Onko yksikään nepalilainen ravintola lopettanut Hesarin jutun jälkeen?
Käyköhän niissä enää ketään? Tai oletteko käyneet, onko asiakkaita ollut? Käyttekö itse?
Kommentit (11)
Tuskin mikään on joutunut lopettamaan. Nepalilaisissa käyntiä en aio tai halua lopettaa kokonaan, mutta itse boikotoin jutussa mainittuja paikkoja, niitä joiden päättäjätiedoissa on jutussa mainittuja sukunimiä ja ravintoloita joissa on päättäjiä samalla sukunimellä. En toki tiedä onko noilla nimillä mitään sukuyhteyttä, eli ovatko yleisyydeltään tasoa Virtanen ja Korhonen, vai ovatko ne jotain kastiin perustuvia. Oletan kuitenkin paremman tiedon puutteessa että yhteys on, kun käytännössä kaikki ovat tulleet Suomeen samalta alueelta.
Nepalilaiset ravintolat = intialaiset ravintolat (Suomessa)
Surkuhupaisinta on, että suurimmassa osassa etnisiä ravintoloita on noita samoja ongelmia. Miksi niitä ei tuoda esiin?
En pysty lukemaan juttua. Ilmeisesti liittyy työoloihin kuitenkin. Olen kyllä aina ajatellut osan noista ravintoloista olevan rahanpesupaikkoja. Nepalihan on suuri ooppiumin/heroiinin tuottajamaa.
Vierailija kirjoitti:
Surkuhupaisinta on, että suurimmassa osassa etnisiä ravintoloita on noita samoja ongelmia. Miksi niitä ei tuoda esiin?
Tuodaanhan ihan säännöllisesti mutta ´jos juttu käsitelee kiinalaisia ravintoloita ei väi syyttää samaan syssyyn nepalilaisia ja toisinpäin. Miksi pitäisikään. Nyt oli syynissä nepalilaiset ja heidän ravintoloiden epäkohdat ja heistäkin vain OSA ei noudata lakeja. Sitten taas tulee juttu kuinka OSA turkkilaisista pizzerioista ei maksa veroja eikä rekisteröi työntekijöitään virallisesti ja sitten taas kuinka OSA kiinalaisista tuo kokit kiinasta jotka eivät puhu suomea pitävät heidät keittiössä ja ostavat raakaaineetkin hieman mystisesti. Sitten tulee juttu taas kuinka OSA ihan kantaväestön pitämistä suomalaisista ravintoloista pitää töissä yhtäaikaa työttöminä olevia päivärahaa nostavia ja työvuorolistoissa ei heidän nimiään näy jne jne.. YHtä hyvin voisi syyttää sitten kaikkia ravintoloita kieroiksi mutta totuus on etta OSA on sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on, onhan niitä suomalaisissakin kuten esim. Classic Pizza. Nepali on kuitenkin Aasian köyhin maa ja nämä riistetyt työntekijät ovat erittäin köyhiä ja kielitaidottomuus vaikeuttaa avun hakemista. Jos verrataan vaikka thaimaalaisiin, niin heidän on helpompi saada apua ihan vaikka työsopimusjuttuihin todennäköisten suomalaiskontaktien avulla, mutta varmasti heilläkin tapahtuu vastaavaa. Lisäksi thaimaalaisia on enemmän Suomessa ja heillä ei tuskin on tuollaista tiukkaa yhteisöä, joka sulkee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hesarin juttu?
HS raportoi Helsingin nepalilaisissa ravintoloissa havaitun runsaasti työntekijöiden väärinkäyttöä: ihmisiä pidetään töissä 6-7 päivänä viikossa joko lähes tai kokonaan ilman rahallista palkkaa jne. Tämän jälkeen HS julkaisi jutun vielä englanniksi, varmaankin sillä ajatuksella että voitaisiin tavoittaa näitä väärin kohdeltuja työntekijöitä. En tiedä onko artikkeli maksullinen koska minulla on tunnarit, mutta tässä linkki:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hesarin juttu?
HS raportoi Helsingin nepalilaisissa ravintoloissa havaitun runsaasti työntekijöiden väärinkäyttöä: ihmisiä pidetään töissä 6-7 päivänä viikossa joko lähes tai kokonaan ilman rahallista palkkaa jne. Tämän jälkeen HS julkaisi jutun vielä englanniksi, varmaankin sillä ajatuksella että voitaisiin tavoittaa näitä väärin kohdeltuja työntekijöitä. En tiedä onko artikkeli maksullinen koska minulla on tunnarit, mutta tässä linkki:
Tuo on maksullinen, mutta englanninkielisen voi lukea tilaamatta. https://www.hs.fi/talous/art-2000006075594.html
Kannattaa vähän miettiä mihin sitä rahojaan tunkee. Ihmiskauppa ei ole sellaista mitä itse tukisin.
Tutussa paikassa on tullut käytyä. Eikä siellä mitenkään asiakaskatoa ole näkynyt. Ihan on pöydissä riittänyt asiakkaita.
Tosin siellä ilmeisesti oli asiat kunnossa. Ei ainakaan ollut hesarin epäiltyjen joukossaa.