus, miehille n. 180, naisille ehkä 170 tai jotain. Tietenkin pitkät vanhemmat saavat todennäköisemmin vähän keskiarvoa pidempiä lapsia, lyhyemmät todennäköisemmin keskiarvoa lyhyempiä lapsia.

Oma ennusteeni lapsuudesta oli 168, olen 162 pitkä. (Eikä johdu lihavuudesta/kuukautisten varhaisesta alkamisesta, menkat alkoi 15 v...)

Pikkusiskolla sama ennuste, on 174 pitkä.

Veljen ennuste oli 182 tai 184, on 178 pitkä.

Eli yksilökohtaisesti heittoa voi olla paljonkin. Siksi niitä ennusteita ei kai enää neuvolasta anneta. Itsekin olen laskenut netissä ennusteet omille lapsillemme, mutta saa nähdä kuinka tarkkoja ovat.

Vierailija
11/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tässä mistään vakavasta asiasta ole kyse :) Alkoi vaan tosiaan kiinnostamaan, miten hyvin ennusteet ovat muilla pitäneet paikkansa, kun luulin niiden olevan aika hyviä. Mutta aikamoisia heittoja on monilla sitten ollut. Sekin tosiaan itseäni ihmetytti, että kun sanotaan lasten kasvavan samaan pituuteen tai pidemmiksi kuin vanhempansa, niin näin ei nyt sitten ilmeisesti käy. Miehen suvussa osa on varsin lyhyitä, eikä sitä tosiaan ikinä tiedä, mistä ne geenit tulevat. Kiitos kommenteistanne, lisääkin saa toki vielä kirjoittaa :)

ap

Vierailija
12/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha murehtia jotain pituusasioita. Ole onnellinen että poika on terve. Monien lapset ei oo. 174 on ihan hyvä pituus miehelle, puolet naisista on alle 168.

Vierailija
13/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha murehtia jotain pituusasioita. Ole onnellinen että poika on terve. Monien lapset ei oo. 174 on ihan hyvä pituus miehelle, puolet naisista on alle 168.

En murehdikaan, ihmettelen vain. Poika itsekään ei vaikuttanut olevan asiasta yhtään murheissaan, hyvä niin. Olen tosiaan onnellinen terveistä lapsistani :) 

ap

Vierailija
14/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 171 ja mies 174 ja poikieni ennusteet olivat vanhemmalle 178 ja nuoremmalle 179  käyrien perusteella. Vanhemmasta tuli luvattu 178 ja nuorempi on vielä 177 ja on nyt 18v. Vanhempi oli vastaavassa iässä 176, eli kasvoi täysi-ikäisenä vielä pari senttiä. Nuorempi nyt 18 ja uskon, että venähtää vielä sen puuttuvan osan, jos veljeen on uskominen. Molemmilla alkoi murkkuikä vähän muita myöhemmin ja olivat pitkään luokkansa lyhimpiä. Nyt kasvaneet monen kaverin ohi. Molemmat pojat syövät kuin hevoset, mutteivät lihoa tai liiku juuri ollenkaan. Siskon poika kasvoi armeijassa 4cm, eli älä vielä heitä kirvestä kaivoon. 

Vierailija
15/15 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 171 ja mies 174 ja poikieni ennusteet olivat vanhemmalle 178 ja nuoremmalle 179  käyrien perusteella. Vanhemmasta tuli luvattu 178 ja nuorempi on vielä 177 ja on nyt 18v. Vanhempi oli vastaavassa iässä 176, eli kasvoi täysi-ikäisenä vielä pari senttiä. Nuorempi nyt 18 ja uskon, että venähtää vielä sen puuttuvan osan, jos veljeen on uskominen. Molemmilla alkoi murkkuikä vähän muita myöhemmin ja olivat pitkään luokkansa lyhimpiä. Nyt kasvaneet monen kaverin ohi. Molemmat pojat syövät kuin hevoset, mutteivät lihoa tai liiku juuri ollenkaan. Siskon poika kasvoi armeijassa 4cm, eli älä vielä heitä kirvestä kaivoon. 

Saattaa toki venyä vielä muutaman sentin, mutta kun pituuskasvu on nyt jo hidastunut muutamaan senttiin vuodessa, niin tuskin sieltä mitään spurttia enää tulee. Ja kun siis muutenkin tuntuu, että murrosikä alkoi melko aikaisin. Mutta en siis tarkoitakaan, että poika olisi nyt jotenkin "liian lyhyt", eiköhän tähän maailmaan monen pituisia mahdu.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän