Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka lopettaa alkoholi ja huono ystävyys?

Vierailija
14.05.2019 |

Käyn silloin tällöin, ehkä 4-5 viikon välein ulkona tuulettumassa. Tarkoitus on ottaa vain muutamat ja lähteä kotiin, mutta taas viikonloppuna juominen karkasi lapasesta. Pitkin iltaa kun riittää keskusteltavaa ja naurettavaa, sitä tulee kuin huomaamattaan ajatelleeksi että "jos nyt tämän yhden sitten vielä!" ja pian huomaan että ravintolassa on pilkku ja hoipertelen kotiin.
Aamulla järkyttävä olo ja koko viikko menee ihan sumussa, alakuloisena ja ahdistuneena.

Mitä ihmettä voin tehdä?
Aina tuollaisina retkinä tuntuu kuin minulla olisi kova "draivi" päällä ja menojalkaa vipattaisi, hyvä fiilis ja juuri sellainen että nyt antaa mennä..
Varsinkin kesällä terassilla istuskelu ja muutaman siiderin juominen on ihan kivaa ajanvietettä, ja käytännössä ainoa vaihtoehto nähdä ihmisiä ja tuulettua työltä ja opiskelulta.
Olen 22 vuotias opiskelija, että sikäli kai "normaalia" mutta haluaisin muuttaa elämääni niin että en enää joisi itseäni humalaan.

Toinen asia on ystäväni joka houkuttelee minua aina juomaan. Kuinka kieltäytyä kohteliaasti? Käytännössä ainoa meitä yhdistävä tekijä on alkoholinkäyttö, muutoin emme juuri tapaa enkä edes näe hänessä mitään mielenkiintoista. Kuinka päästä hänestä? Luulen että ilman hätä en joisi aina niin hirvittävästi. Kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensi alkuun ota ihan itse vastuu alkoholin käytöstäsi, älä syytä tuttavaasi. Voit toki olla tapaamatta häntä, mutta tuskin hän on viinaa kurkustasi alas kumonnut.

2/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no yksinkertaista,älä tapaa juoppoa kaveriasi ta jos tapaat,tilaa vissyy tai limuu,ja aina voi valehdella juovansa kossuvissyy/vodkavissyy plaaplaaplaa vissyy,mitä se kellekään kuuluu mitä juot. Joo ja laita jemmaan se raha minkä luulet juovasi ja ota mukaan vaan yhden -kahden vissyn hnta,ei tuu kiusauksia. Sanot Ei oo rahaa! Ja sehän on totta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän tuo varmaan on miten sanoitte. Yritän jatkossa keksiä jonkun tekosyyn ja vältellä tämän henkilön tapaamista. Jos lähden johonkin tuulettumaan, otan vain vähän käteistä mukaan. Ja jos otan yhden siiderin kesäterassilla, otan perään veden tai vissyn.

Kirjoitin ja tulostin seinälleni pitkän listan kirjoittamistani asioista, että miksi ei kannata lähteä mihinkään. Luen tuon ensi kerralla kun taas menojalkaa vipattaisi.

ap

Vierailija
4/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma eli kavereita jotka pyysivät aina juomaan ja baariin. Vaikka päätin juoda vain pari, en pystynyt siihen. Lopetin näiden kavereiden tapaamisen. Eivät he edes koskaan halunneet tavata selvinpäin vaikka sitäkin ehdotin.

Kannattaa hankkia uusia kavereita. Esimerkiksi helluntaiseurakunnassa käy nuoria jotka eivät juo ollenkaan alkoholia. Ja he ovat todella mukavia ja lämpimiä ihmisiä! Saat miljoona kertaa parempaa seuraa ja paremman olon kuin baari-illasta. Mene vaikka johonkin nuorten iltaan. Saat ihan varmasti uusia raittiita ystäviä joiden kanssa voi viettää aikaa myös seurakunnan ulkopuolella.

Vierailija
5/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama ongelma eli kavereita jotka pyysivät aina juomaan ja baariin. Vaikka päätin juoda vain pari, en pystynyt siihen. Lopetin näiden kavereiden tapaamisen. Eivät he edes koskaan halunneet tavata selvinpäin vaikka sitäkin ehdotin.

Kannattaa hankkia uusia kavereita. Esimerkiksi helluntaiseurakunnassa käy nuoria jotka eivät juo ollenkaan alkoholia. Ja he ovat todella mukavia ja lämpimiä ihmisiä! Saat miljoona kertaa parempaa seuraa ja paremman olon kuin baari-illasta. Mene vaikka johonkin nuorten iltaan. Saat ihan varmasti uusia raittiita ystäviä joiden kanssa voi viettää aikaa myös seurakunnan ulkopuolella.

Mutta kuinka pääsit noista vanhoista kavereista eroon? Kun en itse haluaisi olla törkeä tai pahoittaa kenenkään mieltä.. Ja kun kuitenkin voi olla, että joskus törmätään sattumalta kaupungilla selvinpäin, niin en halua että kenelläkään on huonoja ajatuksia tai muistoja minusta, että olisin sanonut törkeästi tai jotain.. Toisaalta hylkäämisen tunne heille tulee varmaan väkisin, mutta ei kai sille mitään voi.. Nyt nähdään kuitenkin "vain" parin kuukauden välein, joten ei kai se niin kamalaa ole..  ap

Vierailija
6/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka pääsit noista vanhoista kavereista eroon? Kun en itse haluaisi olla törkeä tai pahoittaa kenenkään mieltä.. Ja kun kuitenkin voi olla, että joskus törmätään sattumalta kaupungilla selvinpäin, niin en halua että kenelläkään on huonoja ajatuksia tai muistoja minusta, että olisin sanonut törkeästi tai jotain.. Toisaalta hylkäämisen tunne heille tulee varmaan väkisin, mutta ei kai sille mitään voi.. Nyt nähdään kuitenkin "vain" parin kuukauden välein, joten ei kai se niin kamalaa ole..  ap

Tässähän on samalla hyvä tilaisuus opetella olemaan jämäkkä ja "tyly" ja tekemään päätökset elämässä pohjautuen siihen mikä oikeasti on itselle parasta, eikä sen pohjalta mitenkä parhaiten miellyttää muita.

Kulttuuri ja kasvatus on mennyt kieroon maailmassa sen suhteen, että aina pitäs tehdä oikein sen suhteen miten se toisille on parasta ja itserakkautta ei todellakaan edes melkein tunneta.

Sen takia on niin paljon kaikennäkösiä mt ongelmia yms ku ollaan huonoissa suhteissa, väärässä seurassa ja myrkytetään itseä alkoholilla, tupakalla ja huumeilla. Tai sitte haetaan lääkäriltä SSRI resepti, kun kaikki on niin p erseestä.

Sanot vaan kaverille, että et halua enää juoda alkoholia ja jos alkaa vänkäämään vastaan, niin sano vaikka et siitä tulee vaan huono olo nykyään. Ja sit voit keskittyä siihen mitä muuta haluaisit tehdä ja nauttia selväpäisestä olostasi. :)

Vierailija
7/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on samalla hyvä tilaisuus opetella olemaan jämäkkä ja "tyly" ja tekemään päätökset elämässä pohjautuen siihen mikä oikeasti on itselle parasta, eikä sen pohjalta mitenkä parhaiten miellyttää muita.

Kulttuuri ja kasvatus on mennyt kieroon maailmassa sen suhteen, että aina pitäs tehdä oikein sen suhteen miten se toisille on parasta ja itserakkautta ei todellakaan edes melkein tunneta.

Sen takia on niin paljon kaikennäkösiä mt ongelmia yms ku ollaan huonoissa suhteissa, väärässä seurassa ja myrkytetään itseä alkoholilla, tupakalla ja huumeilla. Tai sitte haetaan lääkäriltä SSRI resepti, kun kaikki on niin p erseestä.

Sanot vaan kaverille, että et halua enää juoda alkoholia ja jos alkaa vänkäämään vastaan, niin sano vaikka et siitä tulee vaan huono olo nykyään. Ja sit voit keskittyä siihen mitä muuta haluaisit tehdä ja nauttia selväpäisestä olostasi. :)

Kiitos, tämä oli hyvä ohje.. :) En tiedä mitä pelkään jos sanon ei. En ymmärrä miksi se on minulle niin vaikeaa.

Töissä tuli vähän aikaa sitten vastaan tilanne, jossa minun oli pakko sanoa ei. Silloinkin kiemurtelin ja kaartelin, että kuinka tämän nyt sanoisin.. Mutta päätin olla jämäkkä ja vain sanoa ei, eikä maailma romahtanut. Haluaisin vain olla kuitenkin aina ystävällinen. Mielummin "Ei, olen pahoillani" kuin "Ei, haista ******"...  ap

Vierailija
8/8 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä oli hyvä ohje.. :) En tiedä mitä pelkään jos sanon ei. En ymmärrä miksi se on minulle niin vaikeaa.

Töissä tuli vähän aikaa sitten vastaan tilanne, jossa minun oli pakko sanoa ei. Silloinkin kiemurtelin ja kaartelin, että kuinka tämän nyt sanoisin.. Mutta päätin olla jämäkkä ja vain sanoa ei, eikä maailma romahtanut. Haluaisin vain olla kuitenkin aina ystävällinen. Mielummin "Ei, olen pahoillani" kuin "Ei, haista ******"...  ap

Kyllä toiset ihmiset ymmärtävät, jos joku ei halua tehdä jotain tms. Kieltäytymisessä ei ole mitään väärää tai epäkohteliasta, en tiedä mis moinen käsitys leviää ihmisten keskuudessa?

Ei "ei:n" sanomiseen tarvi liittyä mitään haistattelua. :O